Анкета

Да ли је неки ваш предак убио Турчина због кога је морао да се одсели?

Јесте
Није
Непознато

Аутор Тема: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу  (Прочитано 20148 пута)

Ван мреже Rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 831
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #60 послато: мај 26, 2017, 02:52:27 поподне »
. Kod mene nije postojalo nikakvo predanje ili "mit" vec sam platio istoricara koji se bavi pronalazenjem I pravljenjem istorijata porodica. Dakle zbog nepravde ucinjene njihovom ocu (već starom tada, zaplena imovine i cak ubistvo glave kuće) tri brata ubijaju bega I nesto njegove vojske , jedan od braće se spominje kao hajduk,odmetnik cak I placenik ... posle tog ubistva raspisana je poternica za 3 brata i to sam video , banjalučki sidzil je to sve opisao taj papir mi je prilozio ovaj istoricar iz posle Jos neke pisane dokaze o dobijanju titule u vojnoj krajini . Tada nasi ljudi nisu mogli birati grb ali su mogli birati kako ce biti upisani tj. prepoznati, moji su uzeli titulu ili joj nadenuli ime "od sv.Djordja" ocigledno po slavi koja nije menjana. Uvedeni su kao juznoslovensko plemstvo.


Opominjem mladoga kolegu da kad piše latinicom da koristi š, ž, i ostala specifična pisma jer ovo nije privatna korespodencija. Možda misliš da nije bitni ali to je vrlo bitno. Primetio sam da to rade jedino Srbi i Bošnjaci dok kod Hrvata se to ne dešava.

Ван мреже Miler

  • Гост
  • *
  • Поруке: 4
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #61 послато: мај 27, 2017, 05:33:56 пре подне »
Prema predanju moj predak je oladio turčina u Štitkovu koristeći popularnu ručnu alatku zvanu lopata.  Navodno je zbog toga jedno vreme nadimak porodice bio Lopatići.   Šta reći osim, interesantan izbor oružja...

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7299
  • I1 P109 FGC22045
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #62 послато: мај 29, 2017, 05:04:21 поподне »
Prema predanju moj predak je oladio turčina u Štitkovu koristeći popularnu ručnu alatku zvanu lopata.  Navodno je zbog toga jedno vreme nadimak porodice bio Lopatići.   Šta reći osim, interesantan izbor oružja...

Занимљив "избор", Милеру, нема шта. ;D Овде је заправо специфично управо то што се "зна" и како је Турчин убијен. А можемо само претпоставити какав је спектар, верујем, претежно хладних оружја и оруђа коришћен, приликом тих чудесних догађаја убијања Турчина.

Претпостављам да је најчешће оруђе било секира? Не знам шта ви остали мислите? :)

Наравно, од оружја вероватно сабља, као ова Бајова. ;)


Аксентије Мародић - Бајо Пивљанин убија Турчина

Ван мреже Wolf Sagash

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1317
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #63 послато: мај 29, 2017, 05:06:23 поподне »
Занимљив "избор", Милеру, нема шта. ;D Овде је заправо специфично управо то што се "зна" и како је Турчин убијен. А можемо само претпоставити какав је спектар, верујем, претежно хладних оружја и оруђа коришћен, приликом тих чудесних догађаја убијања Турчина.

Претпостављам да је најчешће оруђе било секира? Не знам шта ви остали мислите? :)

Наравно, од оружја вероватно сабља, као ова Бајова. ;)


Аксентије Мародић - Бајо Пивљанин убија Турчина

Мајчина фамилија Брстине убили су Турчина брстином.
« Последња измена: мај 29, 2017, 05:12:42 поподне Amicus »

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7299
  • I1 P109 FGC22045
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #64 послато: мај 29, 2017, 05:16:06 поподне »
Мајчина фамилија Брстине убили су Турчина брстином.

Брстина је по Речнику архаизама гранчина, тј. грана, да ли је то тачно?

Занимљиво, у оба случаја имамо надимак/презиме по предмету којим је извршено убиство.

Али пазите онда тај обичај, да човек понесе надимак по оруђу или предмету којим је учинио убиство?

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #65 послато: мај 29, 2017, 05:32:37 поподне »
Али пазите онда тај обичај, да човек понесе надимак по оруђу или предмету којим је учинио убиство?

