Аутор Тема: Угрчић  (Прочитано 10185 пута)

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10054
  • I2a S17250 A1328
Угрчић
« послато: Јул 17, 2015, 12:02:41 поподне »
Молим форумаше, ако неко има податке о пореклу за фамилију Угрчић из Буковице.
Оно што ја знам је да потичу из села Ивошевци, а има их у Книну, Кистању, Руделама и Чучеву. Слава Свети Никола. 
"Наша мука ваља за причешћа"

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Угрчић
« Одговор #1 послато: Јул 17, 2015, 12:12:26 поподне »
Молим форумаше, ако неко има податке о пореклу за фамилију Угрчић из Буковице.
Оно што ја знам је да потичу из села Ивошевци, а има их у Книну, Кистању, Руделама и Чучеву. Слава Свети Никола.

Вјерујем да је већина фамилија са презименом Угарчић, Угрица, Угрчић са подручја Далмације и Лике истог поријекла и да потичу од средњовјековних херцеговачких влаха Угарака, који се на подручју сјеверне Далмације помињу још 1550. у попису Клишког санџака. Детаљнији подаци о конкретној породици Угрчић вјероватно се могу наћи у млетачком попису из 1709. године.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10054
  • I2a S17250 A1328
Одг: Угрчић
« Одговор #2 послато: Јул 17, 2015, 01:05:43 поподне »
Вјерујем да је већина фамилија са презименом Угарчић, Угрица, Угрчић са подручја Далмације и Лике истог поријекла и да потичу од средњовјековних херцеговачких влаха Угарака, који се на подручју сјеверне Далмације помињу још 1550. у попису Клишког санџака. Детаљнији подаци о конкретној породици Угрчић вјероватно се могу наћи у млетачком попису из 1709. године.

Хвала, Синиша, потражићу тамо!
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Сол

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1310
Одг: Угрчић
« Одговор #3 послато: Новембар 23, 2015, 01:37:47 пре подне »
Есад КУРТОВИЋ; ДУБРАВЧИЋИ, ВЛАСИ УГАРЦИ СА ПОДРУЧЈА ЉУБОМИРА  ИСТОРИЈСКИ ЧАСОПИС, књ. LVII 2008) стр. 107-122

занимљиво је, да се поред Угарчића- Дубравчића на стр. 115 наводи особа (учесник у пљачци код Фатнице 1436 год.) именом и пезименом Стријез Боемонтић (Stries Boemontich) , чије презиме недвомислено указује на норманско лично име Боемунд (Boëmund, Bohemond, Bohemund)

http://www.iib.ac.rs/docs/IstorijskiCasopis57%282008%29.pdf
СОКО БАIО СА ТРИЕС ЗМАIEВАХ МРѢЕТ НЕЋЕ ДОК СВѢЕТА ТРАIЕ

Ван мреже Wolf Sagash

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1363
Одг: Угрчић
« Одговор #4 послато: Март 03, 2016, 03:05:25 поподне »
Есад КУРТОВИЋ; ДУБРАВЧИЋИ, ВЛАСИ УГАРЦИ СА ПОДРУЧЈА ЉУБОМИРА  ИСТОРИЈСКИ ЧАСОПИС, књ. LVII 2008) стр. 107-122

занимљиво је, да се поред Угарчића- Дубравчића на стр. 115 наводи особа (учесник у пљачци код Фатнице 1436 год.) именом и пезименом Стријез Боемонтић (Stries Boemontich) , чије презиме недвомислено указује на норманско лично име Боемунд (Boëmund, Bohemond, Bohemund)

http://www.iib.ac.rs/docs/IstorijskiCasopis57%282008%29.pdf

Vlasi Ugarci 1475-1477. naseljavali su sela u blizini Ljubinja-Kruševicu i Vođene. Tamo je popisan džemat Radonje sina Grubača. I onaj srodnik Kraljevića Marka, Ostoja Rajaković, shranjen u Ohridu mogao bi biti vlah Ugarak.

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Угрчић
« Одговор #5 послато: Март 03, 2016, 03:08:29 поподне »
Vlasi Ugarci 1475-1477. naseljavali su sela u blizini Ljubinja-Kruševicu i Vođene. Tamo je popisan džemat Radonje sina Grubača. I onaj srodnik Kraljevića Marka, Ostoja Rajaković, shranjen u Ohridu mogao bi biti vlah Ugarak.

Један дио Влаха Угарака се у 16. вијеку преселио у Сјеверну Далмацију. Помињу се у свим турским пописима Далмације у 16. вијеку. Могуће је да од њиховог имена настало крајишко презиме Угрица.

