Анкета

Да ли је неки ваш предак убио Турчина због кога је морао да се одсели?

Јесте
Није
Непознато

Аутор Тема: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу  (Прочитано 20269 пута)

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7310
  • I1 P109 FGC22045
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #80 послато: октобар 24, 2017, 03:31:31 поподне »
Па не може се овде позивати на право прве брачне ноћи. Бег је очигледно хтео само да се задовољи Илићевом женом, а Илић га је пустио да дође и убио га кад га је напио. Није свака прилика за исказивање витештва, некад се морало и прљаво одиграти, то су знали и они у порфири и они у грубом сукну.

О разлозима убиства бега, и карактеру Илића, може се дискутовати, на крају он је искористио бегову главу да се врати у Млетачку, након што је исту напустио бежећи од правде. Илић је очигледно био само прагматичан.

Ван мреже Atlantische

  • Уредник СДНКП
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1281
  • G2a-L42>YSC33
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #81 послато: октобар 24, 2017, 03:36:41 поподне »
Pravo kukavičko i podmuklo ubistvo onoga koji ga je hranio, znači zvati čovjeka na večeru i napiti ga da se nemože branit pa ga kukavički, ubiti!

Ako su imali probleme i nije hteo da prodaje ženu za pare, zašto nije odbio i otišao, ali sumnjam da je to bio razlog, nekako mi sigurnije da je  razlog bio neki kukavički, pare, pohlepa, prevara žene i bega, jer kako kaže Baks pravo na prvu bračnu noć nije postojalo!
Комично је бранити бегове а њихове убице називати кукавицама и подмуклим убицама, када сви добро знамо да су управо бегови и остале Османлије у много већем броју случајева играли ''прљаво'' против разних Илића и остале раје.
''Заведени светским чудима, заборависмо на себе и на своје порекло." - М. Капор

Jelic

  • Гост
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #82 послато: октобар 24, 2017, 03:39:25 поподне »
Комично је бранити бегове а њихове убице називати кукавицама и подмуклим убицама, када сви добро знамо да су управо бегови и остале Османлије у много већем броју случајева играли ''прљаво'' против разних Илића и остале раје.

Управо.

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #83 послато: октобар 24, 2017, 03:44:48 поподне »
Па не може се овде позивати на право прве брачне ноћи. Бег је очигледно хтео само да се задовољи Илићевом женом, а Илић га је пустио да дође и убио га кад га је напио. Није свака прилика за исказивање витештва, некад се морало и прљаво одиграти, то су знали и они у порфири и они у грубом сукну.

О разлозима убиства бега, и карактеру Илића, може се дискутовати, на крају он је искористио бегову главу да се врати у Млетачку, након што је исту напустио бежећи од правде. Илић је очигледно био само прагматичан.

Није у питању право прве брачне ноћи (ако је то уопште постојало), зато што је Илић дошао у Дрвар са женом и децом као бегунац са млетачке територије.  Бег је хтео да му плати, а то значи да би Илић испао макро да се то десило (модерним речником речено).  Илић није је имао другог избора него да пристане, јер да је одбио то би наљутило бега и ко зна шта би се онда десило.  Овако је Илић паметно одиграо, сачувао је част своје жене, сачувао свој живот и животе своје жене и деце и успео је да добије амнестију пред млетачким властима, ја бих урадио исто да сам био на његовом месту.   

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #84 послато: октобар 24, 2017, 04:02:36 поподне »
Није у питању право прве брачне ноћи (ако је то уопште постојало), зато што је Илић дошао у Дрвар са женом и децом као бегунац са млетачке територије.  Бег је хтео да му плати, а то значи да би Илић испао макро да се то десило (модерним речником речено).  Илић није је имао другог избора него да пристане, јер да је одбио то би наљутило бега и ко зна шта би се онда десило.  Овако је Илић паметно одиграо, сачувао је част своје жене, сачувао свој живот и животе своје жене и деце и успео је да добије амнестију пред млетачким властима, ја бих урадио исто да сам био на његовом месту.   

Комично је бранити бегове а њихове убице називати кукавицама и подмуклим убицама, када сви добро знамо да су управо бегови и остале Османлије у много већем броју случајева играли ''прљаво'' против разних Илића и остале раје.

