Аутор Тема: Стара Србија-Срби и Албанци  (Прочитано 40909 пута)

Ван мреже МучаСR1bин

  • Члан Друштва
  • Шегрт
  • *****
  • Поруке: 75
  • R1b - U152
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #220 послато: децембар 06, 2016, 12:19:49 пре подне »
Општа права су једнака за све народе, па самим тим и за Албанце. Не видим шта је проблем да се у општинама где они живе корсти као службени језик, а у земљама где их има већи проценат и на државном нивоу.

Не могу ова права важити за све народе а једино не за Албанце.
Никога то не угрожава а овакви коментари не воде ничему. То је веома погрешно.
Тачно тако, баш и мислим да иста права треба да важе и за Албанце. Није никакав проблем да се користе свој језик у општинама где су у већини (како су постали та већина то је већ проблематично, али за другу тему). Проблем је противзаконито истицање заставе суседне државе на зградама општине друге државе и то тако чинити годинама без икаквих последица. Још је проблематичније да председник те општине (помиловани терориста) поставља испред зграде општине споменик терористима који су убијали недужне грађане државе у којој је он председник општине и да у тој истој општини постоји музеј и спомен обележја тим терористима, а то опет пролази без икаквих последица. И да за уклањање истог треба ангажовати одред Жандармерије која ће то да спроведе у дело пре првих петлова и која ће уклонити споменик убијеним жандармима као компензацију за то.
Исто тако сматрам да је проблематично деценијско избегавање пописивања у држави у којој живиш, како би било могуће манипулисање нечијом бројношћу. Такође и неизмиривање комуналних и осталих дугова према тој истој држави је свакако једно од права које би требало омогућити Албанцима да остваре. То су овако неки ситнији проблеми за које сматрам да би лако могли да се отклоне, на задовољство обе стране, како би Албанци имали иста права као и остали грађани Србије.

Када Срби у Републици Албанији буду могли све што имају и захтевају Албанци у Републици Србији, ја ћу први да се заложим да албански постане службени језик и стога уписати курс албанског, иако је то у Београду проблем, јер нема довољно заинтересованих да би се направила и најмања група од пет ученика.
„Ако видите човека који се жали, тај сигурно није Србин!“

Ван мреже МучаСR1bин

  • Члан Друштва
  • Шегрт
  • *****
  • Поруке: 75
  • R1b - U152
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #221 послато: децембар 06, 2016, 12:47:08 пре подне »

Ја сам завршио факултет у Београду добро познајем менталитет а знам и шта је круг двојке.
Веруј ми млади пријатељу да људи из круга двојке одлучују одавно би све било завршено како би одговарало нама.


Зато што су они одличивали смо и прошли како смо прошли...Тај ,,круг двојке'' који Ви познајете настао је после '44, зато је и антисрпски, па ипак има и појединаца који некако опстају у том окружењу и бране част правог круга двојке који није изворно антисрпски  ;)
Шта је то још што Албанци нису добили да није завршено у корист њихових националних интереса? Природна Албанија?

Цитат
Штосе тиче Албанаца из Албаније поента је у томе да они немају у себи никакав анимозитет ка Србији што је код нас Косовара изражено. На то сам мислио.

У ове приче могу да поверују неупућени и необразовани просечни грађани Србије који имају перцепцију су сви Албанци муслимани, да на Косову живе Шиптари који су лоши како кажу, а у Албанији Албанци и они су добри. Исти сматрају да су Албанци дошли на Балкан у 11. в. са Сицилије уз помоћ Манијакиса или у другој опцији они као мало ученији смтрају да су потомци Илира и да је Тачијев прадеда православни свештеник из Србице који се потурчио 1912. ;D

