Анкета

Да ли је неки ваш предак убио Турчина због кога је морао да се одсели?

Јесте
Није
Непознато

Аутор Тема: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу  (Прочитано 20155 пута)

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #140 послато: октобар 25, 2017, 06:27:07 пре подне »
Католички Далматинци су се из истих разлога исељавали, боље и у Босну под турску власт него умирати од глади у Далмацији зар не?

Zašto baš u Bosnu kad je u Bosni takva strahovlada?  Nije valjda Bosna jedino mjesto gdje se moglo iseliti?

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #141 послато: октобар 25, 2017, 06:52:25 пре подне »
Zašto baš u Bosnu kad je u Bosni takva strahovlada?  Nije valjda Bosna jedino mjesto gdje se moglo iseliti?

Католички Далматинци се нису селили само у Босну, него и у Славонију, Бачку и Срем, ипак Босна је најближе па је и то могао бити један од разлога због чега би се неко из Далмације иселио у Босну.  У 18-ом веку је Далмација била по влашћу католичке државе, а Босна је била под влашћу муслиманске империје и то је једина предност Далмације у односу на Босну за једног католика, у свему осталом Босна је била у предности. 

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #142 послато: октобар 25, 2017, 07:21:47 пре подне »
Немој само да кажеш да Новица Церовић са својом дружином није ликвидирао Смаил-агу Ченгића.

Смаил-ага је дошао у Дробњаке да скупи харач.  Дробњаци су му направили гозбу, ага се најео, напио и заспао, у пола ноћи Дробњаци су почели да пуцају на Турке, ага је тад скочио на коња али му је пришао Новица Церовић и опалио му кубуру у прса, Смаил-ага је пао са коња, а онда му је Мирко Алексић јатаганом одсекао главу.

Агина глава је однешена Његошу на Цетиње, то је заправо била Његошева освета (он је ангажовао Новицу Церовића за то) због погибије неколико његових рођака у бици на Грахову.
Једна исправка, није Новица Церовић опалио кубуру Смаил-аги у прса и убио га, већ је агу убио неко из групе стрелаца који су учествовали у нападу, а по свему судећи да је то био један Јанковић из Горње Мораче јер су по зрну које је погодило агу и по рани коју му је направило утврдили која је пушка у питању. Такву пушку су имали само двојица учесника напада, а пошто је Јанковић важио као врстан стрелац и као такав постављен да директно учествује на позицији са које је ага и убијен, утврдили су да је он тај који је опалио смртоносни хитац. То и песма народна каже"...Убила га пушка Јанковића, а посекла сабља Алексића.."
Међутим, и данас постоје спорења око тога ко је тај ко је испалио смртоносни хитац. У мраку и општем метежу који је тада настао објективно јако је тешко било са сигурношћу то утврдити иако су се у први мах и на основу чињеница које су наведене то и утврђено, али после неког времена свако је вукао на своју страну, Дробњаци на своју а Морачани на своју, тако да и данас постоје трвења око тога. У сваком случају Ноко није, мада је као један од организатора и најцењенијих људи из Дробњака у то време на Цетињу, извукао понајвише користи.
« Последња измена: октобар 25, 2017, 07:29:24 пре подне vojinenad »

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8073
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #143 послато: октобар 25, 2017, 09:17:48 пре подне »
Изгледа да је Ердоганова посета Србији била плодоносна. Судећи према љубитељима периода османске окупација Балкана овде на форуму.

Било је тако предивно живети под турском влашћу, сигурно, зато су се Срби бунили од краја 16. века па надаље, користећи сваку прилику да пристану уз неку војску која је ратовала против Турака или да се сами побуне...

Нисам одавно прочитао оволико глупости као у ових неколико страница уназад. А рекао бих да има и тенденциозности у неким постовима.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8073
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #144 послато: октобар 25, 2017, 09:28:07 пре подне »
Često se priča o nabijanjima na kolac(još jedan mit)

Мит !?

Е, стварно причаш глупости.

Ево, из главе ћу ти навести пет историјски забиљежених случајева ове монструозне казне:
1. Војвода Никола Скобаљић и његов стриц приликом освојења Дубочице од старне Турака,
2. Тројица свештеника (католичких) у Бару који су одбили да пређу у ислам, на почетку Кандијског рата,
3. Лазар Пециреп,
4. Хаџи Продан и остали побуњеници погубљени у Трнави 1814. године,
5. Свети београдски мученици ђакон Авакум и игуман Пајсије и остали с њима погубљени у децембру 1814. године на београдској тврђави.

