Нека од божанстава у паганском периоду,чији је култ био веома јак и којима је народ упућивао молитве и приносио жртве, пренета су у хришћанство.Све оно што је било приписивано том паганском светитељу, сада је прешло на хришћанског светитеља, који се прославља тога дана,када је раније прослављано паганско божанство.
Тако је постојало у паганству, вучје божанство. Религијски значај вукова као демонске животиње,која је у вези са инкарнацијом људске душе из мртвих, постоји у многим религијама, па такои у нашој претхришћанскојрелигији.Тако се унеким крајевима вампир изједначава са вуком. Код нас и даље постоје у Православном календару празник Покладе, које се у мањим местима обележавају на тај начин што се учесници, у поворци општег шаренила и маскирања за коју се верује да је поворка предака, маскирају у вукове.Овај обичај постоји и у другим религијама.
То паганско божанство у вучјем облику је називано Мрата, па је у хришћанском периоду из настао хришћански светитељ Св.Мрата. Веровање да у тим зимским данима када се прославља Св. Мрата, он сазива вукове и дели им храну у зимском периоду.
Постоји стари израз Мракати - терајући, подвикујући стоку, пожуривати
Мракнути - потезати стоку . Ови изрази само иду у прилог схватању да је Мрата као паганско име, блиско животињама:стоци, вуку.
Постоји место Мратово у Далмацији код Книна,чији назив Мратово се помиње 60-те године н.е. када још није било раширено хришћанство.
Католички светац Мартин је живео у периоду 316- 397 године. Значи да много пре њега постоји Мрата као име и божанство (паганско) тако да је моје мишљење ( а имам право да мислим и следим своју логику, на основу прочитаног и да закључак буде такав какав је, а не мора нико да се слаже са изнетим) да назив Св. Мрата нема везе са Св. Мартином већ је одраз паганског божанства Мрате.
Св. Стефан Дечански 1281 - 1331 год. а 1343 год. његови остаци су откривени као нетрулежни, што ће рећи да је од тада свети, а до 1281 године није ни постојао а народ је обележавао Мрату, као и пре 316 године и пре него је рођен Мартин,народ је обележавао, славио Мрату .
У"Политици" предратној у рубрици: свечари стоји да је 24 новембра у Београду Св.Мрату славило 10 кућа а Св. Стефана Дечанског 6 кућа.
Све особине Мрате као вучјег божанства, приписани су Св. Стефану.
Наравно тога дана се прославља и Св.Мина чији је лик на посебној икони.
Ово је само моје мишљење и моје логичко закључивање, макар и погрешно, а не пусто аминовање....