Аутор Тема: Грб манастира Високих Дечана  (Прочитано 4958 пута)

Ван мреже КОЗМА

  • Гост
  • *
  • Поруке: 18
Грб манастира Високих Дечана
« послато: Јануар 13, 2018, 08:55:22 пре подне »
Ево једне новости која би могла да вам буде занимљива...
Манастир Високи Дечани добио је своје хералдичко знамење. Аутор блазона је ђакон Ненад Јовановић, а част да изведе графичку интерпретацију припала је мојој маленкости.

Ван мреже Ранко Бубања

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 442
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #1 послато: Јануар 13, 2018, 09:16:19 пре подне »
Честитам!  :) :)

mladjo

  • Гост
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #2 послато: Јануар 13, 2018, 10:50:19 поподне »
Ево једне новости која би могла да вам буде занимљива...
Манастир Високи Дечани добио је своје хералдичко знамење. Аутор блазона је ђакон Ненад Јовановић, а част да изведе графичку интерпретацију припала је мојој маленкости.



Уз дужно поштовање...што га више гледам, све сам затеченији.
Изузев самог штита, надам се да је увијек ријеч о херладици...праштајте, прилично неукусно изведени чувари штита, ма да и круна надвишена куполом Дечана није прошла боље.

Не могу једноставно да вјерујем да је овако нешто могло да прође...шокиран сам.
« Последња измена: Јануар 13, 2018, 10:53:01 поподне млађо »

Ван мреже Sergio

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1850
  • Y-DNA: I2-PH908>Y81557 | mtDNA: K1a-C150T
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #3 послато: Јануар 14, 2018, 12:23:24 пре подне »
Уз дужно поштовање...што га више гледам, све сам затеченији.
Изузев самог штита, надам се да је увијек ријеч о херладици...праштајте, прилично неукусно изведени чувари штита, ма да и круна надвишена куполом Дечана није прошла боље.

Не могу једноставно да вјерујем да је овако нешто могло да прође...шокиран сам.


Што се тиче чувара штита,хералдички уметник ту није имао пуно маневарског простора.Морао је буквално ставити оно што су од њега захтевали,без пуно импровизације.




mladjo

  • Гост
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #4 послато: Јануар 14, 2018, 01:47:45 пре подне »


Што се тиче чувара штита,хералдички уметник ту није имао пуно маневарског простора.Морао је буквално ставити оно што су од њега захтевали,без пуно импровизације.






Мени ово личи на подебљу бламажу, да сам ја био тај хералдички умјетник и да су од мене овако нешто тражили да нацртам, одустао бих (грифон и лав су познате хералдичке фигуре и добро се зна како се цртају)...но добро, не тиче ме се и нећу се више оглашавати везано за овај грб.
Неке ствари за срце нису добре, па треба бити ограничен у коментарима.
« Последња измена: Јануар 14, 2018, 01:52:27 пре подне млађо »

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #5 послато: Јануар 14, 2018, 02:31:59 пре подне »
Уз дужно поштовање...што га више гледам, све сам затеченији.
Изузев самог штита, надам се да је увијек ријеч о херладици...праштајте, прилично неукусно изведени чувари штита, ма да и круна надвишена куполом Дечана није прошла боље.

Не могу једноставно да вјерујем да је овако нешто могло да прође...шокиран сам.

То кажем и ја, недопустиво је да се оволико мешају хералдичком уметнику у посао, то је просто скрнављење хералдике, и као уметности и као дисциплине. Ако свако други може да ради свој посао, према својој савести и свме знању, зашто се хералдичким уметницима мешају у њихов посао, они који очигледно не разумеју шта је хералдика?

Хералдика је племенита дисциплина, и не може лаик да говори хералдичару шта да стави у грб, то је скандал. Може евентуално да изнесе своје неко виђење, и да све иза тога препусти хералдичару, без да више коментарише и коначно решење грба. Још мало па миленијумску традицију, коју хералдика има, неко мисли да има право да прилагођава својим визијама како треба да изгледа грб или боље речено лого...

