Анкета

Да ли је неки ваш предак убио Турчина због кога је морао да се одсели?

Јесте
Није
Непознато

Аутор Тема: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу  (Прочитано 48341 пута)

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #160 послато: Октобар 26, 2017, 12:15:37 пре подне »
Говорим ти из искуства. Од свих мојих познаника, ниједног не чух да оптужи локалне конвертите за злочине почињене над Србима у османском периоду, штовише, многи учени Срби амнестирају домаће конвертите и сву кривицу сваљују на Турке из Анадолије. И дан данас, од многих људи чујем да кад виде неку турску серију кажу како наше жене гледају потомке оних који су Србе по Србији, Црној Гори и Босни убијали, третирали као грађане другог реда и силовали им жене. Јесте у Стамболу била стационирана централна власт, али већина муслиманске популације на српским етничким просторима била је домаћег поријекла. И злочине су над Србима углавном вршили ти локални конвертити. Никако не сматрам да је неки данашњи Бошњак или исламизирани Албанац крив за злочине неког свог претка нити да је он у обавези да моли за опроштај потомке неког кога је њихов предак убио (генерализацију мрзим), али је проблем што они нама желе наметнути колективну кривицу што смо у борби за слободу ратовали против њих, оптужујући нас не само да смо над њима починили геноциде, него и да смо се њима "недужнима" светили за злочине  које су почини анадолски Турци. Желе нам наметнути колективну кривицу, па је управо зато битно да знамо истину, како бисмо могли аргументима осујетити монструозну теорију неких њихових пропагандиста (у првом реду Фатмира Алиспахића) о урођеној и колективној геноцидности Срба.

Знају скоро сви Срби да је у Османском царству на снази било шеријатско право, али не знају да шеријатско уређење подразумијева хилафет, тј. исламску теократију у којој не постоје нације и која своје грађане искључиво дијели у вјерске скупине. Већина Срба мисли да су етнички Турци били нека привилегована каста у тој држави, те да сви злочини почињени над хришћанима иду њима на душу. А кад погледамо царски двор, тамо Турака скоро и да није било. Султана је скоро сваког родила хришћанска робиња, скоро сва висока чиновничка елита (паше) била грчког, албанског и словенског поријекла итд. Османско царство је било изразито толерантно на националној основи, али нетолерантно на вјерској.
А Србе нико није напао нити им нанио зло због тога што су Срби нити због тога што имају свијетлу боју коже, него због тога што су немуслимани.

Потписујем све што си написао.  Бошњачки шовинисти користе Турке (Анадолце) као неку врсту штита.  Како би скинули кривицу са својих предака говоре да су за сво зло које су Срби доживели у Османском царству криви Анадолци.  А заправо за сва или скоро сва зла које наш народ преживео у то време су криви конвертити из нашег народа.  Нису долазили Анадолци на српски етнички простор да пале цркве и манастире, да набијају на колац, да силују жене и да продају људе у робље, то су углавном радили они који нису знали ни једну реченицу турског и чија су се презимена углавном завршавала на ић.  Ја просто не могу да верујем да велики део нашег народа стварно мисли да су Срби вековима били угњетени од неких Турака из Анадолије.  У нашим крајевима Анадолаца скоро да није било (можда је неки случајно залутао), а чак ни Анадолци немају пуно везе за изворним Огуз Турцима, али то је посебна тема.     
« Последња измена: Октобар 26, 2017, 12:17:32 пре подне Свевлад »

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #161 послато: Новембар 01, 2017, 10:15:08 поподне »
Одосте господо изван теме, молим да се вратите, а ове последње коментаре ћу изместити.

Хвала на разумевању. 8)



Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10033
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #162 послато: Новембар 01, 2017, 10:29:15 поподне »
"Свакодневни живот у Османском царству"  :D
Браво ти га за наслов, Амико!
Сликовито.
Између шаргија, туфахија и клинаца под нокте.
"Наша мука ваља за причешћа"

На мрежи Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #163 послато: Новембар 01, 2017, 10:34:05 поподне »
"Свакодневни живот у Османском царству"  :D
Браво ти га за наслов, Амико!
Сликовито.
Између шаргија, туфахија и клинаца под нокте.

