Аутор Тема: Турски гени код Бошњака примјер  (Прочитано 1536 пута)

Ван мреже Livnjak

  • Гост
  • *
  • Поруке: 12
  • J-M241
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #20 послато: децембар 17, 2019, 04:14:14 пре подне »
Какве варијације у компоненти "Источна Европа" код Срба, баш занимљиво. Какво је стање код Хрвата? Код њих би источноевропска генетика морала бити израженија него код већине Срба источно од Дрине.

Mi Hrvati iz BiH i Dalmatinske Zagore smo uvijek tu oko 20-35%.

Evo moj:




Sinj, Dalmacija




Centralna Bosna




Dicmo, Dalmacija




Tomislavgrad, Hercegovina




Kupres i Zenica, BiH




Otok Hvar, Dalmacija




Sibenik i Tucepi (Makarska), Dalmacija




Ljubuski, Hercegovina




Zemunik (Zadar), Dalmacija




Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3914
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #21 послато: децембар 17, 2019, 05:22:38 пре подне »
Небојша и Ливњак су поставили по 10 резултата, па реко да извучем просек за ова прва два најдоминантнија параметра код обе популације:
Срби:    1. Southern European 88,44% ...2. Eastern European 9,26%
Хрвати: 1. Southern European 65,95% ...2. Eastern European 28,73%

Слабије сам проучавао аутосомалну генетику уопште, али ова разлика ме је изненадила у овој мери, око 20% разлике у оба параметра (око 20% више код нас јужне Европе, а око 20% више код Хрвата источне Европе)...Код нас је "источну Европу" "извадио" Србин са Змијања (21,4%, иначе би резултат био и мањи ,а "рекордер" је Српкиња из Црмнице са "читавих" 1% источне Европе и 98,7% "јужне Европе" ;D)
« Последња измена: децембар 17, 2019, 05:30:36 пре подне ДушанВучко »

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3914
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #22 послато: децембар 17, 2019, 05:49:11 пре подне »
Иначе, сам назив теме коју је Босанац поставио "турски гени код Бошњака примјер", обзиром на 1,1% које је добио везано за Анадолију, може више да се посматра под знацима навода, скоро па и иронично, него афирмативно, како је чини ми се хтео да представи и да се похвали са "целих" 1,1%  ;) Напр. да сам радио аутосомални тест и да имам овај резултат, ја бих то показао неком да га разуверим у мит о не знам колико великом учешћу  "турске генетике" код Срба   :)
« Последња измена: децембар 17, 2019, 05:56:05 пре подне ДушанВучко »

Ван мреже Livnjak

  • Гост
  • *
  • Поруке: 12
  • J-M241
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #23 послато: децембар 17, 2019, 06:30:41 пре подне »
BiH Muslimani

Travnik/Jajce




Glamoc




Tuzla/Zivinice




Cazinska Krajina/Breza




Konjic/Sarajevo/Mostar




3/4 BiH, 1/4 Crna Gora




(Ovaj meni jos nije rekao tocno odakle iz BiH su njegovi)


Ван мреже Livnjak

  • Гост
  • *
  • Поруке: 12
  • J-M241
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #24 послато: децембар 17, 2019, 06:53:17 пре подне »
Jos tri Srba....

Gospic, Lika




Kordun




Tomislavgrad, Hercegovina


Ван мреже Livnjak

  • Гост
  • *
  • Поруке: 12
  • J-M241
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #25 послато: децембар 17, 2019, 07:06:52 пре подне »
Jos malo Hrvata...