И хајде да говоримо о кафани, па да критикујемо у недоглед, а овде говоримо о Високим Дечанима. ::)

Овде, искрено, једино реалну вредност има централни штит, све остало како се удаљава од центра, удаљава се и од хералдике. Не рачунајући постамент и мото, који су у реду, да тако кажемо... и који би више долазили до изражаја, да пажњу не ремети ово остало, поготово овакви чувари.



Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #6 послато: Јануар 14, 2018, 02:09:39 поподне »
Изненађен сам да један тако уман и разуман човек као игуман Сава Јањић, буде толико искључив и глув за хералдику, њене обрасце и правила, њену естетику и симболику, и уопште за један хералдички начин размишљања. Лепо је што је дошао на помисао да Високи Дечани добију своје грбовно знамење. (Камо среће да се и други поведу таквом мишљу.) И уместо да Дечани постану хералдички путоказ нашој Цркви, постали су огледало неукуса и вашара. А зашто? Зато што отац Сава није хтео никога да слуша, јер побогу, зар је неко паметнији од њега.

Уметнику све похвале за његов труд и муку.

Ван мреже Ojler

  • Члан Управног одбора
  • Бели орао
  • *
  • Поруке: 5362
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #7 послато: Јануар 14, 2018, 02:38:27 поподне »
На жалост, претпостављам овде КОЗМА и није био уметник у смислу значења тог звања. Вероватно је било захтева типа "ово мало повећај", "сад ово овде заокрени" и слично.
Човек се много глупо осећа кад нечему приступи креативно  и са свим својим знањем а онда га сведу на просту алатку за извршавање нечијих несувислих идеја.
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже КОЗМА

  • Гост
  • *
  • Поруке: 18
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #8 послато: Јануар 15, 2018, 09:30:47 поподне »
Ајд и ја да се огласим...
Видим да је овај грб успео немогуће - сви су се Срби сложили око неке теме...  :P
Пробаћу да будем што концизнији, мада није то баш једноставно.
Као прво, моја позиција није баш згодна. Требало би да браним нешто у чему сам учествовао, али моје учешће је било углавном техничке природе. Тачније, увек када обављам улогу хералдичког уметника, т.ј. радим по нечијем блазону, трудим се да сузбијем сујету и радим оно што се од мене тражи, а то је цртање. Тада настојим да што боље остварим замисли онога ко је осмислио грб. То, наравно, не значи да немам предлоге и сугестије, и они се често уваже, а често хералд има другачије мишљење. Онда ја нацртам оно што се тражи, иако бих ја лично то другачије, иако нисам променио мишљење око тога. Трудим се да будем кооперативан и да радим свој посао. Наравно, предуслов је да радим са хералдом у чије знање и стручност имам потпуно поверење, а то је најчешће уважени ђакон Ненад Јовановић. И сматрам да је тај мој став исправан, зрео и професионалан. Паралела би била са мојим послом шефа градилишта. Безброј пута се не слажем са пројектом, сугеришем надзору, али ипак урадим онако како је стручни пројектант предвидео а не како бих ја да сам на његовом месту.
Друго, покушаћу да избегнем ситуацију да будем адвокат овог грба, баш због тога што је моја функција она коју сам навео.
Неукусно би било и да се изјашњавам у којој мери се слажем са вама. Могу да кажем само да сматрам да ваша критика није неутемељена, и да сам отприлике и очекивао овако нешто.
Ипак морам да се осврнем на пар ствари.
Прво је став да хералдички уметник треба да одбије да учествује у нечему што му се не свиђа и са чиме се не слаже.
Пре свега, овај грб је хералдички исправан, то је чињеница! А моја "црвена линија" је повучена ту. Ако клијент, био то грађанин, општина, манастир, жели нешто што крши хералдичка правила, ту нема компромиса! Али сада долазимо до дилеме да ли клијент има уопште право да изрази жељу, а ако има, а она не крши правила струке већ је дискутабилна са становишта естетике, доброг укуса или слично... шта ту ваља чинити? Моје је тада да сугеришем, објасним, образложим... а ако клијент и даље остане при своме? Па зар не треба тај грб да буде пре свега по укусу онога ко ће да га баштини, а наше је да обезбедимо поштовање правила, усмеравамо клијента колико је то могуће, и урадимо наш део посла што поштеније и квалитетније. Ја нисам овлашћен ни од каквог ауторитета да додељујем грбове. Компромис је ту неопходан. Наравно, највише волим да ми клијент (није баш лепа реч, али не знам бољу) да одрешене руке и да је он такав да усваја све што му кажем, и такви грбови увек испадну најбоље. Али у пракси је чешће ово прво.
И сматрам да је то легитимно!
Друго...створила се нека слика да су игуман Сава и остала братија као нешто запели, вршили притисак, били неразумни и мешали се у нешто што не знају. Иако нисам лично био у контакту с њима, никако нисам стекао такав утисак. Прихватили су све ђаконове сугестије око штита и шаржи, али ови држачи јесу били њихова жеља. Дакле, жеља, не притисак. Није ту било конфликта или слично. Ми смо мислили да им треба испунити ту жељу, иако сам ја одмах знао како ће то да изгледа, и то ме је врло бринуло. Али мислим да их не треба кривити, жеља им је легитимна, вероватно у њиховим замислима то изгледа много лепше, али ја једноставно нисам могао да урадим ништа друго него да их нацртам онако какви су. Ту нема никаквог простора за маневар, исказивање, стилизацију...они су већ стилизовани на тај, за хералдику не баш најсрећнији начин.
Иначе, држачи нису "хералдички лав и грифон" већ конкретне мермерне фигуре лава и грифона са улаза у храм, и вероватно ће тако некако да пише и у блазону.
На крају, мислио сам да ће нашу јавност да занима више прича о шаржама, овој бедемској круни са куполом, постаменту... надао сам се да би дискусија могла да иде у том неком правцу... а лава и грифона да пустимо мало, да не штуцају више...

