Оно што ме занима је то да ли данас у источној Херцеговини има потомака тих фамилија које су прешле на православље?
Исто тако ми је нејасно како је требињска бискупсија могла бити католичка ако је основана 200. година пре хумске епископије (хумска епископија је основана 1219. године). Дакле, требињска бискупија је основана 1019. године, а црквени раскол се као што знамо десио 1054. године.
Govorim o kontinuitetu. Naravno da trebinjska biskupija nije bila "katolička" u doslovnom smislu 997. kad se prvi put pouzdano spominje. Teško bi uopće bilo govoriti o tom je li katolička ili ne i poslije 1054. a prije 1219. Nakon 1219. možemo govoriti o pravoslavlju i katoličanstvu u istočnoj Hercegovini jer imamo sukob dvije crkvene hijerarhije. Već 1265. imamo vijesti da su "šizmatici" opljačkali trebinjskog biskupa.
Što se tiče sela za koje postoje spomeni prelaska na pravoslavlje u izvorima, 1629. imamo opis prelaska dva sela u Popovu, Dubljana i Dračeva. Trebinjski biskup Andrijašević to ovako opisuje "uochi anni avanti non havendo havuto il Pastore, che la diffendesse, il Metropolita Scismatico le ha occupate (due chiese) e dementati quasi tutti, si che sole 9 famiglie ancora sono Cattoliche." Inače je tu ranije bilo 60 katoličkih obitelji i Andrijašević dalje navodi da su mu ove koje su prešle na pravoslavlje javile da su se spremne vratiti na katoličku vjeru ako im biskup osigura trajnog župnika koji će živjeti u tim selima a ne u Ravnom. Kako im biskup nije mogao ispuniti želju, kaže da su ostali u pravoslavlju. Tako je i 300 godina kasnije gdje je Dračevo pravoslavno selo a potomci onih 9 obitelji koje su ostale katolici su činili polovicu stanovništva Dubljana. Andrijašević navodi i da je pravoslavni metropolit(ja mislim da možda misli na igumana Zavale) zaposjeo i katoličke crkve Svetog Ivana Krstitelja u Dračevu i Svetog Stjepana u Dubljanima.
Mihovil Restić, kasniji trebinjski biskup, opisuje i prelazak katolika na pravoslavlje u kapelaniji Žurovići u izvješću iz 1639. Tad je u selima Orah, Berojevići, Slavogostići i Kalađurđevići još bilo 14 katoličkih kuća. Ostali su prešli na pravoslavlje a 300 godina kasnije će u katoličkoj vjeri biti samo rod Radulovića iz Kalađurđevića. 5 godina kasnije kapelaniju posjećuje don Josip Marija Bonaldi iz Zadra, koji kaže da ljudi u tom kraju nisu vidjeli katoličkog svećenika više od 50 godina. Žale se da nisu imali kog da im podijeli sakramente i da su bili prisiljeni tražiti od pravoslavnih svećenika da ih krste i vjenčaju. Imaju trošnu crkvu svetog Petra, koja će uskoro biti uništena u potresu 1667. i čije ruševine i danas postoje. Imaju i crkvu ili kapelu Svete Tekle koja je danas nepoznata. Bonaldi dijeli pričest i broji 135 osoba dovoljno starih za pričest(preko 10 ili 11 godina). Navodi i imena i prezimena(u nekim slučajevima samo imena očeva) svih glava domaćinstava. Prezimena su Dundović, Pišulić, Dadatović, Vukotinović, Carev, Vučetić, Milošević, Radulov, Gunjavac, Oborina, Mikašinović i još nešto drugih. I ovi ljudi kažu da su prešli na pravoslavlje zbog manjka svećenstva i da ako im se pošalje župnik, spremni su se vratiti. Kako se to nije dogodilo, u katoličanstvu će ostati samo Radulovići.