Кад би кренуо да чешљаш по изворима, нашао би, сасвим сигурно, још много примера.
« Последња измена: октобар 25, 2017, 09:31:47 пре подне Nebo »
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8073
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #145 послато: октобар 25, 2017, 09:42:30 пре подне »
А и владику Данила Петровића су намеравали да набију на колац негде око 1705. године, кад је био у Зети код своје пастве.
Затворили су га у тамницу и везали конопцем о неку куку на таваници, а испод њега је био колац. Да је конопац којим случајем пукао, било би зло.
Турци су овако само застрашивали владику, јер су тражили за њега велики откуп, па да види да се не шале.
Црногорци и Зећани су скупили новац за откуп и спасили владику, а он је, огорчен због овог догађаја, након тога уприличио "истрагу потурица" на Цетињу, Ћеклићима и околним селима.

О Даниловом заточеништву у Зети (мислим да је то било у селу Српска) говоре стихови из "Горског Вијенца":

"Спуштавах се ја на ваше уже,
умало се уже не претрже,
отада смо виши пријатељи".
« Последња измена: октобар 25, 2017, 09:46:42 пре подне Nebo »
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Одисеј

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 668
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #146 послато: октобар 25, 2017, 11:31:52 пре подне »
А и владику Данила Петровића су намеравали да набију на колац негде око 1705. године, кад је био у Зети код своје пастве.
Затворили су га у тамницу и везали конопцем о неку куку на таваници, а испод њега је био колац. Да је конопац којим случајем пукао, било би зло.
Турци су овако само застрашивали владику, јер су тражили за њега велики откуп, па да види да се не шале.
Црногорци и Зећани су скупили новац за откуп и спасили владику, а он је, огорчен због овог догађаја, након тога уприличио "истрагу потурица" на Цетињу, Ћеклићима и околним селима.

О Даниловом заточеништву у Зети (мислим да је то било у селу Српска) говоре стихови из "Горског Вијенца":

"Спуштавах се ја на ваше уже,
умало се уже не претрже,
отада смо виши пријатељи".

Најопаснија српска заблуда је то да је османско муслиманско друштво наводно било подијељено на "зле анадолске Турке" који су клали и набијали на колац, те на "доброћудне и мирољубиве локалне конвертите" који су пазили и мазили хришћане као мало воде на длану. А заправо су скоро све злочине над православним Србима починили ти локални конвертити, а не Анадолци. Али исламизираним Албанцима и Србима управо одговара да православни Срби размишљају на тај начин, јер тиме себе амнестирају сваљујући сву кривицу на Анадолце, а затим делегитимизују борбу Срба за слободу, нападајући владику Данила, Карађорђа и краља Николу како су се светили "јадним и недужним Бошњацима и Албанцима" за злочине које су наводно починили анадолски Турци. А заправо је сва српска борба против Османлија била борба против исламизираних Срба и Албанаца.

Катастрофално је што Срби нити знају нити јавно говоре о томе да је Османско царство било исламска држава која је своје грађане дискриминисала искључиво према вјерској основи, а никад према етничкој. Сваки муслиман је у њој био грађанин првог реда, био Србин или Турчин. Исто тако, сваки је немуслиман био дискриминисан статусом зимије, морао је плаћати порез на толеранцију (џизју), није смио дизати нове вјерске храмове нити поправљати постојеће кад се оштете, морао је и у кућу и у свој вјерски храм примити и хранити до три дана сваког муслимана који му закуца на врата, није смио јахати коња нити носити оружје итд. Заузврат, могао је мирно живјети, зарађивати и бити заштићен од физичког и сексуалног насиља.
Оптужујући етничке Турке за злочине над Србима, Срби тјерају воду на млин бошњачким и албанским шовинистима који покушавају да делегитимизују српску борбу за слободу, што у коначници неће само довести до укидања РС, већ и до наметања колективне кривице цијелом српском народу.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8073
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #147 послато: октобар 25, 2017, 12:12:32 поподне »
Нигде ја нисам оптуживао "етничке Турке".
Ја сам употребио термин "Турци" управо у том смислу који ти наводиш.
Мислим због једноставности писања, да не бих користио неке конструкције типа "исламизирано претурско становништво Балкана" или сл.
Наравно да ми је познато да правих Турака није било много, а и они што су овде били били су на таквим функцијама да се сигурно нису бавили обичним светом и извршењем смртних казни. Као и да је већина Турака овде у ствари домаће исламизирано становништво.
Ја само наводим какво је стање било у турској држави и за време турске власти овде, не упуштајући се у етничку припадност представника турске власти и повлашћеног слоја становништва.
Из неких постова овде провејава нека прича како је Србима под турском влашћу било добро и како Турци ("Турци") нису малтретирали хришћане, итд, итсл. Па, због чега онолики ратови, устанци, сеобе..., ако им је било тако добро?
На основу неколицине којима није било лепо у Србији или Далмацији, па су се вратили у Босну, ваљда треба да закључимо да је хришћанима у Босни под турском влашћу живот био мед и млеко...
Па још и да је набијање на колац "мит"...
"Наша мука ваља за причешћа"

