Аутор Тема: Горанци  (Прочитано 10293 пута)

Ван мреже Rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 831
Одг: Горанци
« Одговор #20 послато: мај 23, 2017, 10:37:09 пре подне »
Nebi se složio da "Gorani" sebe smatraju za Srbe. Oni sebe smatraju nečim posebnim, ni Srbima ni Albancima. Toliko radi istine, a ne kako bi neko želeo da jeste.

Ван мреже Atlantische

  • Уредник СДНКП
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1225
  • G2a-L42>YSC33
Одг: Горанци
« Одговор #21 послато: мај 23, 2017, 10:42:27 пре подне »
Горанци су једноставно, Горанци. И они који би да их посрбе и они који би да их поарбанаше им желе искључиво једну ствар, а то је зло. Рекао бих, на основу досадашњих познанстава са неколицином Горанаца да код њих постоје две струје, она која се стриктно држи јединственог горанског идентитета и која подједнако удаљено посматра све народе около њих, и она која је ближа Србима као такође словенском народу, али која себе наравно сматра Горанцима. Што се тиче генетике, постоје ли и најмање индиције о томе које би хаплогрупе биле доминантне код Горанаца, ''староседелачке'' или словенске?
''Заведени светским чудима, заборависмо на себе и на своје порекло." - М. Капор

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Горанци
« Одговор #22 послато: мај 23, 2017, 11:21:14 пре подне »
Горанци су једноставно, Горанци. И они који би да их посрбе и они који би да их поарбанаше им желе искључиво једну ствар, а то је зло. Рекао бих, на основу досадашњих познанстава са неколицином Горанаца да код њих постоје две струје, она која се стриктно држи јединственог горанског идентитета и која подједнако удаљено посматра све народе около њих, и она која је ближа Србима као такође словенском народу, али која себе наравно сматра Горанцима. Што се тиче генетике, постоје ли и најмање индиције о томе које би хаплогрупе биле доминантне код Горанаца, ''староседелачке'' или словенске?
Постоји и она трећа која покушава да их сврста у Бошњаке, што је такође потпуно погрешно и никако им не иде у прилог са становишта одржања идентитета и доводи их у бесмисленост јер какве они везе имају са Босном да би имало смисла да се тако називају? Зар само зато што су муслиманске вероисповести? Али ајде ти објасни некоме.

Ван мреже Atlantische

  • Уредник СДНКП
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1225
  • G2a-L42>YSC33
Одг: Горанци
« Одговор #23 послато: мај 23, 2017, 11:45:40 пре подне »
Постоји и она трећа која покушава да их сврста у Бошњаке, што је такође потпуно погрешно и никако им не иде у прилог са становишта одржања идентитета и доводи их у бесмисленост јер какве они везе имају са Босном да би имало смисла да се тако називају? Зар само зато што су муслиманске вероисповести? Али ајде ти објасни некоме.
'Пацијенте' из треће групације хвала Богу још нисам упознао.  :D
''Заведени светским чудима, заборависмо на себе и на своје порекло." - М. Капор

Ван мреже Latinica

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 122
Одг: Горанци
« Одговор #24 послато: мај 23, 2017, 11:54:54 пре подне »
Računajul se Bošnjaci iz Prizrena u Gorance ili su oni ipak neka posebna skupina ?

На мрежи НиколаВук

  • Помоћник уредника
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 4705
  • I2-PH908>FT14506>Y52621, род Никшића
Одг: Горанци
« Одговор #25 послато: мај 23, 2017, 12:05:46 поподне »
Računajul se Bošnjaci iz Prizrena u Gorance ili su oni ipak neka posebna skupina ?

Мислим да су ту у питању муслимани који говоре призренско-тимочким дијалектом, а пореклом су из Средске жупе, такође староседеоци у тим крајевима као и Горанци али ипак нису исто (према самоидентификацији), мада су дијалекатски врло блиски. Гора је ипак планинско-сточарски крај, док је Средска жупа земљораднички, отуд и то разилажење.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Горанци
« Одговор #26 послато: мај 23, 2017, 12:18:19 поподне »
Računajul se Bošnjaci iz Prizrena u Gorance ili su oni ipak neka posebna skupina ?
Неко ко је муслиманске вере а словенског порекла, српски говори и из Призрена је, тешко да може бити Бошњак. Једино ако му је бабо доселио ''избосне''. Ако се само због тога што је неко муслиманске вере и што нема своју националну државу на тлу где живи и одакле су његови претци, довољан разлог да неко себе поистовети са Босном као државом у којој живи такође и муслимански живаљ, онда по тој логици и Курди могу себе да називају Бошњацима.
Суштина је у томе да свако има права да се изјашњава онако како сматра да треба или како се осећа, али дај да укључимо мало чињенице и логику и да видимо колико за тако нешто има основе.