Као и код свих народа који се распростиру на различитим географским територијама и који су се развијали у различитим околностима, наравно да постоје регионалне разлике и неки анимозитети, али то не може заварати неког ко објективно посматра ствари. Далеко од тога да су Албанци монолитни какви се другима представљају, али још је даље од истине да Албанци у Албанији немају анимозитет ка Србији. Па само кампови УЧК у Куксу, Тропоји, Жута кућа у Бурелу и аеродром у Драчу су довољни дарк-мотиви да свако разуман увиди колико то није реално.
„Ако видите човека који се жали, тај сигурно није Србин!“

Ван мреже gillle

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 650
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #222 послато: децембар 06, 2016, 01:18:05 пре подне »

Митровачки парох Владимир Поповић извештава Епископа у Призрену, 5. јула 1972. године:

"...У селу Винарцу, атару ове парохије, постоји црквица још од давнина...Међутим, фебруара ове године нашла су се неодговорна лица...па у немогућности да отворе цркву, покварили су кров на њој, отворили је и убацили доста прљавштине (ЂУБРЕТА и ИЗМЕТА), тако да је нижепотписани морао да се обрати милицији за заштиту. Верници (Срби) су затим приступили обнови цркве: кров препокрили, окречили и врата још боље учврстили. Међутим, јуна месеца, не знамо тачно дан, дошли су опет непознати па су је потпуно руинирали. Врата су скинули и однели, столове у цркви поломили, кандила и свеће уништили, тако да су у цркви остали само голи и испрљани зидови..."

Дакле, ништа се није променило, континуитет насиља се наставља, а датум у десном горњем углу може да буде било који уназад неколико векова.

Ван мреже НебоСав

  • Члан Друштва
  • Шегрт
  • *****
  • Поруке: 78
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #223 послато: децембар 06, 2016, 04:40:03 поподне »
Читајући расправу из ове теме, а све чешће и из других тема на овом форуму,  паде ми на памет идеја Бертрана Расела да би било добро да деца у Европи уче историју из уџбеника суседних држава... 8)...

Ван мреже Rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 831
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #224 послато: децембар 07, 2016, 12:37:12 поподне »
Митровачки парох Владимир Поповић извештава Епископа у Призрену, 5. јула 1972. године:

"...У селу Винарцу, атару ове парохије, постоји црквица још од давнина...Међутим, фебруара ове године нашла су се неодговорна лица...па у немогућности да отворе цркву, покварили су кров на њој, отворили је и убацили доста прљавштине (ЂУБРЕТА и ИЗМЕТА), тако да је нижепотписани морао да се обрати милицији за заштиту. Верници (Срби) су затим приступили обнови цркве: кров препокрили, окречили и врата још боље учврстили. Међутим, јуна месеца, не знамо тачно дан, дошли су опет непознати па су је потпуно руинирали. Врата су скинули и однели, столове у цркви поломили, кандила и свеће уништили, тако да су у цркви остали само голи и испрљани зидови..."

Дакле, ништа се није променило, континуитет насиља се наставља, а датум у десном горњем углу може да буде било који уназад неколико векова.

Svako od nas posmatra svoj narod kroz sebe i misli sve najlepše o svom narodu.  To je sigurno greška, svih pa i moja.
Što se tiče gore postavljenoga nema reči kako bih nazvao te što su to radili. Pošto je očigledno da su to pripadnicu moga naroda dubogo se stidim zbog njih i još ih više prezirem.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9056
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #225 послато: децембар 07, 2016, 08:02:25 поподне »
Бели Вид пише:Дешава ми се често када започнем дискусију о претхришћанској духовности да будем дочекан "на нож".
 
Углавно су то етикете типа: "неопаган", "секташ", "родоверник", "антихрист", "сатаниста"....
Једноставно људи неће ни да саслушају саговорника.

И углавном такве етикете дају западни, динарски Срби или они пореклом из тих крајева.

Са друге стране, људи из источне Србије бар такав утисак имам имају далеко више разумевања за анализу порекла народних обичаја. Такође аутори, етнолози, који се баве старом српском религијом воде углавном порекло из источне Србије.

Не желим да делим Србе на "ове" или на "оне" - али треба увидети да постоје одређене психолошке разлике. Следи цитат из књиге Сретена Петровића који потврђује ово о чему причам.
 
