Аутор Тема: Малисори  (Прочитано 32916 пута)

На мрежи Слатинац

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 187
  • R1b-BY611>Z2705*
Одг: Малисори
« Одговор #200 послато: октобар 06, 2019, 04:01:16 пре подне »
Петар Ж. Петровић у својој књизи "Рашка: антропогеографска проучавања" стр. 207 бележи да су сви Срби у Рашкој до 1912. године носили арбанашку тј. албанску ношњу.
У прилог томе прилажем фотографију једног од вође Топличког устанка Уроша Костића Рудинца из села Рудине у општини Звечан, на северу Косова.


Такође прилажем фотографију српских војвода из 1908. године. На овој фотографији се налазе три особе са албанском народном капом познатом као "кече". Под бројем један означен је Живко Гвоздић из Вучитрна. Под бројем два означен је Јован Довезански, а под бројем три означен је Милан Бабовић. Ово је један од доказа да су кече и албанску народну ношњу за време Османлија носили и неалбанци. Колико ми је познато шајкаче на Косову су почеле да се носе тек после Првог светског рата, до тад се углавном носио фес, шубара или кече што је зависило од краја до краја и материјалног стања. О овоме се скроз мало прича, а скоро да нико и не зна за овај податак.

Ван мреже Лаф

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 52
Одг: Малисори
« Одговор #201 послато: октобар 06, 2019, 10:05:27 пре подне »
Под бројем два означен је Јован Довезански, а под бројем три означен је Милан Бабовић.

Под бројем 2 сигурно није Довезенски, можда Иса Бољетинац кад је склопио савез са комитама.
« Последња измена: октобар 06, 2019, 10:13:54 пре подне Лаф »

Ван мреже Adnan

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 45
Одг: Малисори
« Одговор #202 послато: октобар 06, 2019, 12:13:10 поподне »
Za 300 godina ako nas uhvate na slikama u farmerice bićemo Američki kauboji i biće nas većina,a ja ličim na Džin Vejna pa puknute od ljubomore 8)

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4051
  • I2-PH908>FT14506>Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Малисори
« Одговор #203 послато: октобар 06, 2019, 12:41:23 поподне »
У прилог томе прилажем фотографију једног од вође Топличког устанка Уроша Костића Рудинца из села Рудине у општини Звечан, на северу Косова.


Такође прилажем фотографију српских војвода из 1908. године. На овој фотографији се налазе три особе са албанском народном капом познатом као "кече". Под бројем један означен је Живко Гвоздић из Вучитрна. Под бројем два означен је Јован Довезански, а под бројем три означен је Милан Бабовић. Ово је један од доказа да су кече и албанску народну ношњу за време Османлија носили и неалбанци. Колико ми је познато шајкаче на Косову су почеле да се носе тек после Првог светског рата, до тад се углавном носио фес, шубара или кече што је зависило од краја до краја и материјалног стања. О овоме се скроз мало прича, а скоро да нико и не зна за овај податак.


Шајкаче су донешене 1912. након ослобођења. Стари су причали да је војска делила шајкаче. Постоји и слика из 1903. Богдана Раденковића из Бугарића, са породицом, где осим њега који носи фес, сви имају кече. Такође деда Момчила Трајковића види се са кечетом. Ношење кечета је било раширено у градовима косовског вилајета и селима која су била поред пута, којим је често пролазио башибозук, па је то био неки вид заштите. У једној књизи је забележен први сусрет Ибарског одреда на Шаренкамену код Бањске, кад је војник дечаку скинуо кече и ставио шајкачу. Мали се крио данима, да га не би видели његови.

Ван мреже НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4958
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Малисори
« Одговор #204 послато: октобар 06, 2019, 01:04:35 поподне »
У прилог томе прилажем фотографију једног од вође Топличког устанка Уроша Костића Рудинца из села Рудине у општини Звечан, на северу Косова.


Такође прилажем фотографију српских војвода из 1908. године. На овој фотографији се налазе три особе са албанском народном капом познатом као "кече". Под бројем један означен је Живко Гвоздић из Вучитрна. Под бројем два означен је Јован Довезански, а под бројем три означен је Милан Бабовић. Ово је један од доказа да су кече и албанску народну ношњу за време Османлија носили и неалбанци. Колико ми је познато шајкаче на Косову су почеле да се носе тек после Првог светског рата, до тад се углавном носио фес, шубара или кече што је зависило од краја до краја и материјалног стања. О овоме се скроз мало прича, а скоро да нико и не зна за овај податак.