Све је обухваћено! ;D



Ван мреже Ковачевић

  • Гост
  • *
  • Поруке: 16
    • Ковачевићи из Коретишта
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #164 послато: Март 18, 2018, 06:12:50 поподне »
О мојима је забележено у једној књизи:
"Поуздано се зна да су због зулума од Турака морали да беже из Прилепа, јер су из освете убили неколико Турчина. Турци су им запросили сестру, али су се они послужили лукавством, тако што су прихватили ту просидбу, па кад су дошли по њихову сестру, оставили су их на конак, понапили их и убили, а затим су побегли из прилепског краја, где су иначе били веома богати, јер су у то време имали воденицу од девет витла, за коју кажу да још данас постоји. Тако су се три брата доселила на Косово и Метохију још 1600. године, живећи у неколико села Косовског Поморавља. ..."

Ван мреже spahibija

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 153
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #165 послато: Мај 06, 2018, 12:08:21 пре подне »
За мене су то већином митови. Сматрам да је тога било, али у мјери у којој се спомиње у предањима сигурно не. Симптоматично је то што се у предањима скоро никада не истичу негативне стране, увијек се то негдје склони са стране и покушава да се оповргне или се евентуално труди својски да се нађе разлог и оправдање за неко лоше дјело.
Код мене постоји предање да је мој наврђед убио агу у селу Тасовчићи и побјегао у село Опличићи на женино имање. Удаљеност између ова два села износи мање од 10 км, оба су под турском влашћу у то вријеме. Богами, као да је побјегао у Америку, а не пар километара даље. Као да су тадашњи Турци и власт дебили који нису у стању ухватити и осудити било ког преступника у цијелом срезу или нахији, а камоли у два сусједна села. Што би ми рекли: "ниђе везе". Биће да се нешто замјерио аги, па га је овај измлатио и ишћерао из Тасовчића, па мој предак не имајућу гдје да оде, појави се у оближњем селу на женином имању. 

Да не скрећем с теме, то ме подсјети на причу коју сам чуо од више људи како је Хитлер служио војску у Калиновику и још ту добио први чин. И то људи озбиљно причају и мисле. Као да човјек није најпознатија свјетска историјска личност о којој се вјероватно зна сваки дјелић живота. И наравно да то нема нигдје записано, осим у нашим митовима.
« Последња измена: Мај 06, 2018, 12:11:11 пре подне spahibija »

Ван мреже Romanijski

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 783
  • Ја ратујем сам...
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #166 послато: Мај 06, 2018, 08:56:55 поподне »
 Ja neumijem uopšteno, pa ću o mojim precima. Priču o krvnoj osveti i seobama čuosam kao dijete.
Ali to mi je zvučalo kao neka istoriska priča i dasmo doselili iz Vrbe pored Gacka. Veza između porodica postojala je do 1941. i onda prekid stradanje i u Hercegovini i na Romaniji. Hercegovci kada su  pisali knjigu o Subotićima tačno navode Lazara , ali neznaju gdje je odselio.
I još  jedan detalj interesantan da je korak između generacija do mene oko 33 godine.

Ван мреже Malesevic

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 517
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #167 послато: Јул 28, 2020, 01:36:05 поподне »
Убиство Турчина као разлог селидбе, одласка и мењања средине је нека општа легенда у скоро свакој српској породици. Изгледа да је та жеља за осветом и мржњом према окупатору довела до  "сваки свога убите Турчина"-феномена.

Навешћу пример моје породице. Знало се да је у селу некада био турски чардак у коме је боравио некакакв бег, као што се знало да је породица ту такорећи староседелачка. Такође се знало да се једна грана породице одселила у једно друго село удаљено неких 15ак километара од нашег села. Легенда каже овако: тај бег хтео да спава са женом тог нашег претка што се одселио и онда овај убије бега и побегне у друго село на други бегилук и тамо га нико није дирао јер је то други бегилук.

Истина: Стриц и ја смо се дуже време занимали (и сада занимамо) израдом породичног родослова и током тих истраживања смо дошли у принципу до истине о читавој тој причи пресељења. Један предак је врло рано умро, оставио је иза себе младу удовицу и малог сина. Удовица се удала у то друго село и са собом повела и малолетног сина, који је задржао очево презиме и у новом крају се оженио и засновао своју породицу са презименом Малешевић и данас у том крају постоји више породица са тим презименом и сви воде порекло од њега. У принципу, доста једноставна животна прича, која се није десила ни тако "давно", али је послужила за стварање легенде о убијеном Турчину.

