Форум - Порекло
Порекло становништва => Хрватска - Република Српска Крајина => Тему започео: Slavkos2 Јануар 15, 2014, 05:10:44 поподне
-
Могући правац миграција предака тестираног рода презимена Шобот и етимологија презимена:
-правац кретања носилаца презимена Шобот, ко су, куда и када су се кретали из једне области у другу, ко је од њих и одакле дошао у мој родни завичај.? По мишљењу Симе Јерковића генетика упућује... у правцу: Бијелог Поља, (Црна Гора), Херцеговина, (за коју из општих историјских извора знамо да је до Берлинског конгреса 1878. године обухватала и велик део данашње Црне Горе, Никшић, Бањане, Пиву), Далмација, коју за утврђивање порекла и правца кретања овог рода Шобот ''прво треба добро претрести''.
На потребу доброг претресања Далмације у потрази за пореклом Шобота упућује и сазнање које нам је оставио Петар Рађеновић о Шобатима (Шоботима) у селима Дрвара.
Од свих данас живих и територијално распрострањених Шобота, у новије време чине се конкретни покушаји да се расветли порекло и миграција родова која су пре Првог светског рата насељена у три села на подручју Санског Моста, Крухари, Лужани и Подлуг. Расветљавање њиховог порекла не може бити потпуно без понирања у прошлост Шобота који и данас живе у Далмацији и претраге историјске грађе у архивама у Далмацији. Проблем је материјалне природе. Доћи до архива и посветити време и енергију ''копању'' у архивским ''рудницима'', је скоро немогуће. Ако би се још испоставило да им је ''руда'' сиромашна, трошење енергије и средстава било би узалудно. У датим материјалним могућностима остаје само пука нада да ће се појавити неко од Шобота који је и данас у Далмацији или из скорије прошлости пореклом из већих далматинских гарадова, а заинтересован и посвећен истраживању порекла свог рода и његове повезаности са осталим родовима, братствима Шобот. Јер, ма колико пнекад помислили да се доста грађе налази на интернету, то нажалост није тако и није довољно за увид у конкретне податке предака и стицање потребних конкретних информација о њиховом животу, (месту, времену и садржају живота).
„У збирци ”Порекло презимена Срба у Поткозарју” Шоботи се наводно по преданњу доводе у везу са местом и племеном Кучи у Црној Гори и за племићку породицу Мрњавчевића.”, па правац миграција ове племићке породице поистовећују својим географским пореклом. Данас, кад постоји могућност поузданог утврђивања генетске повезаности појединих племена, оваква предања морају бити под великим знаком питања док се то не потврди научном методом.
-племенска блискост, повезаност родова истог и или различитих презимена, која су настајала тек током 18.века, а племићка породица Мрњавчевић дошла у Куче у 15.веку., мора бити подвргнута преиспитивању. Чињеница да многи родови Шобота славе Св. Димитрија, дакле исту славу коју је славио православни део Мрњавчевића није довољна за доказивање генеаолошке повезаности свих Шобота са овом племићком породицом. ’’Живи’’ доказ су резултати ДНК анализе Y хормозома тестираног носиоца презимена Шобот. Међутим, овде ћу поновити раније постављено питање: када, која лабароторија, којом методом, који материјал и од којег припадник племићке породице Мрњавчевић је тестиран ДНК на основу којих је за Мрњавчевиће утврђена хаплогрупа Е .?
Издвајаући се из јединственог племена поједина братства Мрњавчевића су покатоличена, друга касније мењају породична презимена, нека са истим кореном током времена мењају у разне варијанте, али и у потпуно друга презимена издвојених братстава чији је директни предак из рода Шобот заједнички, а узимају нова презимена која су настајала по разним основама. О издвајању појединих фамилија из братства Шобат са новим презименом пише и Петар Рађеновић: ''Максићи (21 к.) славе Дмитровдан. Доселили пре више колена нз Цетине. Звали се некада Шобати. — Икићи (3 к.) славе Дмитровдан. Рођаци су Максићима, прозвани по Ики-Илији као и они по Макси. Један им огранак отселио пре буне у Чапље (Санскн Мост).'' Из овог произилази да су братства и родови различитих презимена (Максићи, Икићи идр.) поореклом од истог претка из рода Шобат, (Шобот), па према томе генетски блиски по мушкој лози. Та блискост може постојати не само између носилаца различитих презимена, већ и следбеника различитих верских уверења, јер промена вероисповести није могла довести до промене Y хормозома. Тако би генеаолошки тестови ДНК могли показати генетску везу Шобатића и или Шоботића из Црне Горе који су исламске вероисповести са Шоботима православцима из Босанске Крајине и или Шоботима римокатолицима из Хрватске.
