Аутор Тема: Старо становништво и исламизација у Босни  (Прочитано 26160 пута)

Jelic

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #80 послато: септембар 30, 2017, 02:35:56 пре подне »
Славе саме по себи не могу бити никакав доказ кад нема неких других индиција. Срби смо сви, славимо исте славе. Немају никога сродног у Херцеговини Аврамијевштаци. Има припадник њихове гране Марић из Мостара, али то је и сувише слаба карика да би се њоме доказивало некакво њихово херцеговачко поријекло. На крају крајева, постојање одређене гране у Херцеговини или ЦГ не доказује поријекло одатле, поготово ако се не ради о јасно дефинисаном генетском роду или нема чврстог предања.

Нисам рекао да у Подрињу нема херцеговачких досељеника, већ само да нису доминантни. Јасна је и културолошка, генетска и антрополошка разлика између Подрињаца и Херцеговаца, бар између већине. Надам се да ће се још родова у Подрињу тестирати.

Ово за Крајину сам читао у неким историјским изворима, а и поједини професори историје су ми о томе причали. И Небојша је написао да се исте подгране неких хаплогрупа јављају и у Крајини и у Србији. И ја сам стекао такав утисак.

Веза Херцеговине са Подрињем је нераскидива. Имаш рецимо Јовановића из Табанаца код Зворника који је род Малешеваца, Кулића из Зворника који је P189.2 итд, још припадника P189.2 по Подрињу итд. Старинаца у Подрињу засигурно нема много, занемарљиви су, па не знам одакле се онда по теби доселио толики народ ту?

Што се тиче овога за Крајину, не знам шта је још потребно рећи поред силних Крича, Дробњака, Пивљана и Г2а Малешеваца по Крајини. Али авај, врти ти своју причу слободно.

Ван мреже Српска14

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 229
  • R1a-Z280>YP4278
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #81 послато: септембар 30, 2017, 02:52:06 пре подне »
Веза Херцеговине са Подрињем је нераскидива. Имаш рецимо Јовановића из Табанаца код Зворника који је род Малешеваца, Кулића из Зворника који је P189.2 итд, још припадника P189.2 по Подрињу итд. Старинаца у Подрињу засигурно нема много, занемарљиви су, па не знам одакле се онда по теби доселио толики народ ту?

Што се тиче овога за Крајину, не знам шта је још потребно рећи поред силних Крича, Дробњака, Пивљана и Г2а Малешеваца по Крајини. Али авај, врти ти своју причу слободно.

Једно су митови, а друго реалност. Нисам нигдје рекао да се тамо нико није доселио из Херцеговине, одређен број родова јесте свакако, али очита културлошка, антрополошка и генетска разлика у цјелини Херцеговине и Подриња говори у прилог мојој тези. Нико да ми објасни откуд то да се на Хан Пијеску "гусла", а у Власеници "шаргија" иако је само 20-ак километара разлике? Зар не би било логично да имају исти фолклор и обичаје ако су већ и једни и други Херцеговци? То нико да ми објасни. Зашто Романијци крај од Власенице до Зворника зову "буре, а ови њих "ере"?

Што се тиче Крајине, импутираш ми опет нешто што нисам рекао. Становништво Крајине је једним дијелом херцеговачке етногенезе и то није спорно, спорно је да су сви или велика већина Херцеговци, што тешко да је тачно.

Наравно да ћу да вртим своју причу. Шта треба да вјерујем да 10 милиона Срба широм свијета води поријекло од људи који су у последњих 300-400 година емигрирали из круга од 100 километара у Црној Гори и Херцеговини?

Jelic

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #82 послато: септембар 30, 2017, 02:59:16 пре подне »
Једно су митови, а друго реалност. Нисам нигдје рекао да се тамо нико није доселио из Херцеговине, одређен број родова јесте свакако, али очита културлошка, антрополошка и генетска разлика у цјелини Херцеговине и Подриња говори у прилог мојој тези. Нико да ми објасни откуд то да се на Хан Пијеску "гусла", а у Власеници "шаргија" иако је само 20-ак километара разлике? Зар не би било логично да имају исти фолклор и обичаје ако су већ и једни и други Херцеговци? То нико да ми објасни. Зашто Романијци крај од Власенице до Зворника зову "буре, а ови њих "ере"?