На мрежи Зрно

  • Помоћник уредника
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1304
  • R1b>BY611>YZ2705>BY200954
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #148 послато: октобар 25, 2017, 12:14:23 поподне »
Изгледа да је Ердоганова посета Србији била плодоносна. Судећи према љубитељима периода османске окупација Балкана овде на форуму.

Било је тако предивно живети под турском влашћу, сигурно, зато су се Срби бунили од краја 16. века па надаље, користећи сваку прилику да пристану уз неку војску која је ратовала против Турака или да се сами побуне...

Нисам одавно прочитао оволико глупости као у ових неколико страница уназад. А рекао бих да има и тенденциозности у неким постовима.

Јесте. Ако ниси показао довољно мржње према некоме, то значи да га волиш. Све је кристално јасно.

Ван мреже Одисеј

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 668
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #149 послато: октобар 25, 2017, 12:27:53 поподне »
Нигде ја нисам оптуживао "етничке Турке".
Ја сам употребио термин "Турци" управо у том смислу који ти наводиш.
Мислим због једноставности писања, да не бих користио неке конструкције типа "исламизирано претурско становништво Балкана" или сл.
Наравно да ми је познато да правих Турака није било много, а и они што су овде били били су на таквим функцијама да се сигурно нису бавили обичним светом и извршењем смртних казни. Као и да је већина Турака овде у ствари домаће исламизирано становништво.
Ја само наводим какво је стање било у турској држави и за време турске власти овде, не упуштајући се у етничку припадност представника турске власти и повлашћеног слоја становништва.
Из неких постова овде провејава нека прича како је Србима под турском влашћу било добро и како Турци ("Турци") нису малтретирали хришћане, итд, итсл. Па, због чега онолики ратови, устанци, сеобе..., ако им је било тако добро?
На основу неколицине којима није било лепо у Србији или Далмацији, па су се вратили у Босну, ваљда треба да закључимо да је хришћанима у Босни под турском влашћу живот био мед и млеко...
Па још и да је набијање на колац "мит"...

Ма нисам ни мислио на тебе, знам да си ти упућен у етничку структуру Османског царства, већ сам се хтио надовезати на твој пост с обзиром да си поменуо владику Данила. Бошњаци њега оптужују како се је светио Турцима тако што је ратовао против "јадних мирољубивих Бошњака", тј. исламизираних Срба из четири нахије. Па им ја онда морам објашњавати многе ствари, укључујући и то да је у Османском царству сваки муслиман био војни обвезник Османског царства, те да су ти локални муслимани покушавали да убију владику Данила и у старој Црној Гори успоставе шеријат, а православне Србе претворе у грађане другог реда.
Суштина је у томе да ислам забрањује равноправност муслимана и немуслимана. Муслиман не смије дозволити немуслиману да буде равноправан са њим, вјера му то забрањује најстрожије. Он мора политички и правно потчинити немуслимане милом (прозелитизмом) или силом (џихадом). И онда неко има образа да каже како су Срби ратовали против мирољубивих локалних конвертита.

На мрежи Ojler

  • Одбор за хералдику
  • Етнолог
  • ******
  • Поруке: 2576
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #150 послато: октобар 25, 2017, 12:32:00 поподне »
Одисеју, обично бараташ чињеницама кад нешто тврдиш, не знам одакле ти сад овакви паушални ставови.

Најопаснија српска заблуда је то да је османско муслиманско друштво наводно било подијељено на "зле анадолске Турке" који су клали и набијали на колац, те на "доброћудне и мирољубиве локалне конвертите" који су пазили и мазили хришћане као мало воде на длану.
...
Одакле ти ово? Где нађе да влада ова заблуда међу Србима? Не кажем, можда има неко истраживање на ову тему за које не знам, које је показало да таква заблуда постоји. Ја на пример о томе први пут чујем а не сматрам себе баш тотално неупућеним.

