Аутор Тема: Национализам  (Прочитано 2493 пута)

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1749
  • I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Национализам
« послато: август 06, 2017, 08:20:17 поподне »
Интересује ме шта чланови форума мисле о речима Данила Киша о национализму (први део текста):

"Nacionalizam je, pre svega, paranoja. Kolektivna i pojedinačna paranoja. Kao kolektivna paranoja, ona je posledica zavisti i straha, a iznad svega posledica gubljenja individualne svesti; te, prema tome, kolektivna paranoja i nije ništa drugo do zbir individualnih paranoja doveden do paroksizma.

Ako pojedinac, u okviru društvenog projekta, nije u stanju da se «izrazi», ili zato što mu taj društveni projekt ne ide na ruku, ne stimuliše ga kao  individuu, ili ga sprečava kao individuu, što će reći ne daje mu da dođe do svog entiteta, on je primoran da svoj entitet traži izvan identiteta i izvan tzv. društvene strukture. Tako on postaje pripadnik jedne skupine koja postavlja sebi, bar na izgled, kao zadatak i cilj probleme od epohalne važnosti: opstanak i prestiž nacije, ili nacija, očuvanje tradicije i nacionalnih svetinja, folklornih, filozofskih, etičkih, književnih, itd. Sa teretom takve, tajne, polujavne ili javne misije, N.N. postaje čovek akcije, narodni tribun, privid individuuma. Kad smo ga već sveli na tu meru, na njegovu pravu meru, pošto smo ga izdvojili iz krda, u koje se on sam smestio – ili gde su ga drugi smestili, imamo pred sobom individuu bez individualnosti, nacionalistu, rođaka Žila (Jules).


To je onaj Sartrov Žil, koji je porodična nula, čija je jedina osobina da ume da prebledi na pomen jedne jedine teme: Engleza. To bledilo, to drhtanje, ta njegova «tajna», da ume da prebledi na pomen Engleza, to je jedino njegovo društveno biće i to ga čini značajnim, postojećim: nemojte pred njim pominjati engleski čaj, jer će vam svi za stolom početi namigivati, davaće vam znake rukama i nogama, jer Žil je osetljiv na Engleze, zaboga, pa to svi znaju, Žil mrzi Engleze (a voli svoje, Francuze), jednom rečju, Žil je ličnost, on postaje ličnost zahvaljujući engleskom čaju.

Ovaj i ovakav portret, primenjiv na sve nacionaliste, može se slobodno, a po ovoj shemi, razviti do kraja: nacionalista je, po pravilu, kao društveno biće, i kao pojedinac, podjednako ništavan. Izvan ovog opredeljenja, on je nula. On je zapostavio porodicu, posao (uglavnom činovnički), literaturu (ako je pisac), društvene funkcije, jer su one isuviše sitne u odnosu na njegov mesijanizam. Treba li reći da je on, po opredeljenju asketa, potencijalni borac koji čeka svoj čas. Nacionalizam je, da parafraziram Sartrov stav o antisemitizmu, «potpun i slobodan izbor, globalan stav koji čovek prihvata ne samo prema drugim nacijama nego i prema čoveku uopšte, prema istoriji i društvu, to je istovremeno strast i koncepcija sveta».

Nacionalista je, po definiciji, ignorant. Nacionalizam je, dakle, linija manjeg otpora, komocija. Nacionalisti je lako, on zna, ili misli da zna, svoje vrednosti, svoje, što će reći nacionalne, što će reći vrednosti nacije kojoj pripada, etičke i političke, a za ostale se ne interesuje, ne interesuju ga, pakao to su drugi (druge nacije, drugo pleme). Njih ne treba ni proveravati. Nacionalista u drugima vidi isključivo sebe – nacionaliste. Pozicija, rekosmo li, komotna. Strah i zavist. Opredeljenje, angažovanje koje ne iziskuje truda. Ne samo «pakao to su drugi», u okviru nacionalnog ključa, naravno, nego i: sve što nije moje (srpsko, hrvatsko, francusko...) to mi je strano. Nacionalizam je ideologija banalnosti. Nacionalizam je, dakle, totalitarna ideologija.