Што се тиче Крајине, импутираш ми опет нешто што нисам рекао. Становништво Крајине је једним дијелом херцеговачке етногенезе и то није спорно, спорно је да су сви или велика већина Херцеговци, што тешко да је тачно.

Наравно да ћу да вртим своју причу. Шта треба да вјерујем да 10 милиона Срба широм свијета води поријекло од људи који су у последњих 300-400 година емигрирали из круга од 100 километара у Црној Гори и Херцеговини?

Што се тиче шаргије и културолоших разлика, логично је да ће у једном Калиновику да се гусла пре него у једном Зворнику када је Калиновик неупоредиво географски ближи Херцеговини. Шаргија доминира и у босанској посавини па тамо има више PH908 родова који славе Игњатијевдан него у самој Херцеговини одакле су несумњиво ти родови старином.

Велика већина крајишника ипак јесте пореклом из Херцеговине и Црне Горе, за остале се можда да расправљати али већина јесте (па барем једно 60%).
« Последња измена: септембар 30, 2017, 03:04:46 пре подне Лука »

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #83 послато: септембар 30, 2017, 03:02:19 пре подне »
Што се тиче шаргије и културолоших разлика, логично је да ће у једном Калиновику да се гусла пре него у једном Зворнику када је Калиновик неупоредиво географски ближи Херцеговини. Шаргија доминира и у босанској посавини па тамо има више PH908 родова који славе Игњатијевдан него у самој Херцеговини одакле су несумњиво ти родови старином.

Велика већина крајишника ипак јесте пореклом из Херцеговине и Црне Горе, за остале се можда да расправљати, али већина јесте (па барем једно 60%).

Кад кажеш Крајишника мислиш ли само на Босанску Крајину или под тим подразумеваш и Лику, северну Далмацију, Кордун и Банију?
« Последња измена: септембар 30, 2017, 03:05:08 пре подне Лука »

Jelic

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #84 послато: септембар 30, 2017, 03:03:59 пре подне »
Кад кажеш Крајишника мислиш ли само на Босанску Крајину или под тим подразумеваш и Лику, северну Далмацију, Кордун и Банију?

И на једно и на друго, јер је мање - више исто становништво у питању.

Ван мреже Српска14

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 229
  • R1a-Z280>YP4278
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #85 послато: септембар 30, 2017, 03:11:24 пре подне »
Што се тиче шаргије и културолоших разлика, логично је да ће у једном Калиновику да се гусла пре него у једном Зворнику када је Калиновик неупоредиво географски ближи Херцеговини. Шаргија доминира и у босанској посавини па тамо има више PH908 родова који славе Игњатијевдан него у самој Херцеговини одакле су несумњиво ти родови старином.

Велика већина крајишника ипак јесте пореклом из Херцеговине и Црне Горе, за остале се можда да дискутоват, али већина јесте (па барем једно 60%).

Ко спомиње Калиновик? Калиновик је и сам стара Херцеговина. Ја ти као примјер дајем Хан Пијесак који је културолошки сличнији Херцеговини од које је удаљен 150 километара него Власеници од које је удаљен 20км. Од Власенице па кроз цијело Подриње је "зона шаргије", нису шаргије само у Посавини. Па логично је да ови из регије Бирач (Власеница, Милићи, Шековићи, Братунац, Зворник) Романијце (Хан Пијесак, Соколац...) зову "ерама" зато што су ови доминантно Херцеговци, за разлику од њих који то нису, бар не доминантно.

Што се тиче Крајине јесте можда 30-40% чисто сумњам да је 60%. Ови из високе Крајине вјероватно јесу више "Херцеговци" од осталих Крајишника....

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #86 послато: септембар 30, 2017, 03:18:50 пре подне »
И на једно и на друго, јер је мање - више исто становништво у питању.

У северној Далмацији све до прошлог рата појам Крајишник није постојао нити се ико тако осећао у регионалном смислу, сви су се регионално осећали и као Далматинци.
Северна Далмација никад није била у саставу аустријске Војне Крајине, Срби из северне Далмације су углавном дошли из Босанске Крајине, у 16-ом и крајем 17-ог века и нешто мало почетком 18-ог века, али у та времена ни за Босанску Крајину се није користио тај назив тако да појам Крајишник нису могли ни одатле да донесу.