И из других извора знамо да су презимена настајала почев од назива племена, имена оца, по звању, по занату, по особинама, по месту, завичају, по надимку члана било чије фамилије, по неким страним речима и значењу речи којима су означавани предмети, ствари, географски рељефи, својства и особине људи итд…
Поуздан начин да се утврди који Шоботи су племенски више или преко ближег претка, односно мање или преко даљег претка генетски повезани јесте тестирање ДНК Y хормозома. Зато позивам Шоботе мушког пола да дају материјал за тестирање и утврђивање којој хаплогрупи припада њихов Y хормозом. Такав позив и молбу с моје стране могу очекивати директно на лични маил и на страницама друштвених мрежа на којима међусобно комуницирамо. За оне који случајно дођу на овај форум и прочитају ове редове упућујем да о свему овом детаљне информације погледају на порталу Порекло: http://poreklo.rs/srpski-dnk-projekat/; http://www.poreklo.rs/2012/04/12/dnk-otkriva-va%C5%A1e-praporeklo/
Детаљна допунска објашњења сви заинтересовани могу добити од преданих сарадника Портала којима се могу обратити овде на страницама Форума и на страницама Портала чији садржај, циљеве и интенције треба упознати и свесрдно подржати. То се очекује и од представника државе Србије, како од њених појединачних представника, тако и од колективних тела задужених за породицу, популациону политику, миграције, историју српског народа итд.
-Етимологија презимена Шобот? На ово питање дуже времена и сам мучно тражим одговор, а недавно ми је исто упутио Младен Гајић, сарадник портала Порекло. Даћу једно виђење мог саплеменика из истог краја. Прво морам рећи да од свих презимена насталих по разним основама најтеже је утврдити основу настанка оних презимена која потичу од стране речи и оних која потичу од речи које имају ретка стара значења. Међу те, чији основ настанка тешко утврдити и објаснити, спада и презиме Шобот у свим досад познатим сродним варијацијама. Понекад ми се учини, сад скоро да сам склон и веровати да се то не може поуздано утврдити да буде јединствено прихватљиво за све родове носиоце овог презимена. Ипак, блиско ми је тумачење које сам чуо од мог презимењака из Подлуга, Сански Мост, којег сам упознао преко сајта Тражим.Инфо..., Ако се добро сећам једно од његових објашњења које он готово сматра дефинитивним је да је презиме настало од речи ШОБОТАЊЕ, а чије значење објашњава као жуборење воде, потока, мањих водопада и таласа у водотоцима. Иначе му верујем јер се предано посветио истраживању порекла и племенске повезаности Санских Шобота, који су настањени, односно били настањени у три села Санског Моста, ито: Подлугу Круварима и Лужанима. Користим прилику да и на овој страници му упутим молбу да се огласи на нашем форуму и порталу Порекло. Такву молбу ћу упутити и непосредно на његову електронску адресу.
Тумачење које је дао о корену настанка заједничког презимена касније сам пронашао и на http://www.srpskadijaspora.info/vest.asp?id=9566, где под презименом Шобат/Шобот поред осталог пише: ’’... u Vukovom "Rječniku" nalazimo samo oblike imenice šobot i glagola šobotati, kojima se označava potmuli zvuk iz neke šupljine. Iz tih izraza je mogao da nastane nadimak za pretka koji je tako govorio (kao da je mumlao).’’
Нису ми позната друга, тако убедљива објашњења значења и корен настанка презимена за многа братства или родове презимена Шобот.
-распрострањеност у бројним областима на простору Југославије, а пре њеног географског дефинисања и државног уобличавања изгледа да су били распрострањени од Аустроугарских до некадашњих византијских држава укључујући и стару Србију. Од почетка 18. века па закључно са данашњим временом бројни су носиоци презимена Шобот од Хрватског приморја, преко кршевите Далманције, урбаног Загреба и целе Босне, посебно у Дрвару, Подгрмечу и Поткозарју, дакле претежно на простору познатом као Босанска Крајина, али и у другим деловима Босне, можда и Херцеговине, а сигурно знамо да их је до недавно било у појединим местима на Косову, да их има данас доста у Војводини и другим крајевима Србије. Од свих данас живих и територијално распрострањених Шобота, наглашавам да у новије време се чине конкретни покушаји да се расветли порекло и миграција родова која су пре Првог светског рата насељена у три села на подручју Санског Моста, Крухари, Лужани и Подлуг.