Па не може се овде позивати на право прве брачне ноћи. Бег је очигледно хтео само да се задовољи Илићевом женом, а Илић га је пустио да дође и убио га кад га је напио. Није свака прилика за исказивање витештва, некад се морало и прљаво одиграти, то су знали и они у порфири и они у грубом сукну.

О разлозима убиства бега, и карактеру Илића, може се дискутовати, на крају он је искористио бегову главу да се врати у Млетачку, након што је исту напустио бежећи од правде. Илић је очигледно био само прагматичан.

Апсолутно.
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8085
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #85 послато: октобар 24, 2017, 04:04:08 поподне »
Анкета:

Шта бисте урадили на Илићевом месту?

А) Удовољили бегу (тј. подвели му своју жену, па још за новац).
Б) Урадили исто што и Илић.
В) Убили бега на лицу места (оног тренутка кад је предложио да плати за...).
Г) Под окриљем ноћи побегли главом без обзира (емигрирали са породицом у најближу суседну државу).
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #86 послато: октобар 24, 2017, 04:16:20 поподне »
Анкета:

Шта бисте урадили на Илићевом месту?

А) Удовољили бегу (тј. подвели му своју жену, па још за новац).
Б) Урадили исто што и Илић.
В) Убили бега на лицу места (оног тренутка кад је предложио да плати за...).
Г) Под окриљем ноћи побегли главом без обзира (емигрирали са породицом у најближу суседну државу).

Знам само да не бих ово под А.
И под В сумњам да бих учинио, јер иако сам помало прек, мозак одмах почне да ми набраја могуће последице таквог чина.
Највероватније бих урадио као Илић. Можда га баш не бих напио.
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #87 послато: октобар 24, 2017, 04:22:46 поподне »
Анкета:

Шта бисте урадили на Илићевом месту?

А) Удовољили бегу (тј. подвели му своју жену, па још за новац).
Б) Урадили исто што и Илић.
В) Убили бега на лицу места (оног тренутка кад је предложио да плати за...).
Г) Под окриљем ноћи побегли главом без обзира (емигрирали са породицом у најближу суседну државу).

Урадио бих исто што и Илић, само ја не бих бежао у Далмацију зато што не бих био сигуран да ли је бегова глава довољно јак аргумент за амнестију за некада почињени злочин, ја бих побегао у Лику која није далеко тј. на аустријску територију.


Ван мреже Одисеј

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 671
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #88 послато: октобар 24, 2017, 04:42:55 поподне »
Е па најбоље би било да бркати српски мачо мужјак динарског соја из 19. вијека поступи као нека шведска сека-перса и бесплатно уступи своју жену бегу, како би на дјелу показао своју приврженост евроатланском курсу, антифашизму, толеранцији, демократији и поштовању различитости. :D

Ван мреже НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4959
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #89 послато: октобар 24, 2017, 05:19:28 поподне »
Бег је сам крив што није поштовао шеријатске прописе и апстинирао од алкохола...да се тога придржавао, можда му не би тако лако отишла глава.  ;)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Zor

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 725
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #90 послато: октобар 24, 2017, 05:48:43 поподне »
 Имам и ја овдје нешто за допринос.:)

 Баш на пројекту је недавно тестиран и Ракоњац из Вишњица код Сјенице. Они би требало да су дошли ту из Корита гдје су дошли након што су их Мехоњићи протјерали из Ракоњске у вријеме Карађорђа.