Чак ни Срби из Лике, са Кордуна и са Баније који су били у саставу аустријске Војне Крајине се до рата нису осећали као Крајишници у регионалном смислу него као Личани, Кордунаши и Банијци.

Прави Крајишници су они из Босанске Крајине, они у задња 2 века себе у регионалном смислу сматрају Крајишницима, док је крајишки регионални идентитет за Србе из северне Далмације, Лике, Кордуна и Баније дошао са ратом и мање више нестао са ратом.
« Последња измена: септембар 30, 2017, 03:26:06 пре подне Свевлад »

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #87 послато: септембар 30, 2017, 06:06:47 пре подне »
Добар део муслимана из Босанске Крајине потиче из Лике  abc.ba/novost/40807/licki-muslimani-mnoga-prezimena-u-krajini-imaju-svoje-porijeklo-u-lici-

У Босанској Крајини има чак и муслимана који су дошли из Србије шездесетих година 19-ог века, нпр. Босанску Костајницу су 1862. године населили муслимани из Ваљева, Шапца и Ужица  https://bs.wikipedia.org/wiki/Bosanska_Kostajnica#Historija






симо

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #88 послато: септембар 30, 2017, 07:13:46 пре подне »
Једно су митови, а друго реалност. Нисам нигдје рекао да се тамо нико није доселио из Херцеговине, одређен број родова јесте свакако, али очита културлошка, антрополошка и генетска разлика у цјелини Херцеговине и Подриња говори у прилог мојој тези. Нико да ми објасни откуд то да се на Хан Пијеску "гусла", а у Власеници "шаргија" иако је само 20-ак километара разлике? Зар не би било логично да имају исти фолклор и обичаје ако су већ и једни и други Херцеговци? То нико да ми објасни. Зашто Романијци крај од Власенице до Зворника зову "буре, а ови њих "ере"?

Што се тиче Крајине, импутираш ми опет нешто што нисам рекао. Становништво Крајине је једним дијелом херцеговачке етногенезе и то није спорно, спорно је да су сви или велика већина Херцеговци, што тешко да је тачно.

Наравно да ћу да вртим своју причу. Шта треба да вјерујем да 10 милиона Срба широм свијета води поријекло од људи који су у последњих 300-400 година емигрирали из круга од 100 километара у Црној Гори и Херцеговини?

Прилагођавање новој средини, мијењање навика, ношње, музике све је то оно што су још раније аутори препознали управо код исељених Херцеговаца у Источној Босни. Заправо неки тај случај наводе баш као примјер прилагођавању новим приликама. Није спорно да је у источној Босни било стариначких родова ( неки су можда раније били и католици), али они нису били доминантни и утопљени су уопшту масу досељника из Херцеговине, преузимајући и њихов говор. Исто можемо рећи за Крајину, гдје је ранији слој становништва био икавски, али је ијекавизиран од стране досељеника из Херцеговине(у ширем смислу).

Ма колико то теби изгледало невјероватно, југозападна Србија, Црна Гора и Херцеговина, јесу матица оне групе српског становништва које називамо динарском групом. То је очигледно из антропогеографских, историјских ,а сада и генетских чињеница. Помињан је већ турски попис из 1604. године. Мислим да га требаш добро ишчитати.

симо

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #89 послато: септембар 30, 2017, 07:16:39 пре подне »
Прави Крајишници су они из Босанске Крајине, они у задња 2 века себе у регионалном смислу сматрају Крајишницима, док је крајишки регионални идентитет за Србе из северне Далмације, Лике, Кордуна и Баније дошао са ратом и мање више нестао са ратом.

Не бих баш рекао да је нестао са ратом. За ово прво си дијелом у праву, јачи су били регионални идентитети него општи крајишки.

