Аутор Тема: Етнички идентитет муслимана у БиХ  (Прочитано 2453 пута)

На мрежи drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3432
Етнички идентитет муслимана у БиХ
« послато: Децембар 20, 2021, 10:35:48 пре подне »
Колики је апсурд данашњег бошњачког везивања свог идентитета за средњевјековну босанску државу, цркву босанску и крстјане довољно говори и то што се све то критички трпа у један идентитетски кош и крстјани, и Котроманићи, и Косаче и Павловићи и фрањевци и ислам напослијетку.

Турци, чијем су султану преци данашњих босанскохерцеговачких муслимана били одани 500 година, погубили су посљедње Котроманиће, затрли Павловиће и Косаче, и суштински уништили сво наслеђе средњовјековне босанске државе. Ништа то није сметало да се за ратну заставу од стрне бх муслимана изабере застава Котроманића. Сваке године "босански родољуби" "ходочасте" на Бобовац, величају посљедњу босанску краљицу Катарину као дио неког свог идентитетског наслеђа, а натпис на њеној надгробној плочи у Риму одише управо српским идентитетом, помиње титулу њеног оца херцега од св. Саве, помиње њену родбинску везу са "царем Стипаном" (царем Душаном).Да не помињемо да су јој дјецу Турци заробили, потурчили и да их никад више није видјела. Када се нешто такво уклеше на надгробну плочу, онда је то заиста идентитетски битно. Иста је ситуација и са надгробном плочом Радослава Павловића коју је у околини Рогатице  још 1530. године када је била читава видио Курипешић, прочитао и пренио наслов са ње, по Курипешићивеим наводима писан "српским језиком и српским словима" ,а који сав одише борбом Павловића против ислама. Е сад којом акробацијом Котроманићи, Павловићи, Косаче, које су све изгубили у борби са исламом могу постати окосница идентитета бх муслимана,а у новије вријеме и муслимана у Црној Гори, на Косову и Македонији (што је тек посебан апсурд), више је питање за теорију политичке манипулације него за историчаре или за питања идентитета.

Ван мреже Христифор

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 371
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #1 послато: Децембар 20, 2021, 02:45:10 поподне »
Средња Босна има јаку херцеговачку досељеничку струју поготово код Хрвата. Ту се мешају икавица и ијекавица. Кисељак је ијекавица претежно,  Краљева  Сутјеска такође.  Западно  среће се икавица.
« Последња измена: Децембар 20, 2021, 02:46:46 поподне Христифор »

Ван мреже Hodidjed

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 58
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #2 послато: Децембар 20, 2021, 06:33:53 поподне »
Колики је апсурд данашњег бошњачког везивања свог идентитета за средњевјековну босанску државу, цркву босанску и крстјане довољно говори и то што се све то критички трпа у један идентитетски кош и крстјани, и Котроманићи, и Косаче и Павловићи и фрањевци и ислам напослијетку.

Турци, чијем су султану преци данашњих босанскохерцеговачких муслимана били одани 500 година, погубили су посљедње Котроманиће, затрли Павловиће и Косаче, и суштински уништили сво наслеђе средњовјековне босанске државе. Ништа то није сметало да се за ратну заставу од стрне бх муслимана изабере застава Котроманића. Сваке године "босански родољуби" "ходочасте" на Бобовац, величају посљедњу босанску краљицу Катарину као дио неког свог идентитетског наслеђа, а натпис на њеној надгробној плочи у Риму одише управо српским идентитетом, помиње титулу њеног оца херцега од св. Саве, помиње њену родбинску везу са "царем Стипаном" (царем Душаном).Да не помињемо да су јој дјецу Турци заробили, потурчили и да их никад више није видјела. Када се нешто такво уклеше на надгробну плочу, онда је то заиста идентитетски битно. Иста је ситуација и са надгробном плочом Радослава Павловића коју је у околини Рогатице  још 1530. године када је била читава видио Курипешић, прочитао и пренио наслов са ње, по Курипешићивеим наводима писан "српским језиком и српским словима" ,а који сав одише борбом Павловића против ислама. Е сад којом акробацијом Котроманићи, Павловићи, Косаче, које су све изгубили у борби са исламом могу постати окосница идентитета бх муслимана,а у новије вријеме и муслимана у Црној Гори, на Косову и Македонији (што је тек посебан апсурд), више је питање за теорију политичке манипулације него за историчаре или за питања идентитета.