Nacionalizam je, uz to, ne samo po etimološkom značenju, još poslednja ideologija i demagogija koja se obraća narodu. Pisci to najbolje znaju. Stoga je pod sumnjom nacionalizma svaki pisac koji deklarativno izjavljuje da piše «iz naroda i za narod», koji svoj individualni glas tobože potčinjava višim, nacionalnim interesima. Nacionalizam je kič (a, da se podsetimo, Kič bi se mogao meriti stepenom banalnosti svojih asocijacija – A. Mol.), u srpsko – hrvatskoj varijanti, nacionalizam je borba za prevlast oko licitarskog srca."


...
« Последња измена: август 06, 2017, 08:23:41 поподне Sergio »

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1749
  • I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Одг: Национализам
« Одговор #1 послато: август 06, 2017, 08:21:00 поподне »
...

Интересује ме шта чланови форума мисле о речима Данила Киша о национализму (други део текста):

"Nacionalista, u principu, ne zna ni jedan jezik, niti tzv. varijante, ne poznaje druge kulture – ne tiču ga se. Ali stvar nije tako prosta. Ako i zna neki jezik, što će reći da kao intelektualac ima uvid u kulturno nasleđe neke druge nacije, velike ili male, to mu znanje služi samo tome da uspostavlja analogije, na štetu onih drugih, naravno. Kič i folklor, folklorni kič, ako vam se tako više sviđa, nisu ništa drugo do kamuflirani nacionalizam, plodno polje nacionalističke ideologije. Zamah folklorizma, kod nas i u svetu, nije antropološke prirode, nego nacionalističke. Insistiranje na famoznom coleur locale-u takođe je, ako je izvan umetničkog konteksta, što će reći da nije u službi umetničke istine, jedan od vidova nacionalizma, prikrivenog.
 
Nacionalizam je, dakle, prevashodno negativitet, nacionalizam je negativna kategorija duha, jer nacionalizam živi na poricanju i od poricanja. Mi nismo ono što su oni. Mi smo pozitivan pol, oni negativan. Naše vrednosti, nacionalne, nacionalističke, imaju funkciju tek u odnosu na nacionalizam onih drugih: mi jesmo nacionalisti, ali oni su to još i više, mi koljemo, kad se mora, ali oni još i više; mi smo pijanci, oni alkoholičari; naša istorija je ispravna samo u odnosu na njihovu, naš je jezik čist samo u odnosu na njihov. Nacionalizam živi od relativizma. Ne postoje opšte vrednosti, estetičke, etičke, itd. Postoje samo relativne. I u tom smislu, u prvom redu, nacionalizam jeste nazadnjaštvo. Treba biti bolji samo od svoga brata ili polubrata, ostalo me se i ne tiče. Skočiti malo više od njega, ostali me se ne tiču. To je ono što smo nazvali strah. Ostali čak imaju pravo da nas dostignu, da nas prestignu, to nas se ne tiče. Ciljevi nacionalizma uvek su dostižni ciljevi, dostižni jer su skromni, skromni jer su podli. Ne skače se, ne baca se kamena s ramena da bi se dostigao svoj sopstveni maksimum, nego da bi se nadigrali oni, jedini, slični a tako različni, zbog kojih je igra i započeta.

Nacionalista se, rekosmo, ne boji nikog, osim svog brata. Ali od njega se boji strahom egzistencijalnim, patološkim: pobeda izabranog neprijatelja jeste njegov apsolutni poraz, ukidanje njegovog bića. Pošto je strašljivac i nikogović, nacionalista ne ističe sebi više ciljeve. Pobeda nad izabranim neprijateljem, onim drugim, jeste apsolutna pobeda. Stoga je nacionalizam ideja beznađa, ideologija mogućne pobede, zagarantovana pobeda, poraz nikad konačan. Nacionalista se ne boji nikoga, «nikoga do Boga», a njegov bog jeste bog po njegovoj meri, bledi rođak Žil, negde za nekim drugim stolom, njegov brat rođeni, isto toliko nemoćan kao i on sam, «ponos porodice», porodični entitet, svesni i organizovani deo porodice i nacije – bledi, blesavi rođak.