Ван мреже Српска14

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 229
  • R1a-Z280>YP4278
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #90 послато: септембар 30, 2017, 09:43:04 пре подне »
Прилагођавање новој средини, мијењање навика, ношње, музике све је то оно што су још раније аутори препознали управо код исељених Херцеговаца у Источној Босни. Заправо неки тај случај наводе баш као примјер прилагођавању новим приликама. Није спорно да је у источној Босни било стариначких родова ( неки су можда раније били и католици), али они нису били доминантни и утопљени су уопшту масу досељника из Херцеговине, преузимајући и њихов говор. Исто можемо рећи за Крајину, гдје је ранији слој становништва био икавски, али је ијекавизиран од стране досељеника из Херцеговине(у ширем смислу).

Ма колико то теби изгледало невјероватно, југозападна Србија, Црна Гора и Херцеговина, јесу матица оне групе српског становништва које називамо динарском групом. То је очигледно из антропогеографских, историјских ,а сада и генетских чињеница. Помињан је већ турски попис из 1604. године. Мислим да га требаш добро ишчитати.

Икавци и католици у источној Босни? То је усташка пропаганда. Фасцинантно ми је да многи на овом форуму по многим питањима дијеле ставове са онима који Србима оспоравају право на постојање било какве државе западно од Дрине.
Ја сам баш убјеђен да је било обрнуто, тј. да су Херцеговци утопљени у стариначку већину чим су прихватили њихов фолклор, музику и обичаје. Јер чим је било прилагођавања, значи да су морали да се прилагоде неком постојећем стању које су већ затекли ту. Е сад мало ми је нелогично то да се већина прилагођава мањини. Тамо гдје је херецговачка струја неоспорно доминантнија јасно се види и по донијетим обичајима из Херцеговине (попут Романије), а то у Подрињу није случај. Генетске чињенице? Па највећи подрињски род који имамо овдје тестиран су „Аврамијевштаци“ и очигледно да немају везе са Херцеговином, али очигледно да имају везе са муслиманима Тузле, Хрватима Посавине и Србима западне Србије. Има их свакако и осталих који се не могу довести у везу са Херцеговином, уз неоспорно и оне који могу али очигледно нису већина.

Читао сам ја и турске пописе, али све се ово отприлике своди на мит како су васколике српске земље опустошили куга, Сулејман величанствени, Еуген Савојски и ко зна ко још, а на те потпуно празне просторе дођоше црногорско-херцеговачки досељеници. Имам право да преиспитујем баналност таквих теорија и имам аргумената који ми иду у прилог.

Ја сам још раније читао списе и монографије о крајевима Старе Херцеговине. Ту лијепо пише да се становништво старе Херцеговине и тих крајева састоји од старинаца и досељеника из Босне и Косова након турске најезде, а онда се овдје на форуму измишља топла вода. Моји преци су дуго у (старој) Херцеговини, вјероватно последњих 600 година, али предање о нашем поријеклу сеже даље до Косова, тако су увијек говорили наши стари. Има пуно аргумената који иду у прилог томе да је то предање истинито, а даље поријекло можда иде и до тадашњег „словенксог југа“, до Грчке.

Ван мреже Српска14

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 229
  • R1a-Z280>YP4278
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #91 послато: септембар 30, 2017, 09:49:31 пре подне »
Прије Турака територија данашње Црне Горе је била слабо насељена, тек са доласком Турака становништво са свих страна почиње да се слива у данашњу Црну Гору као у неку врсту збијега.

Данашња црногорска племена су углавном дошла пред Турцима у 15-ом вијеку са разних страна (што генетика потврђује) Косово, Македонија, сјеверна Албанија, Рашка, Херцеговина и Босна.

Према предању Дробњаци су дошли у 15-ом вијеку из околине Травника, Стара Црна Гора је углавном насељена из Херцеговине и Босне, Морачани су већином дошли пред Турцима са Косова, Васојевићи вјероватно са југа Балкана (имају генетске сроднике у Македонији и Грчкој) итд.

Једино се за Паштровиће сигурно зна да су живјели ту гдје су сад зато што се спомињу у једној повељи Цара Душана.

Они чији су преци дошли негдје из Црне Горе прије 200 или 300 година рачунају да су у Црној Гори били прије амеба, а не знају или не желе да знају да су 200-300 година прије тих 200-300 (кад су им преци дошли из Црне Горе) њихови преци дошли од некуд и у ту Црну Гори да би се склонили од Турака.