Брат Стјепана (или Стефана) Томашевића, Жигмунд Томашевић, прешао је на Ислам послије што су му брата убили Турци. Толико је тада у Босни била незаступљена самосвјесност да је можда ово најбољи показатељ ситуације сложености хисторије у Босни. Разумијем ја да се у политичке сврхе мора користити ова твоја изложба и вићење ситуације, мећутим, јасно је да то није реално стање. Нико се мећу нама не стиди хришћанске хисторије, када кажем хришћанске мислим и на крстјане, а и на католике и православце. Све је то идентитет средњовјековне Босне, а оно што ми волимо и што искрено осјећамо је ислам. Афинитет према Турцима је у народу углавном политичког карактера, јер, већих пријатеља, какви год да јесу "пријатељи" овај малобројни исламски народ у Европи нема. Европу је хисторијски одрећивала вјера, тако да се народ мора правилно политички поставити. Ми се не стидимо хришћанске Босне, али то и не значи да се идентитет треба градити само на том периоду. Вјероватно би се и Срби пагани стидили неких Срба послије, примјерице, али ето то ваљда није битно јер није записано, а ово јесте, па је сад тема разноврсних расправа.

Ван мреже Ojler

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4340
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #3 послато: Децембар 20, 2021, 07:48:15 поподне »
Брат Стјепана (или Стефана) Томашевића, Жигмунд Томашевић, прешао је на Ислам послије што су му брата убили Турци. Толико је тада у Босни била незаступљена самосвјесност да је можда ово најбољи показатељ ситуације сложености хисторије у Босни. Разумијем ја да се у политичке сврхе мора користити ова твоја изложба и вићење ситуације, мећутим, јасно је да то није реално стање. Нико се мећу нама не стиди хришћанске хисторије, када кажем хришћанске мислим и на крстјане, а и на католике и православце. Све је то идентитет средњовјековне Босне, а оно што ми волимо и што искрено осјећамо је ислам. Афинитет према Турцима је у народу углавном политичког карактера, јер, већих пријатеља, какви год да јесу "пријатељи" овај малобројни исламски народ у Европи нема. Европу је хисторијски одрећивала вјера, тако да се народ мора правилно политички поставити. Ми се не стидимо хришћанске Босне, али то и не значи да се идентитет треба градити само на том периоду. Вјероватно би се и Срби пагани стидили неких Срба послије, примјерице, али ето то ваљда није битно јер није записано, а ово јесте, па је сад тема разноврсних расправа.

Онда се ради о томе да исламско наслеђе могу и требају баштинити само муслимани у БиХ, ако баш тако желе. Оно се никако не може наметати православнима и католицима који су остали у "вјери прађедовској" и због тога били живаљ нижег реда вековима. А у пракси се управо то дешава: званична политика БиХ покушава представити да је идентитет Босне исто што и идентитет данашњих босанских муслимана. Ако се и признаје нешто друго што није ислам, то је онда само оно што је било пре Турака, а православни и католици за време Турака као и да нису постојали. Они су, као и пред-османска хришћанска Босна, нужно зло, које се прихвата само да би се показао континуитет на територији, који на крају крајева нико и не спори. Да се може некако све то обрисати и "пресадити" ислам у Босну барем још једно седам-осам векова даље у прошлост, то би била права ствар. Овако се мора живети са чињеницом да су неки преци у једном моменту, зарад неког циља - вишег или нижег - прешли на страну окупатора и освајача. Горка је то пилула коју ваља изнова и изнова гутати, и ја разумем да то не може бити лако.