Али убиство окупатора!  :D
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #66 послато: август 25, 2017, 07:03:18 пре подне »
Pošto nema posebna tema o "ubijanju Turaka" a na ovoj se pričalo, rekoh da ovdje stavim.  Nije baš ubojstvo, ali zanimljiv slučaj.  :)

U sidžilu šerijatskog suda u Tešnju ima upisan jedan sudski slučaj.  Jure Gavrić iz sela Bežlja kod Teslića je pozvan na sud jer ga je tužio izvjesni Ali-beg.  Jure je bega navodno istukao i psovao.  Nema točnog datuma, no iz konteksta se vidi da se ovo dogodilo sredinom 1741.  Iz crkvenih izvora znamo nešto više o Juri.  Jure nije bio neki plahovit mladić, već čovjek kojem se prvo dijete rodilo 1720. godine.  Jure je znači mogao imati nekih 40-45 godina.  Ne znam kako se završila tužba, ali Jure je 31.5.1742. zabilježen od strane biskupa kao glava domaćinstva od 14 osoba.  Jure kumuje i nekim susjedima na krizmi.  Jure je umro između 1742. i 1768., jer je tad već glava domaćinstva Mate Gavrić.  Do 1991. će u tom kraju biti 150 potomaka ovog Jure. 

Što god se dogodilo s tužbom, Jure je izgleda istukao i ispsovao bega i ostao živ, zdrav, i na svojoj zemlji.  I još mu se potomstvo lijepo namnožilo. 

Ван мреже Platin

  • Одбор за архивистику
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 459
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #67 послато: август 25, 2017, 09:51:59 пре подне »
Мени није познато да су се због Турака селили... Колико могу да закључим, али то није предање, је да су се селили због ратова. Понекад као њихова последица а понекад чак и пре њих - рачунам да су услови морали да буду већ прилично лоши да би могли да доведу до неке буне или рата.

Ван мреже gillle

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 691
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #68 послато: август 25, 2017, 11:35:11 пре подне »

Постоји предање, и у мојој породици, да је средином прве половине XIX века дошло до убиства Турчина, међутим, други извори казују да је то, ипак, био покушај.

У истом селу, али нешто касније,  једној другој породици то успева, и, као што следи, морали су "преко ноћи" да оду.

Занимљиво да се прича, коју ми је потомак те избегле породице испричао, у великој мери  поклапа са причом која је остала у селу.

Такође, не треба да заборавимо да је било много убистава  и међу Србима, комшијама, рођацима, кумовима... Широк је спектар злодела која се приписују "убиству Турчина" или "крвној освети".






Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #69 послато: август 25, 2017, 06:53:56 поподне »
Priče o ubijanju Turaka dijele mnogo crta s narodnom epikom.  Činjenice da su šablonske i da ima malo odstupanja od osnovnog oblika priče, odudaranje od stvarnih izvora i projekcija suvremenih pogleda i stanja na prošlost. 

U pitanju je uvijek beg ili aga.  Nikad se ne ubija obična muslimanska raja, a kamo li kršćani, pa makar i oni drugog obreda.  Motivacija bega je uvijek isključivo pohota.  Begovi uvijek pate od hiperseksualnosti.  Nikad nije u pitanju svađa oko zemlje ili vlasništva,  Mitsko pravo prve noći, koje u suvremenim izvorima nigdje u Europi nije zabilježeno kao stvarnost, se s jedne strane tretira kao najnormalnija pojava, a s druge strane, begovima nikad ne uspije iskoristiti to pravo.  U svakoj priči bega ubije prije no što bludi nad djevojkom.  Postavlja se pitanje zašto begovi stalno pokušavaju obljubiti djevojke kad uvijek završe mrtvi.  I kako je moguće da su moćni, naoružani feudalci toliko nesposobni?

To me podsjeća na crtane filmove iz mog djetinjstva tipa He-Man, Transformersi i Nindža Kornjače.  Koliko god puta zlikovci doživjeli neuspjeh, slijedeću epizodu opet kuju zle planove kao da ništa nisu naučili.  I naravno, kao i begovi, uvijek najavljuju svoje zle planove unaprijed i ostavljaju dobrim dečkima baš onoliko vremena koliko im treba da ih spriječe.  Begovi uvijek traže da im se djevojka dovede ili najavljuju kad će oni doći po nju.  Nikad se ne pojavljuju iznenada dok su domaćini nespremni i izvršavaju čin na licu mjesta dok ih se ne može spriječiti. 