симо

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #92 послато: септембар 30, 2017, 10:25:08 пре подне »
Икавци и католици у источној Босни? То је усташка пропаганда. Фасцинантно ми је да многи на овом форуму по многим питањима дијеле ставове са онима који Србима оспоравају право на постојање било какве државе западно од Дрине.

Мислим да је крајње безобразно некоме коме су усташе побиле пола фамилије и у прошлом и у овом рату, говорити да шири усташку пропаганду и да негира право на постојање државе западно од Дрине. Држава и народ се брани истином, не пустим причама и измишљањима. Досад су ме нападали Хрвати јер им "отимам" хаплогрупу I2 и проглашавам их Србима, муслимани јер им негирам бошњачку нацију, аријевци R1a јер "форсирам" I2 а не R1a као основну српску хаплогрупу, Е-V13 јер их проглашавам црнцима, Срби из Србије јер форсирам Србе преко Дрине, Срби са Косова и југоисточне Србије јер форсирам динарце , деретићеви Срби јер не пишем да су Срби градили Троју и стари Рим, либерали и мондијалисти јер сам "расиста и вјерски фанатик" уједно, е хајде сад и ти ме прогласи усташом па да затворимо опус.
 
Ја сам баш убјеђен да је било обрнуто, тј. да су Херцеговци утопљени у стариначку већину чим су прихватили њихов фолклор, музику и обичаје. Јер чим је било прилагођавања, значи да су морали да се прилагоде неком постојећем стању које су већ затекли ту. Е сад мало ми је нелогично то да се већина прилагођава мањини. Тамо гдје је херецговачка струја неоспорно доминантнија јасно се види и по донијетим обичајима из Херцеговине (попут Романије), а то у Подрињу није случај. Генетске чињенице? Па највећи подрињски род који имамо овдје тестиран су „Аврамијевштаци“ и очигледно да немају везе са Херцеговином, али очигледно да имају везе са муслиманима Тузле, Хрватима Посавине и Србима западне Србије. Има их свакако и осталих који се не могу довести у везу са Херцеговином, уз неоспорно и оне који могу али очигледно нису већина.

Лична убјеђења и утисци су једно, егзактни подаци су нешто сасвим друго. Поред пописа, ту су и радови већине наших етнографа с почетка 20. вијека, који су сви сагласни у једном , српско становништво Подриња, Семберије, Мајевице, Бирча, Гласинца је досељено крајем 18. и почетком 19. вијека са подручја Старе Херцеговине. Аврамијевштаци нису највећи подрињски род већ највише тестиран подрињски род, ради се о планском тестирању. Иако поријекло Аврамијевштака нисмо до краја дефинисали, и они имају генетске везе у херцеговачко-црногорском простору, мада ја лично сматрам да су стариначки род у Источној Босни. Елементи материјалне културе (ношња,фолклор) најбрже се губе и преузимају нови. Са језиком то већ иде теже, мада су и ту могуће промјене.

Немам сад времена да наводим све радове Филиповића, Јеремића, Цвијића, Кајмаковић који се тичу становништва источне Босне, могу да се нађу и код нас у библиотеци. Апсолутно ниједан од тих аутора не доводи у сумњу поријекло главнине српског становништва Источне Босне из Старе Херцеговине. Када кажем главнина, не мислим на апсолутно сво становништво. Старинаца свакако има, али у мањем проценту.

Читао сам ја и турске пописе, али све се ово отприлике своди на мит како су васколике српске земље опустошили куга, Сулејман величанствени, Еуген Савојски и ко зна ко још, а на те потпуно празне просторе дођоше црногорско-херцеговачки досељеници. Имам право да преиспитујем баналност таквих теорија и имам аргумената који ми иду у прилог.

Па да си читао пописе, не би тврдио то што тврдиш, јер у пописима се јасно види да се првобитно српско становништво источне Босне масовно исламизовало у 16. вијеку и да је тек талас досељеника у 18. и 19. вијеку ојачао православну популацију у том дијелу. Једно је питање шта се коме свиђа или не свиђа, а друга је ствар шта је чињенично стање.