Елем, докле год Турска буде доживљавана од већине становника БиХ за највећег пријатеља, док буде жала за Османском империјом и браћом из Анадолије, Срби ту државу не могу и неће осећати као своју. За Србе су они били и остаће освајачи, окупатори и мучитељи. То је тако и ту среће нема. А и православни и католици имају право да захтевају своје на своме - на земљи на којој живе вековима. Што се пре то разуме, пре ће доћи крај овој садашњој прекодринској државној агонији.
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Imoćanin

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 127
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #4 послато: Децембар 20, 2021, 08:18:59 поподне »
Овако се мора живети са чињеницом да су неки преци у једном моменту, зарад неког циља - вишег или нижег - прешли на страну окупатора и освајача.

Зар није ово мало пресугестиван и преједноставан опис догађања у феудалном друштву? Зар нису Османлије многим потчињеним слојевима друштва омогућиле успон и донекле правну сигурност? Зар није босанска властела 3-4 генерације уназад међусобним ратовима упропастила земљу? Зар нису разне групације у влашком стаусу вјерније служили "окупатуру" него неки занатлија у чаршији? Из данашње фотелјске позиције лако је причати и судити.

 


Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 11698
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #5 послато: Децембар 20, 2021, 08:26:12 поподне »
Зар нису разне групације у влашком стаусу вјерније служили "окупатуру" него неки занатлија у чаршији?

Бићемо цару покорни.  ;D

Ван мреже Ojler

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4340
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #6 послато: Децембар 20, 2021, 08:47:26 поподне »
Зар није ово мало пресугестиван и преједноставан опис догађања у феудалном друштву? Зар нису Османлије многим потчињеним слојевима друштва омогућиле успон и донекле правну сигурност? Зар није босанска властела 3-4 генерације уназад међусобним ратовима упропастила земљу? Зар нису разне групације у влашком стаусу вјерније служили "окупатуру" него неки занатлија у чаршији? Из данашње фотелјске позиције лако је причати и судити.

Можда си у праву. Али све и да је босанска властела упропастила земљу, не видим зашто би требало освајача који је потпуни туђин у сваком погледу прихватити као свога? Наравно да се прагматичним ставом све да оправдати, а у пракси је већину таква филозофија и водила. Немам намеру било кога да осуђујем, нити сматрам да се из данашње позиције може разумети живот људи пре више стотина година. Но ко је био освајач то ваљда не може бити спорно, као ни чињеница да му се неко приклонио, као што рекох, из било ког разлога. Али све то на страну. Оно што заиста не разумем је данашња потреба да се босански идентитет гради на том наслеђу Османских освајача. Да се сутра направи нека анкета међу данашњим босанским муслиманима, сигуран сам да би већина више волела да су им преци били Турци, а не неки овдашњи паћеници. Најпоноснији су они који могу да кажу да припадају старој беговској породици која је дошла из Анадолије, или нешто томе слично. Да им се данас понуди, одмах би предали Босну Турцима и прихватили анексију.
Зар не би било нормално да онај ко заиста сматра Босну својом земљом у Турцима види управо оно што су били - окупатора и освајача - без обзира што је и сам муслиман? Тај део не могу да разумем...
« Последња измена: Децембар 20, 2021, 08:49:00 поподне Ojler »
Kамене рабъ и госодинъ

На мрежи drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3432
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #7 послато: Децембар 20, 2021, 08:51:51 поподне »
Зар није ово мало пресугестиван и преједноставан опис догађања у феудалном друштву? Зар нису Османлије многим потчињеним слојевима друштва омогућиле успон и донекле правну сигурност? Зар није босанска властела 3-4 генерације уназад међусобним ратовима упропастила земљу? Зар нису разне групације у влашком стаусу вјерније служили "окупатуру" него неки занатлија у чаршији? Из данашње фотелјске позиције лако је причати и судити.

Да, све је то тачно, само што се савремени бошњачки идентитет не гради на власима који су прешли на ислам, не гради се на  исламизованим Србима, Грцима и Бугарима којих су пуни босански градови у 15. вијеку,  не гради се на Мађарима и Хрватима који су у 16. вијеку прешли на ислам и који су се крајем 18. вијека скућили у Босни, не гради се на албанским Малисорима и српским Брђанима који су у 18. вијеку прешли на ислам, не гради се на Србима из Горе и Призрена који су у 18. вијеку прешли на ислам. Све ове групе су преци данашњих "Бошњака", али су у њиховом идентитетском наративу присутни само Котроманићи, средњовјековна Босна, крстјани, богумили, стећци.