Iako su ovakve priče redovno iz dinarskih, stočarskih krajeva, uvijek su svi kod kuće da mogu ubiti bega i pobjeći istu noć.  Nikad se ne dogodi da je jedan dio ukućana na ispaši s ovcama ili tako nešto.  Isto tako, iako je ubojstvo dovoljno ozbiljna stvar da se mora odmah bježati, nije dovoljno ozbiljna da vlasti ikad ulože ikakav ozbiljan trud u istrazi.  Ima jedan veći rod među Hrvatima na Duvnu koji tvrdi da su ubili bega u posuškom kraju i pobjegli na Duvno.  Posušje-Tomislavgrad je doslovno pola dana hoda!  U predaji je dovoljno otići u susjednu nahiju i vlasti već ne mogu ništa učiniti.  Nekad se tu spominje i prelazak preko rijeke, jer navodno zaptije ne smiju prelaziti rijeku, kao u onim starim američkim filmovima kad te FBI ne smije pratiti u Meksiko.  Često je to i poznata lukavost s promjenom prezimena, jer se zna da je jedina istražna metoda osmanskih vlasti pitati naokolo zna li netko kakvog Šimića.  Tu se isto tako podrazumijeva da ljudi sami sebi biraju prezimena.

Evo primjera stvarne reakcije turskih vlasti na slučaj ubojstva.  Nekad pre zoru 25.8.1733., u kuću Džaferbega i Alibega Ziraje na periferiji Mostara upali su razbojnici.  Ubili su Džafera, njegovu suprugu, sina, i još četvoro ukućana uključujući neke sluge.  Još troje su ranili, a kuću su temeljito opljačkali.  Alibeg, koji valjda nije bio kod kuće, je otišao na sud i prijavio sve ovo.  Identificirao je neke razbojnike po imenu, i ispostavlja se da se radi o četiri (očito katoličke) osobe iz sela u Mostarskom Blatu.  Oni su pritvoreni, a bosanski muhafiz Abdulah-paša sudu u Mostaru naređuje da se istraži tko su drugi počinitelji i onda i oni pohvataju i svi skupa budu predani bosanskom divanu radi izricanja kazne.  Naređuju sudu da se uposle zamjenik mostarskog kapetana, ajani i zabiti. 

Sljedeće pismo je od samog bosanskog valije kadiji u Mostaru.  Piše da je čuo da su preostala dva razbojnima Matija i Šimun iz posuškog kraja bili uhvaćeni, no da su ih zaptije koji su ih sprovodili u Mostar navodno pustili da pobjegnu jer su ih gornja dvojica potplatili.  Vjerojatno novcem opljačkanim od samog pokojnog Džaferbega.  Valija naređuje da se sva stoka koja pripada obiteljima razbojnika zaplijeni i dovede na Zijemlje kod Mostara gdje je treba čuvati dok je ne preuzme Alibeg kao naknadu za izgubljenu imovinu.

Priča se komplicira, jer valija opet piše mostarskom kadiji, tražeći ne samo da se pohvataju razbojnici već i Husein, glavni aga mostarske tvrđave, i Ahmedagu Lakišić.  Za ovu dvojicu je istraga utvrdila da su jataci gorespomenutih razbojnika i da njihovim posredstvom izbjegavaju hvatanje.  Oni su pobjegli kad se otkrila njihova uloga u ovom slučaju.  U pismima se ne spominje izričito, no može se naslutiti da su razbojnici i Husein i Ahmed bratski podijelili plijen. 

Vidimo da se ubojstvo jednog bega ne samo istražuje, već da je istraga od dovoljne važnosti da sam bosanski valija sudjeluje u njoj.  Isto tako, vidimo da su organi vlasti ne samo sposobni identificirati počinitelje nego i njihove pokrovitelje na najvišim razinama lokalne vlasti.  I da nije samo cilj kazniti počinitelje nego i nadoknaditi štetu pogođenim, po šerijatskim propisima.