Ван мреже Wolf Sagash

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1363
Одг: Угрчић
« Одговор #6 послато: Март 03, 2016, 03:34:14 поподне »
Један дио Влаха Угарака се у 16. вијеку преселио у Сјеверну Далмацију. Помињу се у свим турским пописима Далмације у 16. вијеку. Могуће је да од њиховог имена настало крајишко презиме Угрица.

 Razrješena misterija Krletinog greba?


Lokalitet Krletin greb( grob), nalazi se  u Donjim Vođenima, odmah poviše Turanjanovih kuća. Na malenoj humci postavljena  su  četiri srednjevjekovna mramora u obliku sanduka. Na jednom spomeniku, na njegovoj vodoravnoj plohi, uklesani su luk i strijela, te štit, vjerovatno kao ratničko znamenje pokojnika. Narod ovu malenu srednjevjekovnu nekropolu od davnina naziva po nekom Krleti. Najstariji zapis o Krletinom grobu vjerovatno nalazimo u antropološkoj studiji“Hercegovina“, Jefte Dedijera, izdatoj početkom dvadesetog vijeka. Opisujući starine sela Vođena, Dedijer je između ostalog zabilježio:
“Kod Zelića(Turanjanina) kuća ima neki stari grob, zovu ga Krletin greb i kažu da je tu zakopan nekakav Krleta.“
Da li nam“Poimenični popis sandžaka vilajeta Hercegovina“ koji su osmanske vlasti sprovele 1475-1477. godine, a preveo i objavio u izdanju Orijentalnog instituta Bosne i Hercegovine, Ahmed Aličić, 1985. godine, može pomoći da pobliže utvrdimo ko je u stvari bio Krleta po kome se naziva nekropola stećaka u Vođenima?
U ovom popisu zabilježeni su svi muškarci, oženjeni i neoženjeni oni koji u vrijeme početka osmanske vlasti, živjeli u Hercegovini. Prezimena u današnjem obliku nisu postojala, pa ih osmanska administracija nije upotrebljavala kao što se to čini danas, nego ih je bilježila  po patronimičkom obrascu, odnosno prezime se izvodilo od imena oca.
U sklopu nahije Rudine popisan je Džemat Radonje, sina Grubača, koji zimuje u Vođenima i Kruševici a ljetuje u mjestu zvanom Zelengora. Iz ove primjedbe zaključujemo da se radi o stočarima koji su se ljeti sa stokom  izdizali u planine sjeverne Hercegovine, kao što to neko čini i danas.
Prema popisu, ovu zajednicu, koja je u poznom srednjem vijeku, naseljavala Kruševicu i Vođene, sačinjavalo je 53 doma oženjenih i 5 domova neoženjenih muškaraca. Među onima koji još nisu sklopili brak zabilježen je i izvjesni  Radovan, sin Krljata.
Radovanovog oca Krljata, ne možemo sa stoprocentnom sigurnošću identifikovati kao Krletu, ali sve ukazuje na to. Naime, popis je pisan na turskom jeziku i arapskom ortografijom pa je prevođenje ovog dokumenta po riječima priređivača Ahmeda Aličića bilo izuzetno otežano. Prema njegovoj uvodnoj primjedbi slovo L, često je pisano kao Lj i obrnuto, a pošto je turski jezik imao 8 vokala često je dolazilo do nedoumica u čitanju samoglasnika, pa je tako prevodilac, vrlo lako mogao popisano ime Krleta, prevesti kao Krljata.
Jedan slučaj, zabilježen u dubrovačkom arhivu 1461. godine govori nam još nešto o porijeklu nekadašnjeg stanovništva ovog kraja. U njemu se pominju dvojica  izvjesnih vlaha Ugaraka. “Radogna Grubaceuich et Vocazius Cechernichii de Ugarci“ U prvom imenu porepoznajemo vođu džemata, zabilježenog u popisu kao Radonju sina Grubača, a u drugom nalazimo Vukača, sina Cicerine, popisanog među oženjenim muškarcima.
Vlasi Ugarci, jedan od donjovlaških klanova najčešće je povezivan sa Ljubomirom ali iz svega  otkrivenog vidimo da su nastanjivali i ljubinjski kraj.
Na kraju možemo izvući zaključak, naravno ako je naša teorija o Krleti ispravna, da su Vođeni kontinuirano bili naseljeni još od srednjeg vijeka, jer iako je  današnje stanovništvo ovog sela naseljeno u 18 i 19. vijeku, ono je nedvosmisleno  sačuvalo srednjevjekovni toponim, vjerovatno  zato što  je prilikom doseljavana zateklo starije stanovništvo. U Vođenima se od davno izumrlih porodica, i danas pominju Buhači, Okoliši, Gole, Bovani  i Kralji.
Da li lokalitet Grubačev kamen, smješten u ljubinjskom polju, ne tako daleko od Vođena, ali ipak bliže Grablju, možemo povezati sa Grubačem, ocem Radonje predvodnika Ugaraka, tema je nekog drugog istaraživanja.


Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Угрчић
« Одговор #7 послато: Март 03, 2016, 04:01:32 поподне »
Razrješena misterija Krletinog greba?


Lokalitet Krletin greb( grob), nalazi se  u Donjim Vođenima, odmah poviše Turanjanovih kuća. Na malenoj humci postavljena  su  četiri srednjevjekovna mramora u obliku sanduka. Na jednom spomeniku, na njegovoj vodoravnoj plohi, uklesani su luk i strijela, te štit, vjerovatno kao ratničko znamenje pokojnika. Narod ovu malenu srednjevjekovnu nekropolu od davnina naziva po nekom Krleti. Najstariji zapis o Krletinom grobu vjerovatno nalazimo u antropološkoj studiji“Hercegovina“, Jefte Dedijera, izdatoj početkom dvadesetog vijeka. Opisujući starine sela Vođena, Dedijer je između ostalog zabilježio:
“Kod Zelića(Turanjanina) kuća ima neki stari grob, zovu ga Krletin greb i kažu da je tu zakopan nekakav Krleta.“
Da li nam“Poimenični popis sandžaka vilajeta Hercegovina“ koji su osmanske vlasti sprovele 1475-1477. godine, a preveo i objavio u izdanju Orijentalnog instituta Bosne i Hercegovine, Ahmed Aličić, 1985. godine, može pomoći da pobliže utvrdimo ko je u stvari bio Krleta po kome se naziva nekropola stećaka u Vođenima?
U ovom popisu zabilježeni su svi muškarci, oženjeni i neoženjeni oni koji u vrijeme početka osmanske vlasti, živjeli u Hercegovini. Prezimena u današnjem obliku nisu postojala, pa ih osmanska administracija nije upotrebljavala kao što se to čini danas, nego ih je bilježila  po patronimičkom obrascu, odnosno prezime se izvodilo od imena oca.
U sklopu nahije Rudine popisan je Džemat Radonje, sina Grubača, koji zimuje u Vođenima i Kruševici a ljetuje u mjestu zvanom Zelengora. Iz ove primjedbe zaključujemo da se radi o stočarima koji su se ljeti sa stokom  izdizali u planine sjeverne Hercegovine, kao što to neko čini i danas.
Prema popisu, ovu zajednicu, koja je u poznom srednjem vijeku, naseljavala Kruševicu i Vođene, sačinjavalo je 53 doma oženjenih i 5 domova neoženjenih muškaraca. Među onima koji još nisu sklopili brak zabilježen je i izvjesni  Radovan, sin Krljata.
Radovanovog oca Krljata, ne možemo sa stoprocentnom sigurnošću identifikovati kao Krletu, ali sve ukazuje na to. Naime, popis je pisan na turskom jeziku i arapskom ortografijom pa je prevođenje ovog dokumenta po riječima priređivača Ahmeda Aličića bilo izuzetno otežano. Prema njegovoj uvodnoj primjedbi slovo L, često je pisano kao Lj i obrnuto, a pošto je turski jezik imao 8 vokala često je dolazilo do nedoumica u čitanju samoglasnika, pa je tako prevodilac, vrlo lako mogao popisano ime Krleta, prevesti kao Krljata.
Jedan slučaj, zabilježen u dubrovačkom arhivu 1461. godine govori nam još nešto o porijeklu nekadašnjeg stanovništva ovog kraja. U njemu se pominju dvojica  izvjesnih vlaha Ugaraka. “Radogna Grubaceuich et Vocazius Cechernichii de Ugarci“ U prvom imenu porepoznajemo vođu džemata, zabilježenog u popisu kao Radonju sina Grubača, a u drugom nalazimo Vukača, sina Cicerine, popisanog među oženjenim muškarcima.
Vlasi Ugarci, jedan od donjovlaških klanova najčešće je povezivan sa Ljubomirom ali iz svega  otkrivenog vidimo da su nastanjivali i ljubinjski kraj.
Na kraju možemo izvući zaključak, naravno ako je naša teorija o Krleti ispravna, da su Vođeni kontinuirano bili naseljeni još od srednjeg vijeka, jer iako je  današnje stanovništvo ovog sela naseljeno u 18 i 19. vijeku, ono je nedvosmisleno  sačuvalo srednjevjekovni toponim, vjerovatno  zato što  je prilikom doseljavana zateklo starije stanovništvo. U Vođenima se od davno izumrlih porodica, i danas pominju Buhači, Okoliši, Gole, Bovani  i Kralji.
Da li lokalitet Grubačev kamen, smješten u ljubinjskom polju, ne tako daleko od Vođena, ali ipak bliže Grablju, možemo povezati sa Grubačem, ocem Radonje predvodnika Ugaraka, tema je nekog drugog istaraživanja.

