Аутор Тема: Влашко право на Балкану и у Европи  (Прочитано 9710 пута)

Ван мреже drajver

  • Уредник СДНКП
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1316
Одг: Влашко право на Балкану и у Европи
« Одговор #80 послато: октобар 16, 2020, 03:49:56 поподне »
На почетку ове теме било је приче о поријеклу влашког статуса код Срба. Паво је поставио пар навода који се односе на период 11. и 12. вијека у вези светогорског манастира Велике Лавре и Влаха. Оригинални материјал је био на грчком и нисам могао да га прочитам, међутим случајно сам данас наишао на енглески превод грчких извора који говоре о тој раној симбиози светогорских манастира и влаха, обрасца којег ће св. Сава и св. Симеон уградити у српско средњовјековно право.

Ова тема је покренута прије него је Пијовић објавио значајан рад о поријеклу влашког статуса у залеђу Дубровника. Добар дио оног што смо овдје претпостављали, Пијовић је аргументовао изворима и показао је како се тај влашки статус развијао од манастирских влаха Косова и Метохије до влаха Херцеговине. Међутим и он је остао недоречен у извору, коријену влашког права. Покушавао га је пронаћи на истоку у хрисовуљама бугарских манастира, али тамо није ништа нашао, написао је да због језика није прегледао грчки светогорски материјал, а заправо се ту по свему судећи крије оно што називамо "влашким правом", правном институцијом која ће постати обрасцем српског битисања по доласку Турака.

Власи на Светој Гори су били присутни у 11. и почетку 12. вијека. Из доњих навода се види да су чинили једну заједницу са монасима светогорских манастира. Управо ће одлука цара и патријарха да се власи удаље са Атоса бити узрок великог скандала, да ће један дио игумана и монаха кренути заједно са власима. О томе говоре доле наведени документи. У историји Свете Горе тај догађај је описан на сљедећи начин:

"Despite John I's prohibition of the presence of eunuchs, beardless youths, women, and even female animals on the peninsula, in the 11th century substantial groups of Vlach shepherds settled with their families on Athos and supplied the monks with dairy products. The "Vlach question" caused such a scandal that around 1100 Alexios I was forced to expel the herdsmen from Athos."



Византијски аутори у описима нису штедјели влахе. Повезују их са самим Сатаном. Слично их описује и Кекавмен једна вијек раније. Несхватљиво им је да су се угледни старци Свете Горе сврстали уз влахе и напустили манастире. Да се ради о влашком статусу какав срећемо касније у српским земљама говори и помињање "катуна", чак три стотине их је било на Светој гори.

Ван мреже drajver

  • Уредник СДНКП
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1316
Одг: Влашко право на Балкану и у Европи
« Одговор #81 послато: октобар 16, 2020, 03:57:52 поподне »
Други документ је из периода неких пар деценија касније, када влахе Велике лавре налазимо на подручју Меглена, гдје их потискују Половци (Кумани). Видимо да се оригиналну за пашњаке користи словенски назив планина. Ако ови власи и нису били оригинално Словени у сваком случају су били већ тад у 11-12. вијеку словенизовани. Титуле, лична имена и други називи су код њих словенски или словенизовани, мада се јављају и латинске ријечи.



Ван мреже dko

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 320
Одг: Влашко право на Балкану и у Европи
« Одговор #82 послато: октобар 16, 2020, 05:58:12 поподне »
drajveru, par pitanja:
- da li je insitucija vlaha pri manastirima postavljena od strane svetogorskih manastira ili od strane nekog svetovnog vladara/cara? to jest, da li je problem ovde sto su usli na teritoriju svete gore, a koji bi se mogao izbeci da je primopredaja dobara vrsena na granici sa svetom gorom?
- kada bivaju proterani sa svete gore, da li im vizantijski car dopusta da se udruzuju sa manastirima drugde po grckoj (ono sto kasnije vidimo na kosovu)?

Ван мреже drajver

  • Уредник СДНКП
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1316
Одг: Влашко право на Балкану и у Европи
« Одговор #83 послато: октобар 16, 2020, 10:44:52 поподне »
drajveru, par pitanja:
- da li je insitucija vlaha pri manastirima postavljena od strane svetogorskih manastira ili od strane nekog svetovnog vladara/cara? to jest, da li je problem ovde sto su usli na teritoriju svete gore, a koji bi se mogao izbeci da je primopredaja dobara vrsena na granici sa svetom gorom?
- kada bivaju proterani sa svete gore, da li im vizantijski car dopusta da se udruzuju sa manastirima drugde po grckoj (ono sto kasnije vidimo na kosovu)?

Претпостављам да постоји још грчких непреведених извора који би јасније разјаснили ову ситуацију. На основу ово неколико текстова до којих сам успио доћи, рекао бих да је првобитно институција влаха при манастирима била спонтана тј. да су се неки власи доселили на Атос и почели интеракцију са монаштвом и управом манастира. Мислим да свјетовни владар није имао удјела. То закључујем на основу навода из прве приче да је цар често размишљао да опорезује ове влахе тј. да им уведе порез на пашњаке dekateia, али да је одустајао јер су га локалне власти одвраћале од тога, управо јер би се то схватило као удар и оптерећење на манастире. Чини се из првог текста да су манастири и власи нашли заједнички интерес сами,без цара,иако су ови други заиста били у подређеном положају.

Иако се у тексту као главни разлог протјеривања влаха са Атоса наводи присуство њихових жена ( обучених додуше у мушка одијела) и кршење забране о приступу жена на Свету Гору, као да у позадини ипак преовладава овај економски разлог, опорезивања влаха или бар стављање истих у правни систем царства. Не треба заборавити да је претходни спомен влаха у Византији везан за њихов устанак у Тесалији. Радило се дакле о прилично непокорном елементу.

Други текст, који описује догађаје из 1184. године, показује сасвим друго стање ствари. Ту видимо да су власи, иако ван Атоса и даље везани за Велику Лавру, да користе манастирске пашњаке у Меглену, али да је однос цар-манастир-власи сасвим правно и економски уређен. Да ли се у међувремену дошло до неког компромисног рјешења које је задовољило све стране?   Као да су између ова два текста, с почетка и краја 12. вијека, власи уведени у правни систем царства, па макар и остали манастирски. Могуће да је оно што је византијски цар урадио са атоским власима, био само начин да прођу његову легализацију и да се уклопе у порески и административни систем царства. Нема више непосредног односа манастирских управа и влаха. Владар и државни апарат се појављује као регулатор тих односа.

Ово је управо период када се власи први пут јављају код Срба, у хиландарској повељи (власи на Косову) Стефана Немање. Света Гора је била извориште првих правних споменика немањићке Србије, и тад је вјероватно преузет и однос манастир-власи.

Ван мреже Иван Вукићевић

  • Помоћник уредника
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2197
  • Васојевић
Одг: Влашко право на Балкану и у Европи
« Одговор #84 послато: октобар 18, 2020, 08:08:49 поподне »
Видимо да се оригиналну за пашњаке користи словенски назив планина. Ако ови власи и нису били оригинално Словени у сваком случају су били већ тад у 11-12. вијеку словенизовани.

Ово је изузетно битан податак имајући у виду да је поистовећивање влаха са данашњом истоименом етничком групом узело поприличног маха у нашој историографији. Иако смо генетичким истраживањима већ побили ту тезу, сада имамо додатну потврду са веродостојним историјским извором.

Ово ће нам у будућности бити полазна тачка за било какву причу о власима.