Ван мреже Одисеј

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 668
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #70 послато: август 25, 2017, 09:48:32 поподне »
Оваква предања су глупости, као да је могуће побјећи од шеријатског суда преласком из једног града у други. То је било могуће једино ако се побјегне у Аустрију или неку другу хришћанску државу гдје османски шеријатски поредак не важи. Али ове приче како је лик убио бега, па побјегао у сусједни град, то нема везе с мозгом, јер би то одмах било јављено локалној администрацији, особа би била ухваћена и шеријатски санкционисана.
Истина је, међутим, да се је често дешавало да Србин убије Србина, па да побјегне из страха од крвне освете.

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #71 послато: август 25, 2017, 10:01:26 поподне »
Истина је, међутим, да се је често дешавало да Србин убије Србина, па да побјегне из страха од крвне освете.

Događalo se možda u Crnoj Gori, ali u Bosni je bilo jako rijetko.  Ima jako malo spomena međusobnih ubojstava kršćana u protokolima šerijatskih sudova.  I katoličke matice umrlih rijetko spominju međusobna ubojstva.  Baš u slučaju duvanjske župe imamo od 1818. do 1918. samo 5-6 slučajeva nasilne smrti.  Par osoba je poginulo kad su ih zaskočili razbojnici i u jednom od slučajeva se za razbojnike izričito veli da su muslimani.  U slučaju Joze Ivankovića iz Rakitna koji je poginuo 1826., župnik veli da je Jozo i sam bio razbojnik i brani da ga se pokopa unutar groblja.  Još piše u matici umrlih "Kakav život, onaka mu i smrt."  Dva slučaja da je brat ubio brata su oba iz prvog desetljeća XX stoljeća, dakle nakon što je osmanska vlast prestala.  U župi Duvno je u ovom periodu između 4500 i 7000 stanovnika.

Ван мреже gillle

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 691
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #72 послато: август 26, 2017, 01:06:58 пре подне »

Прича из мог Војмислића, села на Рогозни, коју сам у предходном посту описао, и бежаанија у већ ослобођену Топлицу, није спорна - потврђена је и из предања породице која је пребегла и из предања која сам сазнао од породица које су остале у селу. Страдалник није био ни ага ни бег већ  "Турчин" који је, рекао бих, експлоатисао породицу по питању производње креча. У овом случају се знају и имена, тако да не бих о свим детаљима...

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #73 послато: октобар 16, 2017, 01:41:24 поподне »
Мој деда је радио у Дрвару и тамо је чуо следећу причу.

Неки Илић из Пађена у северној Далмацији у 18-ом веку је убио неког човека који му је ушао у виноград.  Да не би одговарао пред млетачким властима одселио се са породицом у Дрвар односно Унац (или околину), у то време Дрвар се звао Унац (Унац је постао Дрвар тек кад Аустро-Угарска дошла у Босну и кад су отворили пилану).  Локални бег га је радо примио и дао му земљу коју ће да обрађује, у почетку је био у добрим односима са бегом, али после неког времена бег је хтео да спава са његовом женом и да му за то плати.  Тај Илић је пристао и позвао га на вечеру, кад се бег најео и напио Илић га је убио и одсекао му главу, те се са породицом вратио у Далмацију у Пађене са беговом главом.  Млетачке власти су му опростиле злочин који је почио у Пађенима зато што је донео бегову главу. 

То је мој деда чуо од Дрварчана, он је радио у Дрвару целу деценију од почетка шездесетих до почетка седамдесетих, тако да је тај догађај био неких 180-250 година раније а још увек је остала прича у народу.

https://sr.wikipedia.org/wiki/Пађене

Ван мреже Горштак

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 26
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #74 послато: октобар 22, 2017, 10:00:47 поподне »
Изгледа да је једино мој предак морао да се сели зато што се како je сам записао ''мазио'' са агином ћерком.  :D

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #75 послато: октобар 22, 2017, 11:32:08 поподне »
Изгледа да је једино мој предак морао да се сели зато што се како je сам записао ''мазио'' са агином ћерком.  :D

Човек хтео да помири завађене народе.  :)
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7299
  • I1 P109 FGC22045
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #76 послато: октобар 23, 2017, 02:32:45 поподне »
Изгледа да је једино мој предак морао да се сели зато што се како je сам записао ''мазио'' са агином ћерком.  :D

То није била тема. ;D

Иначе, сличан догађај забележен је у мојој породици, а везује се за Ђура Дугића, рођеног брата мога чукундеде Милића Дугића. То је време друге половине 19. века, када су се они преселили у нови крај, највероватније избегавши из старог због пропасти устанка 1858. године, а све пред сам крај османске владавине у Босни и Херцеговини.

