Да, одлично си сад потенцирао главна питања.
Видео сам већ био ЗГ коледар, ваљда си га већ био постављао. Као што и сам знаш, то је став правих, ЗГ Хрвата, уз то, образованих, о становништву које очигледно није заједничког порекла са њима, Загрепчанима. Тако да ту отварамо питање, како је рана-модерна хрватска елита гледала на БиХ католике, итд.
Много важније је ово друго што помињеш. Да су БиХ католици били не-Срби и пре но су постали Хрвати, и још важније, да су се само-идентификовали као 'наши', потенцирајући своју, реалну заједницу на терену. Већ сам био похвалио ово Гиљфердингово сведочанство, које си иницијално поставио на топику, и мислим да могу да закључим да је католичко саморазумевање себе као 'нас' и 'наших' потпуно легитимно и да ту нема неког специфично анти-српског саморазумевања, какво постоји код Хрвата од времена 19-вековних теорија и идеологија до данас.
Последња ствар коју помињеш, а то је питање које себи постављаш - када је Католичка црква заузела став да на Србе не могу гледати као на католике и обрнуто - је можда и најинтересантнији моменат.
Знамо већ да је католицизам универзалан у односу на православље, које званично устројава цркве по етничком и локалном принципу. Изгледа као да је католичка црква уствари прихватила - у једном тренутку - органску ситуацију на терену и тако даље развијала своју религиозно-политичку акцију ка Истоку. Наиме, као да су схватили (као што си већ поменуо) да ће од Срба тешко направити унионисте и католике, али, исто тако, као да су прихватили не-идеолошку, органску иницијативу католика са терена да се идентификују са својом црквом као народ, а контра иноверних.
О Македонцима не могу...нису саслужили. Можда кад изграде споменик српском војнику који им је створио ту државу...пошто су мајстори за споменике.