Порекло становништва > Хрватска - Република Српска Крајина

Угарци Модрокапићи

(1/1)

Посо:
Међу далматинским Угарцима 1575. године спомиње се у Покровнику Вук Мудрокапић, а 1612. године Мустафа пок. Ивана Мудрокапића.
Мустафа се у Покровнику биљежи и 1616. године, а извори га истичу као највећег пљачкаша у околини Вране ("Мустафа Модрокапа")
Угарак Махмут Мудрокапа је забиљежен 1640. године.

Јовану Синобаду је 1692. године припала кућа у Модрином селу која је раније била у посједу "un Turco detto Modre".

Покровник је по овим Модрокапама назван Модрино село.

Постоји генетичка веза појединих могућих далматинских Угарака са Љубомиром у Херцеговини. Ту се поставља питање да ли је такав случај и са Модрокапићима.

У дефтеру из 1701. године у нахији Љубомир наведено је насеље Модрокапа/Мудрокапа. Одмах иза њега пописанo је село Горња Туран. Ради се о данашњем селу Турани, које се налази уз насеље Угарци. (Познато је да су Угарци у 15. вијеку боравили на подручју Љубомира.)

Дефтер из 1530. године село биљежи као Mudrokaya/Modrakaya, нахија Љубомир.

Године 1371. у дубровачким изворима јавља се Ostoya Modrocapich, у групи влаха оптужених за пљачку. Међу њима се налазио и "Volcoslauo Plescich comite vlacorum omnium domini regis Rassie et Bossine".

Дакле, овдје постоји некаква веза Остоје Модрокапића и влаха Плишчића.

Есад Куртовић је показао да је главно насеље Плишчића у 15. вијеку био Модрич у Љубомиру: "in Modriçu in catuna Seraçini", "in Tribigna Modriç", "Modriç", "in villam de Pliesche in loco dicto Modrice", а спомињу се и у Туранима: "homines de Voxa Sracinouigh de Turani”. Куртовић закључује да се Модрич налазио у близини Турана.

Тешко је са сигурношћу тврдити да су Модрич и Модрокапа истовјетна насеља, али помињање Турана и уз једно и уз друго село даје становиту вјероватноћу да јесу.

Сад, да ли ове "модре" именице из Љубомира имају везе са истим таквим именицама у Буковици, још теже је доказати.

Посо:
Генетичка веза појединих угарачких родова са Љубомиром огледа се кроз групу R1b-M269>L23>L51>P312>U152>L2>Z49>Y4355.
Познато је да се ради о родовима који, на подручју Лике, Далмације и Босанске крајине, славе св. Стефана, али и св. Николу.

Ту су Шуше, који се као Сушићи, спомињу у списима шибенских нотара од 1608. до 1640. године, на територији угарачких насеља.

Затим, Радаковићи; они се могу довести у везу са Влатковићима из ових списа, тј. са потомцима Радака Влатковића из прве половине 17. вијека - Раич Радаковић.
Лука Радаковић из Угарка спомиње се у два наврата 1639. године у матицама цркве св. Илије:




Овог презимена није било у сјеверној Далмацији 1709. године, тако да је историјска веза тестираног Радаковића из Могорића са Угарцима танка. И поред тога, презиме Радаковић може да се доведе у везу с њима.

Добријевићима је матица на подручју некадашње нахије Зрмања и Попина, гдје се првобитно налазио џемат кнеза Вукосава, сина Вукмана Угарка.
Они, наравно, тамо нису дошли из Бјелајског поља 1692. године, јер се харамбаша Кобилице Милић Добријевић спомиње у једном документу из 1688. године. Милић је родоначелник Добријевића у Пластову, а Кобилица је данас дио Отона. Ово насеље наводи се као мезра у дефтеру из 1550. године у нахији Зрмања и Попина, у џемату Вукосава, сина Радка Тинтора.

Посо:
У ствари, Милић Добријевић се спомиње у документу из 1690. године:
https://www.openstarts.units.it/bitstream/10077/24343/1/OB_TS0000097.pdf

Грк:

--- Цитат: Посо  Новембар 02, 2021, 01:00:19 поподне ---
У дефтеру из 1701. године у нахији Љубомир наведено је насеље Модрокапа/Мудрокапа. Одмах иза њега пописанo је село Горња Туран. Ради се о данашњем селу Турани, које се налази уз насеље Угарци. (Познато је да су Угарци у 15. вијеку боравили на подручју Љубомира.)

Дефтер из 1530. године село биљежи као Mudrokaya/Modrakaya, нахија Љубомир.


--- Крај цитата ---

На старој аустроугарској карти код села Владушићи је убицирано село Малкочи, које је могуће матично село пописаног "Malkočbašić / Malkoč-baša oglu /. Prisutan je." у селу Модракпа.

https://maps.arcanum.com/en/map/thirdsurvey75000/?bbox=2025528.6991002269%2C5283356.0589569975%2C2037596.1949407489%2C5288190.700996036&map-list=1&layers=43



--- Цитат: Посо  Новембар 02, 2021, 01:00:19 поподне ---
Есад Куртовић је показао да је главно насеље Плишчића у 15. вијеку био Модрич у Љубомиру: "in Modriçu in catuna Seraçini", "in Tribigna Modriç", "Modriç", "in villam de Pliesche in loco dicto Modrice", а спомињу се и у Туранима: "homines de Voxa Sracinouigh de Turani”. Куртовић закључује да се Модрич налазио у близини Турана.

Тешко је са сигурношћу тврдити да су Модрич и Модрокапа истовјетна насеља, али помињање Турана и уз једно и уз друго село даје становиту вјероватноћу да јесу.


--- Крај цитата ---
Село Модрић на истој карти је убицирано код села Грбеши.

https://maps.arcanum.com/en/map/thirdsurvey75000/?bbox=2030547.4390548437%2C5271685.9851792175%2C2042614.9348953657%2C5276520.627218256&map-list=1&layers=43

Посо:
Свака част!
Врло вјероватно да су Малкочи некадашње село Модрокапа.

Навигација

[0] Индекс порука

Иди на пуну верзију