Ван мреже Latinica

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 122
Одг: Горанци
« Одговор #27 послато: мај 23, 2017, 12:33:13 поподне »
Неко ко је муслиманске вере а словенског порекла, српски говори и из Призрена је, тешко да може бити Бошњак. Једино ако му је бабо доселио ''избосне''. Ако се само због тога што је неко муслиманске вере и што нема своју националну државу на тлу где живи и одакле су његови претци, довољан разлог да неко себе поистовети са Босном као државом у којој живи такође и муслимански живаљ, онда по тој логици и Курди могу себе да називају Бошњацима.
Суштина је у томе да свако има права да се изјашњава онако како сматра да треба или како се осећа, али дај да укључимо мало чињенице и логику и да видимо колико за тако нешто има основе.

Ako se čovjek izjašnjava kao Bošnjak, uči u školu bošnjački jezik i istoriju, musliman je, govori slavenski jezik, dolazi iz SFRJ, zar je onda do mene da ja njega i njegovo lično opredeljene negiram, za mene je on onda Bošnjak.

Isto kao što je uz pravoslavlje utopljeno dosta nesrpskog naroda u srpski korpus tako se desilo i sa katolicima u hrvatski korpus i sada sa muslimanima u bošnjački korpus, i vi Srbi raznog porijekla se danas ne dijelite na ove i one, tako ce biti i sa Bošnjacima, trenutno još postoje neke podijele, regionalne, kulturne, pomalo i "jezične"ali i to će se uz trenutnu globalizaciju promijenit.

Ovo je naravno samo moje lično mišljene, možda griješim.

Ван мреже Rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 831
Одг: Горанци
« Одговор #28 послато: мај 23, 2017, 12:50:33 поподне »
Neznam koliko ko ovde ima godina ali meni je blizu 60 pa se sećam dobro SFRJ. U to doba bio jedan visoki političar sa Kosova zvao se Ilijaz Kurteši. On se izjašnjavao da je Albanac a samo njegovo ime negira da je Albanac. Kod nas bi bio Ilaz. Bio je od tih Muslimana iz okoline Prizrena.
Ovo za ime za vas Srbe je teško prepoznatljivo ali to je tako. postoje muslmanska imena koje Bošnjaci i Albanci izgovaraju različito a jedno od njih je Ilaz/Ilijaz, Zenel/Zejnel itd
Ti iz okoline Prizrena su slični Gorancima a pišu se kako ko želi. To je pitanje ličnog izbora kao što kaže Latinica.

Inače kod nas se uvek koristilo za sve muslimane sa one strane Čakora jedino termin Bošnjak. Tek od sedamdesetih se koristi termin Musliman u administrativnom smislu. Za Gorance nikad nije korišćen termin Bošnjak.

Drugo kad je u pitanju Severna Crna Gora sami Grnogorci koriste termin Bošnjak kad označavaju muslimane iz CG. To sam sto puta čuo u Peći.

Ван мреже barbarylion

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 345
  • I2-PH908>Y56203
Одг: Горанци
« Одговор #29 послато: мај 23, 2017, 01:02:47 поподне »
'Пацијенте' из треће групације хвала Богу још нисам упознао.  :D
jesi samo ih jos nisi prepoznao :D

Ван мреже barbarylion

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 345
  • I2-PH908>Y56203
Одг: Горанци
« Одговор #30 послато: мај 23, 2017, 01:09:01 поподне »
Nebi se složio da "Gorani" sebe smatraju za Srbe. Oni sebe smatraju nečim posebnim, ni Srbima ni Albancima. Toliko radi istine, a ne kako bi neko želeo da jeste.
naravno da nisam mislio na ceo narod. Pokusao sam da napravim paralelu izmedju razlicitih grupacija muslimana, Giranci su tu dakeko najvise skloni misljenju da su im Srbi naiblizi. Je bih da sada nabrajam poznate koji imaju to poreklo I indentifikuju sebe kao Srbe. Naravno da ne sporim njihovu posebnost, kao sto rekoh pravim paralelu izmedju muslimanskih grupacija. Inace neretko ces cuti da Goranci govore da su im u proslosti pretci bili Srbi , eto ja sam upoznao trojicu i potpuno istu pricu cuo, mads to kod njih nije narocito bitno generalno gaje tu posebnost svog goranskog indentiteta.

