1) Албанци не планирају Велику или Етничку Албанију јер није то реална опција. У томе је и велика разлика између нас и Словена (Срба, Бошњака и Македонаца). Ми гледамо да остваримо наше интересе у оквиру онога шта је могуће. Уједињене у Велику Албанију није могуће, али је могућа несметана комуникација између Албанца у оквиру данашњих држава на Балкану.
2) За разлику од елите Хрвата и Бошњака који су увек као мањине у односу на Србе инсистирали на посебностима и негирали да су једно са Србина са којима деле језик, код нас то није било.
Увек се инсистирало на јединству без обзира на религију а наша реч КОМБ српски народ се тумачи Катољик, Ортодокс, Мусљиман и Бектеш чиме се објашњава неуким да смо ми народ више различитих религија услед историјских процеса.
Надам се да ме разумете. Могућност сукоба код нас због религије апсолутно није могућа.
Не слажем се баш са констатацијом да је Албанцима религија потпуно небитна. Да је тако заиста било и да су они одувек били хомогени као што се то данас представља, не би се аустроугарска дипломатија грдном муком намучила да убеди супротстављене вође муслиманских, католичких и православних Албанаца да они уствари треба да буду једна нација независно од тога које су вероисповести и из ког географског региона потичу. Хоћу рећи, они су знали да су један народ, али народ и нација нису једно те исто, и за многе је тај пут креирања нације био мукотрпан, док га неки никад нису ни завршили, нпр. Курди. Албанци са простора Космета и Македоније су увек били фанатичнији муслимани од оних са простора Албаније, док су њих с друге стране по фанатизму превазилазили босанско-херцеговачки и рашки муслимани; то је и разумљиво с обзиром да је на Космету одувек била присутна само малобројна католичка мањина, док је у Македонији албанских католика било још мање, те су албански муслимани из тих крајева у укупном саставу њиховог становништва чинили апсолутну већину; такође ту треба имати на уму и арнауташе, албанизоване Србе, који су прво прихватали ислам па се постепено албанизовали, они су се можда још више но сами Албанци идентификовали са исламом, сигурно више него са неком албанском националном идеологијом која код муслимана у то време није наилазила на добар пријем, јер је сматрана некаквом "западњачком ујдурмом". Као што је писао Одисеј, идеологија ислама је антинационалистичка и саборна, тј. окупља све муслимане без освртања на језик, нацију, расу, итд. Да су Албанци са Космета и из Македоније "тврђи" муслимани од оних из Албаније сведочи и далеко већи број добровољаца Исламске државе из ове две области у односу на оне који потичу директно из Албаније. Космет је, у односу на број становника, област која је процентуално дала највише бораца Исламске државе; значај овога се не сме умањивати и пренебрегавати. Уосталом, ево шта су ти добровољци радили у Качанику са статуом Скендербега, кога већина Албанаца, без обзира на религију, доживљава као свог националног хероја (овде се огледа чист утицај Аустроугарске, која је једног хришћанског јунака који се интензивно борио против Турака и исламизираних Арбанаса подигла на пиједестал некаквог националистичког хероја, што он свакако није био, још је већа иронија што га славе муслимански Албанци чију је веру мрзео и борио се како би је искоренио из области под својом влашћу до краја свог живота):
https://www.youtube.com/v/dJ_8Hzu2xQcОви качанички момци очигледно нису "насели" на стару аустроугарску "жваку" (која данас чини једну од основа албанске нације) о Скендербегу као националном хероју свих Албанаца, без обзира на веру; знају они врло добро какав став је он имао према исламу, па су његову статуу због тога, с обзиром да себе доживљавају као "тврде" вернике, поштено ишамарали.
Није ово једини случај, сећам се једног старог снимка (кога сад не могу да пронађем) где група муслиманских албанских дечака на Космету се окупља око једног коме вичу "катољик, катољик", ударајући му ћушке. Треба се и запитати зашто албанске католичке снаше из Малесије, у недостатку младих католичких Албанаца, се удају пре за Србе него за комшије, муслиманске Албанце? Нека је у питању и "продаја невести", опет, зашто их њихови очеви онда не "продају" Албанцима муслиманима него православним Србима "шкијама", ако је свим Албанцима религија потпуно небитна, већ само национална идеја?