Катастрофално је што Срби нити знају нити јавно говоре о томе да је Османско царство било исламска држава која је своје грађане дискриминисала искључиво према вјерској основи, а никад према етничкој. Сваки муслиман је у њој био грађанин првог реда, био Србин или Турчин.
Опет исто питање: што мислиш да Срби не знају да је у Османској држави владао шеријатски закон? Уствари, знају и причају о томе таман колико и о другим темама које се тичу времена  од пре 200+ година. Први смо у Европи по броју функционално неписмених људи, више од милион грађана нема завршену основну школу. Не знам ко би то требао да се масовно бави приликама у Турској пре више од 200 година у земљи где вероватно више од половине становника не уме да сабере два разломка.
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4046
  • I2-PH908>FT14506>Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #151 послато: октобар 25, 2017, 01:07:40 поподне »
  Не знам ко би то требао да се масовно бави приликама у Турској пре више од 200 година у земљи где вероватно више од половине становника не уме да сабере два разломкa.

Дoкaзaли cмo oвo мнoгo путa, a пoceбнo у пocлeдњиx 4 гoдинe...

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3807
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #152 послато: октобар 25, 2017, 01:18:30 поподне »
Да ли је неки ваш предак убио Турчина због кога је морао да се одсели?
Јесте
36 (50.7%)
Није
18 (25.4%)
Непознато
17 (23.9%)
Укупно гласова: 71

Не би било лоше да се у додатку анкете стави предлог да они који знају поуздано за такав догађај, да га опишу...

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #153 послато: октобар 25, 2017, 01:38:46 поподне »
Покушавам замислити сценарио у којем неко у црногорским брдима, кршу и врлетима убија "Турчина" и бјежи у плодне босанске и србијанске долине и котлине које истовремено врве од Турака :).

Да, али су биле другачије администрације.

То је као, на пример, да неко данас у америчкој савезној држави Калифорнија убије полицајца, па се пресели у државу Монтана. И све то, али само да не постоји ФБИ.
Дакле, ови из Монтане никако не могу да знају шта је овај радио у Калифорнији, осим ако се посебно не заинтересују за њега и потроше много новца да то открију.
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #154 послато: октобар 25, 2017, 01:39:01 поподне »
Изгледа да је Ердоганова посета Србији била плодоносна. Судећи према љубитељима периода османске окупација Балкана овде на форуму.

Било је тако предивно живети под турском влашћу, сигурно, зато су се Срби бунили од краја 16. века па надаље, користећи сваку прилику да пристану уз неку војску која је ратовала против Турака или да се сами побуне...

Нисам одавно прочитао оволико глупости као у ових неколико страница уназад. А рекао бих да има и тенденциозности у неким постовима.

 ;D ;D ;D
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8073
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #155 послато: октобар 25, 2017, 02:18:45 поподне »
Да, али су биле другачије администрације.

То је као, на пример, да неко данас у америчкој савезној држави Калифорнија убије полицајца, па се пресели у државу Монтана. И све то, али само да не постоји ФБИ.
Дакле, ови из Монтане никако не могу да знају шта је овај радио у Калифорнији, осим ако се посебно не заинтересују за њега и потроше много новца да то открију.

Тачно. И дешавало се да турске локалне власти међусобно нису биле у добрим односима, или су неке биле у неком полупобуњеничком односу према централној власти, те би такви пребези чак уживали заштиту у средини у којој су добегли. С друге стране, када је уведен спахијски систем на окупираном подручју, локалним турским феудалцима је сваки новодосељени кмет (чифчија) био добродошао, и нису много питали због чега се одселио из неке друге области.

Примери за ово су често лоши односи између Скадарског и Херцеговачког санџака, који је ишао на руку хајдучији, затим Скадарски санџак за време Бушатлија који углавном нису поштовали централну власт, као и стални прилив Црногораца у Метохију, међу којима су неретко били и они што су се нечим (не мора строго да се ради о убиству) замерили плавско-гусињским беговима.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8073
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #156 послато: октобар 25, 2017, 03:19:55 поподне »
Убистава је увек било. Ова наша тема односи се на убиство Турчина (односно - припадника повлашћене исламизиране популације, или представника турске власти, у даљем тексту: Турци) као разлог за сеобу. И тога је свакако било, сигурно не у оној мери у којој то предања говоре.