Зашто? Зато што тај идентитет није органски настајао (из народа), већ је прихваћен површно крајем 19. вијека од муслиманске интелигенције, а разрађен до бесмислености од политичких вођа бх муслиманау посљедњој деценији 20. вијека. Оригинални аутори овог наратива су, опет из својих разлога и мотива, били Аустроугари.

На мрежи drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3432
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #8 послато: Децембар 20, 2021, 08:58:41 поподне »
Можда си у праву. Али све и да је босанска властела упропастила земљу, не видим зашто би требало освајача који је потпуни туђин у сваком погледу прихватити као свога? Наравно да се прагматичним ставом све да оправдати, а у пракси је већину таква филозофија и водила. Немам намеру било кога да осуђујем, нити сматрам да се из данашње позиције може разумети живот људи пре више стотина година. Но ко је био освајач то ваљда не може бити спорно, као ни чињеница да му се неко приклонио, као што рекох, из било ког разлога. Али све то на страну. Оно што заиста не разумем је данашња потреба да се босански идентитет гради на том наслеђу Османских освајача. Да се сутра направи нека анкета међу данашњим босанским муслиманима, сигуран сам да би већина више волела да су им преци били Турци, а не неки овдашњи паћеници. Најпоноснији су они који могу да кажу да припадају старој беговској породици која је дошла из Анадолије, или нешто томе слично. Да им се данас понуди, одмах би предали Босну Турцима и прихватили анексију.
Зар не би било нормално да онај ко заиста сматра Босну својом земљом у Турцима види управо оно што су били - окупатора и освајача - без обзира што је и сам муслиман? Тај део не могу да разумем...

Ово болдовано је сасвим тачно. Исламски идентитет је једини природан код Бошњака, и једини који ће на дуже стазе опстати. Бошњаштво је само средство, никако циљ. Ипак се морају везати за неку територију и за неку историјску причу. Да су којим случајем 1689. године, Аустријанци заузели Босну и да су све муслимане јужнословенског језика потиснили у Рашку и на Косово, вјерујем да би ти муслимани данас тврдили да су они прави Срби и потомци Немањића, баш као што данас тврде да су директни потомци босанске властеле и крстјана.

Ван мреже Imoćanin

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 127
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #9 послато: Децембар 20, 2021, 09:09:04 поподне »
У ситуацији гдје све народносне скупине у Босни и Херцеговини граде свој идентитет кроз ахисторичну реконструкцију повијести кроз конфесионалну призму, мени се не чини фер да једна страна предбацује другој или трећој сужени поглед на хисторијски фонд. Сви ми скупа сједимо у тој стакленој соби и бацамо каменја једне на друге.

Једном кад се скине те конфесионалне наочале ствари постају пуну занимлјивијие. Рецимо, мени је један Ахмед Херцеговић као личност много симпатичнији него старији му брат Владисав. Први није бирао своју судбину, а други се дигао против оца призивајући Османлије а кад је загустило плачући се у Дубровнику бори за материјално наслједство оца. А шта сад, Ахмед је неки издајник а Владисав неки кршћански херој у проту-османској борби?   

На мрежи drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3432
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #10 послато: Децембар 20, 2021, 09:23:51 поподне »
У ситуацији гдје све народносне скупине у Босни и Херцеговини граде свој идентитет кроз ахисторичну реконструкцију повијести кроз конфесионалну призму, мени се не чини фер да једна страна предбацује другој или трећој сужени поглед на хисторијски фонд. Сви ми скупа сједимо у тој стакленој соби и бацамо каменја једне на друге.