nikolic

  • Гост
Одг: Горанци
« Одговор #31 послато: мај 23, 2017, 01:13:48 поподне »
Ako se čovjek izjašnjava kao Bošnjak, uči u školu bošnjački jezik i istoriju, musliman je, govori slavenski jezik, dolazi iz SFRJ, zar je onda do mene da ja njega i njegovo lično opredeljene negiram, za mene je on onda Bošnjak.

Isto kao što je uz pravoslavlje utopljeno dosta nesrpskog naroda u srpski korpus tako se desilo i sa katolicima u hrvatski korpus i sada sa muslimanima u bošnjački korpus, i vi Srbi raznog porijekla se danas ne dijelite na ove i one, tako ce biti i sa Bošnjacima, trenutno još postoje neke podijele, regionalne, kulturne, pomalo i "jezične"ali i to će se uz trenutnu globalizaciju promijenit.

Ovo je naravno samo moje lično mišljene, možda griješim.

Има истине у томе што пишеш, једино што су Бошњаци дебело закаснили у формирању свог националног идентитета у односу на Србе и Хрвате. Процес претапања једних у друге никад није престао, с тим да код Бошњака данашње настојање да све оне који припадају муслиманској вери на Балкану преведу под своје име делује комично, јер те циљане групације никада нису делиле заједничку судбину и осим вере ништа их не везује. Оваква врста асимилације делује поприлично неприродно, барем у поређењу са процесима који су добро познати кроз историју и базирају се на суживоту различитих групација тј. различитих народа у непосредној близини.
 

На мрежи Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3767
  • I2-PH908>Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Горанци
« Одговор #32 послато: мај 23, 2017, 01:15:54 поподне »
Ako se čovjek izjašnjava kao Bošnjak, uči u školu bošnjački jezik i istoriju, musliman je, govori slavenski jezik, dolazi iz SFRJ, zar je onda do mene da ja njega i njegovo lično opredeljene negiram, za mene je on onda Bošnjak.

Isto kao što je uz pravoslavlje utopljeno dosta nesrpskog naroda u srpski korpus tako se desilo i sa katolicima u hrvatski korpus i sada sa muslimanima u bošnjački korpus, i vi Srbi raznog porijekla se danas ne dijelite na ove i one, tako ce biti i sa Bošnjacima, trenutno još postoje neke podijele, regionalne, kulturne, pomalo i "jezične"ali i to će se uz trenutnu globalizaciju promijenit.

Ovo je naravno samo moje lično mišljene, možda griješim.

Mиcлим дa нe гpeшиш. Вeћ cу Бoшњaци и Гopaнци пoчeли дa ce мeшajу, штo paниje ниje биo cлучaj. To je cличнa пpичa кao ca Kpaшoвaнимa у Pумуниjи, кojи ce изjaшњaвajу Xpвaтимa, caмo збoг кaтoличкe вepe, a пopeклoм cу из Tимoчкe Kpajинe...

Caдa je кoд Гopaнaцa нajaктуeлниja пpичa дa cу Пoмaци, кojи cу зaпpaвo пopeклoм из Бocнe, нaceљeни у Бугapcкoj, гдe пocтojи нeкoликo тoпoнимa Бocнa и eтo вeзe.

Cувишe иx je мaлo дa би кao тaкви oпcтaли...

Ван мреже Одисеј

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 637
Одг: Горанци
« Одговор #33 послато: мај 23, 2017, 03:57:09 поподне »
Па како се административне границе мијењају, тако се често мијењају и регионални идентитети, који некад и постају национални, уколико у међувремену буде формиран нови национални идентитет. Прије 20. вијека, незамисливо је било да неки Ровчанин или Васојевић каже за себе да је Црногорац, а данас, иако су и даље већином декларативно Срби, уједно се сматрају и Црногорцима, да не помињем сад оне ријетке изроде из њихових редова који се поведоше чак и за дукљанизмом.
Исто тако, како се је Босански пашалук ширио, тако се је временом ширио и регионим "Бошњак". Па у Шпанији, Алмериа је много ближа и језички и културолошки Мурсији него западној Андалузији (Севиља, Кадис, Уелва), па опет са поносом истичу андалузијски регионални идентитет.