Kakanj, BiH




Otok Korcula




Gospic, Lika i Imotski, Dalmacija




Rijeka (ova ima malo svega)




Zadar, Dalmacija


Ван мреже radon

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 589
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #26 послато: децембар 17, 2019, 10:31:29 пре подне »
Ne znam koliko je relavantan za temu rad Olega Balanovskog sa saradnicima iz 2017. "Genetic differentiation between upland and lowland populations shapes the Y-chromosomal landscape of West Asia"

https://link.springer.com/article/10.1007/s00439-017-1770-2

U njemu je, između ostalog, i karta genetske udaljenosti različitih populacija prema populacijama koje naseljavaju Bliski istok. Za nas, najinteresantnije su karte udaljenosti populacija na našem području prema Turcima, Irancima i Jermenima gde izgleda da su dve najudaljenije populacije upravo stanovnici današnje Cazinske krajine i Zapadne Hercegovine. Na žalost, ne znam s kojim se rezultatima služio Balanovski pri njenom stvaranju ni, prema tome, koliko je tačna.

Nije mi se dalo skidati fotografiju i tražiti gde da je prikačim, pa je prenosim sa sajta reddit ;D


https://www.reddit.com/r/MapPorn/comments/60v1fd/genetic_affinities_of_west_asian_peoples_ydna/

Ван мреже Zor

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 763
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #27 послато: децембар 21, 2019, 02:06:10 поподне »
Дјед - јањичарске аге из Сарајева. Мислим да су се срели са Карађорђем 1804. кад је долазио у Сарајево да подмити јањичаре да не реагују у случају побуне. 5 г. касније се јесу срели у борби. У 18. вијеку убиљежени и као "киши-заде", односно дословно "син неког", племић.
kişizade - 1.highborn, of noble birth

 Предање спомиње род за који друго предање спомиње да су команданти и посадници Ходидида. Дошли у Сарајево у 18. вијеку из Високог.

 Мало сам се вратио на ово, од Миленка Филиповића, Височка нахија:

 Смаилагићи, Бузићи - Звали су се Ходићи. Били су у некој родбинској вези с Врцама у Мокронозима. Од овога су рода и чувени сарајевски Тахмишчије. Г. Хамдија Тахмишчија, судија у Високом, дао ми је ове податке о свом роду. Првобитно презиме било је целом роду Ходићи, па су се прозвали Смаилагићима по Смаилаги, четвртом претку. Један му се син звао Омерага. За учињене заслуге, један паша му је дао „тахмиз" (нека врста монопола кафе). Ради тога је он прозван Тахмишчијом. Од тада се једни зову Смаилагићима а други Тахмишчијама. Омерага је умро и  сахрањен у Сарајеву на Алифаковцу 1238 год. по хиџри {пре 108 година). Имао је два сина Мустафу и Сулејмана, и њих је обојицу погубио Абдуррахман-паша у Зворнику 1828 год. Мустафа није имао деце, те, према томе, сарајевски Тахмишчије потичу од Сулејмана.

 Постоје потомци ових, али они по свему судећи нису повезани са мном. У Сарајеву сам крајем 18. и почетком 19. вијека идентификовао 4 рода са овим презименом, и сви изгледа немају генеолошке везе, и из различитих су махала. Мада су сви били аге, јер је закупник тахмиса добро зарађивао. Овај Омер-ага 1784. није имао у презимену Тахмиси, али већ 1795. јесте. Било је закупника тахмиса који нису узимали по томе презиме, нпр. Бичакчић 1791. Изгледа да мој дјед потиче од друге особе, која је била тахмишчија раније. Чини се да се ради о јањичарском писару, он је кишизаде. За само 4 рода у Босни сам видио уписано да су кишизаде: Ћишићи, Мостар (и неки код Какња који спомињу везу с мостарским), Тановићи, Гацко, и од Мула Мустафе Башескије уписани Тахмишчија и Палош из Сарајева. Тановић је тестиран I2-M26 , поклапања у Шпанији, вјероватно од шпанских муслимана. Палоши по презимену из Мађарске, за Ћишиће се спомиње турско поријекло. Тако да је чини се предак мог дједа неког страног поријекла.:) Турско, или мађарско јер је орта с којом мислим има везе (страна орта за Сарајево) била у Мађарској крајем 17. в. Видим да је ово кишизаде било пуно чешће спомињано у Турској, један од њихових пандана неком "племићком" поријеклу. У дефтеру Карамана 1843. преко 7000 кишизаде, кишиоглуа, можда и по томе се може извести да није "босанско". Неко рано кориштење је често индицирало и "принчевско" поријекло.
 Коркут је себе називао кишизаде.
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%86_%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%BA%D1%83%D1%82