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #9 послато: Јануар 15, 2018, 10:51:00 поподне »
Драго ми је да КОЗМА разуме поруку, а да разумем и ја његову, преиспитаћу и ја свој коментар још једном, бар што се тиче идеје самог грба.

У том мислу, ево и питања, да ли је постојала идеја да грб буде само централни штит? По мени, то је најбољи део ове приче, и да се остало на њему, можда са другом тинктуром, то био сјајан грб.

Као што рекох и раније, мене овде мучи идеја, она је погрешна. Колаж камене пластике, детаља са фресака, делова саме грађевине, може да иде на разгледницу, али сви знамо да не би смело да иде у грб.




Ван мреже КОЗМА

  • Гост
  • *
  • Поруке: 18
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #10 послато: Јануар 16, 2018, 02:07:53 поподне »
Амикусе, ништа ново, ми се увек добро разумемо, нарочито око општих начела. Наравно, има ту увек субјективних ствари, афинитета, некоме се више свиђа ово, некоме оно, али к`о што каже наш народ "сто људи - сто ћуди, 100 жена..."
Јесте, кренули смо од идеје да буде само мали и средњи ниво, и нисам више сигуран кад је и како одлучено да радимо велики...
Видим да је доста полемике изазвала и купола изнад штита. Да појасним: још је СХД дефинисало (или почело са дефинисањем) система круна у нашој хералдици. Тако смо за градска и општинска места мали сребрне и златне зидане круне, без или са одређеним бројем мерлона у зависности од величине и статуса, затим круне за главни град, историјске престонице, лучке градове, села... Предвиђено је да манастири имају бедемске круне( чији метал и број мерлона такође зависи од статуса манастира, да ли је епархијско седиште, краљевска лавра итд) са одговарајућом куполом. Дакле, то није усиљена жеља да зашљапимо негде део фасаде да личи на разгледницу, већ први конкретан практични корак у једном до сада теоретском систему.
Ево малог грба са издвојеним уметнутим штитом због боље видљивости:
« Последња измена: Јануар 16, 2018, 02:21:48 поподне Amicus »

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #11 послато: Јануар 16, 2018, 02:20:51 поподне »
Ово сам хтео баш да поменем, данас видех средњи и мали грб, без камене пластике као држача, грб изгледа много озбиљније. Што се јасно види и овде (исправићу ти поруку, да слика буде у оквиру сучеља). Уметнути грб ми је ипак најбољи садржински. Штета једино што није превладала нека жаркија тинктура. :)



Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #12 послато: Јануар 16, 2018, 10:00:08 поподне »
Да појасним: још је СХД дефинисало (или почело са дефинисањем) система круна у нашој хералдици. Тако смо за градска и општинска места мали сребрне и златне зидане круне, без или са одређеним бројем мерлона у зависности од величине и статуса, затим круне за главни град, историјске престонице, лучке градове, села... Предвиђено је да манастири имају бедемске круне (чији метал и број мерлона такође зависи од статуса манастира, да ли је епархијско седиште, краљевска лавра итд) са одговарајућом куполом. Дакле, то није усиљена жеља да зашљапимо негде део фасаде да личи на разгледницу, већ први конкретан практични корак у једном до сада теоретском систему.

Пре него се упустим у детаљну анализу самог грба који је предмет ове наше хералдичке дискусије (и образложим зашто сам га онако оценио у свом претходном коментару), молио бих те да нам даш извор за ову тврдњу. Јер ја за ово први пут чујем. И мало је рећи да сам запањен.

Ван мреже КОЗМА

  • Гост
  • *
  • Поруке: 18
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #13 послато: Јануар 17, 2018, 07:45:33 пре подне »
Извор је ђакон Ненад Јовановић, што ја сматрам сасвим поузданим.

Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #14 послато: Јануар 17, 2018, 10:19:17 пре подне »
Извор је ђакон Ненад Јовановић, што ја сматрам сасвим поузданим.

Тако сам и мислио.

Но, плашим се да дотични ђакон није рекао истину (да не употребим неку грубљу реч), јер у Ацовићевом делу Хералдика и Срби, нигде нема ни помена да је Српско хералдичко друштво предложило или увело било какве обрасце (стандард) за наше црквене грбове. У Анексу II где су изнета Начела СХДа о територијалној и корпоративној хералдици, и где су у одељку Б обрађени сви облици бедемских круна и уређена њихова употреба, нема ни речи о томе што је Јовановић теби пренео. Дакле, сасвим је могуће да сте вас двојица (Јовановић свесно, а ти несвесно) обманули оца Саву и његово часно братство. И шта ћемо сад?

Ван мреже КОЗМА

  • Гост
  • *
  • Поруке: 18
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #15 послато: Јануар 17, 2018, 12:15:43 поподне »
Имам Ацовићеву књигу, и знам да тога нема тамо, али тамо нема много чега. Нпр. тамо су само делови Речника хералдичке терминологије, тако да то што тога нема у делу са крунама не значи да таква идеја у неком облику није постојала, или да је бласфемично помислити да су касније радили на допунама појединих ставки.
Што се тиче обмањивања или неке теже речи, колико познајем ђакона Ненада сматрам да су обмане задње чиме би се он бавио. Наравно, било би неозбиљно да се бакћем одбраном некога ко је тако велико име у нашој хералдици, нити сам ја позван да гарантујем за некога, али заиста мислим да то не стоји и да он није тек тако то...хм...измислио.
Иначе, Паулусе, већ извесно време пратим твоје активности на форуму, веома ценим твоје ставове, и већ дуго планирам да остварим непосредан контакт с тобом, можда је ово прави тренутак и повод за то. Ако си заинтересован препуштам теби да изабереш начин (мејл, фејсбук...)
Можда је то и примеренији начин да ти одговорим на нека евентуална питања, јер сам овако, као што видиш, увучен у јавно објашњавање нечега што превазилази моје ингеренције, прецизније, у дрвену адвокатуру.

Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #16 послато: Јануар 17, 2018, 02:59:12 поподне »
Имам Ацовићеву књигу, и знам да тога нема тамо, али тамо нема много чега. Нпр. тамо су само делови Речника хералдичке терминологије, тако да то што тога нема у делу са крунама не значи да таква идеја у неком облику није постојала, или да је бласфемично помислити да су касније радили на допунама појединих ставки.
Што се тиче обмањивања или неке теже речи, колико познајем ђакона Ненада сматрам да су обмане задње чиме би се он бавио. Наравно, било би неозбиљно да се бакћем одбраном некога ко је тако велико име у нашој хералдици, нити сам ја позван да гарантујем за некога, али заиста мислим да то не стоји и да он није тек тако то...хм...измислио.
Иначе, Паулусе, већ извесно време пратим твоје активности на форуму, веома ценим твоје ставове, и већ дуго планирам да остварим непосредан контакт с тобом, можда је ово прави тренутак и повод за то. Ако си заинтересован препуштам теби да изабереш начин (мејл, фејсбук...)
Можда је то и примеренији начин да ти одговорим на нека евентуална питања, јер сам овако, као што видиш, увучен у јавно објашњавање нечега што превазилази моје ингеренције, прецизније, у дрвену адвокатуру.