Rekli smo, dakle, biti nacionalista znači biti individuum bez obaveze. «To je kukavica koja ne želi da prizna svoj kukavičluk; ubica koji potiskuje svoju naklonost ka ubistvu, nemoćan da je sasvim priguši a koji se, ipak, ne usuđuje da ubije, osim iz potaje ili anonimnosti gomile, ili u nekakvom pravednom ratu. Nezadovoljnik koji u mirnodopsko vreme ne usuđuje da se pobuni iz straha od konsekvenci svoje pobune» - slika i prilika citiranog Sartrovog antisemite. I odakle, pitamo se, taj kukavičluk, to opredeljenje, taj zamah nacionalizma u naše doba? Pritisnut ideologijama, na marginama društvenog kretanja, zbijen i izgubljen među konfrontiranim ideologijama, nedorastao individualnoj pobuni, jer mu je ona uskraćena, individuum se našao u procepu, u praznini, ne učestvuje u društvenom životu a društveno biće, individualista a individualnost mu uskraćena u ime ideologije, i šta mu preostaje drugo nego da svoje društveno biće traži drugde? Nacionalista je refulirani individualista, nacionalizam je refulirani (kolektivni) izraz tog i takvog individualizma, ideologija, i antiideologija..."
« Последња измена: август 06, 2017, 08:24:46 поподне Sergio »

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1749
  • I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Одг: Национализам
« Одговор #2 послато: август 06, 2017, 08:28:45 поподне »



симо

  • Гост
Одг: Национализам
« Одговор #3 послато: август 06, 2017, 08:31:02 поподне »
Интересује ме шта чланофи форума мисле о речима Данила Киша о национализму:

Добро познат Кишов текст, често објављиван и у самом опису стања свијести тачан.

Наравно, ово није опис националисте, већ опис "члана чопора", човјека без личне одговорности, а то нужно не мора да се примјени само на националисту. Такво исто стање свијести може да има и либерал, комуниста, вјерник, спортски навијач...

Али ето Киш је одабрао да овакво стање свијести има само националиста. На велику радост оних који себе не сматрају истима, чиме их је лажно утјешио да су "нешто друго".

Из тог разлога мислим да је Кишов текст ипак замјена теза. 

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3808
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Национализам
« Одговор #4 послато: август 06, 2017, 08:37:16 поподне »


Јако комфорно ,салонски, дендијевски...то је мој утисак...мислим да је дао дефиницију шовинизма,али ја себе видим као националисту који не мрзи друге,али се нисам нашао у овом тексту(можда незнам дефиницију националисте,али ја је овако не видим као Киш,шовинизам да)...незнам да ли би могао да да овакву дефиницију 1804 или 1914...

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1749
  • I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Одг: Национализам
« Одговор #5 послато: август 06, 2017, 08:37:51 поподне »
Добро познат Кишов текст, често објављиван и у самом опису стања свијести тачан. Наравно, ово није опис националисте, већ опис "члана чопора", човјека без личне одговорности, а то нужно не мора да се примјени само на националисту. Такво исто стање свијести може да има и либерал, комуниста, вјерник, спортски навијач...

Слажем се са овом констатацијом.

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3808
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Национализам
« Одговор #6 послато: август 06, 2017, 10:37:43 поподне »
Овде бих се надовезао на Баксов пост о мишљењу Данила Киша о национализму кога је очигледно помешао са шовинизмом...Да није национализма,данас не би било ни Немачке,ни Француске,Израела, Србије итд...већина држава створених у 19.веку ,створене су на идеји национализма, и немогуће је да људи које је Киш описао као националисте ,буду у стању да формирају државе у 19.веку...
https://bs.m.wikipedia.org/wiki/Nacionalizam
https://sr.m.wikipedia.org/sr/%D0%9D%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%BC
« Последња измена: август 06, 2017, 10:41:17 поподне ДушанВучко »

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3808
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Национализам
« Одговор #7 послато: август 06, 2017, 10:55:04 поподне »
Та Кишова дефиниција национализма би доживела јавну осуду у Мађарској,Пољској,дискредитује романтичарске песнике, а да је био савременик Карађорђев и да му је послао писмо те садржине,незнам како би се провео :) Али и ово је доказ да је код нас могуће изразити мисао коју не можеш у "просвећенијим" државама...а можда су просвећеније што више држе до себе? Ко је био у Мађарској,могао је да осети да они дишу национализмом,у Турској се на сваком кораку виоре заставе и кад нису празници...али "другосрбијанцима" очигледно смета само наш национализам,док су други у реду (из неког разлога)
« Последња измена: август 06, 2017, 10:59:41 поподне ДушанВучко »