Не слажем се баш са овим. Зар због идентитетских лутања неких колективитета требамо идентитете свих  релативизовати као "ахисторичну реконструкцију повијести кроз конфесионалну призму"? Свака идентитетска прича има своје специфичности и треба је посматрати од случаја до случаја.

Једном кад се скине те конфесионалне наочале ствари постају пуну занимлјивијие. Рецимо, мени је један Ахмед Херцеговић као личност много симпатичнији него старији му брат Владисав. Први није бирао своју судбину, а други се дигао против оца призивајући Османлије а кад је загустило плачући се у Дубровнику бори за материјално наслједство оца. А шта сад, Ахмед је неки издајник а Владисав неки кршћански херој у проту-османској борби?

Лично нисам нигдје поменуо морални аспект вјерске конверзије. Посматрам је прилично неутрално, као историјску стварност. Проблем је што је јужнословенски муслимани не посматрају као историјску стварност, што заправо бјеже од ње стварањем измишљених наратива. Али хајде што у те измишљене наративе вјерују они сами, рекло би се њихов проблем. Међутим они те измишљене наративе намећу другима као неко мјерило толерантности према муслиманима. Ако нећеш да назовеш муслимане Бошњацима или њихов језик босански, већ си по том мјерилу националиста и мрзиш муслимане.

Ван мреже wiola

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 75
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #11 послато: Децембар 20, 2021, 11:09:14 поподне »
Дискусија о идентитетима је занимљива и потребна, драго ми је да има и оних који заступају Муслимане/Бошњаке или се покушавај ставити у њихову позицију.

Мишљења сам да људи да овим просторима имају проблема са идентитетом, што је понајвише можда изражено у БиХ, гдје се прије зна оно што нисмо него оно што јесмо (по националном и класном основу).

Обиље прича је сервирано и у оквиру сваког националног корпуса, када се томе дода низак ниво познавања историје, резличите историје свих чинилаца, агресивност вјерских заједница, недовољно изграђено грађанско друштво подупрто миграцијама и констатним исељавањем, добије се један велики хаос.

Поздравио бих све уз пјесму која ми је прва асоцијација на ову збрку:
<a href="https://www.youtube.com/v/9NADgl_ukEE" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">https://www.youtube.com/v/9NADgl_ukEE</a>, Средином од Дине Мерлина.
« Последња измена: Децембар 20, 2021, 11:13:34 поподне wiola »

Ван мреже Ojler

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4340
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #12 послато: Децембар 20, 2021, 11:31:27 поподне »
У ситуацији гдје све народносне скупине у Босни и Херцеговини граде свој идентитет кроз ахисторичну реконструкцију повијести кроз конфесионалну призму, мени се не чини фер да једна страна предбацује другој или трећој сужени поглед на хисторијски фонд. Сви ми скупа сједимо у тој стакленој соби и бацамо каменја једне на друге.
...

Најмање што желим је да уносим овде међунационални раздор и жао ми је ако су моји коментари створили такав утисак. Наравно да сви народи на свету имају неког свог "путера на глави", али овде се повела прича о идентитету Бошњака, а ја заиста имам проблем да разумем тај контрадикторни наратив, што рече drajver, који преовлађује у њиховом данашњем "мејнстрим" идентитету. Мало би и да су аутохтони, а мало би и да су Турци, а признаћеш да то тешко може да се помири.

Увек се сетим једног доброг момка који је са мном служио војни рок у ЈНА. Био је Сарајлија и звао се Ерман Бурмазовић. Не знам шта је са њим, надам се да је жив и здрав. Већ тада, средином осамдесетих, било је тих националних прича, иако распад државе још није био ни на помолу. Повела се неком приликом прича о пореклу босанских Муслимана. Ја сам га убеђивао да огромна већина муслимана у БиХ потиче од исламизираних хришћана из преосманског времена. Он је међутим упорно тврдио да су сви муслимани у Босни уствари Турци и турског порекла. Није био необразован момак па да се каже да није знао ништа или био затуцан, то је била генерација оних који су служили војску непосредно пре одласка на студије. Значи, још у то време такво објашњење њему је морало бити сервирано у породици, локалној заједници или где већ. Оно што је у тој причи најзанимљивије је да је његово мишљење делио један Београђанин, задрти српски националиста, али из сасвим других разлога :). "Ма да, то су све Турци!". И заиста, то инсистирање на "турској причи" само антагонизира данашње Бошњаке са другим народима Балкана и ради у корист оних који их не воле. Али тако је како је.
« Последња измена: Децембар 20, 2021, 11:33:25 поподне Ojler »
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Hodidjed