Да је свака породица убила "свог" Турчина, тешко да би их данас било још на овом дуњалуку :)


Ван мреже Starovlah

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 209
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #168 послато: Август 04, 2020, 06:23:31 поподне »
Да је свака породица убила "свог" Турчина, тешко да би их данас било још на овом дуњалуку :)

Da! :D Bilo je naravno slucajeva da su se selili i zbog krvne osvete ali vjerovatno je to bilo vrlo rijetko. U slucaju koji je naveo Malesevic ocigledno je da selidba zbog krvne osvete na tako maloj udaljenosti (15 км) nebi imala smisla. (Nebi imala smisla ni ya ubistvo obicnog seljaka a kamo li bega)
Istrazivanja su pokazala da je najcesci motiv za seobu bio ekonomske prirode ili opsti teror turske vojske nakon vecih okrsaja i buna kojih je bilo mnogo kroz 18 i 19 vijek. (Za ubistvo bega moralo bi se bjezat u Rusiju  :D :D :D)
Наша мука ваља за причешћа

Ван мреже Romanijski

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 783
  • Ја ратујем сам...
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #169 послато: Август 04, 2020, 07:26:34 поподне »
 Било је свега и свачега... О конкретним случајевима нећу јер нису сви докази још сабрани.
 Свима на форуму промичу детаљи. Честа два разлога појављивања неке нове лозе у генетски старијој лози.
1. разлог је да турци нису дозвољавали да се неки род превише намножи на неком простору и
    тад су приступали раздвајању и промјени имена оног дјела кои је издвојен и помјерен на
    другу локацију. То је била бојазан од великих родова на побуну.
2. разлог било је скривање идентитета хајдучких породица јер су турци били немилосрдни
    према породицама.

 Надам се догодине да ће бит прикупљено довољно за објављивање можда баш на овој теми.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #170 послато: Август 04, 2020, 08:53:05 поподне »
Da! :D Bilo je naravno slucajeva da su se selili i zbog krvne osvete ali vjerovatno je to bilo vrlo rijetko. U slucaju koji je naveo Malesevic ocigledno je da selidba zbog krvne osvete na tako maloj udaljenosti (15 км) nebi imala smisla. (Nebi imala smisla ni ya ubistvo obicnog seljaka a kamo li bega)
Istrazivanja su pokazala da je najcesci motiv za seobu bio ekonomske prirode ili opsti teror turske vojske nakon vecih okrsaja i buna kojih je bilo mnogo kroz 18 i 19 vijek. (Za ubistvo bega moralo bi se bjezat u Rusiju  :D :D :D )


Nebi se složio sa tobom u vezi udaljenosti. Da citiram jednogo tvoga zemljaka sa Police sa kojim sa govorio prije 30 i više godina. Pobeći iz Lijeve Rijeke u Peć ili na tvoju Policu bilo je ko pobeći danas iz CG ili sa Kosova u New York da ga citiram. Reč je o čuvenom lelekaču sa Police da mu ime ne navodim.


Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10033
  • I2a S17250 A1328
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #171 послато: Август 04, 2020, 09:09:27 поподне »

Nebi se složio sa tobom u vezi udaljenosti. Da citiram jednogo tvoga zemljaka sa Police sa kojim sa govorio prije 30 i više godina. Pobeći iz Lijeve Rijeke u Peć ili na tvoju Policu bilo je ko pobeći danas iz CG ili sa Kosova u New York da ga citiram. Reč je o čuvenom lelekaču sa Police da mu ime ne navodim.

Зависи где се бежало и какве су околности биле на снази. Истраживао сам случајеве бежања из неких села пљеваљског краја у оближња која су буквално удаљена 10-ак километара. Зависи само под чију заштиту се бежало.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #172 послато: Август 04, 2020, 09:43:30 поподне »
Зависи где се бежало и какве су околности биле на снази. Истраживао сам случајеве бежања из неких села пљеваљског краја у оближња која су буквално удаљена 10-ак километара. Зависи само под чију заштиту се бежало.


Mudro zboriš ko pobegne iz Rugova u Pepiće je zaštićen ko niko jer su izmedju njih Velika i Šekular.
A nije trebalo ni toliko daleko. Eno u Košutane dosta Muriqija za koje nije baš sigurisht ko im je bio paradeda.

Ван мреже Starovlah

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 209
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #173 послато: Август 25, 2020, 06:51:36 поподне »

Nebi se složio sa tobom u vezi udaljenosti. Da citiram jednogo tvoga zemljaka sa Police sa kojim sa govorio prije 30 i više godina. Pobeći iz Lijeve Rijeke u Peć ili na tvoju Policu bilo je ko pobeći danas iz CG ili sa Kosova u New York da ga citiram. Reč je o čuvenom lelekaču sa Police da mu ime ne navodim.