Ван мреже Бакс

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1507
  • E-V13>Z5017>Z19851
Одг: Национализам
« Одговор #8 послато: август 06, 2017, 11:05:53 поподне »
Овде бих се надовезао на Баксов пост о мишљењу Данила Киша о национализму кога је очигледно помешао са шовинизмом...Да није национализма,данас не би било ни Немачке,ни Француске,Израела, Србије итд...већина држава створених у 19.веку ,створене су на идеји национализма, и немогуће је да људи које је Киш описао као националисте ,буду у стању да формирају државе у 19.веку...
https://bs.m.wikipedia.org/wiki/Nacionalizam
https://sr.m.wikipedia.org/sr/%D0%9D%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%BC

Само једна исправка. Симо је коментарисао пост, нисам ја.  ;)
Не бих да се китим туђим перјем.
"Не може се царство задобити на душеку све дуван пушећи"

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3808
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Национализам
« Одговор #9 послато: август 06, 2017, 11:12:27 поподне »
Само једна исправка. Симо је коментарисао пост, нисам ја.  ;)
Не бих да се китим туђим перјем.
Нема везе,Сима је дао први коментар на пост,али ти си поставио пост :) а ја отворио нову тему,да се не наставе коментари на оној теми

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3808
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Национализам
« Одговор #10 послато: август 06, 2017, 11:27:04 поподне »
Нема везе,Сима је дао први коментар на пост,али ти си поставио пост :) а ја отворио нову тему,да се не наставе коментари на оној теми
Извини,Сергио је поставио ,сад сам видео :)

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1749
  • I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Одг: Национализам
« Одговор #11 послато: фебруар 25, 2018, 03:34:42 поподне »




Лојд Крамер: Национализам као религија

Текст:

https://kljucnekosti.wordpress.com/2015/02/14/lojd-kramer-nacionalizam-kao-religija



Ван мреже сɣнце

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 693
  • I-S17250>Y4882>A1328
Одг: Национализам
« Одговор #12 послато: фебруар 25, 2018, 05:35:19 поподне »
Razmišljanje jednoga naroda oblikuje se njegovom prošlostju i načinom života. Čuvstvo pripadnosti narodu něje jednako u družstava s uređenjem rodovitim i ličnostnim (collectivismus vs individualismus), višejezičnim i jednojezičnim. Vsaki oblik nacionalisma ima svoju pozadinu (contextus).  Početci nacionalisma u SAD nerazdvojni su od međurasnih sukoba, dok nacionalism u Kanadi prědstavlja bezazleno veličanje javorova soka za anglojezične, a svoje evropskosti za frankojezične. Nacionalizm u Němačkoj bio je viđen kao "spas teutonskih porodičnih vrědnosti od židovske lukavosti", no da bi uobće došlo do toga nacionalisma morala se je sačiniti němačska nacija - savez teutonskih plemena koji su se od ranoga srědnjega věka razvijali savsěm napojedin. Nacionalism u Francuzskoj ne nasta oprekom drugoga naroda, no oprekom naroda plemstvu i crkovničstvu.

Uzeti tuđu rěč (nacija i nacionalizm) i unjedriti je u svoj jezik dovoljno je lahko. Naši političari i drugi, čiji cilj ne bi biti uman a zvučati umno, koriste se ověm načinom jur pozamašno vrěme. Ako li u nas zaista postoji někoja nevolja, onda se treba osloviti svojom rěčju i neće biti potrěbe bojati se upotrěbiti rěč.
Zašto mrsiti stvari govoreći "ja sam nacionalista al' u kanadskom kontekstu, a moj pobratim je nacionalista al u nemačkom kontekstu, a moj sin je htěo biti nacionalista kao tata, no je završio kao skinhead."

U tom smislu i Kiš, koji kaže da je svaki nacionalista ignorant, sam je ignorant, jer ne uzima u obzor jarku zavisnost te rěči od konteksta i sredine. Sam Kiš je tu rěč koristio valjda u kontekstu svojega židovskoga proistečenja. Osěm toga vidljiva je njegova sklonost k "obogaćenju" jezika tuđim rěčima koje običnomu našemu člověku něsu jasne, te těm samim podpire ignorantnost ili makar mogućnost da bude pogrešno razumljen.