По предању, Ђуро је био момак и радио је као слуга код извесног Нуман-бега Хаџибеговића, у суседном муслиманском селу, а бег је имао младу жену, и како информатори наглашавају, много млађу од њега самог, и наравно, између Ђура и младе беговице роди се љубав.

Недуго затим, то дозна и сам бег, који одлучује да не убије Ђура сам, већ цео проблем изнесе у Тешњу пред осталим беговима. У ком облику је то тамо изнето, мени није познато, али тамо је донесена одлука да се Ђуро убије, и да се за ту црну работу унајми група муслиманских Цигана.

За ту одлуку сазнала је и беговица и на првом следећем састанку, она је обавестила Ђура о завери нудећи му при том кесу дуката да бежи, али Ђуро је то одбио уз речи "да се не боји да га цела Грапска напдне" (Грапска је у ствари тадањша Турска Грапска, суседно нам и истоимено веће муслиманско село).

Након неког времена, десило се све како је било предвиђено, Ђуро је сачекан у заседи "под Кулом", и тамо су га убила седморица муслиманских Цигана. И да, Ђуро је увек био наоружан двема "пушкама пећанкама", мада нисам сигуран како то тачно изгледа и ког је габарита то оружја.

Оно што се може сазнати из извора, јесте да су постојали и Ђуро (1851) и Нуман-бег (1876), и да је овај други потпадао под нахију Тешањ, те да се догађај одиграо између 1858. и 1878. године.

Причу сам слушао од свог деде (1920), а касније ми је то препричавала и његова сестра (1924), и кад год прођемо поред "Куле" сетимо се Ђура и беговице. 8)

Ван мреже alexsandar

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 81
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #77 послато: октобар 23, 2017, 08:48:14 поподне »
Ко је могао да дигне нож на турчина тај је се сигурно селио није чекао турску одмазду.А ко већ није могао тај је свашта трпео .Феномен прве брачне ноћи невесте са турчином сви знамо какав је био на крају.Ако пак није могао помахиталог турчина да убије у кревету,онда је за рођеним турчином у колевки сигурно убио   
да се не заборави

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #78 послато: октобар 23, 2017, 08:54:25 поподне »
Феномен прве брачне ноћи невесте са турчином сви знамо какав је био на крају.

Никакав, јер није ни постојао.
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

Ван мреже Latinica

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 122
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #79 послато: октобар 24, 2017, 08:23:53 пре подне »
Мој деда је радио у Дрвару и тамо је чуо следећу причу.

Неки Илић из Пађена у северној Далмацији у 18-ом веку је убио неког човека који му је ушао у виноград.  Да не би одговарао пред млетачким властима одселио се са породицом у Дрвар односно Унац (или околину), у то време Дрвар се звао Унац (Унац је постао Дрвар тек кад Аустро-Угарска дошла у Босну и кад су отворили пилану).  Локални бег га је радо примио и дао му земљу коју ће да обрађује, у почетку је био у добрим односима са бегом, али после неког времена бег је хтео да спава са његовом женом и да му за то плати.  Тај Илић је пристао и позвао га на вечеру, кад се бег најео и напио Илић га је убио и одсекао му главу, те се са породицом вратио у Далмацију у Пађене са беговом главом.  Млетачке власти су му опростиле злочин који је почио у Пађенима зато што је донео бегову главу. 

То је мој деда чуо од Дрварчана, он је радио у Дрвару целу деценију од почетка шездесетих до почетка седамдесетих, тако да је тај догађај био неких 180-250 година раније а још увек је остала прича у народу.

https://sr.wikipedia.org/wiki/Пађене

Pravo kukavičko i podmuklo ubistvo onoga koji ga je hranio, znači zvati čovjeka na večeru i napiti ga da se nemože branit pa ga kukavički, ubiti!

Ako su imali probleme i nije hteo da prodaje ženu za pare, zašto nije odbio i otišao, ali sumnjam da je to bio razlog, nekako mi sigurnije da je  razlog bio neki kukavički, pare, pohlepa, prevara žene i bega, jer kako kaže Baks pravo na prvu bračnu noć nije postojalo!