Разлози за сеобу током турске власти превасходно су били немаштина, или насиље Турака. Свакако да би у новој средини пребег себи обезбедио уважавање уколико би дошао са причом да је убио неког агу и морао да се склања. Свакако веће него да отворено каже да је побегао са "подвијеним репом" да му ага не би обешчастио жену или из неког другог мучног разлога (премда је ова одлука далеко разумнија, а време за освету дође, кад тад). Отуд, вероватно је један део тих предања измишљен. Као што су измишљена предања о племићком пореклу неких племена и родова, и као што је измишљено сродство неких племена, и као што су измишљене неке приче о јуначким подвизима, и као што су још многе ствари измишљене (баш смо маштовит народ - много волимо да измишљамо).

Е, међутим, недостатак историјског доказа да се неко убиство догодило, не значи по аутоматизму да се оно није догодило. Ако тако гледамо, онда бисмо много ствари из историје морали да бришемо, докле год се за њих не нађе веродостојан доказ. Зато ни предања не смемо олако одбацити. Мени ова прича о Илићу и бегу има доста мањкавости, нарочито онај детаљ са вечером. Такви детаљи ("...и онда су се Турци напили и заспали, а наши повадили јатагане...") су у тим причама неко опште место, такорећи - митологија. Можда је у Илићевом случају детаљ са вечером нафилован да би прича била занимљивија. И питање је да ли је жртва био баш бег или неки локални турски силеџија. Али, то не значи да суштина - убиство Турчина, није истинита.

Већина оваквих наших предања помињу управо бегове и аге као жртве убиства. Кад бисмо их збројили, побисмо бегова и ага - буљуке...     

Не бих сада да препричавам овде историјске књиге, али препоручујем читање два рада Миомира Дашића, један о Васојевићима, други о Шекуларцима, има ту описаних случајева атентата на турске високе чиновнике, официре, земљопоседнике, па закључно са обичним насилницима. Било је ту и убистава на мах, али и организованих атентата. А било је и сеоба због тих ствари (или, барем, привременог склањања).
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #157 послато: октобар 25, 2017, 03:36:57 поподне »
Мит !?

Е, стварно причаш глупости.

Mit je da je postojalo kao zakonski određena kazna koju bi izricao sud prema šerijatu.  Nije upitno da se u ratovima svašta događalo i da je bilo perioda bezakonja i slabljenja središnje vlasti i odmazda i osveta i raznih drugih stvari koje nama danas izgledaju neprijatne.

Problem je u prikazu svakodnevice prosječnog kršćanskog seljaka u Osmanskoj državi i gledanje na istu kroz prizmu suvremenog društva.  Naravno da život seljaka nije bio "dobar" u nekom apsolutnom smislu, ali selidbe su pokazatelj da su ljudi znali razlučiti gdje im je "bolje."  I koliko god surov život bio, očito nije bio svakodnevna borba za goli život gdje neprestano prijete silovanja, kočevi, ubojstva od strane muslimana.  Bar ne u Bosni o kojoj ja govorim.  Na osnovu izvora, a ne priča i guslarskih pjesama.

Odisej kaže kako je biti kršćanin značilo biti građanin drugog reda?  Pa u kojoj su to europskoj državi u to vrijeme seljaci bili građani prvog reda?  Čifčija je bar slobodan seljak, za razliku od pravog kmeta.  Čifčija ima ugovor s vlasnikom zemlje.  Čifčija je često ima nešto svoje zemlje, a drugi dio obrađuje pod zakup.  Čifčija može kupiti zemlju, i može otići raditi neku drugu zemlju.  Ruski kmet niti može otići nekom drugom vlasniku, niti može kupovati zemlju slobodno, niti može otići u grad i baviti se zanatom kao što čifčija može.  Položaj ruskog kmeta u XVIII stoljeću je vjerojatno najgori u Europi, iako su gospoda i car njegovog jezika i njegove vjere.  Što to njemu znači i kakvu razliku to njemu pravi?  Biti seljak i kmet samo po sebi znači da si građanin drugog reda i da nemaš ista prava.  Kakvu stvarnu razliku u tom životu pravi je li ta razlika u pravima zasnovana na vjeri ili nečem drugom? 

Цитат
На основу неколицине којима није било лепо у Србији или Далмацији, па су се вратили у Босну, ваљда треба да закључимо да је хришћанима у Босни под турском влашћу живот био мед и млеко.