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 58
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #13 послато: Децембар 21, 2021, 12:10:55 пре подне »
Онда се ради о томе да исламско наслеђе могу и требају баштинити само муслимани у БиХ, ако баш тако желе. Оно се никако не може наметати православнима и католицима који су остали у "вјери прађедовској" и због тога били живаљ нижег реда вековима. А у пракси се управо то дешава: званична политика БиХ покушава представити да је идентитет Босне исто што и идентитет данашњих босанских муслимана. Ако се и признаје нешто друго што није ислам, то је онда само оно што је било пре Турака, а православни и католици за време Турака као и да нису постојали. Они су, као и пред-османска хришћанска Босна, нужно зло, које се прихвата само да би се показао континуитет на територији, који на крају крајева нико и не спори. Да се може некако све то обрисати и "пресадити" ислам у Босну барем још једно седам-осам векова даље у прошлост, то би била права ствар. Овако се мора живети са чињеницом да су неки преци у једном моменту, зарад неког циља - вишег или нижег - прешли на страну окупатора и освајача. Горка је то пилула коју ваља изнова и изнова гутати, и ја разумем да то не може бити лако.

Елем, докле год Турска буде доживљавана од већине становника БиХ за највећег пријатеља, док буде жала за Османском империјом и браћом из Анадолије, Срби ту државу не могу и неће осећати као своју. За Србе су они били и остаће освајачи, окупатори и мучитељи. То је тако и ту среће нема. А и православни и католици имају право да захтевају своје на своме - на земљи на којој живе вековима. Што се пре то разуме, пре ће доћи крај овој садашњој прекодринској државној агонији.

Iskreno da ti velim, proslo je vrijeme tih "gorkih pilula" u kojem periodu je vladala samo jedna "objektivna" historiografija koja je priznavala sve osim nas, a koja idalje vlada, ali sada ne bas u toliko sirokom luku. Te lazne pilule koje su drugi krojili iz kojekakvih interesa ovdasnje stanovnistvo i ne osjeca vise, valjda dijelom i svojom zaslugom 😉

Sto se tice islamskog naslijedja, ono se, uopste ne namece nikome. Devedesetih godina se vrtila propagandna prica o tome, ali ko je imalo vidio, tako da kazem, "Balkanskog svijeta", mogao se uvjeriti da istinska politika ovog naroda nikada nije bila takva. Neuporedivo je naprimjer porediti ophodjenje naseg naroda, na vecinski nasem teritoriju prema Srbima, nego nekih drugih, poslije nas, da ne ulazim duboko u politiku. To je definitivno nebo i zemlja.

Osmansko carstvo uopste nije "bastion" identiteta ovdasnjeg naroda. Da ne idemo duboko u tematiku, jednistavan primjer je ovo: Ti ces ovdje napisati "Bosnjak" sa navodnicima uvijek, jer ne priznajes nas, nasu kulturu, nas jezik i imas pravo na to, ali od sto miliona Turaka, svaki ce napisati Bosnjak bez navodnika, bosanski jezik bez osporavanja itd.. itd... Samo budala po meni moze se nazor dodvoravati nekome. Bosnjaci nikome ne trebaju da se osjecaju "duzni" niti da polazu racune zato sto su muslimani. Tako da je racunica tu potpuno jednostavna. Ko ima prijateljske ambicije prema nama, prirodno je da imamo dobre odnose. Ko iz nekih, raznoraznih razloga ima prezir, nek ima, ali naravno da ce ga narod shvatiti ozbiljno (ako je razuman). Tako je i u ljudskim odnosima. To je prije svega, sama priroda covjeka.