На крају морам изразити помешана осећања чуђење, упитаност, усхићење и жудњу за сазнањем откуд распрострањеност Шобота учитавом свету. Ево линка који је извор сазнања да их има или их било у Америци, са пореклом из Литваније, Русије, Пољске, Мађарске, Аустрије, Западне Пруске, Француске, Енглеске и и и ... толико свугде да је неминовно на крају се запитати ко зна где их није било.?
https://familysearch.org/search/record/results#count=75&query=%2Bsurname%3A%C5%A0obot~ (на сајту familysearch za pretragu upišite šobot, pored ostalog može te pročitati da je 1689. godine rođen
На сајту Familysearch у рубрику за претрагу упишите шобот добићете поред осталог и податак да је извесни Henri Šobot, kršten 1689 u Engleskoj.
Таква распрострањеност презимена Шобот побуђује интересовање за истраживање порекла корена речи и на енглеском језику, али га и усложњава до највиших граница, укључујући и способност тумачења етимологијског значења на језицима земаља за које се наводи порекло пописаних грађана у Америци 1910 и 1930 са презименом Шобот, (па и на енглеском због поменутог Хенриа Шобот).
-
Шобот је врло вероватно неки надимак или можда турцизам мада је вероватније да је ово што си ти написао, не верујем да су род, има и у мом селу на Златибору Шобота/Шоботовића: они су огранак Перишића из Мокре Горе
-
Према шематизму Пакрачке епархије (Западна Славонија) из 1898. године, пописана су презимена Шабат, Шобат и Шобот. Сви они славили су Никољдан.
Према шематизму Горњокарловачке епархије (Лика, Крбава, Гацка, Капелско, Кордун и Банија) из 1883. године, пописана су презимена Шобат, Шобатовић и Шобота. Сви они славили су Никољдан.
-
Према Шемантизму Дабробосанске митрополије из 1882, презиме ШОБОТ се јавља у следећи мјестима:
Протопрезвитерат бањалучки:
- Лакташи / Митровдан
Протопрезвитерат петровачки:
- Петровац / Митровдан
Протопрезвитерат Сански мост:
- Стари Мајдан / Митровдан
Протопрезвитерат бањалучки:
- Лусићи / Митровдан
Протопрезвитерат приједорски:
- Приједор / Ђурђевдан
Протопрезвитерат Сански мост:
- Томина / Митровдан
Протопрезвитерат дубички:
- Божићи / Митровдан
Протопрезвитерат бањалучи:
- Бањалука / Митровдан
Протопрезвитерат приједорски:
- Приједор / Митровдан
-
Шобот је врло вероватно неки надимак или можда турцизам мада је вероватније да је ово што си ти написао, не верујем да су род, има и у мом селу на Златибору Шобота/Шоботовића: они су огранак Перишића из Мокре Горе
Prema knjizi Novaka Mandića "Srpske porodice vojvodstva svetog Save" Šobotovići iz mog sela su dobili ime po zaseoku Šoboti u Rudinama kod Bileće gde im je bila stara postojbina
-
(http://)
Videti link https://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=531.msg7715#msg7715, pseudonim Slavkos2
-
(http://)
Videti link https://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=531.msg7715#msg7715, pseudonim Slavkos2
Да ли је слава Митровдан донешена из Херцеговине (ако је поријекло из Рудина) или је узета у Крајини?
-
У Далмацији су Шоботи или Шобати постојали једино у заселку Јаре, за који је дискутабилно да ли припада селу Јежевић или Виналић (оба су католичка). Требало би да је данас званично у Виналићу, иако је природније да буде у Јежевићу. На Бенковачком сајту су Шоботи погрешно сврстани у Косоре.
Слава им је Св. Димитрије, ако су подаци поуздани.
Године 1810. било их је 9 у 2 породице (Јованова и Максимова), а 1948. само два члана.
-
Допуњени су резултати на 67 маркера за Шобота из Санског моста (даљим пореијеклом из Дрвара). Са другим тестираним Шоботом (из Каменице у Унцу) од упоредивих маркера разликује се на маркеру 458 и 481, али се поклапа у свим карактеристичним маркерима: 19=17, 391=10, 385аб=14-14, 456=16.