Под бројем 2 сигурно није Довезенски, можда Иса Бољетинац кад је склопио савез са комитама.

Могу се наћи информације да је особа под бројем 2 Иса Бољетинац, међутим на неким објавама на ФБ групи "Српство у Македонији" сам видео да се тврди да је то стари четнички војвода Мицко Крстић. Као што је написао Милош, ношење кечета и албанске ношње је био неки вид мимикрије и заштите од арнаутског качачког насиља, међутим комите/четници су се облачили у албанску ношњу када су требали да пролазе преко крајева где су Арнаути били у већини или их је било у већем броју, из практичних разлога, како не би "упадали у очи" и били пријављени турским властима. Мислим да и у "Сећањима Николе Поповића", грачаничког пароха, пише како су одмах након ослобођења Срби побацали кечиће који су били симбол турско-арнаутског јарма. С друге стране, на истој горепоменутој ФБ групи сам читао неке објаве где се тврди како је северноалбанска (гегијска) народна ношња уствари средњовековна српска, односно старосрбијанско-македонска, и да су је Албанци приликом досељавања прихватили и потом прогласили за своју, а да је оригинална албанска ношња само она коју носе Тоске, где је главни елемент широка хаљина-фустанела. Не знам колико је ово тачно, искрено, делује ми та тврдња сумњиво, нарочито када се као "доказ" да је то старосрбијанско-македонска ношња наводе фотографије четничких војвода у њој, а већ је појашњено да се она облачила из практичних а не идентитетских разлога.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже radon

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 584
Одг: Малисори
« Одговор #205 послато: октобар 06, 2019, 01:56:24 поподне »
Могу се наћи информације да је особа под бројем 2 Иса Бољетинац, међутим на неким објавама на ФБ групи "Српство у Македонији" сам видео да се тврди да је то стари четнички војвода Мицко Крстић. Као што је написао Милош, ношење кечета и албанске ношње је био неки вид мимикрије и заштите од арнаутског качачког насиља, међутим комите/четници су се облачили у албанску ношњу када су требали да пролазе преко крајева где су Арнаути били у већини или их је било у већем броју, из практичних разлога, како не би "упадали у очи" и били пријављени турским властима. Мислим да и у "Сећањима Николе Поповића", грачаничког пароха, пише како су одмах након ослобођења Срби побацали кечиће који су били симбол турско-арнаутског јарма. С друге стране, на истој горепоменутој ФБ групи сам читао неке објаве где се тврди како је северноалбанска (гегијска) народна ношња уствари средњовековна српска, односно старосрбијанско-македонска, и да су је Албанци приликом досељавања прихватили и потом прогласили за своју, а да је оригинална албанска ношња само она коју носе Тоске, где је главни елемент широка хаљина-фустанела. Не знам колико је ово тачно, искрено, делује ми та тврдња сумњиво, нарочито када се као "доказ" да је то старосрбијанско-македонска ношња наводе фотографије четничких војвода у њој, а већ је појашњено да се она облачила из практичних а не идентитетских разлога.

Već smo raspravljali o tome. Godine, godine dragi Nikola ;)

https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=157.msg49497#msg49497

Na žalost, sadržaju o srpskom odevanju u srednjem veku se ne može pristupiti bar preko Google books-a, ali smo ga spomenuli a to je bitno

Ван мреже radon

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 584
Одг: Малисори
« Одговор #206 послато: октобар 06, 2019, 02:12:33 поподне »
Već smo raspravljali o tome. Godine, godine dragi Nikola ;)

https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=157.msg49497#msg49497

Na žalost, sadržaju o srpskom odevanju u srednjem veku se ne može pristupiti bar preko Google books-a, ali smo ga spomenuli a to je bitno

ipak sam nešto uspeo naći na internetu. U pitanju je pomenuti rad Petra Vasića o srpskom odevanju u srednjem veku

https://drive.google.com/file/d/1yFCMX_TBYNlK7cW4IBKBPfcY86x6RrP6/view?usp=sharing