Ne radi se o nekolicini.  Poslije svakog rata ili epidemiji u Bosni, stanovništvo se u nju masovnodoseljavalo.  Iz krajeva koji ili formalno nisu bili pod Turcima kao što su Dalmacija, Lika, Slavonija ili koji de facto nisu bili kao Crna Gora.  I opet, ne tvrdim ja da je u Bosni život bio med i mlijeko.  Samo tvrdim da je bio dovoljno normalan da su ljudi masovno išli iz kršćanskih krajeva u nju da bi sebi poboljšali ekonomsku situaciju.


Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #158 послато: октобар 25, 2017, 03:40:46 поподне »
Мени ова прича о Илићу и бегу има доста мањкавости, нарочито онај детаљ са вечером. Такви детаљи ("...и онда су се Турци напили и заспали, а наши повадили јатагане...") су у тим причама неко опште место, такорећи - митологија. Можда је у Илићевом случају детаљ са вечером нафилован да би прича била занимљивија. И питање је да ли је жртва био баш бег или неки локални турски силеџија. Али, то не значи да суштина - убиство Турчина, није истинита.

Врло је могуће да је прича модификована, мој деда је то чуо шездесетих година прошлог века а то 2 века после тог догађаја, народ је за 2 века вероватно мало накитио причу као што то увек бива са догађајима који нису записани већ се преносе усмено са колена на колено.  Ипак мислим да је Илић убио неког Турчина односно Муслимана, тешко да би народ у потпуности измислио догађај који се није десио.

Ван мреже Одисеј

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 668
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #159 послато: октобар 25, 2017, 11:46:09 поподне »
Одисеју, обично бараташ чињеницама кад нешто тврдиш, не знам одакле ти сад овакви паушални ставови.
Одакле ти ово? Где нађе да влада ова заблуда међу Србима? Не кажем, можда има неко истраживање на ову тему за које не знам, које је показало да таква заблуда постоји. Ја на пример о томе први пут чујем а не сматрам себе баш тотално неупућеним.
Опет исто питање: што мислиш да Срби не знају да је у Османској држави владао шеријатски закон? Уствари, знају и причају о томе таман колико и о другим темама које се тичу времена  од пре 200+ година. Први смо у Европи по броју функционално неписмених људи, више од милион грађана нема завршену основну школу. Не знам ко би то требао да се масовно бави приликама у Турској пре више од 200 година у земљи где вероватно више од половине становника не уме да сабере два разломка.

Говорим ти из искуства. Од свих мојих познаника, ниједног не чух да оптужи локалне конвертите за злочине почињене над Србима у османском периоду, штовише, многи учени Срби амнестирају домаће конвертите и сву кривицу сваљују на Турке из Анадолије. И дан данас, од многих људи чујем да кад виде неку турску серију кажу како наше жене гледају потомке оних који су Србе по Србији, Црној Гори и Босни убијали, третирали као грађане другог реда и силовали им жене. Јесте у Стамболу била стационирана централна власт, али већина муслиманске популације на српским етничким просторима била је домаћег поријекла. И злочине су над Србима углавном вршили ти локални конвертити. Никако не сматрам да је неки данашњи Бошњак или исламизирани Албанац крив за злочине неког свог претка нити да је он у обавези да моли за опроштај потомке неког кога је њихов предак убио (генерализацију мрзим), али је проблем што они нама желе наметнути колективну кривицу што смо у борби за слободу ратовали против њих, оптужујући нас не само да смо над њима починили геноциде, него и да смо се њима "недужнима" светили за злочине  које су почини анадолски Турци. Желе нам наметнути колективну кривицу, па је управо зато битно да знамо истину, како бисмо могли аргументима осујетити монструозну теорију неких њихових пропагандиста (у првом реду Фатмира Алиспахића) о урођеној и колективној геноцидности Срба.

Знају скоро сви Срби да је у Османском царству на снази било шеријатско право, али не знају да шеријатско уређење подразумијева хилафет, тј. исламску теократију у којој не постоје нације и која своје грађане искључиво дијели у вјерске скупине. Већина Срба мисли да су етнички Турци били нека привилегована каста у тој држави, те да сви злочини почињени над хришћанима иду њима на душу. А кад погледамо царски двор, тамо Турака скоро и да није било. Султана је скоро сваког родила хришћанска робиња, скоро сва висока чиновничка елита (паше) била грчког, албанског и словенског поријекла итд. Османско царство је било изразито толерантно на националној основи, али нетолерантно на вјерској.
А Србе нико није напао нити им нанио зло због тога што су Срби нити због тога што имају свијетлу боју коже, него због тога што су немуслимани.