 Детаљи из предања о томе
Након што су дошли у Корита, код Петровог села (Османбегово) формирали су свој заселак који се звао Ков до или Ракоњска махала. Послије неколико година живота у Коритима једна породица Ракоњаца морала је да напусти Коритски крај. Негдје између 1815 и 1819. предак Ракоњаца имао је пет синова и једну кћер. На Петровдан, његови синови су отишли са сестром на сабор код цркве у Коритима. Турци су хтјели да им отму сестру која је била као и они плавих очију и веома лијепа. Браћа су јурнула на распојасане Турке да сачувају сестру. у свађи су убили три Турчина, када се посебно истакао најмађи брат који је побио Турке. Браћа и сестре су се вратили кући и исте вечери побјегли из Корита (Османбеговог села). Бјежали су ка сјеверу, стално су мотрени и праћени, три брата су се кретала ка планини Голији и стигли у новопазарски крај, а друга два западније према Јавору.
 Браћа која су стигли у новопазарски крај су били добри мајстори, Нови Пазар је био спаљен, турске аге и бегови су обнављали поорушени Нови Пазар, чули су за мајсторе Ракоњце. Доњли су код њих и захтјевали да раде на изградњи највећег хана у Новом Пазару - Амирагиног хана. Мирко Ракоњац са браћом и синовима је прихватио да гради њихов хан уз један услов: да новопазарске аге и бегови штите њега и његову породицу од турских осветника. Они су услов прихватили и одржали ријеч, па су ови хан изградили.
 Новопазарске аге су им понудили да се населе у село Вишњице.



 Ја не знам тачно кад је граћен Амирагин хан, али видим неке податке који говоре о 17. вијеку, што значи прије Карађорђа.

 Ракоњци потичу од куманских боляра из Бугарске.:) Ништа чудно јер су сви владари Другог бугарског царства Кумани (Асени вјероватно, Тертери, Шишмани сигурно). Још немам финални резултат али је Z17107+, изгледа да је V13>Z17107 била значајан елемент код Кумана. Два мађарска рода ове хг који су куманског поријекла (један куманско презиме други калвинисти из Карцага - дакле Кумани). И ја мислим да је властелин од Лазаревића Новак Куманичић у вези с нама. Плус доста такве ономастике код БП. Но имали су изгледа наши предање прије 400-500 г. о поријеклу и од Прабугара које је изгледа тачно јер се специфично тај клан може увезати са Скитима Гелонима.:) (отуд V13)

 Значи по овом предању воле Турци/Потурчењаци скитске/куманске жене с плавим очима.:)

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #91 послато: октобар 24, 2017, 05:59:23 поподне »
Ракоњци потичу од куманских боляра из Бугарске.:) Ништа чудно јер су сви владари Другог бугарског царства Кумани (Асени вјероватно, Тертери, Шишмани сигурно). Још немам финални резултат али је Z17107+, изгледа да је V13>Z17107 била значајан елемент код Кумана. Два мађарска рода ове хг који су куманског поријекла (један куманско презиме други калвинисти из Карцага - дакле Кумани). И ја мислим да је властелин од Лазаревића Новак Куманичић у вези с нама. Плус доста такве ономастике код БП. Но имали су изгледа наши предање прије 400-500 г. о поријеклу и од Прабугара које је изгледа тачно јер се специфично тај клан може увезати са Скитима Гелонима.:) (отуд V13)

Значи по овом предању воле Турци/Потурчењаци скитске/куманске жене с плавим очима.:)

Откуд E-V13 међу туркијским Прабугарима и индоевропским Скитима?

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #92 послато: октобар 24, 2017, 06:03:41 поподне »
Није редак случај таквих и сличних убистава који је остао упамћен у предањима многих породица. Тако нпр. Трипко Гуриш је угостио у својој кући Турке харачлије који су најпре мучили монахе у ман. Морача да признају где крију Немањића благо, а када су их они под мукама послали код Трипка у Веље Дубоко он их је послужио храном и пићем ("вратавом пшеницом"), и када су се ошамутили и неки од њих позаспали заједно са синовима све их побио осим једног Циганина који је некако успео да побегне, спаси се и обавести Турке у Колашину шта им се десило. Након тога креће потуцање и селидба Трипковог потомства од којих је и једна породица насељена и у Вишевцу код Тополе од којих је велики вожд Карађорђе. То је предање али о томе постоји и запис неког монаха који је записао на зиду ман. Морача где стоји "....На 1774. года .да се знае кад Саковићи побише 12 ага Колашинских".
И мој предак кнез Богдан је због увреде и скрнављења славских обичаја и мешања посне и мрсне хране која је посебно послужена православним Хришђанима који су постили и Турцима муслиманске вере који су захтевали мрсну храну, послужио их пићем и оставио најмлађег сина (неко каже најстаријег) да их служи, а остале укућане и госте неприметно и кришом евакуисао из куће коју је потом запречио врата и прозоре, навукао сламу и сено, и запалио. Том приликом изхорело је 30 Турака (да ли је цифра преувеличана не знам) и његов син који их је служио.
Треба имати у виду и то да су ти наши преци имали у таквим ситуацијама против себе обично добро наоружане и војнички организоване противнике, врло често и као представнике тадашње власти или од власти одметнуте харачлије који сигурно нису били безазлен проблем и представљали су озбиљну претњу по животе свих укућана, жена, деце и старих. Тако да је поред слабог наоуружања лукавство било неопходно у многим од тих ситуација.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8085
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #93 послато: октобар 24, 2017, 08:13:27 поподне »
Е па најбоље би било да бркати српски мачо мужјак динарског соја из 19. вијека поступи као нека шведска сека-перса и бесплатно уступи своју жену бегу, како би на дјелу показао своју приврженост евроатланском курсу, антифашизму, толеранцији, демократији и поштовању различитости. :D