Колико се може прочитати у литератури, у подручје Унца, Шоботи се досељавају из Цетине у Далмацији прилично давно.
Уколико су ови Шоботи у Врлици одавно, онда би се то добро уклапало са предањем уначких Шобота. Врлика и околина је насељена 1692. године. Тад су пописане 4 бандерије православно-католичке. Рекао бих по презименима да је то становништво дошло из западне Босне Гламоча, Купреса. Шобот се помиње као старије презиме неких родова на Змијању које славе Митровдан,али и код неких родова на Купресу. За ове на Змијању се наводи да су старином са Купреса.
Питам се да ли је најстарије боравиште Шобота у Крајини, тромеђа гламочке, купрешке и јањске области- Прибеља и да је смјер сеобе био из Прибеље у Цетину 1692- из Цетине у Унац у 18. вијеку- из Унца у Сански мост и доњу Крајину у 19. вијеку.
Проблем је што се ови Шоботи наведени још у 19. вијеку у околини Врлике, не појављују на списковима досељеника с краја 17. вијека. А они су битна карика за ову верзију сеобе.
-
Сеобе између Далмације и Босанске Крајине не може ни сам Бог похватати. Чини се да је стално било тамо-вамо. Тако да, нећемо никада ни повезати.
-
Сеобе између Далмације и Босанске Крајине не може ни сам Бог похватати. Чини се да је стално било тамо-вамо. Тако да, нећемо никада ни повезати.
Погледах сад баш то подручје у турском попису из 1701. године. Објашњење зашто Шобата/Шобота нема у списковима из 1692. године могло би се објаснити тиме што је преко тих села (Косоре, Виналић, Јежевић) пролазила турско-млетачка граница. Неки дијелови Косора и Виналића су 1699. године припали Млецима, а Јежевић је нпр. сав остао на турској страни.
У Виналићу се тада налази само једна хришћанска кућа, неког Косте. Наводи се и неколико муслиманских старих посједника из овог села. Међу њима и "госпођа Шакира" ;D
Док је Јежевић без иједне хришћанске куће. Ни стари муслимански посједници нису били присутни.
Може се закључити да је то подручје око 1700. године било практично без становника.
-
Допуњени су резултати на 67 маркера за Шобота из Санског моста (даљим пореијеклом из Дрвара). Са другим тестираним Шоботом (из Каменице у Унцу) од упоредивих маркера разликује се на маркеру 458 и 481, али се поклапа у свим карактеристичним маркерима: 19=17, 391=10, 385аб=14-14, 456=16.
Уз искрено извињење и признање да ме није срамота рећи да сам за генетику нестручан и да тешко разумем основну терминологију и резултате тестирања Y-ДНА хромозома, МОЛИМ Вас господине Драјвер да ми детаљније објасните шта значи разлика на маркерима 458 и 481, а шта поклапање у карактеристичним маркерима 19=17, 391=10, 385 а-b=14-14, и 456=16
- у којој мери поклапање одређених маркера указује на заједничког претка, на којој временској удаљености и на ком степену генетичке повезаности. Такође би било интересантно објашњење великог поклапања нарочито мојих маркера са маркерима Вранића из Полаче код Книна. Нешто мање је поклапање маркера осталих из ове групе рода G5.
- на које елементе и сегменте генеалогије указују тзв. карактеристични маркери као на пример ДYS385 а-b, ДYS448 маркер, pa (458 и 481 на којима се вредности разликују код тестираних двојице Шобота).
Надам се да ми нећете замерити што Вам се обраћам директно, као што се надам да остали неће то разумети као да не желим чути све који желе и имају времена да коментаришу вредности које имају су разврстани су код групе рода G5.
Напротив, желим да се у дискусију укључи што већи број истраживача – и тако ми пруже помоћ за разумевање добијених резултата и СВРСИСХОДНОСТИ, значаја надоградње резултата тестирања мог узорка Y-ДНА хромозома sa 67 na 111 маркера, а сагласно мом интересовању и потреби да добијем што поузданије доказе о генетском пореклу, племенској припадности предака који ми досад нису познати, односно доказе о њиховом географском пореклу, миграционом кретању, са називом области и места ако је могуће из што даље прошлости, генетској повезаности са неким од родова Шобот из 20. века, до доласка првих Шобота у мој родни завичај, по слободној процени, пре или средином 19 века. Зато МОЛИМ СВЕ стручне сараднике портала Порекло и Српског ДНК пројекта да се укључе у дискусију на ТЕМУ ПОРЕКЛО И СЕОБЕ ШОБОТА, А НА ОСНОВУ ТУМАЧЕЊА РЕЗУЛТАТА ДОБИЈЕНИХ АНАЛИЗОМ Y-ДНА хромозома. Све ово имајући у виду и предање које имају родови Шобота из области Поткозарја, о томе да су пореклом од Мрњавчевића.