Sto se tice Srba, nije uopste problem u tome koga Bosnjaci vole ovdje, te da je to razlog neke medje izmedju Bosnjaka i Srba. Razlog nije modernog karaktera, vec politicko-historijskog. Mogu Bosnjaci volit Srbe najvise na svijetu, al Srbi opet nece s Bosnjacima. Totalno je nerezonski razmisljati u pravcu da je barijera ovdasnjih odnosa samo to sto Bosnjaci gaje prijateljske odnose sa Turskom.

Ван мреже Vlax

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 302
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #14 послато: Децембар 21, 2021, 12:20:43 пре подне »

Зар не би било нормално да онај ко заиста сматра Босну својом земљом у Турцима види управо оно што су били - окупатора и освајача - без обзира што је и сам муслиман? Тај део не могу да разумем...

Не, зато што је код БиХ муслимана, док су били под Османлијама, био изражен само верски, исламски идентитет. С обзиром на карактер османске државе која је становништво пре свега делила по верској основи (систем милета) није ни чудо што ће се становништво пре свега поносити својом верском припадношћу, "царском вјером", која му даје статус грађанина првог реда. Нарочито у пределима као што је БиХ, где је човек окружен људима од којих се највише разликује по вери. Тако се поистовећује са Османлијама и доживљава њихову државу као своју. Кад се османска држава повлачи, повлачи се и он са њом, јер "не може живети у под каурском влашћу", или остаје жалећи за турском владавином, тј. за државом коју је сматрао својом.
Због јаког верског, а кризе националног идентитета, данашњи Бошњаци у 19. веку нису гледали у Турцима освајача и окупатора, већ просветитеља, неког ко је донео ислам и цивилизацију у једну запуштену феудалну државу, тако да нису ни осећали потребу да се одвајају од Османског царства. Тај сентимент се временом само пренео са Османског царства на Републику Турску, али не бих рекао да би се данас због туркофилства припојили Турцима.

Наравно, као што рече Драјвер, неприродно је онда у један такав идентитет трпати средњовековну Босну са Котроманићима, крстјанима, стећцима...

Ван мреже Imoćanin

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 127
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #15 послато: Децембар 21, 2021, 12:24:09 пре подне »
Нисам ја то ни схватио тако озбиљно. Само сам хтио скренути мало пажњу на површност синтагме “окупатори” и “издајице”. Суштински мислим да се овдје ради о проблему уклапанја националног или културолошког наратива у оквире религије која је изражено над-национална, над-родовска и над-сталежна. Сличан проблем имају на примјер Иранци. Како укомпонирати велику персијску повијест у модеран ирански идентитет без прекорачења исламских оквира?

Ван мреже Ojler

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4340
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #16 послато: Децембар 21, 2021, 12:51:37 пре подне »
Iskreno da ti velim, proslo je vrijeme tih "gorkih pilula" u kojem periodu je vladala samo jedna "objektivna" historiografija koja je priznavala sve osim nas, a koja idalje vlada, ali sada ne bas u toliko sirokom luku. Te lazne pilule koje su drugi krojili iz kojekakvih interesa ovdasnje stanovnistvo i ne osjeca vise, valjda dijelom i svojom zaslugom 😉

Sto se tice islamskog naslijedja, ono se, uopste ne namece nikome. Devedesetih godina se vrtila propagandna prica o tome, ali ko je imalo vidio, tako da kazem, "Balkanskog svijeta", mogao se uvjeriti da istinska politika ovog naroda nikada nije bila takva. Neuporedivo je naprimjer porediti ophodjenje naseg naroda, na vecinski nasem teritoriju prema Srbima, nego nekih drugih, poslije nas, da ne ulazim duboko u politiku. To je definitivno nebo i zemlja.

