Податак да је породично презиме Мехмед паша Соколовића било Ненадић може се наћи на интернету, тачније у једном чланку Вечерњих новости.
Ево линка:
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/reportaze/aktuelno.293.html:476914-Mehmed-pasa-Sokolovic-sazidao-crkvu-na-majcinom-grobuУкратко према народном предању, цркву у селу Поблаћу код Прибоја, подигао је Мехмед паша на мјесту гдје се налазио гроб његове мајке Анђелије, а даље се у тексту наводи да је то урадио Бајица Бајо Ненадић када је био велики везир.
Наравно Балкан не би био Балкан када се одређени историјски факти не би фалсификовали. Тако извјесни предсједник Меџлиса ИВЗ Вишеграда Билал Мемишевић, тврди да је у тренутку одвођења Бајица већ био муслиман, односно да није био Србин. Дакле негира се "девширма" као потпуно доказан историјски процес.
Свима препоручујем да прочитају "Јаничареве успомене" Константина Михаиловића из Островице, апсолутно аутентичну мемомарску литературу о систему регрутовања у "јаничарски оџак". Најспособнији су напредовали до највиших функција, укључујући и великог везира, а Мехмед паша Соколовић, је на одређени начин прекинуо низ великих везира који су били поријеклом из данашње Албаније. Тај систем напредовања назива се КУЛ-СИСТЕМ, или у слободном преводу систем ропства. Због тога, а у циљу спречавања јачања племства ови, у суштини робови, су напредовали до највиших функција, под сталном пријетњом "свиленог гајтана". Све је то лијепо описано како је султан из скривеног прозора пратио сједнице "дивана".
Што се тиче тезе да није био Србин, или православни у тренутку одвођења, зашто је онда Макарије Соколовић, који је био сродник Мехмед паше, био први патријарх обновљене Пећке патријаршије за његовог "мандата". Наравно из рода Сокловића је и Ферхад паша, чија је задужбина у Бања Луци.
Радована Самарџића сам читао прије 30 година, што значи да нисам можда сигуран у одређене фактографске податке, али кроз цијелу књигу провејава теза да је Мехмед паша, који је промијенио три сулатана захваљујући својим државничким способностима, увијек био свјестан својих коријена и да је помагао колико је могао свој родни крај и рођаке, али је до краја живота био предани муслиман. Мислим да се у задњем дијелу књиге, прије оног о смрти у атентату, обрађује како је дошло до исламизације његовог родног села, па чак и родитеља.
Такође, интересантан је његов коментар након битке код Лепанта 1571. године и катасторофалног пораза турске флоте ( у тој бици је учествовао Сервантес), да од "Османског Царства није отпао ниједан ивер". Овог цитата се добро сјећам.
У сваком случају препоручујем Радована Самарџића, научно верификовану књигу, а све остале новинарске "рекла-казала чланке" узети са великом резервом.