Науке и научне дисциплине > Историја

Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.

<< < (2/13) > >>

rugovac:

--- Цитат: НиколаВук  Април 12, 2017, 12:27:05 пре подне ---Прелиставао сам "Ибарски Колашин" од Лутовца и пронашао занимљиве податке о великом колашинском братству Лопаћана. Они су ми занимљиви с једне стране зато што се мој пријатељ и колега са факултета, који је Лопаћанин, тестирао у оквиру ДНК акције јужна Србија-КиМ, а с друге стране зато што имају занимљиву славу (Јовањдан, 20.01.) и предање. Наиме, Лутовац је прибележио да сви родови овог братства имају предање да потичу из села Лопате близу Лијеве Ријеке у Црној Гори (тестирани пријатељ ми је такође потврдио да и у његовој породици постоји ово предање). Лопате се налазе у епицентру васојевићке територије, па и тај мој пријатељ за своје претке каже да су дошли "из Васојевића". Међутим, нешто ту "не штима", јер нисам чуо за случај да неки васојевићки род слави св. Јована Крститеља, а опет не верујем да је тако дубоко уврежено предање код свих Лопаћана о пореклу из Лопата погрешно. Има ли икаквих назнака да су на васојевићкој територији у неком историјском периоду постојали родови који су славили Јовањдан и који су се потом иселили махом у Ибарски Колашин, али и у неке друге делове Србије? Поставићу неколико цитата из Лутовчевог рада који се тичу Лопаћана, али и других колашинских братстава:

"Најстарији колашински исељеници, из доба XVIII века, јављају се y Лепеници, Гружи и Косову. Али у двема првим областима они се увек не могу са сигурношћу разликовати од досељеника из Црногорског Колашина. То долази отуда што испитивачи не кажу одређено из којег су Колашина досељени; сем тога, досељеници се не могу лако разликовати ни због исте славе и презимена. Например, Кошани, којих је y Гружи било пре 1915 године 147 кућа, могли су доћи у ову област не само из Ибарског Колашина него и из Моравичког Старог Влаха или још даље из Мораче, заједничке матице. Тијанића којих је доскоро било у Загуљу (Ибарски Колашин), има у Гружи, Црногорском Колашину, Дробњацима, Пиви и Метохиском Подгору. Лопаћани – Катанчевићи y Белошевцу (Лепеница), досељени тамо из Лопата у Црној Гори, без сваке сумње род су са Лопаћанима y Ибарском Колашину, који воде порекло из истих Лопата."

"3. Сродство и етничке одлике. Већ по томе што су Колашинци, људи из ове области се сматрају да су једно, као какво племе; тако на њих гледају и околни крајеви. Иначе се они унутра деле на братства и родове. Има братстава врло великих која никада нису мењала своје презиме. То се особито запажа код родова који су најраније насељени из Брда: Јакшићи, Божовићи, Орловићи, Томовићи, Влашковићи, Ђурићи. Друга такође угледна братства распала су се у много родова. Али она имају и заједничко свеобухватно презиме, као Коматовићи, Кошани, Дробњаци, Лопаћани, које се помиње само када хоће да се обележи шире сродство. То су велике скупине родова од 50 до 150 кућа. Распадање неких братстава ишло је дотле да се поједини родови презивају по деду."

--- Крај цитата ---

1. Што се тиче славе св.Јована тачно је да је део Васојевића Лопаћана славио ту славу па су опет врстили Св.Аранђео. Један део тих Васојевића који се иселио није поново узео Аранђеловдан но је задржо Јовањдан. Тих фамилија има у Ивањици а мислим да исто славе Ђукићи на Полици. То би могао да потврди и Видоје пошто он њих Поличане зна.

2. Кад сам поменуо те Васојевиће из Ивањице, да напоменем да је од њих Оливера Катарина. Они су иначе од Драговића из Ђулића, ти њени Петтовићи.

3. Овде се помињу Тијанићи али по ко зна који пут прави се иста грешка и породице које имају исто презиме на вештачки начин се везују. Тијанићи из Загуља су се селили у Гружу, и у Подгор а на крају сви иселили у Топлицу. Они су исто братство и сви славе св. Петку.
Тијанићи из Пиве су потпуно друго братство и нема никакве сродности са првим Тијанићима.

Од ових првих Тијанића је покојни Александар Тијанић.