Mi još něsmo nacija, no smo do skora živěli u rodovitom uređenju, bili prěrasporedjeni i prěsajedinjeni i po věri i po jeziku i po proistočenju i tomu jošte něje kraj. Kako onda možemo biti ikakovi nacionalisti?
Mi možemo govoriti o rodoljublju - osěćanju pripadnosti i uvaženju svoga roda, o plemenoljublju, o narodoljublju, a s druge strane jasno stoje tuđemrazje ili tuđenenavistje, koji mogu biti vlahomrazje, balkanomrazje, slověnomrazje, islamomrazje, htistjanomrazje itd. Světujem našim ljudem biti umnimi i iměti drznovenja koristiti mogućnosti našega jezika, da izraze ove potankosti.
« Последња измена: фебруар 25, 2018, 05:43:40 поподне сунце »

Ван мреже Грoф

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 101
Одг: Национализам
« Одговор #13 послато: март 06, 2018, 11:28:26 поподне »
Mene interesuje kako je Danilo Kiš gleda na plemensku Crnu Goru?

Njegov pogled na nacionalizam je jako vidljiv kojem je sistemu bio naklonjen.




Ван мреже Бећар

  • Члан Друштва
  • Помоћник
  • *****
  • Поруке: 122
  • YDNA: I1-L1237; mtDNA: J1-C13
Одг: Национализам
« Одговор #14 послато: март 22, 2019, 04:52:51 пре подне »
Киш дефиниција започиње добро али брзо губи идеју водиљу.

Чарлс де Гол је то боље рекао: Родољубље (или патриотизам) је када љубав за ваш народ дође на прво место. Национализам је када мржња за народ, осим вашег, дође на прво место.  Ноам Чомски исто каже сажету суштину: Национализам је форма угњетавања других.

Значи у већини данашњих дефиниција, нацијонализам има елеменат искључивња или чак мржња људи друге националности. Зато је и национализам моћна алатка многих светских политичара који нису у стању да побољшају запосленост, дигну економију и квалитет живота грађана. То захтева борбу против постојећих приватних интереса, корупције, истинску слободу штампе-ТВ и уводити реформе. Далеко је лакше маниполисати људе мржњом, поготово када је немаштина и незадовољство. Користећи своје речи о национализму, добро нам о томе каже и Рамбо Амадеус.

Ван мреже Voljen od Boga

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 917
  • I-Y4460*
Одг: Национализам
« Одговор #15 послато: март 22, 2019, 10:21:24 поподне »
Киш дефиниција започиње добро али брзо губи идеју водиљу.

Чарлс де Гол је то боље рекао: Родољубље (или патриотизам) је када љубав за ваш народ дође на прво место. Национализам је када мржња за народ, осим вашег, дође на прво место.  Ноам Чомски исто каже сажету суштину: Национализам је форма угњетавања других.

Значи у већини данашњих дефиниција, нацијонализам има елеменат искључивња или чак мржња људи друге националности. Зато је и национализам моћна алатка многих светских политичара који нису у стању да побољшају запосленост, дигну економију и квалитет живота грађана. То захтева борбу против постојећих приватних интереса, корупције, истинску слободу штампе-ТВ и уводити реформе. Далеко је лакше маниполисати људе мржњом, поготово када је немаштина и незадовољство. Користећи своје речи о национализму, добро нам о томе каже и Рамбо Амадеус.

Можда је некада националиста био човјек који је емпатисао са људима етнички и културно блиским, данас националиста је дијагноза.
Evropa je jedna velika porodica.

Ван мреже radon

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 581
Одг: Национализам
« Одговор #16 послато: март 23, 2019, 05:36:05 пре подне »
Kišov esej nije naučni rad nego književno delo. Njegov nacionalista nije stvaran nego izmaštan antiheroj, apstraktan zbir negativnih  osobina, arhineprijatelj drugog boljeg sveta, manihejska suprotnost idealizovanom društvu slobodnih ljudi. Kevin MacDonald bi imao što da kaže na Kišovu evolutivnu strategiju ;D

https://en.wikipedia.org/wiki/Kevin_MacDonald_(evolutionary_psychologist)

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8072
  • I2a S17250 A1328
Одг: Национализам
« Одговор #17 послато: март 23, 2019, 07:10:20 поподне »
На овој теми, пре свега осталог, треба разграничити неке појмове и њихову етимологију:

Патриотизам = љубав према своме отачаству / отачбини, изведено од латинске речи patria = отачаство.
Национализам = љубав према својој нацији / народу.
Шовинизам = пренаглашена љубав према свом народу у односу на остале народе.

