Кад већ помињете православне породице из Полимља које су једно вријеме биле муслиманске, паде ми на памет и породица Фемић (Фемића крш) за коју такође постоји податак да је једно вријеме била прешла на ислам па се вратила. Иначе ове Фемиће имамо тестиране у Пројекту кроз њихов огранак Узуновиће из Гуче. Припадају хаплогрупи E-V13. Колико сам успио да видим, удовица Фемија имала је дјецу од два мужа, један је био из Братоножића, а други од Брауновића из Мораче (за њих кажу да су морачки старинци, али са даљим поријеклом из Куча). Иако хаплотип Узуновића не упада сасвим у кучки род, чини ми се да му је прилично близак. Има неке вриједности које су карактеристично кучке.
Сад, интересантан је тај процес исламизације међу Брђанима, који као да је био прилично површан. Као да је питање вјере било схваћено прилично опортунистички, браћа остају у двије различите вјере, жене остају хришћанке, а мужеви само прелазе на ислам и сл.
Видим да је и код Клименти слично било везано за католичку вјеру и ислам. Па и сам Ибрахим Ругова се пред крај живота колико ми је познато "вратио" у католичку вјеру. Скоро сам гледао неки албански документарац о Климентама и највише је ријечи било управо о градњи католичке цркве у Ругови.
Суштински, ислам међу Брђане и Малисоре долази прилично касно (мислим на исељене сјеверне огранке у Полимљу и Рашкој области). Ако је исламизација почела око 1750. и текла прилично спорим током, као што је писано, можемо закључити да су горе горе поменута племена била у потпуности исламизована тек половином 19. вијека.
Е сад, питање враћања у православље. Занима ме колико је епизода из 1912. године о насилном враћању у православље тачна? И да ли је и прије овога било још неких враћања у православље током 19. вијека, а за које се зна?
-О насилном покрштавању у Плаву и Полимљу се зна све и моји стари су то знали испричат до детаља. Сјећам се анегдоте коју су причали.
У Плаву, приликом насилног покрштавања муслимана формирао се подугачак ред. (Догађај је фотографисан и фотографија се може наћи на интернету). Како је био петак и приближавало се подне, вријеме за џуму, неко из реда је повикао: "Пожури попе закаснит ћемо у џамију".
Међутим, то насилно покрштавање вршило се над муслиманима који су раније, углавном, били католици и та процедура није схваћена озбиљно, незна се да је ико тада збиља постао православац.
Ово си у праву:
"Суштински, ислам међу Брђане и Малисоре долази прилично касно (мислим на исељене сјеверне огранке у Полимљу и Рашкој области). Ако је исламизација почела око 1750. и текла прилично спорим током, као што је писано, можемо закључити да су горе горе поменута племена била у потпуности исламизована тек половином 19. вијека."Исламизација Брђана и Малисора је почела прилично касно, тек у 19. вијеку. Кроз 18. вијек Малисори још увијек покушавају да направе католичке цркве, на рушевинама старих, у Камешници и Углу на Пештери, међутим, османске власти их руше. Они прво, јено вријеме, "глуме" муслимане јер су према њима опортуни и муслимани и православни а власти их буквално прогањају. Чини ми се да исламизација овог становништва почиње тек када се формира Беране и Рожаје а Бијело Полје и Нови Пазар се напуне мухаџерима из Црне Горе и Херцеговина. Још један детаљ је ту битан, Беране је скоро десетак година припадало Аустроугарској и антагонизам између муслимана и католика почиње да јењава. У јено сам сигуран, знам муслиманску породицу чији је задњи предак католичке вјероисповијести сахрањен тек 1912. Причам о ономе што сам чуо од старих а не о прочитаном ! С православним живљем је било другачије, они скоро увијек живе уз муслимански живаљ и њихова различита вјера не стоји им на путу да се међусобно жене и удају. Ово вам није нека историја, то се зна. О томе пуно зна Видоје 013! Сасвим је нешто друго што садашње генерације не воле пуно причати о томе али тако је било и тако се памти. Обичаји и имена су међу ове двије групације становништва врло слични. И данас је тако. Има и о томе једна анегдота:
Потукла су се два радника у радничкој мензи у Беранама и милиција их привела у станицу. Једном је било име Драгоња а Другом Мујо. Презимена ћу овај пут прескочит. Полицајац, који их је саслушао није био из Берана поријеклом али је био православац и наравно, почео се дерати на Муја, ђеће муслиман бити прав
И то је трајало све док га неко од колега није извео из просторије и обијаснио му да је Мујо православац а Драгоња муслиман.
Није јавна расправа погодна за ове теме, зато мислим да је доста оволико