:alien:

Па јел' Херцеговина Војводство Светог Саве, или шта? ;)

Где је тај цитат, не види се ништа.

Ван мреже gillle

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 650
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #226 послато: децембар 07, 2016, 11:18:02 поподне »
Svako od nas posmatra svoj narod kroz sebe i misli sve najlepše o svom narodu.  To je sigurno greška, svih pa i moja.
Što se tiče gore postavljenoga nema reči kako bih nazvao te što su to radili. Pošto je očigledno da su to pripadnicu moga naroda dubogo se stidim zbog njih i još ih više prezirem.

Захваљујем на коментару!

Ван мреже gillle

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 650
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #227 послато: децембар 07, 2016, 11:33:27 поподне »
Митровачки парох Владимир Поповић извештава Епископа у Призрену, 5. јула 1972. године:

"...У селу Винарцу, атару ове парохије, постоји црквица још од давнина...Међутим, фебруара ове године нашла су се неодговорна лица...па у немогућности да отворе цркву, покварили су кров на њој, отворили је и убацили доста прљавштине (ЂУБРЕТА и ИЗМЕТА), тако да је нижепотписани морао да се обрати милицији за заштиту. Верници (Срби) су затим приступили обнови цркве: кров препокрили, окречили и врата још боље учврстили. Међутим, јуна месеца, не знамо тачно дан, дошли су опет непознати па су је потпуно руинирали. Врата су скинули и однели, столове у цркви поломили, кандила и свеће уништили, тако да су у цркви остали само голи и испрљани зидови..."

Дакле, ништа се није променило, континуитет насиља се наставља, а датум у десном горњем углу може да буде било који уназад неколико векова.



Додао бих још да је у поменутом селу, пре неколико година ПРЕОРАНО Српско гробље, подразумева се, наравно, да је Српски живаљ протеран!

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7105
  • I1 P109 FGC22045
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #228 послато: март 08, 2017, 07:46:13 поподне »
Хвала Црна Гујо на одговору.

Да, и ја чух за те Читакуе преко дотичне госпође Çitaku, тражих мало на мрежи да ли имају који податак о том роду, али једва нађох одакле је и та министарка. Мада, ни за неке наше не знамо одакле су и од каквог колена, нажалост.

Занимљиво, извесни Рамадан Читаку је био албански министар финансија (1944-1948), а родом иначе из Косовске Митровице. То је вероватно од истих Читакуа, као и ова Вљора. Иначе, био је први председник Друштва албанско-југословенског пријатељства.

На мрежи НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4753
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #229 послато: март 08, 2017, 08:05:41 поподне »
Занимљиво, извесни Рамадан Читаку је био албански министар финансија (1944-1948), а родом иначе из Косовске Митровице. То је вероватно од истих Читакуа, као и ова Вљора. Иначе, био је први председник Друштва албанско-југословенског пријатељства.

Могуће, мада не мора да значи. Они су разнородни (Читаци). Урошевић у "Косову" и Вукановић у "Дреници" наводе више Читакуа (односно Читаковића или Читака) из различитих, удаљених села који припадају различитим фисовима и немају предање да су једни другима сродни. Као што сам већ био писао, Читаци су били слој становништва који представља или сеоске Турке који су се асимиловали са Арбанасима приликом њиховог досељавања или рано исламизоване Србе који су били муслимани још приликом доласка Арбанаса, а накнадно су и они албанизовани (о њима као "флотантној" групи је писао Атанасије Урошевић).
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3823
  • I2-PH908>FT14Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #230 послато: март 08, 2017, 08:36:22 поподне »
Могуће, мада не мора да значи. Они су разнородни (Читаци). Урошевић у "Косову" и Вукановић у "Дреници" наводе више Читакуа (односно Читаковића или Читака) из различитих, удаљених села који припадају различитим фисовима и немају предање да су једни другима сродни. Као што сам већ био писао, Читаци су били слој становништва који представља или сеоске Турке који су се асимиловали са Арбанасима приликом њиховог досељавања или рано исламизоване Србе који су били муслимани још приликом доласка Арбанаса, а накнадно су и они албанизовани (о њима као "флотантној" групи је писао Атанасије Урошевић).