У вези са тумачењем резултата ДНК маркера КАО ЛАИКУ тренутно ми се намећу питања:
1. Како се поклапања у сваком конкретном случају разврстаних у РОД Г5 могу тумачити, какво је значење тих поклапања, а шта значе разликовања?
2. Шта значи учесталост (згуснутост) поклапања, које је најбројније, највише згуснути код упоредивих маркера Шобот из Санског Моста (67 маркера) и Вранић из Полаче код Книна, (111 маркера), нешто мање згуснути код двојице Шобота, а проређеност упоредивих маркера велика код Шобот из Дрвара и Мирковића из Полаче код Книна. Дали празне ћелије код Шобота из Дрвара и Мирковић из Полаче значе да одређена група маркера није нађена у анализираним узорцима материјала (Y хромозома), или то нешто друго значи и шта.
3. Који значај и сврсисходност би имала надоградња анализе узорка Y-ДНА хромозома са 23 односно 67 маркера на 111 маркера за доказивање генетске повезаности, односно временске удаљености најближег заједничког претка овде упоредивих двојице Шобота и Вранића, чији постојећи маркери се у великом броју поклапају ?
4. Имајући у виду сугестију изражену у дискусији на форуму да DYS561 маркер треба сви да тестирају, не могу да не поставим питање какав значај има овај маркер, који није тестиран код Шобота из групе Г5, а од тестираних сврстаних у род Г5 вредност има само Вранић DYS561=16 (по редоследу у табели налази се у 92. ћелији табеле из чега закључујем, ако добро разумем, да за тај маркер Y-ДНА хромозом мора се извршити тестирање на 111 маркера). (Видети упоредни преглед вредности које се поклапају)
-
DYS393 13 13 13 13
DYS390 24 24 24 24
DYS19 17 17
DYS391 10 10
DYS385 14-14 14-14
DYS426 11 11
DYS388 13 13
DYS439 12 12 12 12
DYS389i 14 14 14 14
DYS392 11 11 11 11
DYS389ii 31 31 31
DYS458 19
DYS459 8-10 8-10
DYS455 11 11
DYS454 11 11
DYS447 25 25
DYS437 15 15 15 15
DYS448 19 19 19 19
DYS449 30
DYS464 12-14-15-15
DYS460 10 10
YGATAH4 10 10 10 10
YCAII 20-21
DYS456 16 16
DYS607 12 12
DYS576 18 18 18 18
DYS570 18 18 18 18
CDY 34-36 34-36
DYS442 11
DYS438 10 10 10 10
DYS531 11 11
DYS578 8 8
DYF395S1 15-15 15-15
DYS590 7 7
DYS537 12 12
DYS641 10 10
DYS472 8 8
DYF406S1 11
DYS511 9 9
DYS425 12 12
DYS413 22-22 22-22
DYS557 16 16
DYS594 10 10
DYS436 12 12
DYS490 12 12
DYS534 12 12
DYS450 7 7
DYS444 10 10
DYS481 31
DYS520 21 21
DYS446 13 13 13
DYS617 14 14
DYS568 10 10
DYS487 13 13
DYS572 11 11
DYS640 11 11
DYS492 12 12
DYS565 9 9
DYS710
DYS485
DYS632
DYS495
DYS540
DYS714
DYS716
DYS717
DYS505
DYS556
DYS549 11 11
DYS589
DYS522
DYS494
DYS533 14 14
DYS636
DYS575
DYS638
DYS462
DYS452
DYS445
YGATAA10
DYS463
DYS441
YGGAAT1B07
DYS525
DYS712
DYS593
DYS650
DYS532
DYS715
DYS504
DYS513
DYS561
DYS552
DYS726
DYS635 23 23 23
DYS587
DYS643 10 10 10
DYS497
DYS510
DYS434
DYS461
DYS435
-
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1lFPecPDoai6o7B6ivNpDbwI2jEkNeX6E2tfFK6aLu8Q/edit#gid=2035159322