Ван мреже Atlantische

  • Уредник СДНКП
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1225
  • G2a-L42>YSC33
Одг: Горанци
« Одговор #34 послато: јул 06, 2017, 02:17:27 поподне »
Видех на једном страном форуму да се један Албанац из места Острен на истоку Албаније на граници са БРЈМ тестирао преко компаније LivingDNA и да је испао R-Z283 односно  R1a-Z283, што представља предачку грану за ''словенске'' M458 и Z280. Но, оно што ме је навело да то напишем баш на овој теми јесте што се за место одакле он долази тврди следеће:

In 1900, Vasil Kanchov traveled through the region and reported that Ostren i Madh was inhabited by 500 Slavic Muslims and 30 Slavic Christians, while Ostren i Vogël was inhabited by 400 Slavic Muslims and 78 Slavic Christians. Of the surrounding villages, Lladomëricë, Radovesh and Tërbaç were entirely Slavic Muslim, Tuçep was mainly Slavic Muslim and Pasinkë was mainly Albanian Muslim, while the other villages of the modern municipality were located too far West to be included in Kanchov's statistics.
Дакле, очигледно је ова област била доминантно насељена Словенима мухамеданске вероисповести (нешто попут Горанаца), па не знам да ли би ове хаплогрупе могло бити и међу Горанцима.
''Заведени светским чудима, заборависмо на себе и на своје порекло." - М. Капор

Ван мреже Иван Вукићевић

  • Помоћник уредника
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1692
  • Васојевић
Одг: Горанци
« Одговор #35 послато: јул 06, 2017, 05:35:56 поподне »
Па како се административне границе мијењају, тако се често мијењају и регионални идентитети, који некад и постају национални, уколико у међувремену буде формиран нови национални идентитет. Прије 20. вијека, незамисливо је било да неки Ровчанин или Васојевић каже за себе да је Црногорац, а данас, иако су и даље већином декларативно Срби, уједно се сматрају и Црногорцима, да не помињем сад оне ријетке изроде из њихових редова који се поведоше чак и за дукљанизмом.
Исто тако, како се је Босански пашалук ширио, тако се је временом ширио и регионим "Бошњак". Па у Шпанији, Алмериа је много ближа и језички и културолошки Мурсији него западној Андалузији (Севиља, Кадис, Уелва), па опет са поносом истичу андалузијски регионални идентитет.

Ово је исправна примедба. Не само Ровчани и Васојевићи, већ чак ни Бјелопавлићи и Пипери нису себе сматрали Црногорцима све до краја 19. века, већ Брђанима. Након уједињења Црне Горе са Бјелопавлићима и Пиперима назив земље је био Црна Гора и Брда, да би тек 1866. Брда била избачена из назива, што је временом довело до ширења црногорског идентитета на целу територију земље.

Међутим, Босански пашалук никада није обухватао Метохију, па самим тим ни Гору и Средску. Код муслимана на Шар-планини све до 1999. године и форсирања бошњачког образовног система у тим областима није било никаквих веза са Босном. Горанци су одувек нагињали Србима, а муслимани у Средској Албанцима. У Средској су се 1961. сви редом изјаснили као Албанци, да би тек од 1971. почели да се изјашњавају као Муслимани. Мислим да су Албанци комотно могли да асимилирају муслимане у Средској, али су вероватно под притиском NATO колонијалне управе морали да допусте наметање бошњачког идентитета у тој области.

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Горанци
« Одговор #36 послато: август 19, 2017, 07:30:37 пре подне »
http://cosbelgrade.com/sites/default/files/katic_t_vilajet_pastric_pastrik_1452-53._godine.pdf

Prije nekog vremena, Tatjana Katić s Istorijskog instituta u Beogradu je objavila jedan popis vilajeta Paštrik iz 1452. godine.  Radi se o kraju koji obuhvaća pogranične nahije na jugozapadu Kosova i sjeveroistoku Albanije.  Jedna od popisanih nahija je i Gora.  To je najstariji osmanski popis Gore, i srećom je poimeničan.  Za razliku od kasnijih deftera, donosi samo imena poreznih obveznika, ne i imena njihovih očeva.   Vilajet Paštrik je izrazito prijelazna etnička zona, i po antroponimiji je prilično lako razlikovati srpska sela od albanskih.  Međusobnih uticaja ima, a pogotovu zbog snažne dominacije srpske kulture ima i slavenskim imena među Albancima.  Kod Srba se albanski uticaj uglavnom svodi na poneko ime kao Đin i skraćene oblike kao Rad, Prib, Đurđ koji su inače tipični za slavenska imena posuđena od strane Albanaca. 

