Вероватно је најстарија старина ових фамилија у Његушима, где постоји братство Пророковић који слави ту славу. Од њих има исељеника у Луково код Никшића и у Горњу Морачу.
Захваљујући информацији коју сам добио од Руговца, испратио сам писане трагове о исељеним Пророковићима у Горњој Морачи и наишао на заиста интересантан траг о даљем пореклу Ковачана, који исте потенцијално доводи у везу са стариначким братствима у Вељем Залазу у Његушима.
Ковачани су упамтили и преносили са колена на колено предање (које је забележио и Ђуређе Миленковић) да им је "постојбина" (а ја бих рекао старина) у селу Сврке, у околини Колашина.
У данашњем селу Старче, које је удаљено 1 км од Сврка (које је по реалним појмовима могло да буде засеок села Сврка у 17 и 18 веку, с обзиром да су Сврке по величини веће село од Старча) постоји род Луковаца, „који су се ту настанили, након међубратстбеничког сукоба у Његушима. Од братства Пророковића су, иселили су се после тог ексцеса у Комане а затим Луково крај Никшића, да би се на крају населили у Горњу Морачу на "црковну земљу".(Р. Раосављевић; Караџиж и Шибалић)
Контактирао сам једног од најстаријих Луковаца у Старчу, који на жалост нема много података а те које се саопштио, се не поклапају са онима које је Раосављевић забележио. Родослов Луковаца у Горњој Морачи, који је забележио Раосављевић, имплицира да су три брата који су се доселили у Старче,рођени у првој половини 18 века, што је знатно раније од сазнања информатора, који каже да су Луковци најмлађе браство у Горњој Морачи, које се ту доселило пре 100 година. Исто тако, верујем да је и раосављевић потенцијално испустион неке претке које је предање Луковаца заборавило.
У контакту са једним Пророковићем из Залаза који живи у Котору сам утврдио да Пропроковићи из Залаза, иако дуго не остварују контакт са Луковицма, имају у предању да су Луковци у Горњој Морачи од њих.
Луковци су једини род који у Горњој Морачи и околним крајевима славе Св. Враче. Настањују село које је вероватно у 17 и 18 веку било део села Сврке (или су Сврке биле део Старча), које Ковачани памте као своју постојбину. Мислим да је траг конзистентан и одржив, бар са аспекта предања и географије иако се врененске одреднице информатора не поклапају. Верујем да би тестирање Луковаца и/или Пророковића из Залаза дефинитивно потврдило или оповргло претпоставку о вези Ковачана и старих Залажана.
С обзиром да је станивништво Катунске Нахија различитог порекла са доста стариначких родова, ова поставка ми се чини мало вероватнијом с обзиром да сам приметио да тестирани из Цеклина имају сличне хаплотипове као и Ковачани.
Због природе теме, копирам овај пост и у тему Ковачани.