О Иллирех је предато следеће:
1. Скупни назив Ἰλλύριοι. <= хиллири / хиллури;
Особина грчскога језика је губитак гласа х на почетку речи (хелиос > 'илиос). Но пређе тога и само почетно х постало је из с ( хелиос < селиос ). У завистности од тога, када су се Грци упознали с овом речју, она је првобитно могла звучати хиллир, хиллур, силлур, шиллур или слично;
2. Жилиште
Од Либурна на северу до реке Аоос (арб. Vjosë) и племена Χάονες на југу (Periplus од Pseudo-Skylax, 4. в.п.н.е); таково је стање све до римскога освојења (Skymnos).
Исти разликује Иллире на Приморце и Загорце.
Приморска племена су: Bulini, Hylli, Hierastammi, Nesteji, Mani, Encheleji, Taulanti, Oriki, Amanti.
Загорска су die Autariati, Atiutani i Dassareti (Dexari).
*Напомена*: Што се тиче назива неких племена, нису се тако звали на свом језику, но су то описни називи, који имају значење само у грчском. У грчком Андрофаг значи људожер, а Енхелеји јегуљари ( ἔγχελυς - јегуља ). И заиста станиште Енхилеја и данас обилује јегуљами.
3. После римскога освајања и успостављањем провинције Illyricum долази до употребе назива Illyricus за било која племена из те провинције. Тако
римски историчар Florus у Иллирчане убраја већ Либурне, Апианн Истре, Страбон поред ових још Бреуне, Генауне и Алпе. Стога ваља пазити на то што је Иллир а што Иллирчанин, што је Трак а что Трачанин.
Због овога касније Pomponius Mela и Plinius Старији предлажу разликовање на Illyrii proprie dicti и Illyrii.
( naturalis historia III 144)
4. К Иллирским племеном из Италије приписивали су се Dauni, Peuketi, Kalabri и Japygi. Ови су у Италији развили нова имена Messapi, Sallentini и Poediculi.
Ова племена прешла су у Италију с источне обале Јадрана у 10. в п.н.е и њихове археоложске културе се назирају до приближно 2. в. п.н.е када су прогутана Грцим или Римом. Само од Мессапскога је остало 250 надписа и он је најближе што имамо иллирскому језику.
=>
Ако је иллирске генетике остало, онда на југу Италије.
Што се тиче аутозомалнога теста, поделу унутар Италије врши само Living DNA. Укупан удио Италије Living DNA се слаже с уделом добивеним на K36.
Просечан босански Србин има около 12-15% Италије. Но како показано у Living DNA тестовима највећи удео Италије отпада на генетику везану за Тоскану, мањи удео на генетику северне Италије и јужне Италије (који је различит од удела јужне Италије с Грчком).
Ја ове уделе тумачим наследећи начин:
- Тоскана (8%) је указатељ гена у Иллирик досељених Римљана
- Северна Италија (2%) је указатељ гена алпских Келта и
одприлике одговара просечној заступљености нсше G2a
- Јужна Италија (2%) је могући указатељ гена Иллира
5. Од 6. века п.н.е на простору приморских Иллира Грци граде 5 значајних градова: Даорсон, Ризон, Лиссос, Епидамнос, Апполонија. У ових пределех показује се јак утицај грчке културе, материјалних добара и језика. По природи трговачкога занимања овуда веројатно допловљавају лађами и трговци Феники. Дори се град на самом југу данашње Албаније називао Фенике.
Хеленизација Иллира почела је веке пређе романизације. У граду Даорсону на Неретви већ у 3. в. п.н.е. користио се грчки језик, грчко писмо, грчка архитектура, налазе се статуице грчке митологије.
The Art treasures of Bosnia and Herzegovina by Đuro Basler, Mirza Filipović, Sulejman Balić, 1987, str. 28
Grčki utjecaj na istočnoj obali Jadrana: zbornik radova sa znanstvenog skupa održanog 24. do 26. rujna 1998. godine u Splitu. Nenad Cambi,ISBN 9531631549,2002, str. 432,
"and the 3rd century BC when some of the indigenous tribes were fully hellenized..."
Daorski novac i prilog poznavanju optjecaja novca na daorskom području / Daorsi coins and a contribution to the understanding of the circulation of coinage in Daorsi territory
https://www.academia.edu/30909039/Daorski_novac_i_prilog_poznavanju_optjecaja_novca_na_daorskom_podru%C4%8Dju_Daorsi_coins_and_a_contribution_to_the_understanding_of_the_circulation_of_coinage_in_Daorsi_territory 6. Приморски Иллири били занимали су се морепловитбом и гусарством. По природи ствари, да вук длаку менња, а ћуд никада, ови би се могли утопит у Неретљане или Далматинце, но прилика је мала, да ће од гусара постар козар или овчар.
7. Што се тиче језика познате су речи:
теута - народ, племе; сродно с герм. деут - народ;
Деипатур - Јус Питер, Зеус. Из овога се изводи деи - бог, патур - отац;
Оно најзанимљивије је да стоји тврдо да месапски и арбанашки нису поближе сродни, зато или Месапи нису од Иллира или Арбанаси нису од Иллира.