Mиcлим дa cви oни имajу вeзe ca ceлoм Читaк кoд Pудникa, из кoгa je извeдeнo пpeзимe Читaку. Cличнo кao Витaк- Витaку, тaкoђe у близини Pудникa.

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7105
  • I1 P109 FGC22045
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #231 послато: март 08, 2017, 08:46:09 поподне »
Могуће, мада не мора да значи. Они су разнородни (Читаци). Урошевић у "Косову" и Вукановић у "Дреници" наводе више Читакуа (односно Читаковића или Читака) из различитих, удаљених села који припадају различитим фисовима и немају предање да су једни другима сродни. Као што сам већ био писао, Читаци су били слој становништва који представља или сеоске Турке који су се асимиловали са Арбанасима приликом њиховог досељавања или рано исламизоване Србе који су били муслимани још приликом доласка Арбанаса, а накнадно су и они албанизовани (о њима као "флотантној" групи је писао Атанасије Урошевић).

Mиcлим дa cви oни имajу вeзe ca ceлoм Читaк кoд Pудникa, из кoгa je извeдeнo пpeзимe Читaку. Cличнo кao Витaк- Витaку, тaкoђe у близини Pудникa.

Вероватно си у праву Никола, поготово ако је презиме настало како Милош каже, на основу порекла из једног или више места с именом Читак.

На мрежи НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4753
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #232 послато: март 08, 2017, 09:45:04 поподне »
Mиcлим дa cви oни имajу вeзe ca ceлoм Читaк кoд Pудникa, из кoгa je извeдeнo пpeзимe Читaку. Cличнo кao Витaк- Витaку, тaкoђe у близини Pудникa.

Нису само из једног села. Урошевић је пронашао да чит'к на старом турском значи "укључен, прикачен, придовезан" итд. Дакле, они би били вероватно први исламски конвертити на подручју Космета, из времена када се још увек нису на том простору догађали масовнији преласци на ислам (значи у 15, 16. и 17. веку). Арбанаси су при досељењу у 18. и 19. веку затицали Читаке који су тада већ били "стари муслимани" и уживали већа права код Турака од њих, дошљака (у великом броју још увек католика); зато су Арбанаси назив Читаци употребљавали и за те старе српске конвертите и за праве Турке досељене из Анадолије. Међутим, прави Турци сами себе не називају Читацима и нису били подложни албанизацији; такође, они су знали за своје порекло из Анадолије, неки још прецизније и сам крај одакле су се доселили у Стару Србију; прави Читаци - Срби конвертити нису имали традицију о досељавању јер су били староседеоци. На основу тога Урошевић прави разлику између Турака које само Албанци називају Читацима и правих Читака који су пореклом Срби староседеоци. Наводи и два примера - Турци из села Добрчана (срез гњилански) су се ту доселили са простора Мале Азије након првог арбанашког досељавања у наше крајеве; арбанашка околина их назива Читацима, али они сами тај назив не примају, нити се чује да га користе. С друге стране, у селу Могили постоји муслимански род Читаци који немају традицију о досељавању, а представљају се и сматрају их за најстарије "Турке". Они су потпуно албанизовани, али се због горе наведених околности могу сматрати исламизованим Србима. То што код њихових суседа нема предања о томе да су били Срби и да су "потурчени" је због тога што су они прешли на ислам давно, пре доласка Арбанаса, који су их затекли као староседеоце муслимане и зато и не знају њихово раније порекло.