И да наводиш име лелекача неби имао ништа против ;D. Удаљеност између Лијеве Ријеке и Пећи, или моје Полице је знатно већа од удаљености коју помињемо (по два дана (х)ода). Међутим, одлазило се и на мању удаљеност (неко рече десетак километара) ако је неко убио припадника "раје" па побјегне под заштиту неког бега који га прими као чифчију и тиме га заштити, али за убиство Турчина селило се преко Јавора на србијанску територију. Безброј је примјера који говоре у прилог овоме али навешћу два. Кучи-Перићи који данас живе на Полици починили су убиство на Полици и побјегли под заштиту Ганића у Рожаје гдје су били безбједни али за убиство турских сватова прије тога у селу Годово код Тутина због чега су и добјежали на Полицу платили су жестоко. Четири од седам синова Аксентија Куча убијено је у освети.
Наша мука ваља за причешћа

Ван мреже birziminium

  • Гост
  • *
  • Поруке: 3
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #174 послато: Септембар 10, 2020, 06:51:16 поподне »
Ево и ја да дам свој лични допринос овој теми.

Старо презиме, односно патроним, моје породице Поповић из Црмнице је "СЕМЕДЕР" (према неким изворима и Семендер).
Постоје двије теорије о настанку овог презимена.
Поуздано знамо да је родоначелник Семедера-Митар (рођен око 1700. године), који се са браћом доселио на посједе Штиљановића у Црмници, у селу Забес.
Према првој теорији, он или неки од његових синова је убио неког турчина и његове мушке потомке и на тај начин му утро сјеме, па су га због тога прозвали Семе(н)дер.
Према другој теорији је истом турчину одрао кожу са главе.

Ова предања је тешко доказати, јер наравно не постоји писани трагови о свему овоме, али обзиром да је Црмничка нахија била граница са Османским царством (Крајина и Скадар) и да су појединачни сукоби са турцима били чести и свакодневни, није искључено да се стварно тако збило.
Један од "доказа" за ово наше предање је тај што је наша породица прихватила презиме Поповић тек почетком 20. вијека, па тако постоји континуитет преко 200 година.
(Презиме Поповић је, као и у другим крајевима ЦГ, настало због много попова у нашој породици, од којих је најзначајнији Прота Саво Семедер Поповић из Црмнице, први свјештеник у ослобођеном Бару (1878. године) и један од оснивача прве Барске (Српске) читаонице и библиотеке у Бару, као и један од најугледнијих Барана у то вријеме, којем је и краљ Никола посветио једну од својих кратких пјесама)

Ван мреже Paradoks

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 70
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #175 послато: Октобар 28, 2020, 07:01:54 поподне »
Имам потребу да поделим чак два случаја овог феномена у фамилијама из истог брака, наиме, мој прадеда наводи да су се његови преци доселили из околине Охрида у Преображење код Врања због убиства Турчина:

https://drive.google.com/file/d/1EW8YtAu-9DBJaCmrjT7jhmJKhCiKcKdi/view?usp=sharing

А у одвојеној публикацији наводи да је деда његове супруге Анђе, Риста (Ђорић?) убио Турчина да би спречио силовање младе жене или девојке из села па се због тога морао одселити и населити у Медвеђу близу Крушевца:

https://drive.google.com/file/d/1m9phLen-WPWQ9iTXc_A9Z1rgS9U2AWcx/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1O7x1H13O7xFR3I9YLjkeWPWR_Ik_eMgB/view?usp=sharing

Ван мреже Blazhinho

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 101
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #176 послато: Новембар 01, 2020, 08:51:37 поподне »
Iskoci mi skoro ova tema, pa pomislih da predanje o mojim precima moze da ima veze sa ovim. Naime, za moje pretke pise da su imali nadimak "Kijacari" (kijak znaci kolac), jer su se borili protiv Turaka drvenim kolcima. Kad se vec spominje neka borba, moguce je da se upravo radi o ubistvo Turcina. Trebalo bi da su za vreme Prve velike seobe otisli iz Metohije i dosli u Sumadiju. Nigde se ne pominje vreme nastanka nadimka, ni kada su se to borili sa Turcima, ali, kada se navode, pise "Kijacari (grupa familija) dobili nadimak...", dakle sve te danasnje familije imaju taj nadimak, sto upucuje da je on nastao za vreme, ili pre dvojice najstarijih predaka - brace koja su rodjena pocetkom 18. veka.
« Последња измена: Новембар 01, 2020, 08:55:38 поподне Blazhinho »

Ван мреже Njegos88

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 39
Одг: Феномен убиства Турчина као разлог за сеобу
« Одговор #177 послато: Децембар 29, 2021, 11:52:48 поподне »
Да. Јоко Гиљен Кривокапић. Перјаник за Његоша.