Ван мреже НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4958
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Малисори
« Одговор #207 послато: октобар 06, 2019, 02:23:10 поподне »
Već smo raspravljali o tome. Godine, godine dragi Nikola ;)

https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=157.msg49497#msg49497

Na žalost, sadržaju o srpskom odevanju u srednjem veku se ne može pristupiti bar preko Google books-a, ali smo ga spomenuli a to je bitno

ipak sam nešto uspeo naći na internetu. U pitanju je pomenuti rad Petra Vasića o srpskom odevanju u srednjem veku

https://drive.google.com/file/d/1yFCMX_TBYNlK7cW4IBKBPfcY86x6RrP6/view?usp=sharing

Да, ето, заборавих на то.  :) Мислим да ова тема захтева подробније истраживање, да се дефинитивно утврди да ли је кече заиста српска средњовековна капа или је у питању нешто друго. Ако јесте, како је дошло до тога да је све Геге преузму као део своје народне ношње а ако није, онда тек настаје збрка.  :) Није само кече у питању већ и беле чакшире са црним гајтанима, које су такође део гегијске али и мијачке народне ношње. Ко је од кога преузео ношњу?  ;)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже radon

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 584
Одг: Малисори
« Одговор #208 послато: октобар 06, 2019, 02:50:18 поподне »
Jedna od zanimljivih stvari jeste i pojava slične kape kod Feyli Kurda koji žive u današnjem Iranu. Kad sam prvi put video pomislio sam da je u pitanju neka montaža, slika Albanca u kurdskom spotu, no kasnije sam je video i kod jednog kurdskog pevača (sad na žalost ne mogu da pronađem spot).

https://youtu.be/qXz8PKUQirY?t=216

Ovo je inače spot koji naš prijatelj Lesandar sa Krstarice voli da postavlja kao potvrdu vanevropskog porekla Albanaca :)

На мрежи Слатинац

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 187
  • R1b-BY611>Z2705*
Одг: Малисори
« Одговор #209 послато: октобар 06, 2019, 03:06:53 поподне »
Под бројем 2 сигурно није Довезенски, можда Иса Бољетинац кад је склопио савез са комитама.
Не личи ми баш на Ису Бољетинца. Да ли је то заиста Јован Девезнски не знам. На овом линку особа под бројем 2 означена је као "непозната", као и овај турски официр што седи поред њега. Док је на овом линку та особа означена као Мицко Крстић.

Нађох на Викимедији још једну фотографију четничких војвода са османским официрима из 1908. године за време младотурске револуције. Особе које носе кече означио сам црвеним бројевима. Под бројем 1 означен је поново Живко Гвоздић из Вучитрна. Под бројем 2 означен је поново Милан Бабовић. Особе под бројем 3, 4 које седе између Косте Пећанца не знам ко су. А особа под бројем 5 мислим да је то иста особа са претходне фотографије где сам је означио под бројем 2.

Ван мреже НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4958
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Малисори
« Одговор #210 послато: октобар 06, 2019, 03:15:59 поподне »
Не личи ми баш на Ису Бољетинца. Да ли је то заиста Јован Девезнски не знам. На овом линку особа под бројем 2 означена је као "непозната", као и овај турски официр што седи поред њега. Док је на овом линку та особа означена као Мицко Крстић.

Нађох на Викимедији још једну фотографију четничких војвода са османским официрима из 1908. године за време младотурске револуције. Особе које носе кече означио сам црвеним бројевима. Под бројем 1 означен је поново Живко Гвоздић из Вучитрна. Под бројем 2 означен је поново Милан Бабовић. Особе под бројем 3, 4 које седе између Косте Пећанца не знам ко су. А особа под бројем 5 мислим да је то иста особа са претходне фотографије где сам је означио под бројем 2.


Ради поређења:



Мицко Крстић - лево; Јован Довезенски - десно



Војвода Мицко Крстић



Иса Бољетинац
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4051
  • I2-PH908>FT14506>Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Малисори
« Одговор #211 послато: октобар 06, 2019, 03:29:43 поподне »
Прича о кечету као српској средњовековној капи је исто као и прича о Одисеју као Албанцу, коју потурају албански аутохтонисти.