Занимљива прича. Говори  и да не требамо народна предања тако лако, на прву лопту, одбацивати.

Прије сам писао о подударању података из турских пописа и предању Ровчана о својим прецима. Подударност је запањујућа.

Такође, очигледно је, као што се и каже у тексту, да у Херцеговини постоји континуитет становништва од средњег вијека до данас. Мало је области на Балкану које се могу тим похвалити.

Ван мреже Wolf Sagash

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1363
Одг: Угрчић
« Одговор #8 послато: Март 03, 2016, 05:51:10 поподне »
Занимљива прича. Говори  и да не требамо народна предања тако лако, на прву лопту, одбацивати.

Прије сам писао о подударању података из турских пописа и предању Ровчана о својим прецима. Подударност је запањујућа.

Такође, очигледно је, као што се и каже у тексту, да у Херцеговини постоји континуитет становништва од средњег вијека до данас. Мало је области на Балкану које се могу тим похвалити.
Da! Narodna predanja možda imaju najveći problem sa vremenskom ubikacijom. Tako kad kažu "Ima 300 godina" to lako može biti prije 500. Savremena porodica Drapić iz Ljubinja imala je u svom predanju priču da su "ima 300 godina postali od Branilovića", međutim nedavno pronađoh podatak o pljački u blizini Dubrovnika 1450. godine, u kojoj se spominju vlasi Bobani, a među njima  dva Dobrilovića i jedan Drapić. Očito je nešto istorijskih fakata iz srednjeg vijeka, preživilo u savremenim narodnim predanjima.

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Угрчић
« Одговор #9 послато: Март 03, 2016, 07:25:23 поподне »
Занимљива прича. Говори  и да не требамо народна предања тако лако, на прву лопту, одбацивати.

Прије сам писао о подударању података из турских пописа и предању Ровчана о својим прецима. Подударност је запањујућа.

Такође, очигледно је, као што се и каже у тексту, да у Херцеговини постоји континуитет становништва од средњег вијека до данас. Мало је области на Балкану које се могу тим похвалити.
Предање које је сачувано код ровачких Гојаковића тј. Никшића је свакако запањујућа. То је још потврдио турски дефтер из 1477. год. Такође и предање које је сачувано кд потомака кнеза Богдана Војинића је такође веома вредно и значајно, а по богатству података и својој старости можда чак превазилази све друге. Проблем је само у томе што се кроз дуг временски период доста тога заборавило односно постоје прекиди и ''рупе'' које су неки истраживачи порекла и хронолози покушавали да закрпе, па направили више штете него користи, уместо да су само записали и пренели оно што је остало, без њихових закључака, а у неким случајевима чак и измишљањима која су убацивали и измешали са народним предањем. Има тога и код Гојаковића, и код других племена и братстава у Црној Гори и Херцеговини, али и тако сачувана предања представљају право благо које је ипак у већем или мањем обиму сачувано. Само је потребно доста времена и искуства да онај ко данас истражује своје порекло уме да препозна шта је заиста предање а шта ''закрпа''. Наравно, светли пример представља труд и рад Радуна Трипковића који је по мом дубоком убеђењу веродостојно пренео народно предање, без неких својих закључака у ситуацијама где су неки други то чинили. Велику помоћ у истраживачком раду данас омогућује ДНК тест, без кога би многе дилеме остале неразјашњене, а неке нетачне информације притискале сумњом чак и оне податке које је народно предње исправно пренело  и сачувало до данас. ДНК ми је најзад повратио веру у народно предање, у које сам у једном моменту био готово у потпуности разочаран и у које сам сумњао баш из тог разлога јер нисам знао која од верзија је тачна а која не, а поучен сазнањем да код Булатовића постоји саплемењавање посумњао сам у једном моменту да је можда иста или слична ситуација и код нас. Досадашње истраживање и ДНК је ипак потврдио то да смо сви ми потомци кнеза Богдана из Роваца, Горње и Доње Мораче заиста његови потомци, и да се предање о томе исправно очувало кроз дуг временски период од 600 и више година. Пресвега ми је помогао да одвојим ''жито од кукоља'' и да одбацим неке ствари којима је Драгутин Вуковић унео праву пометњу, а нама који данас истражујемо направо ''медвеђу услугу''

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Угрчић
« Одговор #10 послато: Мај 05, 2017, 04:36:37 поподне »
Можда власи Угарци нису само сточари били.


https://hr.wikipedia.org/wiki/Ugar_(tlo)

Ван мреже LLL

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 68
Одг: Угрчић
« Одговор #11 послато: Август 29, 2017, 03:54:25 поподне »
Део је колонизован у Банат ако нешто значи :)