Osmansko carstvo uopste nije "bastion" identiteta ovdasnjeg naroda. Da ne idemo duboko u tematiku, jednistavan primjer je ovo: Ti ces ovdje napisati "Bosnjak" sa navodnicima uvijek, jer ne priznajes nas, nasu kulturu, nas jezik i imas pravo na to, ali od sto miliona Turaka, svaki ce napisati Bosnjak bez navodnika, bosanski jezik bez osporavanja itd.. itd... Samo budala po meni moze se nazor dodvoravati nekome. Bosnjaci nikome ne trebaju da se osjecaju "duzni" niti da polazu racune zato sto su muslimani. Tako da je racunica tu potpuno jednostavna. Ko ima prijateljske ambicije prema nama, prirodno je da imamo dobre odnose. Ko iz nekih, raznoraznih razloga ima prezir, nek ima, ali naravno da ce ga narod shvatiti ozbiljno (ako je razuman). Tako je i u ljudskim odnosima. To je prije svega, sama priroda covjeka.

Sto se tice Srba, nije uopste problem u tome koga Bosnjaci vole ovdje, te da je to razlog neke medje izmedju Bosnjaka i Srba. Razlog nije modernog karaktera, vec politicko-historijskog. Mogu Bosnjaci volit Srbe najvise na svijetu, al Srbi opet nece s Bosnjacima. Totalno je nerezonski razmisljati u pravcu da je barijera ovdasnjih odnosa samo to sto Bosnjaci gaje prijateljske odnose sa Turskom.

Никада не бих спорио право било коме да се изјашњава како жели, нити сам икад у животу реч Бошњак написао под наводницима. Такође сматрам да Босна има право на државност барем колико и Црна Гора, а сигурно много више него многе друге европске државе. Сад, да ли оваква Босна каква је данас, или нека другачија, око тога се сигурно не би смо сложили. Тако и поштујем ваше право да сами бирате шта ћете бити и ком идентитету ћете се приклонити. Али не могу рећи да ми је логично нешто што није...
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Ojler

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4340
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #17 послато: Децембар 21, 2021, 12:53:53 пре подне »
Нисам ја то ни схватио тако озбиљно. Само сам хтио скренути мало пажњу на површност синтагме “окупатори” и “издајице”.
...

Да се не провуче непримећено: реч "издајице" нигде нисам употребио, а чини ми се ни било ко други. Једино си ти помињао "Ахмеда изајника" :)
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Hodidjed

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 58
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #18 послато: Децембар 21, 2021, 01:12:19 пре подне »
Никада не бих спорио право било коме да се изјашњава како жели, нити сам икад у животу реч Бошњак написао под наводницима. Такође сматрам да Босна има право на државност барем колико и Црна Гора, а сигурно много више него многе друге европске државе. Сад, да ли оваква Босна каква је данас, или нека другачија, око тога се сигурно не би смо сложили. Тако и поштујем ваше право да сами бирате шта ћете бити и ком идентитету ћете се приклонити. Али не могу рећи да ми је логично нешто што није...

Ниси ти, брзо сам прелетио одговоре, јер их је било много. Али јесте Драјвер, а и већина Срба. Сигурно то и сам знаш и не требам ти ја да би те упутио. Али ниси управу ако мислиш да би се Бошњаци припојили Турцима. Чак и они најтуркофилнији су свјесни чињенице да је Турска, када је гузицу засврбило, предала Босну аустроугарима, а управо су Бошњаци чинили прве редове отпора приликом тадашњег припајања Аустро-Угарске. Сва турска и османска врховна моћ тада већ одавно није била у Босни.
А што се тиће данашње Босне... Нема земље тако обдарене природним богатствима свих врста на тако малом простору... А толико исцијећеног и испаћеног народа и неслоге. Нажалост, пуни потенцијал не вјерујем да ће икада доћи до изражаја у овој земљи пуној буре кроз цијелу хисторију...

Ван мреже Imoćanin

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 127
Одг: Етнички идентитет муслимана у БиХ
« Одговор #19 послато: Децембар 21, 2021, 01:16:24 пре подне »
Да се не провуче непримећено: реч "издајице" нигде нисам употребио, а чини ми се ни било ко други. Једино си ти помињао "Ахмеда изајника" :)

Да, потпуно си у праву, ја сам неопрезно то “прешли на страну окупатора” срочио у неодговарајући пежоративни израз ;-)