Па, наравно. Ја сам одговор А) понудио више као спрдњу на целу причу.
Наравно да нико тада (а рачунам - ни данас) не би тако поступио.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8085
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #94 послато: октобар 24, 2017, 08:16:38 поподне »
Да сам млађи, вероватно бих изабрао ону преку, нама својствену, опцију под В).

Са овим искуством, ипак бих одабрао Г), а онда бих планирао како да искористим прву прилику и ликвидирам бега, да ли неком појединачном акцијом, или у склопу неких ратних операција.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #95 послато: октобар 24, 2017, 09:14:26 поподне »
Да сам млађи, вероватно бих изабрао ону преку, нама својствену, опцију под В).

Да је Илић изабрао опцију В њега би сигурно ухватили и набили на колац, жену би му силовали и можда убили заједно са децом, у најбољем случају жена и деца би били продати у робље и завршили би можда на пијаци робова у Цариграду.

Ван мреже Српска14

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 230
  • R1a-Z280>YP4278
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #96 послато: октобар 24, 2017, 10:10:13 поподне »
Покушавам замислити сценарио у којем неко у црногорским брдима, кршу и врлетима убија "Турчина" и бјежи у плодне босанске и србијанске долине и котлине које истовремено врве од Турака :).

Моји не да нису убили ниједног Турчина него су из Грахова и Бањана дошли на калиновачко Загорје (село Сијерча) на позив бегова Сијерчића да им чувају жене и имање док су ови били заузети неким ратовима :)

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #97 послато: октобар 25, 2017, 12:06:30 пре подне »
Nevjerojatno je koliko su priče o ubojstvu Turaka naivne.  Turci su u njima toliko glupi i nesposobni da je teško povjerovati da su pet stoljeća vladali Balkanom. 

Kao u jeftinim trilerima, beg uvijek naglas otkriva svoje planova kako bi ga junak priče mogao čuti.  Uvijek ostavlja dovoljno vremena i prostora da junak priče može bega ubiti i pobjeći sa čitavom rodbinom, svojtom, ovcama, itd.  Kako to da beg nikad jednostavno se ne pojavi s naoružanom pratnjom, ubije odmah oca, muža, brata, koga već, i onda fino sebi djevojku odnese u harem i odmah zadovolji svoju požudu?  Zar nije to puno logičnije i sigurnije?

A da ne pričam o fenomenu koji be se mogao nazvati "fenomen Mirko S. Kojotovski."  Kao i istoimeni lik iz Ptice Trkačice, begovima apsolutno nikad ne uspije obesčastiti djevojku.  Baš nikad.  I kao i kod Mirka, čovjek se zapita tko bi normalan stalno pokušavao istu stvar ako pouzdano uvijek završi neuspjehom?  Kako to da toliko ljudi ima predaju da im je predak ubio Turčina zbog neuspješnog pokušaja silovanja, a nitko nema priču da mu je prababu uspješno silovao Turčin?  Ako baš svaki kršćanin nije trpio takvu uvredu i ako je baš svaki pokušaj završio ubojstvom(i to naravno prije no što je čin obavljen), kako to da begovima ne bi došlo iz guzice u glavu?  Da ili prestanu ili da siluju bolje opremljeni i naoružani?