 У Сарајеву се јавља доста "занатлијских" презимена, гдје сигурно има више генетски неповезаних родова са вјероватно различитим хаплогрупама. Нека су специфична, и за њих се може тврдити да су исти род. Нпр. Бабић, Бабо-заде бегови са Гласинца.

J2a је старомедитеранска хаплогрупа. Евентуално нека њена подгрупа може да се узме, али тешко цијела.

https://www.yfull.com/tree/J-PH1795/

 Ова нпр. грана J2a јесте права туркијска нпр. јава се и код Ујгура, и другдје. У Турској се среће нешто ове гране колико сам могао видјети по STR. Вјероватно већина J2a је учествовала у османлијским миграцијама.
« Последња измена: децембар 21, 2019, 02:12:34 поподне Zor »

Ван мреже Zor

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 763
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #28 послато: децембар 24, 2019, 11:03:15 поподне »
Чукундјед - опет аге из Сарајева, предак ћехаја терзијског еснафа у 19. вијеку у Сарајеву. Али овај род је изгледа изумро.

 Рани 18. вијек Сарајево, и према најновијем доказу који сам нашао доселили су у Сарајево крајем 16. в. највјероватније из Анадолије. Асимилирани Турци/Османлије од рода Багратион.:D Мало тешко вјеровати али мислим да је доказ врло солидан и јасан у контексту. Ипак као да није сасвим изумро, могуће да могу наћи неког за тестирање. Очекивао бих везу са неким од тестираних Багратиона. То су досад 3 хаплогрупе. Један Грузин, један Јермен, и један из Русије, ваљда је од грузијских.

 Колико знам врло мало је ових ријетких градских родова тестирано, а и није нешто чудно. Нпр. један јањичарски ага у Сарајеву је само познат под именом Лаз, они су у правилу били неког страног поријекла. Ово је наравно "прави" јањичарски ага који је само један на неком подручју, а не ови што добију титулу аге јер опреме одред за војну.

Ван мреже Zor

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 763
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #29 послато: децембар 25, 2019, 12:43:09 пре подне »
Рани 18. вијек Сарајево, и према најновијем доказу који сам нашао доселили су у Сарајево крајем 16. в. највјероватније из Анадолије. Асимилирани Турци/Османлије од рода Багратион.:D Мало тешко вјеровати али мислим да је доказ врло солидан и јасан у контексту. Ипак као да није сасвим изумро, могуће да могу наћи неког за тестирање. Очекивао бих везу са неким од тестираних Багратиона. То су досад 3 хаплогрупе. Један Грузин, један Јермен, и један из Русије, ваљда је од грузијских.

 Ја мало гледао о Багратион династији кад видим владали су краљевством Имерети. Постоји презиме Имаретлић, тј. постојало је некад, не видим припадника са овим презименом. Стари угледни род из Сарајева у 18. вијеку. Видим да се спомиње да је презиме настало по Имарету - кухињи. Јесте мало сутра, ту је додатак -ли, на турском "са", који у том контескту значи локацију поријекла. Нпр. Софиали, Боснали итд. А никаквог смисла нема да се неко назове "Кухињац", "поријеклом из кухиње", а осим тога оваква презимена не постоје, па ни Имаретовић без -ли. Дакле ово презиме значи "Имеретлија", и још важније овај род је био из исте махале као и род моје пранане.:) Тако да изгледа баш потичем с те стране од Багратиона, само не знам којих, иако сам мислио да је јерменски вјероватнији по овоме је грузијски. 8)