Ја сам још раније читао списе и монографије о крајевима Старе Херцеговине. Ту лијепо пише да се становништво старе Херцеговине и тих крајева састоји од старинаца и досељеника из Босне и Косова након турске најезде, а онда се овдје на форуму измишља топла вода. Моји преци су дуго у (старој) Херцеговини, вјероватно последњих 600 година, али предање о нашем поријеклу сеже даље до Косова, тако су увијек говорили наши стари. Има пуно аргумената који иду у прилог томе да је то предање истинито, а даље поријекло можда иде и до тадашњег „словенксог југа“, до Грчке.

Јел' причамо о источној Босни или Старој Херцеговини? И какве то уопште има везе са Грчком?

Ван мреже Српска14

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 229
  • R1a-Z280>YP4278
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #93 послато: септембар 30, 2017, 11:01:43 пре подне »
Мислим да је крајње безобразно некоме коме су усташе побиле пола фамилије и у прошлом и у овом рату, говорити да шири усташку пропаганду и да негира право на постојање државе западно од Дрине. Држава и народ се брани истином, не пустим причама и измишљањима. Досад су ме нападали Хрвати јер им "отимам" хаплогрупу I2 и проглашавам их Србима, муслимани јер им негирам бошњачку нацију, аријевци R1a јер "форсирам" I2 а не R1a као основну српску хаплогрупу, Е-V13 јер их проглашавам црнцима, Срби из Србије јер форсирам Србе преко Дрине, Срби са Косова и југоисточне Србије јер форсирам динарце , деретићеви Срби јер не пишем да су Срби градили Троју и стари Рим, либерали и мондијалисти јер сам "расиста и вјерски фанатик" уједно, е хајде сад и ти ме прогласи усташом па да затворимо опус.
 
Лична убјеђења и утисци су једно, егзактни подаци су нешто сасвим друго. Поред пописа, ту су и радови већине наших етнографа с почетка 20. вијека, који су сви сагласни у једном , српско становништво Подриња, Семберије, Мајевице, Бирча, Гласинца је досељено крајем 18. и почетком 19. вијека са подручја Старе Херцеговине. Аврамијевштаци нису највећи подрињски род већ највише тестиран подрињски род, ради се о планском тестирању. Иако поријекло Аврамијевштака нисмо до краја дефинисали, и они имају генетске везе у херцеговачко-црногорском простору, мада ја лично сматрам да су стариначки род у Источној Босни. Елементи материјалне културе (ношња,фолклор) најбрже се губе и преузимају нови. Са језиком то већ иде теже, мада су и ту могуће промјене.

Немам сад времена да наводим све радове Филиповића, Јеремића, Цвијића, Кајмаковић који се тичу становништва источне Босне, могу да се нађу и код нас у библиотеци. Апсолутно ниједан од тих аутора не доводи у сумњу поријекло главнине српског становништва Источне Босне из Старе Херцеговине. Када кажем главнина, не мислим на апсолутно сво становништво. Старинаца свакако има, али у мањем проценту.

Па да си читао пописе, не би тврдио то што тврдиш, јер у пописима се јасно види да се првобитно српско становништво источне Босне масовно исламизовало у 16. вијеку и да је тек талас досељеника у 18. и 19. вијеку ојачао православну популацију у том дијелу. Једно је питање шта се коме свиђа или не свиђа, а друга је ствар шта је чињенично стање.

Јел' причамо о источној Босни или Старој Херцеговини? И какве то уопште има везе са Грчком?

Полако, нисам те назвао усташом, не бавим се личним дисквалификацијама никад, већ сам само рекао да тезу о католичко-икавском карактеру источне Босне гурају усташе које сањају границу на Дрини.

Читао сам ја Цвијића и остале, али опет ако су велика имена у питању, не значи да су у свему у праву. Приче о поријеклу из Црне Горе и Херцеговине су нека врста мита подигнутог на ниво националног романтизма, јер што поријекло звучи митски и херојски то боље, још кад се на то додају оне инфантилне приче (које има скоро свака фамилија) о убиству Турчина и бјежању због тога. Они који јесу поријеклом одатле имају јасно предање и знају од којих су фамилија, а они који тврде да не знају тачно али "су однекуд из Црне Горе", обично немају везе са тим, већ су то предање покупили под утицајем цг-херцеговачких досељеника и сл. Не слажемо се око поријекла становништва Бирча и тог дијела Подриња и не вриједи трошити енергију. Ти имаш свој став, ја свој. Ниси изнио ни један аргумет којим би то доказао, осим аргумената у стили "Зна се да су они из Херцеговине". То ми звучи као кад Бошњаци кажу: "Зна се да је Радован Караџић злочинац".