Све ове податке сам извукао из чланка "Читаци" од Атанасија Урошевића, из књиге "О Косову: градови, насеља и други антропогеографски списи", Београд, 2009.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3823
  • I2-PH908>FT14Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #233 послато: март 08, 2017, 10:19:27 поподне »
Нису само из једног села. Урошевић је пронашао да чит'к на старом турском значи "укључен, прикачен, придовезан" итд. Дакле, они би били вероватно први исламски конвертити на подручју Космета, из времена када се још увек нису на том простору догађали масовнији преласци на ислам (значи у 15, 16. и 17. веку). Арбанаси су при досељењу у 18. и 19. веку затицали Читаке који су тада већ били "стари муслимани" и уживали већа права код Турака од њих, дошљака (у великом броју још увек католика); зато су Арбанаси назив Читаци употребљавали и за те старе српске конвертите и за праве Турке досељене из Анадолије. Међутим, прави Турци сами себе не називају Читацима и нису били подложни албанизацији; такође, они су знали за своје порекло из Анадолије, неки још прецизније и сам крај одакле су се доселили у Стару Србију; прави Читаци - Срби конвертити нису имали традицију о досељавању јер су били староседеоци. На основу тога Урошевић прави разлику између Турака које само Албанци називају Читацима и правих Читака који су пореклом Срби староседеоци. Наводи и два примера - Турци из села Добрчана (срез гњилански) су се ту доселили са простора Мале Азије након првог арбанашког досељавања у наше крајеве; арбанашка околина их назива Читацима, али они сами тај назив не примају, нити се чује да га користе. С друге стране, у селу Могили постоји муслимански род Читаци који немају традицију о досељавању, а представљају се и сматрају их за најстарије "Турке". Они су потпуно албанизовани, али се због горе наведених околности могу сматрати исламизованим Србима. То што код њихових суседа нема предања о томе да су били Срби и да су "потурчени" је због тога што су они прешли на ислам давно, пре доласка Арбанаса, који су их затекли као староседеоце муслимане и зато и не знају њихово раније порекло.

Све ове податке сам извукао из чланка "Читаци" од Атанасија Урошевића, из књиге "О Косову: градови, насеља и други антропогеографски списи", Београд, 2009.

Зaнимљивo... Инaчe Дoбpoчaнe je билo "jaкo" туpcкo ceлo. Oнo ce нaлaзи нa лeвoj oбaли Бинaчкe Mopaвe, пpeкo путa cpпcкoг ceлa Глoгoвцe, кoje je мoглo би ce peћи дeo вeћeг cpпcкoг ceлa Paнилуг. Cпeцифичнocт ceлa Дoбpoчaнa je вeлики бpoj џaмиja зa тaкo peлaтивнo мaлo и збиjeнo ceлo. Mнoги дaнaшњи Aлбaнци у ceлу cу туpcкoг пopeклa и тo знajу.

Ван мреже Rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 831
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #234 послато: март 09, 2017, 11:47:57 пре подне »
Зaнимљивo... Инaчe Дoбpoчaнe je билo "jaкo" туpcкo ceлo. Oнo ce нaлaзи нa лeвoj oбaли Бинaчкe Mopaвe, пpeкo путa cpпcкoг ceлa Глoгoвцe, кoje je мoглo би ce peћи дeo вeћeг cpпcкoг ceлa Paнилуг. Cпeцифичнocт ceлa Дoбpoчaнa je вeлики бpoj џaмиja зa тaкo peлaтивнo мaлo и збиjeнo ceлo. Mнoги дaнaшњи Aлбaнци у ceлу cу туpcкoг пopeклa и тo знajу.


Ово је добро запажено. Карактеристично за Албанце је да по селима где они живе су врло ретко грађене џамије (поготово не више од једне).

Ван мреже Latinica

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 122
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #235 послато: март 09, 2017, 12:06:12 поподне »
Na Google Maps u selu Miresh Добрчане ima dvije džamije a 2659 stanovnika, ne znam sad dal to znači da je puno džamija ili malo stanovnika !