Врло ценим твој таленат, а неке од твојих радова сматрам врхунским дометом наше савремене хералдике. У један од тих емблазона скоро да сам заљубљен (да се тако изразим). Из тог разлога ово није полемика о твом уметничком дару и занатским квалитетима, који су неспорни, него о нечему много озбиљнијем. И зато захтева јавност. Јер ово и други треба да читају, а пре свих отац Сава, игуман Дечана, и његова сабраћа, јер се ради о њиховом грбу.

Ти си у овом случају стављен у незахвалан положај да браниш решење које је неко други осмислио, и за које је одговоран он, а не ти. Твоја оданост ђакону Јовановићу (с којим сарађујеш) је за сваку похвалу, јер говори о теби и твом караткеру. Али не говори о спорном грбу. Иако имам разумевања за твој положај, бићу сасвим отворен- овде је у питању један врло лош (не)хералдички преседан, који уз то има и претензију да прерасте у стандард; а који нема везе ни са грбовном баштином наше Цркве, нити са постојећом српском хералдичком праксом и њеним начелима. Зато и сматрам да је Јовановић осмислио сопствени образац за будуће манастирске грбове, а који преко Дечана покушава да прогура у нашу хералдику. Дечани су (уз Хиландар, Студеницу, Жичу и Пећ) најзначајнији манастир Српске Цркве, и уопште није безначајно како изгледа њихов грб, и какву визуелну поруку тиме шаљу.

Бедемске круне су облележје муниципалне, а не црквене хералдике. Црквена хералдика има сопствени арсенал параферналија (врло богат и разноврсан), и нема никакве потребе да посеже на нечим што јој не припада (и не приличи). Шта више, у Начелима корпоративне хералдике (која је утврдило СХД), у одељку В-4 изричито стоји да ''корпоративни титулар не може имати грб надвишен бедемском круном''. Наравно, хералдика је скуп правила која су пре корисне и добронамерне препоруке, него некакве строге обавезе и забране. Нико није приморан да се придржава хералдичких норми (па ни упутстава Српског хералдичког друштва). Свако је властан да себи сачини и усвоји грб по сопственој вољи, јер грб какав год био, говори искључиво о грбоносцу. А шта говори предложени грб Дечана? Говори да се овде не ради о грбу манастира (или монашке заједнице под старешинством игумана), него пре о потенцијалном грбу града (тј. општине) Дечана. То што је ђакон Јовановић смислио врло је лоше, јер уместо да се изграђује хералдички смислен и утемељен систем српске црквене хералдике, ствара се конфузија.  Дакле, проблем је већ у самом полазишту.

Но, овај пример отвара једно много значајније питање- како треба да изгледа грб манастира, и које параферналије треба да носи? Те параферналије морају да долазе из круга инсигнија, ознака и симбола који припадају искуству и наслеђу Цркве. Јер посматрач већ на први поглед мора да закључи да се ради о црквеном, а не племићком, грађанском или муниципалном грбу.

Замисао да се статус неког манастира, његова права и почасти, приказују кроз број мерлона на бедемској круни, једнако је (бес)смислена као и идеја да се свештени чинови у Цркви представљају звездицама на официрским еполетама. Дакле, глупост невиђена.

Према томе, ово је сувише озбиљно и сложено питање да би га решио неко сам, и на своју руку, без икакве шире дискусије међу хералдичарима. Јер што народ каже- није сва памет у једној глави. Али јесте адекватан повод да о овоме разговарамо.

симо

  • Гост
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #17 послато: Јануар 17, 2018, 03:12:52 поподне »
Но, овај пример отвара једно много значајније питање- како треба да изгледа грб манастира, и које параферналије треба да носи? Те параферналије морају да долазе из круга инсигнија, ознака и симбола који припадају искуству и наслеђу Цркве.