Шовинизам има неке назнаке непоштовања других народа, али и то условно.

Сам појам је настао од презимена француског ветерана Наполеонових ратова Николе Шовена (Nicolas Chauvin), који је био Бонапартин фанатични присталица, те је његов фанатизам касније поистовећен са мржњом према другим, најпре политичким, а касније и националним опцијама.

Према наведеном, водите рачуна о појмовима којима баратате. Патриотизам и национализам нису никакве негативне категорије. Шовинизам је дискутабилан. Мржња према другима и другачијима је нешто сасвим друго.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Бећар

  • Члан Друштва
  • Помоћник
  • *****
  • Поруке: 122
  • YDNA: I1-L1237; mtDNA: J1-C13
Одг: Национализам
« Одговор #18 послато: март 30, 2019, 07:07:08 пре подне »
Ја се слажем да у неким дефиницијама национализма, често нема реч мржња. Ја сам можда пре-нагласијо то под утицајем Де Гола. Можда је боље рећи игнорисање других народа о чему Киш и други говоре. Дефиниције свакао варирају у зависности ко их даје и када.  Није ни битно како ми дефинишемо национализам у нашим ужим круговима, него као они којима се обраћамо ван тог круга раде. Рецимо у кругу националисте једне од Балканских нација, Српски националиста (по Небиној дефиницији) ће се свакако одмах по реакцији гледати као шовиниста.

Ја сам већ горе променуо Ноама Чомског кога и зoву "Отац модерне лингвистике" а он даје више критичну дефиницију.  Он свакако има ауторитет о дефинисању данашње речи Националност.

Други проблем нацинализма је осећај великог поноса и некакве неправде. Као и мржња, понос чини људе подложне маниполуцији онима који знају како то да искористе. Примери тога су исто врло бројни. Политичари који желе власт више него да помогну народу који их изабира, често користе нациналне платформе да манипулишу људима.

Осећај поноса и неправде је историски често прерастао у радикалне облике мржње, горе од шовинизма.  Примера има на нашем подручју и суседних области ... они су болни и емотивни да се помињу. У Немачкој је Хитлерова нацинална-социјалистицка партија са Аријевским национализмом, врло брзо прерасла у партију која је заузела антисемитизам тј. уништавање такозваних "нижих раса" као Јевреје, Роме и других где су били сврстани и Срби. Па Киш исто помиње антисемитизам у своме објашњењу национализма. Колике силне патње је Немачки национализам донео другим и самом својем народу.

Ова болна историја утиче на како људи мисле и тако трансформишу значења речи национализам. Тако је и реч Аријевци имала неутрално значење док Хитлеров нацинал-социјалистичка партија није почела ту реч да злоупотребљава.
 
« Последња измена: март 30, 2019, 07:11:33 пре подне Бећар »

Ван мреже Бећар

  • Члан Друштва
  • Помоћник
  • *****
  • Поруке: 122
  • YDNA: I1-L1237; mtDNA: J1-C13
Одг: Национализам
« Одговор #19 послато: август 10, 2019, 02:40:50 поподне »
Ево једног хумористичког погледа на апстрактни појам националности од Алберта Анштајна.  Ову изјаву је дао у време када је понудио свету његову Тероију Релативности, која се данас учи у свим школама света. Мислим да је сада свима познато да је Милевин бивши муж био Немачки Јевреј пореклом. Његови ранији радови, пре првог светског рата су били прослављени и величани у Немачкој, али омаловажавани и критиковани свуда другде. Када је он посетио Француску 1910 и дао поштовање њиховим научницима, онда се све изокренуло наопачке.  Историска нетрпељивост измежу Француза и Намаца као и дуга историја ратних сукоба је основа за то. После 1910 посете, Француска га је заволела, Немци замрзели, а остатак света почео да посвећује мало више пажње. У то време је рекао ове речи:
 
“If my theory of relativity is proven successful, Germany will claim me as a German and France will declare me a citizen of the world. Should my theory prove untrue, France will say that I am a German, and Germany will declare that I am a Jew.”  ― Albert Einstein

"Ако моја теорја релативности буде доказана тачном, Немци ће ме прогласити Немцем а Французи грађаном света. Ако моја теорија буде доказана погрешном, Французи ће ме прогласити Немцем, а Немци ће ме прогласити Јеврејем." 

 :) ко то тврди да научници немају смисао за хумор?