Ван мреже Одисеј

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 641
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #236 послато: март 18, 2017, 10:54:25 пре подне »
Мирољуб Јевтић, којег никако не подржавам у његовим генерализацијама, ипак је добро примијетио да је примарни узрок српско-албанске мржње на Косову вјерска разлика. Наиме, Јевтић прича да кад год би српска дјеца на Косову и у општинама близу Косова довољно поодрасла да почну схватати свијет око себе, увијек би питали своју старију браћу или родитеље ко су они људи са бијелим капама (албански сељаци који су пар пута годишње силазили у град да би продавали стоку и усјеве, сјекли дрва, косили, градили куће за паре). Скоро увијек би одговор старијих био "То су Шиптари, они купују своју жену (мисли се на шеријатске свадбене дарове прописане Кур'аном), не једу свињетину, не пију ракију и не крсте се, него клањају".
Ниједан Србин није сматрао битним да својој дјеци или млађој браћи помене двије највеће разлике између Срба и Албанаца, тј. да су Албанци друга етничка група и да говоре другим језиком. Овај горњи опис "Албанаца" у суштини је опис сваког муслимана.
Међутим, та етничко-културолошка и језичка разлика свакако је додала уље на ватру. У Босни и ужој Србији су хришћани и муслимани барем дијелили заједнички језик и поријекло, те доста заједничких културних елемената (као што је остатак празновања хришћанских светаца) док је на Косову осим вјерске разлике постојала и етничко-језичка, с обзиром да Срби и Албанци нису били сепарирани само вјером, већ и језиком, културом, обичајима.

Ван мреже Rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 831
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #237 послато: март 18, 2017, 02:15:41 поподне »
Мирољуб Јевтић, којег никако не подржавам у његовим генерализацијама, ипак је добро примијетио да је примарни узрок српско-албанске мржње на Косову вјерска разлика. Наиме, Јевтић прича да кад год би српска дјеца на Косову и у општинама близу Косова довољно поодрасла да почну схватати свијет око себе, увијек би питали своју старију браћу или родитеље ко су они људи са бијелим капама (албански сељаци који су пар пута годишње силазили у град да би продавали стоку и усјеве, сјекли дрва, косили, градили куће за паре). Скоро увијек би одговор старијих био "То су Шиптари, они купују своју жену (мисли се на шеријатске свадбене дарове прописане Кур'аном), не једу свињетину, не пију ракију и не крсте се, него клањају".
Ниједан Србин није сматрао битним да својој дјеци или млађој браћи помене двије највеће разлике између Срба и Албанаца, тј. да су Албанци друга етничка група и да говоре другим језиком. Овај горњи опис "Албанаца" у суштини је опис сваког муслимана.
Међутим, та етничко-културолошка и језичка разлика свакако је додала уље на ватру. У Босни и ужој Србији су хришћани и муслимани барем дијелили заједнички језик и поријекло, те доста заједничких културних елемената (као што је остатак празновања хришћанских светаца) док је на Косову осим вјерске разлике постојала и етничко-језичка, с обзиром да Срби и Албанци нису били сепарирани само вјером, већ и језиком, културом, обичајима.

Тачно је ово што је Одисеј навео. Исламизација је одвојила Албанце од својих комшија и није дозволила женидбе и удаје сем са Бошњацима. Код много Албанаца је укорењено мишљење да је исламизација сачувала Албанце од славизирања али и то је нетачно. И без исламизације Албанци би населили данашње етничке територије јер је то био природни одлив вишка становништва и сигурно би имали бољи однос са Србима и Македонцима, а неби морали да плаћају заједно са Бошњацима турске дугове.
У пределима где су Албанци остали хришћани као што је део ка Црној Гори, долазило је до мешања и однос је коректан.