Извињавам се што као лаик за хералдику упадам у тему, али ме заиста интересује да ли је искуству и наслеђу Српске православне Цркве да манастири имају грбове? Ако јесте, који би то конкретни примјери били?

Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #18 послато: Јануар 17, 2018, 03:33:38 поподне »
Извињавам се што као лаик за хералдику упадам у тему, али ме заиста интересује да ли је искуству и наслеђу Српске православне Цркве да манастири имају грбове? Ако јесте, који би то конкретни примјери били?

Јесте. Иако је у нашој Цркви постојао дуг и прилично чврст отпор према грбовима, као нечему што није проистекло из традиције источног хришћанства (него западног), временом и наш клир прихвата хералдику, јер су се обрели у свету у коме су грбови врло битан (чак неизбежан) начин визуелне комуникације. Тако, у почетку опрезно и скоро стидљиво, и српски црквени достојанственици усвајају грбове; да би то временом постало такорећи правило, бар што се тиче архијереја. Манастири нешто ређе, мада и ту бележимо случајеве. Ацовић је дао врло леп пример грба манастира Гомирје.

Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Грб манастира Високих Дечана
« Одговор #19 послато: Јануар 17, 2018, 08:15:01 поподне »
.. У том мислу, ево и питања, да ли је постојала идеја да грб буде само централни штит? По мени, то је најбољи део ове приче, и да се остало на њему, можда са другом тинктуром, то био сјајан грб.

Не само да је постојала таква идеја, него је постојао и ТАКАВ ГРБ! Јер Високи Дечани су и пре ове Јовановиће егзибиције имали целовит и хералдички савршено осмишљен и тачан грб, потпуно у духу наше црквене хералдике. Ево га на типару печата Архимандрита Дечана, из 1833. (ако сам тачно видео годину):



И што је шокантно, за тај грб је знао и ђакон Јовановић, јер је ова слика печата објављена на званичном сајту његовог удружења- http://www.czipm.org/grb-visoki-decani.html

Дакле, манастир Дечани већ баштини свој грб. Који је уз то и далеко бољи, лепши и складнији, са неупоредиво више хералдичког резона, укуса и стила од овог псеудогрбовног каталога камене пластике, детаља фресака и делова грађевине. Па је цео овај циркус у Јовановићевој режији био сасвим непотребан. Но, ево шта дотични пише у свом тексту:

Цитат
Наиме, управо ових предпразничних дана је, по благослову ... израђен нови грб ове древне српске монашке Обитељи, што је, уједно, по нашим сазнањима, и први хералдички грб било којег нашег манастира.

... Но, остаје чињеница да је на тлу српске црквене и хералдичке јурисдикције ово први такав пример.

Ово је свакако први реализован пример(ак) онога што је Јовановићевог смислио као некакав образац, али нити је ово први грб неког манастира наше Цркве, нити је ово први грб Дечана. Дечани имају свој грб, и то скоро већ два века. У истом тексту постављене су и слике са ранијим печатима манастира, преко којих се врло лепо и јасно види генеза дечанског грба. Одређени црквени и литургијски симболи прво су уклопљене у једну амблематску целину (два анђела придржавају Путир, изнад кога су голуб, као симбол Светог Духа, и круна):



Да би већ у следећој фази тај амблематски садржај добио и пуно хералдичко рухо:



Начин на који је то урађено, говори нам да је аутор био неко ко се савршено добро разумео у хералдику. Средишње и најважније елементе композиције (Путир и Голуб) пренео је на штит, изнад кога је поставио круну (или митру?), док је анђеле узео за чуваре, и све то ставио на одговарајући постамент. Тако је садржај већ постојећег амблема распоредио на један хералдички савршено смислен и исправан начин; где је све дошло на своје место. Ако је нешто требало да се уради, то је да се постојећи грб са печата пренесе у нове дигиталне форме, и тако прилагоди савременим потребама. У већ постојеће грбове, које армигер баштини, се не дира. То је апсолутни хералдички императив. Зато је ова Јовановићева квазигрбовна интервенција скандалозна. Тим пре. што он није лаик, и ови принципи добро су му познати.