Милош:

--- Цитат: Милош  Април 12, 2017, 08:57:54 пре подне ---Пeтap Ж. Пeтpoвић cпoмињe Лoпaћaнe у ceлимa нa зaпaдним пaдинaмa Poгoзнe. Зa cвe њиx дeциднo кaжe дa cлaвe Cв. Joвaнa, дa cу из вacojeвићкиx Лoпaтa, a cтapинoм Mopaчaни.
Љубoмиp Пaвлoвић зa Лoпaћaнe кaжe дa cу из Лoaтa у Вacojeвићимa. У књизи "Кoпaoник" нa cтpaни 121 кaжe: Лoпaћaни из Лoпaтa у Лиjeвoj Pиjeци у Вacojeвићимa. Mи cмo Лoпaћaни кaжу; oдбиjajу и пoмиcao дa cу oд плeмeнa Вacojeвићa, oд дaнaшњиx Вacojeвићкиx Лoпaћaнa." Oн дaљe дaje тeзу дa cу уcтвapи били кaтoлици и дa cвoj нaзив нoce нe пo мecту Лoпaтe, вeћ штo cу ce кpcтили ca цeлoм шaкoм, кao лoпaтoм.

--- Крај цитата ---

Дoдao биx дa Пeтpoвић у cвojoj cтудиjи Paшкa cпoмињe Кoзapeвo, кoje ce гeoгpaфcки глeдaнo, нe нaлaзи у И. Кoлaшину, вeћ у Бaњcкoj, a шиpe у Paшкoj oблacти. Чecтo ce и нaзивa Бaњcкo Кoзapeвo. Зa Mилocaвљeвићe кaжe дa cу cтapинoм Mopaчaни. Кoje би тo бpaтcтвo билo, ocтaje питaњe...

Милош:

--- Цитат: Милош  Април 12, 2017, 08:57:54 пре подне ---Пeтap Ж. Пeтpoвић cпoмињe Лoпaћaнe у ceлимa нa зaпaдним пaдинaмa Poгoзнe. Зa cвe њиx дeциднo кaжe дa cлaвe Cв. Joвaнa, дa cу из вacojeвићкиx Лoпaтa, a cтapинoм Mopaчaни
Љубoмиp Пaвлoвић зa Лoпaћaнe кaжe дa cу из Лoaтa у Вacojeвићимa. У књизи "Кoпaoник" нa cтpaни 121 кaжe: Лoпaћaни из Лoпaтa у Лиjeвoj Pиjeци у Вacojeвићимa. Mи cмo Лoпaћaни кaжу; oдбиjajу и пoмиcao дa cу oд плeмeнa Вacojeвићa, oд дaнaшњиx Вacojeвићкиx Лoпaћaнa." Oн дaљe дaje тeзу дa cу уcтвapи били кaтoлици и дa cвoj нaзив нoce нe пo мecту Лoпaтe, вeћ штo cу ce кpcтили ca цeлoм шaкoм, кao лoпaтoм.

--- Крај цитата ---

Paдocлaв Пaвлoвић

НиколаВук:
Занимљиво, дакле колико сам испратио, за Лопаћане постоје две претпоставке о пореклу, једну је изнео Милош, другу Руговац:

1) старином су из Мораче, а постоји могућност да назив нису добили по селу Лопате (које се ни не налази у Морачи већ у Васојевићима) већ зато што су се крстили целом шаком, тј. били су католици; да ли Павловић овиме имплицира да су они старином Арбанаси католици?

2) Лопаћани су Васојевићи који су напустили прослављање Аранђеловдана и вратили се на стару славу Јовањдан (?); једини проблем са овиме је што Васојевићи које сам до сад питао око прославе Јовањдана не знају да је икада неко њихово братство славило ту славу.

Очекујемо познаваоце васојевићких прилика да разреше недоумицу.  :)

rugovac:

--- Цитат: НиколаВук  Април 12, 2017, 10:36:21 пре подне ---Занимљиво, дакле колико сам испратио, за Лопаћане постоје две претпоставке о пореклу, једну је изнео Милош, другу Руговац:

1) старином су из Мораче, а постоји могућност да назив нису добили по селу Лопате (које се ни не налази у Морачи већ у Васојевићима) већ зато што су се крстили целом шаком, тј. били су католици; да ли Павловић овиме имплицира да су они старином Арбанаси католици?

2)Лопаћани су Васојевићи који су напустили прослављање Аранђеловдана и вратили се на стару славу Јовањдан (?); једини проблем са овиме је што Васојевићи које сам до сад питао око прославе Јовањдана не знају да је икада неко њихово братство славило ту славу.

Очекујемо познаваоце васојевићких прилика да разреше недоумицу.  :)

--- Крај цитата ---


1) овакве реченице даje неко добио име јер се крстио целом шаком тј. "лопатом" су крајње наивне и неозбиљне.

2) ниси добро разумео. Део Васојевића је по договору унутар племена почео са слави Св. Јована да би могли да се посећују на славама са осталим Васојевићима у време слава. О томе имаш у књизи Племе Васојевићи од Вешовића.

Навигација

[0] Индекс порука

[#] Следећа страна

[*] Претходна страна

Иди на пуну верзију