Посијеци толико глава да га је свети Петар Цетињски морао протјерати у Херцеговину да се смири. Када није секао главе, крао је света звона из венецијанских цркава.

Цитат


Цитат
Neki Crnogorci su u vrijeme Petra I Petrovića Njegoša ukrali zvono s crkve u Perastu zbog čega im je neko vrijeme bio zabranjen pristup pazaru u Kotoru. [7].


220 Катуњанима

От Нас Владике Петра
Превасходитељному Господину Губернатору и прочим главаром и старјешинам и свијема Катуњанима драго поздрављење.
Ето видите колико је зла и погибије било ради звона перашкога, што украде Јоко Гиљен Кривокапић и колико је народ с тога муке и штете имао. Такођер чујете како су Убличани украли три вола из Доброте, за које су мене књиге дошле од господина капитана од циркула и ја сам умах писао Бјелицама да волове врате оли да их плате. А вама свијема Катуњанима пишем и дајем на знање, ако нећете кулук држати, како сте на посљедњи вас састанак преда мном рекли и обећали и ако нећете зле људи ћерати и кастигавати и с државом ћесарском мирно и лијепо живјети, да ћу се ја од свакога вашега посла уклонити и да ћу молит гуверан ћесаро-краљевски да мене за ваша дјела не позива, пак таде чините што ви је драго и што добијете од вашега непослуха и самовољства то ће бити ваше. Само вас молим да се договорите и да из договора дођете по два главара од кнежине да ми писмо дате, што ћу ја одговорити ћесаро-краљевском Гуверну на књигу, коју сам ви кажева и два пута писа све што у њу пише и како иште да му ја чисто одговорим не само хоће ли звоно перашко и плијен шпиљарски бити враћен и штете плаћене, него и сувише од свега, хоће ли Црногорци истинито држати мир и тишину сусједску с државом ћесарском оли неће. Но ја без вашега договора нијесам мога, нити могу ишта одговорити и то је за мене велико безпокојствије, јербо на овакве књиге ваљало би убрзо одговарати. И ако ми барем сад не одговорите, ја ћу послати од овога писма копију Гуверну, нека зна да ја нијесам крив него ви, који мене слушати не хоћете.
В прочем јесам ваш доброжелатељ
На Цетиње, нојемвра 6. — 1828.
ВЛАДИКА ПЕТАР

http://svetipetar.blogspot.com/2018/12/220.html


Цитат
У вјековној борби  за  очувању духовног.културног и историјског идентитета,Цуце су посјекле седам паша,четири бега и двојицу бимбаша и то:
1.Којица Вуков Кривокапић,из Заљути,посјекао је Салих пашу 1858.год. у Кити планини,
2.Јоко Гиљен Кривокапић,посјекао је Мехмед пашу у Брестицама,мјесто се данас зове Мехмедова продо,
3.Кнез Роган је са Цуцама погубио Ченгић пашу,
4. Кнез Роган је са Цуцама погубио Хусеин пашу.Свети Петар Цетињски је у славу тих јунака подигао цркву на Ћипуру,
5.Никац од Ровина Томановићје на Ублима Чевским, са четрдесет биранијех друга,погубио чувеног турског војсковођу Ћехај пашу,
6.Војвода Илија Звицер је посјекао Фериз пашу у Дуги Никшићкој,
7.Ђоко Лазарев Поповић је посјекао чувеног Селим пашу на Вучјем долу,
8.Mика Вуков Стевовић је погубио Ђулек бега,
9.Никац од Ровина Томановић је погубио Ота-бега Мушовића,
10.Кнез Роган је са Цуцама погубио бега Љубовића,
11.Мило Ћосовић,цуцки барјактар,је погубио Мустај бега Арсланагића,
12.Тодор(Зрно) Николин Поповић је посјекао турског бимбашу на Вучјем долу,
13.Матан Вујов Поповић је такође посјекао турског бимбашу на Вучјем долу,
За побједу у чувеној битци на Крусима 1796.год. значај


« Последња измена: Децембар 30, 2021, 12:00:01 пре подне Njegos88 »