Као што је наведено у претходном посту, Шипке су једна од породица која потиче од брата кнеза Ратка са Змијања, Влаје. Да је презиме Шипка прилично старо говори и податак да је присутно, како у Змијању тако и Унцу, Бјелају и Поуњу, при чему се западнокрајишки огранак Шипки морао прилично давно одвојити од змијањског. На Змијању знају само да су Шипке из рода Влајиног, док у Унцу и Поуњу знају и за њихово старије презиме Бајић. С обзиром да су Бајићи такође потомци Влајини, може се прилично основано закључити да су Шипке огранак змијањских Бајића. Док на Змијању начин постанка презимена Шипка повезују са физичким карактеристикама претка, "кога су због висине звали Шипка" дотле у Унцу и Бјелају настанак презимена повезују са сарадњом претка са Турцима, па кажу: "Свет рекао: Бајићи уз Турке к'о шипка уз бубањ. Тако прозвани Шипке."
У сваком случају, Шипке се у Унцу јављају доста рано у насељу Велико Очијево. По предању тамо су доселили још у 18. вијеку из Врлике у Далмацији. У Далмацији нема Шипки, а једини Бајићи који славе Марковдан присутни су у Бискупији код Книна. Не знам да ли би Шипке са обзиром на предање могли бити од ових Бајића. Подручје Бискупије јесте насељавано са подручја Босанске крајине током Бечког рата, крајем 17. вијека. Видјели смо из предања да је кнежински род са Змијања имао контакта са Стојаном Јанковићем. Није искључено да су тад неки марковштаци доселили са Змијања у Далмацију, а међу њима су могли бити припадници породице Бајић са надимком Шипка. У 18 вијеку су се неки Бајићи-Шипке могли настанити у Унцу, при чему су задржали надимачко презиме Шипка, док су њихови рођаци у Бискупији задржали основно презиме Бајић. Ово је једна од могућих верзија како су Шипке могле доћи у Унац и требало би је провјерити генетичким тестовима, у првом реду тестирањем далматинских Бајића.
Из Великог Очијева, Шипке су се током 19. вијека расељавале по селима Бјелајског поља и Бравског, али и преко Грмеча по Поуњу све до Сане и Козаре.
Истовремено су Шипке које су остале на подручју Змијања, биле присутне у Раткову, Павићима, али и у околним селима бањалучке околине. Не знам да ли су Шипке са подручја Лијевча од уначких или змијањских Шипки, али их је и тамо било у неколико насеља.
Треба рећи да су Шипке из Добрње на Мањачи, које су славили Ђурђевдан, заправо прибраћени Дулићи.
У Поткозарју је било Шипки, које су славиле и Марковдан, и Ђурђевдан и Аранђеловдан и Јовањдан, па је тешко разабрати да ли су неки од њих уопште повезани са змијањско-уначким Шипкама.
На подручју Босанске крајине Шипке су биле присутне у сљедећим насељима (насеља по попису из 1991):
Шипка, Марковдан, Босанска Крупа/Босанска Крупа
Шипка, Марковдан Дренова Главица Босанска Крупа
Шипка, Марковдан Пученик Босанска Крупа
Шипка, Марковдан Бјелајски Ваганац (Јазбине) Босански Петровац
Шипка, Марковдан Кленовац Босански Петровац
Шипка, Марковдан Суваја Босански Петровац
Шипка, Марковдан Мало Очијево Дрвар
Шипка, Марковдан Велико Очијево Дрвар
Шипка, Ђурђевдан Бјелајци Босанска Дубица
Шипка, Марковдан Аранђеловдан Јовањдан Читлук Босанска Дубица
Шипка, Ђурђевдан Горњоселци Босанска Дубица
Шипка, Марковдан Аранђеловдан Јовањдан Стригова Босанска Дубица
Шипка, Ђурђевдан Влашковци Босанска Дубица
Шипка, Горња Јутрогошта Приједор
Шипка, Марини Приједор
У врбаској зони Босанске крајине:
Шипка, Марковдан, Горње Ратково/Кључ
Шипка, Козаруша, Приједор
Шипка, Ђурђевдан, Добрња, Бања Лука
Шипка, Марковдан, Драгочај/ Бања Лука
Шипка, Марковдан, Мотике/Бања Лука
Шипка, Марковдан, Павићи/Бања Лука
Шипка, Марковдан, Драгељи/Босанска Градишка
Шипка, Марковдан, Јакуповци/Лакташи
Шипка, Марковдан, Кобатовци/Лакташи