На мрежи НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4753
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #238 послато: април 01, 2017, 10:21:21 поподне »
Имао сам прилике да прочитам сјајну књигу "Колонизација у Јужној Србији" од Ђорђа Крстића из 1928, о току колонизације на простору Космета и Македоније, тешкоћама на које су наилазили насељеници као и општој незаинтересованости државе за тај пројекат од националног значаја, али и великог отпора који су колонизацији пружали сами мештани-староседеоци Срби, чак више него Албанци (Арнаути, како се називају у књизи). Врло поучно штиво, говори доста о менталитету и особинама наших људи из разних крајева (староседелаца Космета и Македоније, Црногораца, Херцеговаца, Србијанаца, Банаћана, оптаната из Мађарске итд.) и даје савете како аграрна реформа и колонизација могу да се поспеше и побољшају. Даћу један пример из књиге да би се видело у каквим условима је текла колонизација, нарочито при њеном почетку, као и однос локалних власти и посланика према насељеницима:

"Најжалоснију су улогу одиграли народни посланици код насељивања Прапаштице у срезу лабском. То је село на старој српској граници, познато још из турског времена због својих пљачки и разбојништва. Оно је стално задавало страх и трепет српским граничним насељима: Лисици, Препољцу, Туларима и т. д. За време рата, а код повлачења српске војске и бежања народа тим путем, Арнаути су починили нечувена насиља, и ако су тада били наши држављани. Све им то није било довољно, па су њихови тамошњи највећи зликовци год. 1920. подигли чувену T. зв. »лабску буну коју је угушио потпуковник Радован Радовић са једним батаљоном војника,2 топа и 4 митраљеза, и то тако да у Прапаштици, која је била легло завере, није остала ни једна кућа здрава и неоштећена. На интервенцију Министарства Унутрашњих Дела аграрне су власти, а по наређењу Министарства за Аграрну Реформу, на место уништених и одбеглих фамилија, населиле или, боље рећи, пустиле да се населе, 22 фамилије Јабланичана, који су под највећом личном опасношћу а стално са пушком у руци живели и тај крај чували све до 1923. год., док је и последња помисао на какву нову буну угушена. И место да се ови Црногорци награде највећим одликовањима због својих заслуга, нашима је народним посланицима и посланичким кандидатима пошло за руком, да од Министарства за Аграрну Реформу испослују суспендовање колонизације Прапаштице, а полиција је већ била добила налог, да колонисте присилно одатле расели. Нижи аграрни органи, а међу њима нарочито један Рус, имали су да спасавају част и ауторитет државне власти. Нашли су начина да дођу с формалне стране до легитимног оправдавања насељавања и да тако заштите интересе насељеника, који су с потпуним правом били спремни да оружјем у руци одбране своје нове крваво стечене позиције. Тај се је спор, који се је могао лако претворити у нову крваву буну, али овога пута много гору, повлачи све до год. 1927. кад се је једва решио у корист насељеника. И сам овај случај био би довољан па да се види непатриотско и нехумано деловање наших посланика и њихов свемоћни уплив у централној управи наших државних власти."

Да ли можда неко зна које су то биле фамилије Јабланичана-Црногораца које су насељене у Пропаштици (Прапаштици)? Можда би Војиненад знао одговор на ово питање.
Чињеницама против самоувереног незнања.

На мрежи НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4753
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Стара Србија-Срби и Албанци
« Одговор #239 послато: август 20, 2017, 11:30:27 поподне »
Јача исламизација на простору Старе Србије се углавном везује за арбанашко надирање од 1690. до 1839. (Танзимат), па и касније, све до ослобођења 1912. Пре овога, домаћи муслимани (конвертити) су били присутни али у скромном броју, по једној хипотези ти старији преобраћеници на ислам су називани Читацима. Православни хришћани су дефинитивно приликом Пиколоминијевог похода били већина на тим просторима и чинили су компактна насеља, која су разбијена сеобом након пропасти горе поменутог похода. Требало би проверити зашто су Горанци били изузетак у односу на већинско православно, земљорадничко становништво, тј. зашто је код њих исламизација више узела маха него код ових других; за њих је такође занимљиво тврдоглаво чување предачког језика, за разлику од великог броја сународника који у 18. и 19. веку приликом прелаза на ислам увек примају албански идентитет заједно са језиком; дијаметрално супротан, али сличан случај су Горњореканци, који нису сачували језик али зато јесу религију (православље).
Чињеницама против самоувереног незнања.