Да то за Лицике је и мени пало на памет морам признати, мада ми се ако смем да приметим пре чини да су у нашем случају у питању са обзиром на карту распрострањености L1280 Љутићи, Бодрићи или Поморјани ( Поморци ) под које се наш субклад оквирно и и води на familytreeDNA R1A пројекту. У тим подручјима севера Немачке је култ Световида био изражен, па су на пример највећи словенски град Аркону на коме је иначе и био велики храм посвећен управо том богу на острву Ригену ( Рујну ) Данци и њихов краљ Валдемар, односно Саси са краљем Хенриком срушили смишљено управо на Видовдан 1168 године знајући јако добро шта тај датум представља. Иначе доста занимљива је и чињеница да је сам датум Светог Аврамија 11 новембар у претхришћанској тј паганској вери био крај тзв вучјих дана и звао се Дажбогов дан. Оно што треба такође истаћи је да се појава паганског бога Дажбога ( Дајбога - Дабога ) везује за српску сакралну животињу вука, па по предању које је Веселин Чајкановић забележио постоји веровање да су сви Срби потекли од хромог сивог вука кога наш народ зна под именом Хроми Даба ( Дабог ) тј не треба заборавити да су Љутиће опет звали Вилци тј људи вуци.
Што се тиче расправе око Ливна и Херцеговине, наш Млађа и ја у некој преписци већ имали размену мишљења на ту тему па ћу поновити и овде што и њему а то је да се природном географском границом између Херцеговине и Босне сматрају Купрешка врата, као и да сами становници Ливна о себи мисле као о Херцеговцима, такође разлике између обичаја, ношњи и специфичног певања са ојкањем практично да и нема.
Мислим да треба имати у виду да су Бодрићи можда припадали другој словенској групацији у односу на Љутиће и Поморјане. Ево шта је пре скоро једног ипо века писао H. H. Howorth у
H. H. Howorth, The Spread of the Slaves. Part III. The Northern Serbs or Sorabians and the Obodriti. The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 9(1880), pp. 181-232.
"They are all classed together by Schafarik under tne name of Polabian Slaves, a name derived from their living on the Elbe. Po meaning on, while Labe is the Slavic name for the Elbe, a name which is constructed in the same manner as Pomoranian which similarly means those living on the sea. This is not a bad generic name for them, except for the fact that one of the tribes is known specifically as Polabi, so that we have to use the term both in a generic and specific sense. Schafarik also includes in the name tribes which I believe belonged to two distinct divisions of the Slaves, and which we shall attempt to discriminate. These divisions were the two grand sections of
Eastern and
Western Slaves. The Serbs and Russians are typical examples of the former, while the Poles and Bohemians are similar examples of the latter. This second class we are not now dealing with, consequently we shall separate those tribes which, in our view, belong to it. I would say
in limine that the main reason for holding the view here urged is the consistent notice which the Frank annalists give of the alliances and policy of these tribes. While they mention the
Wiltzi as the persistent enemies of the Franks, and as the allies of the Saxons, the
Obodriti and their associated tribes are found constantly in alliance with the Franks, and at issue with their rivals the Saxons. This is so constant that I cannot doubt that the two tribes belonged to different divisions of the race, a view which is largely confirmed when we find that the
Wiltzi are actually mentioned by Ptolemy, and placed by him on the Oder, while the other tribes, their rivals, are not named by him, but their country is made the home of a series of German tribes. When we come to discriminate between the two in detail, the matter becomes very difficult; our best guide, language, is only partially available, for the difference which so easily marks off the dialects of the Eastern and Western Slaves has largely disappeared in consequence of the adoption of German as the mother-tongue of all the tribes. Schafarik, as I have said, classes them all together. Much of what follows is necessarily tentative, and in some cases must always remain so; but it is the best result which seeins to me at present available after weighing the evidence. The old indigenous stock of Slaves of the Oder and its neighbourhood belonged to the Western Slavic division, of which the Poles and Bohemians are the chief factors. The intruding, Slaves perhaps belonged to the Eastern section, of which the Russians and Serbs are the most typical specimens. It is with the intruders we have at present to deal.
I believe they may be roughly divided into three sections: the
Obodriti and
Wagrians in Mecklenburgh; the
Sorabians or
Serbians Proper, living in the district called
Sorabia, in Spruner's map, number 31, and including also large colonies west of the Elbe, and a strip of territory along that river, joining them to the Obodriti. These, I believe, were the
White Serbians of Constantine Porphyrogenitus; and thirdly, the people of Upper and Lower Lusatia and of Silesia who were, as I believe, the White Croats of the same author (vide infra). We will now examine these three divisions in detail beginning with the Obodriti."
Howorth даље говори о Ободритима и тражи аргументе да су дошли са стране. Међутим, руски археолог Валентин Седов у књизи Словени у раном средњем веку (књига је скоро преведена на српски, у издању Академске књиге) Ободрите, Велете и Поморјане, као и Лужичане и Милчане, смешта у исту археолошку културу - Суковско-Дзиедзицку, док Северне Србе види као русенску групу прашко-корчаковске археолошке културе (што се слаже са Howorth-овим intruders-има).