У суштини у питању је највероватније  пилеус, који су носили стари Грци. Као фустанела уосталом. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pileus_(hat)

То је изгледа фригијска капа, која је можда послужила за капе штрупфова. :)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phrygian_cap

Писали смо раније о томе, па да се не понављам.

На мрежи Слатинац

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 187
  • R1b-BY611>Z2705*
Одг: Малисори
« Одговор #212 послато: октобар 06, 2019, 03:49:04 поподне »
Шајкаче су донешене 1912. након ослобођења. Стари су причали да је војска делила шајкаче. Постоји и слика из 1903. Богдана Раденковића из Бугарића, са породицом, где осим њега који носи фес, сви имају кече. Такође деда Момчила Трајковића види се са кечетом. Ношење кечета је било раширено у градовима косовског вилајета и селима која су била поред пута, којим је често пролазио башибозук, па је то био неки вид заштите. У једној књизи је забележен први сусрет Ибарског одреда на Шаренкамену код Бањске, кад је војник дечаку скинуо кече и ставио шајкачу. Мали се крио данима, да га не би видели његови.
Ово за ношење кечета као вид заштите је тачно. У Гласнику Српско географског друштва из 1913. године помиње се такав случај: "Даље на Исток у околини Ђаковице има међу Арбанасима спорадично растурених Срба, који су примили арбанашку ношњу, обичаје и језик, а српски говоре само код куће. Изван куће не може се познати да су Срби. Само случајем се то може открити, као што се то мени десило. Они примају све спољне арбанашке знаке, па и језик, да би били боље заштићени и да би се могли слободно кретати. Такво прилагођавање је слично мимикрији у животњском свету. Стр. 202"


И Јован Цвијић је такође писао о томе:"Тај општи утисак није тачан. До њега се долази најпре услед тога што се главна пажња обраћа на старине, нарочито на многобројне развалине од цркава, а по њима се мора добити утисак, да су ови крајеви били културни и Србима густо насељени, гушће по сад и Арбанасима и Србима; то нехотично наводи на нетачне рефлексије и закључке. Даље, сви Срби ових крајева носе арбанашку ношњу, и путник, који брзо путује, не може у њима познати Србе: шта више већина Срба пред турским властима, пред зантијама и странцима говоре арбанашки. Напослетку, Арбанаси се као племе које господари, слободније крећу и свуда виде и осећају, док се Срби, као раја, повлаче.." Извор: Основе за географију и геологију Македоније.

« Последња измена: октобар 06, 2019, 03:54:39 поподне Слатинац »

Ван мреже НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4958
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Малисори
« Одговор #213 послато: октобар 06, 2019, 03:55:33 поподне »
Кад смо већ код тих помена, да не заборавимо и на дачку капу, приказану на Трајановом стубу, која такође подсећа на кече.  ;)



Ипак, некако треба објаснити капу Милутиновог посланика из 1299. године.
Чињеницама против самоувереног незнања.

На мрежи Слатинац

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 187
  • R1b-BY611>Z2705*
Одг: Малисори
« Одговор #214 послато: октобар 06, 2019, 04:02:44 поподне »
Ево још један текст, из књиге "Српски народ у XIX веку" из 1935. године, том 16, страница 39: "Одмах после тих великих сеоба у ту су се област почела досељавати суседна планинска села, специјално црногорски брђани. Они су били физички исто тако јаки као арбанашка племена, и они би врло вероватно могли одржати према њима етнографску равнотежу да Арбанаси нису као муслимани били привилегисани. Под оваквим приликама српски је народ био у изузетно тешком положају. "Да би сачували живот и имање, Срби су примили најпре ношњу арбанашку, почели су чак бријати главу и носити перчине као Арбанаси. То није чинио само прост народ, већ често чине и свештеници, само да би мање упадали у очи, и да би могли лакше живети."

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4051
  • I2-PH908>FT14506>Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Малисори
« Одговор #215 послато: октобар 06, 2019, 04:08:23 поподне »

Ипак, некако треба објаснити капу Милутиновог посланика из 1299. године.

Тај извор нам не казује много. Да је био који део српског народа баштинио било где ову одећу, као своју, а не као "мимикарију", могли би да причамо о томе. Овако постоји дисконтинуитет, па о томе је излишно причати.