Na etnicitet tj. vjersku pripadnost sela ukazuje i svećenstvo.  U selima sa srpskom antroponimijom se pojavljuju popovi, dok ih u selima s albanskom antroponimijom nema.  Gora je vrlo specifična baš po jako snažnoj prisutnosti popova.  Na 276 kuća u nahiji Gora, 1452. je dolazilo 18 popova.  To je dosta veći postotak nego u isto vrijeme u Vilajetu Vuk(defter koji je objavljeno pod imenom Oblast Brankovića). 

Iz ovog deftera se vidi da je nahija Gora u to vrijeme bila potpuno srpska.  Danas su zapadni rubovi te nahije albanski, tako da se nahija Gora iz 1452. ne poklapa u potpunosti s današnjom Gorom u etnografskom smislu.  Zanimljivo je da se baš u tim selima kao što je Topojane, koje je danas albansko, pojavljuju oblici s albanskim uticajem kao Jov i Rad.  Sela s druge strane granice u susjednoj Ljumi su albanska i katolička u ovo vrijeme.  Valjda ne trebam ni spomenuti da u ovo vrijeme u čitavoj Gori, pa i u čitavom vilajetu Paštrik, nema muslimana. 

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Горанци
« Одговор #37 послато: август 20, 2017, 07:29:29 поподне »
Islamizacija Gore počinje već u XVI stoljeću, no proces je sporiji nego u susjednom Opolju gdje je do 1591. ostalo samo jedno selo u katoličkoj vjeri.  U kosovskom dijelu Gore je samo jedno selo 1591. muslimansko, Mlike.  Za ovo selo i Milisav Lutovac navodi da Goranci pričaju da je prvo prešlo na islam.  U njemu je i najstarija džamija u Gori.  U albanskom dijelu Gore je islamizacija snažnija i 7 od 16 ubiciranih sela imaju većinu muslimana.  5 sela s popisa 1591. nisu ubicirana, od kojih jedno ima muslimansku većinu.  Pulaha ime sela čita kao "Biftiç" i nije moguće odrediti u kom današnjem dijelu Gore se nalazilo.  Iako su većina sela još uvijek pravoslavne vjere, da se primijetiti da u gotovo svim selima već ima ponešto muslimana.  Jedina sela bez muslimana su Zlopotok, Orćuša i Brod.  Sva tri su u kosovskom dijelu Gore.  Veliko selo Šištavec u Albaniji ima samo jednu kuću muslimana i 90 kuća pravoslavnih. 

Inače se primjećuje da je u albanskom dijelu Gore islamizacija snažnija u selima u kojim se danas govori albanski dok su sela u kojim i danas žive Goranci 1591. još uvijek uglavnom pravoslavna.  Iznimka su goranska sela Orđost i Zapod, no ova sela su svježe islamizirana jer su 1571. još uvijek pravoslavna da bi 1591. bila gotovo isključivo muslimanska.  U kosovskom dijelu Gore osim sela Mlike, muslimani čine više do četvrtine stanovništva u Rapči, Gornje Krstacu i Kukuljanama.  U sva tri sela se vidi nagla islamizacija između 1571. i 1591.  Mlike su tu opet poseban slučaj jer na oba popisa u selu žive isključivo muslimani.

На мрежи Милош

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 3767
  • I2-PH908>Y56203>Y134578 Тарски Никшићи
Одг: Горанци
« Одговор #38 послато: август 20, 2017, 08:19:59 поподне »
Ceлo Мликe je пoзнaтo и пo плoчи кoja пocтojи у џaмиjи, a из XIII вeкa je. Нaвoднo cу je дoнeли миcиoнapи из Cиpиje, кoje ce ту нacтaнили и чиjиx пoтoмaкa у ceлу и дaнac имa.


Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Горанци
« Одговор #39 послато: август 20, 2017, 09:42:39 поподне »
Zanimljivo je da se selo Mlike pod tim imenom ne spominje u defteru iz 1452. a da ga defter iz 1571. nalazi kao potpuno muslimansko.  Izgleda da je stvarno mogao biti slučaj da se radi o doseljenicima i da su došli kao muslimani.