I na kraju, kad se ovaj fenomen toliko spominje u rodovskim tradicijama, kako to da ne postoji ni jedan izvor koji bi govorio o tome?  Zadnjih 10 godina su izašli prijevodi 5-6 sidžila s poteza Mostar-Nevesinje, i baš nigdje vlasti ne istražuju ubojstvo bega od strane uvrijeđenog nevjernika?  A radi se o Hercegovini, u kojoj su se po predajama upravo događale ovakve stvari, i radi se o vremenu prije 250 godina, kad su se navodno događale ovakve stvari. 

Nije li sve ovo splet vrlo čudnih okolnosti?

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #98 послато: октобар 25, 2017, 12:26:29 пре подне »
Nevjerojatno je koliko su priče o ubojstvu Turaka naivne.  Turci su u njima toliko glupi i nesposobni da je teško povjerovati da su pet stoljeća vladali Balkanom. 

Kao u jeftinim trilerima, beg uvijek naglas otkriva svoje planova kako bi ga junak priče mogao čuti.  Uvijek ostavlja dovoljno vremena i prostora da junak priče može bega ubiti i pobjeći sa čitavom rodbinom, svojtom, ovcama, itd.  Kako to da beg nikad jednostavno se ne pojavi s naoružanom pratnjom, ubije odmah oca, muža, brata, koga već, i onda fino sebi djevojku odnese u harem i odmah zadovolji svoju požudu?  Zar nije to puno logičnije i sigurnije?

A da ne pričam o fenomenu koji be se mogao nazvati "fenomen Mirko S. Kojotovski."  Kao i istoimeni lik iz Ptice Trkačice, begovima apsolutno nikad ne uspije obesčastiti djevojku.  Baš nikad.  I kao i kod Mirka, čovjek se zapita tko bi normalan stalno pokušavao istu stvar ako pouzdano uvijek završi neuspjehom?  Kako to da toliko ljudi ima predaju da im je predak ubio Turčina zbog neuspješnog pokušaja silovanja, a nitko nema priču da mu je prababu uspješno silovao Turčin?  Ako baš svaki kršćanin nije trpio takvu uvredu i ako je baš svaki pokušaj završio ubojstvom(i to naravno prije no što je čin obavljen), kako to da begovima ne bi došlo iz guzice u glavu?  Da ili prestanu ili da siluju bolje opremljeni i naoružani?

I na kraju, kad se ovaj fenomen toliko spominje u rodovskim tradicijama, kako to da ne postoji ni jedan izvor koji bi govorio o tome?  Zadnjih 10 godina su izašli prijevodi 5-6 sidžila s poteza Mostar-Nevesinje, i baš nigdje vlasti ne istražuju ubojstvo bega od strane uvrijeđenog nevjernika?  A radi se o Hercegovini, u kojoj su se po predajama upravo događale ovakve stvari, i radi se o vremenu prije 250 godina, kad su se navodno događale ovakve stvari. 

Nije li sve ovo splet vrlo čudnih okolnosti?

Немој само да кажеш да Новица Церовић са својом дружином није ликвидирао Смаил-агу Ченгића.

Смаил-ага је дошао у Дробњаке да скупи харач.  Дробњаци су му направили гозбу, ага се најео, напио и заспао, у пола ноћи Дробњаци су почели да пуцају на Турке, ага је тад скочио на коња али му је пришао Новица Церовић и опалио му кубуру у прса, Смаил-ага је пао са коња, а онда му је Мирко Алексић јатаганом одсекао главу.

Агина глава је однешена Његошу на Цетиње, то је заправо била Његошева освета (он је ангажовао Новицу Церовића за то) због погибије неколико његових рођака у бици на Грахову.

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #99 послато: октобар 25, 2017, 12:29:17 пре подне »
Немој само да кажеш да Новица Церовић са својом дружином није ликвидирао Смаил-агу Ченгића.

Unaprijed planiran politički atenat je nešto sasvim drugo.