На мрежи Црна Гуја

  • Уредник
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1652
  • Z3660>Y34637-
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #30 послато: децембар 25, 2019, 02:03:44 пре подне »
Ја мало гледао о Багратион династији кад видим владали су краљевством Имерети. Постоји презиме Имаретлић, тј. постојало је некад, не видим припадника са овим презименом. Стари угледни род из Сарајева у 18. вијеку. Видим да се спомиње да је презиме настало по Имарету - кухињи. Јесте мало сутра, ту је додатак -ли, на турском "са", који у том контескту значи локацију поријекла. Нпр. Софиали, Боснали итд. А никаквог смисла нема да се неко назове "Кухињац", "поријеклом из кухиње", а осим тога оваква презимена не постоје, па ни Имаретовић без -ли. Дакле ово презиме значи "Имеретлија", и још важније овај род је био из исте махале као и род моје пранане.:) Тако да изгледа баш потичем с те стране од Багратиона, само не знам којих, иако сам мислио да је јерменски вјероватнији по овоме је грузијски. 8)

Ако имаш тестирати кога са те стране, лако се да проверити да ли је од Багратиона:

https://www.yfull.com/tree/Q-L939*/

Ван мреже Zor

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 763
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #31 послато: децембар 25, 2019, 02:55:59 поподне »
Ако имаш тестирати кога са те стране, лако се да проверити да ли је од Багратиона:

https://www.yfull.com/tree/Q-L939*/

 Ипак, врло тешко. Пекара уписани и као Пакара из Калин Хаџи Алијине или Чајирџик махале у Сарајеву (близу Народног позоришта). Задња особа са тим презименом коју сам нашао се помиње 1913. г., мислим могуће мој чукундјед. Увијек ми је било чудно то презиме, и да се не може називати по "пекари" или пекарском занату јер су се тако звали екмеџије, посебно ово -а на крају. И у истој махали је у 19. и 18. вијеку постојало и презиме Пакро, па сам мислио да су могуће дошли са ријеке Пакре или од Пакраца од муслимана са тог подручја након повлачења Османлија послије Бечког рата. Но јучер сам нашао у дефтеру из 1604. г. да се ова махала називала "другим именом Покротин" (друго име у дефтерима је обично нека популација која долази). То значи да су ова презимена сигурно везана за ово друго име, и да нема доласка крајем 17 в. а са овим другим дијелом у имену најближа етимологија је Пакратун или Пакрадун, сама презимена Пакро и Пакара указују да је то први дио, а и други је скоро идентичан "тин", са "тун", "дун". А то јесу варијанте Багратиона, и како се у Турској називају. И то је скоро и једина етимологија која се може извести овдје. Још ако се придодају Имаретлићи из те махале. Може се извести то презиме и да је дошло од Имаретске махале, но први пут се спомиње 1732. управо у Чајирџику. Можда постоје други родови одатле који би били у генетској вези са овим мојим.

 Q-L939 је грузијски Багратион.
 Осим тога постоји и Јермен 346287 Pakradouni, Diyarbakir, E-PF1975, по маркерима је на овом нивоу https://www.yfull.com/tree/E-Y35934/ . Постојала је традиција о поријеклу Багратиона од краља Давида, можда је Давид био E-Y35934. :)
 Има тестиран Багратион из Санкт Петерсбурга, предак рођен 1740 , J-M92+ а припада сигурно J-PF7412.
« Последња измена: децембар 25, 2019, 03:03:23 поподне Zor »

Ван мреже Zor

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 763
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #32 послато: децембар 27, 2019, 01:07:56 поподне »
Има тестиран Багратион из Санкт Петерсбурга, предак рођен 1740 , J-M92+ а припада сигурно J-PF7412.

 Ипак је ово Јермен такођер, по маркерима PH672-, Z6254-, Y143134-, BY22506-. Видим у Калин махали има муслиманских имена која су страна муслиманском ономастикону овог подручја у то доба: персијско Банафше, суфијско Шуџа, Џевлан.