Стару Херцеговину сам споменуо јер си и је и ти наводио као неоспорну матицу данашњег српства, а ја ти само кажем да ни тамо нису сви Срби старинци, а камоли да су сви насељени одатле. Не почиње историја од прије 200-300 година.


Ван мреже dko

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 218
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #94 послато: септембар 30, 2017, 11:15:18 пре подне »
На мене је најјачи утисак оставио успон из Власенице на романијски плато, у правцу Хан Пијеска, и разлика која се моментално примећује у типу насеља и крајолику. Једна кућа на пола километара, указују се овце по пашњацима, а џамије нема.

На теми о Романији је изнет податак да су данашњи мештани Сокоца, Гласинца, итд. баш рецентни дошљаци.

Претпостављам да су ових неколико елемената (континуитет планинског живота какав су познавали у старом крају, знатно мањи проценат муслимана, скорији долазак) утицали на то да задрже обичаје, за разлику од Срба из Подриња, који су живели у срединама са већинском муслиманском популацијом, у гушће насељеним местима.

Ипак, не би ме чудило да је Српска14 у праву у својој тези и да је још један елемент који диференцира Романију већи проценат херцеговачких родова него у Подрињу.


Ван мреже Voljen od Boga

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 882
  • I-Y4460*
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #95 послато: септембар 30, 2017, 11:45:57 пре подне »
Evropa je jedna velika porodica.

симо

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #96 послато: септембар 30, 2017, 11:59:04 пре подне »
Читао сам ја Цвијића и остале, али опет ако су велика имена у питању, не значи да су у свему у праву. 

Наравно, зашто би ми данас узимали у обзир мишљење људи који су прије сто година теренски обрађивали становништво и области, са ове временске дистанце све се боље види...Поготово не треба од њих узимати оне податке који су у супротности са нашим мишљењем, јер сопствено мишљење је ипак изнад свега.


Не слажемо се око поријекла становништва Бирча и тог дијела Подриња и не вриједи трошити енергију. Ти имаш свој став, ја свој. Ниси изнио ни један аргумет којим би то доказао, осим аргумената у стили "Зна се да су они из Херцеговине".

Ово да не вриједи трошити енергију се слажем, али ево ипак да потрошим мало енергије:

Семберија, Филиповић



Семберија, Кајмаковић



Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3823
  • I2-PH908>FT14Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #97 послато: септембар 30, 2017, 11:59:29 пре подне »

Према предању Дробњаци су дошли у 15-ом вијеку из околине Травника, Стара Црна Гора је углавном насељена из Херцеговине и Босне, Морачани су већином дошли пред Турцима са Косова, Васојевићи вјероватно са југа Балкана (имају генетске сроднике у Македонији и Грчкој) итд.


Дpoбњaци ce мoгу пpaтити oд 1354. кaдa ce cпoмињу Дpoбњaкoви унуцу Дaбижив, Бoгoje и Xpaн, кojи cу пoдигли цpкву у Вaгaнeшу иcтoчнo oд Нoвoг Бpдa. У ceлу ce и дaнac види cpeдњoвeкoвнo гpoбљe. Нa Дaбиживa мoжe дa укaзуje и ceлo Дaбишeвaц, 10 km ceвepнo oд Вaгaнeшa. У дубpoвaчким cпиcимa Дpoбњaци ce мoгу пpaтити oд 1365.

Вacojeвићи ce пpви пут cпoмињу 1444. и тo у Meдуну, дaнaшњoj oблacти Kучa.

симо

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #98 послато: септембар 30, 2017, 12:00:36 поподне »
Зворничка Спреча, Филиповић




симо

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #99 послато: септембар 30, 2017, 12:02:16 поподне »
Бирач