и од Мула Мустафе Башескије уписани Тахмишчија и Палош из Сарајева. Тановић је тестиран I2-M26 , поклапања у Шпанији, вјероватно од шпанских муслимана. Палоши по презимену из Мађарске,

 Палош се доводи у везу и са равним мачем Палошем. Но брат Палоша је био "Ђонлагић". Дакле ага gönüllü (добровољаца) формација. Има исто презиме у Тешњу, гдје јесте било њих али их није било у Сарајеву. Гдје их јесте било међутим и то огроман број крајем 17. в јесте гарнизон Érsekújvár/Uyvar. Тако да Палош ипак лако може бити мађарско, као што је и Јањош из Сарајева итд.. Изгледа да и ова грана Тахмишчија може лако имати везе са управо овим мјестом..

 Као што сам увијек сумњао а и знао имам итекако страног поријекла. Мој је менталитет и увијек био сасвим обрнут од скоро свих који се баве (генетичком) генеологијом: "што страније то боље", посебно ако се може везати за неки "империјализам". 8)
« Последња измена: децембар 27, 2019, 01:14:02 поподне Zor »

Ван мреже Zor

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 763
Одг: Турски гени код Бошњака примјер
« Одговор #33 послато: јануар 01, 2020, 05:48:36 поподне »
Ипак, врло тешко. Пекара уписани и као Пакара из Калин Хаџи Алијине или Чајирџик махале у Сарајеву (близу Народног позоришта). Задња особа са тим презименом коју сам нашао се помиње 1913. г., мислим могуће мој чукундјед. Увијек ми је било чудно то презиме, и да се не може називати по "пекари" или пекарском занату јер су се тако звали екмеџије, посебно ово -а на крају. И у истој махали је у 19. и 18. вијеку постојало и презиме Пакро, па сам мислио да су могуће дошли са ријеке Пакре или од Пакраца од муслимана са тог подручја након повлачења Османлија послије Бечког рата. Но јучер сам нашао у дефтеру из 1604. г. да се ова махала називала "другим именом Покротин" (друго име у дефтерима је обично нека популација која долази). То значи да су ова презимена сигурно везана за ово друго име, и да нема доласка крајем 17 в. а са овим другим дијелом у имену најближа етимологија је Пакратун или Пакрадун, сама презимена Пакро и Пакара указују да је то први дио, а и други је скоро идентичан "тин", са "тун", "дун". А то јесу варијанте Багратиона, и како се у Турској називају. И то је скоро и једина етимологија која се може извести овдје. Још ако се придодају Имаретлићи из те махале. Може се извести то презиме и да је дошло од Имаретске махале, но први пут се спомиње 1732. управо у Чајирџику. Можда постоје други родови одатле који би били у генетској вези са овим мојим.

 Ипак је преводилац дефтера 1604. направио грешку и и превео "Небрдило" или "Невбрдило" као "Покротин". То се види код превода од других аутора. То је друга махала са Бјелава. Тако да мора бити поријекло ових родова из исте махале "од Пакре", односно прецизније од муслимана Пакрачког санџака. У Сарајеву се у 18. в. јавља и презиме Пожегија, Темишварлија.. Познати Морићи из Сарајева по презимену Моро-заде највјероватније потичу из санџака Мореје. Гледајући неке дефтере из 16 в. изгледа да се те ознаке поријекла у презименима односе примарно на санџаке a не нужно на главни град санџака, иако јесте у њима муслиманска популација представљала значајан проценат муслимана у санџаку. Након Бечког рата било је прилично досељавања у Сарајево, у 16 в. је град растао углавном досељавањем популације околних села.

 Што се тиче далеких крајева, у 18.в се јавља више различитих презимена "Мисрија", дакле из Египта. Предак улемског рода Ћесрија је рођен у Баликесиру (гл. град Караси санџака).