Аутор Тема: Сељанце, општина Косовска Митровица  (Прочитано 1378 пута)

Ван мреже Милан Илић

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 41
  • J2b2-M241>Z638>Z631
Сељанце, општина Косовска Митровица
« послато: Април 25, 2018, 02:09:19 поподне »
Сељанце

Село је под брдима у Мурсељевачкој чуки, Исљамовићкој чуки, на Преслу и под Висикучком (1358). Међе села су: Седрава (река), Забрђска река, Главеја (1428), Јашарова река, Остро копље, Бугарска река. Селом протичу Ломовска река и Чолин поток. Пије се вода с извора и двадесетак бунара. Познатији извори имају називе: Јосићки извор, Маљоковићки извор, Таировићки и Куртовићки извор, Дољаначка вода, Зећирова вода, Топлик. Ниже кућа су њиве и ливаде, а утрина и шума су више кућа. Делови атара се називају највише по родовима: Мурсељ, Исљам, Маљок, Куртовић, Росуље, Видарица, Дољанце, Горанце, Крналово (1447), Растелница, Ломови, Исљамов поток, Абут и Чука.

Постоји подела села на махале. Удаљеност између њих је 200-500 метара. У махалама куће су наблизу, 20-50 метара удаљене једна од друге. Махале се називају: Мурсељева мала, Исљамовит, Маљоцки, Таировци, па махале Видарица, Дољанце или Дољани, Горанце или Горани, Јосићи или Јосићка мала. У гробљу Горанцу – Горанима копају се Морачани – Јовановићи и Стевићи, а у гробљу крај Црквишта сахрањују остали српски родови.

Село Селанци је записано 1774. године у Девичком катастиху. Године 1921. у Сељанцу су 75 домаћинстава са 470 чланова. Године 1948. у селу су 98 домаћинстава са 729 чланова.
У Растелници је Црквиште, а око Црквишта, у ливадама виде се трагови насеља. Мала црква у Црквишту је у рушевинама. Друга црквина је у Бековићкој мали. Овде је мала црква сасвим срушена. Казује се да је у Куртовићкој мали била кућа оног попа који је опслуживао ове цркве.

Родови

-   Исајићи (од Исајло) – Исићи, данашњи Јосићи/Јовановићи и Деспотовићи (6 кућа, Св. Петка, јесења и летња). Предак Јосије из Црепуље у Ибарском Колашину био је чифчија „на агиној земљи“. Сибин Јовановић, члан овог рода, наводи да су данашња деца девето колено од досељења. У исто време кад и Јосија из Црепуље су се одселили Јакша и Ђура, рођена браћа Јосијева и настанили се у Бучи, селу на левој страни Ибра. Онамо живе њихови потомци: Миловановићи и Ђурђевићи у Добрави, засеоку Мошницама; Лазићи у Коњуви у Топлици и Вучковићи, у Мерћезу у Топлици.

-   Дедићи (Арбанаси), доселили се уз Бајгоре на Косову, пореклом су из Фанде у Северној Албанији. Дошли су као католици, а у новом крају су помухамедањени (58 кућа). После рата 1877/78, из Игришта у Горњој Топлици су дошли мухамедански арбанаси мухаџири Игришта - Дуљ (3 куће).

-   У исто време настањују се: Лозанци-Симоновићи (2 куће, Ђурђиц и Ђурђевдан) из Лозна и Мијаиловићи (4 куће, Св. Јован Милостиви, 12. новембра) из Борчана.

-   После ратова 1912/13. године доселили су се Стевићи (2 куће, Св. Алимпије Столпник) из Русманца и Морачанин Јовановић (1 кућа, Св. Арханђео) из Борчана.

ИЗВОР: „Копаник – Радослав Љ. Павловић, приредио Слободан Симоновић“, Брус 2012, страна 238, 239.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5485
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Сељанце, општина Косовска Митровица
« Одговор #1 послато: Април 26, 2018, 11:25:16 пре подне »

Родови

-   Исајићи (од Исајло) – Исићи, данашњи Јосићи/Јовановићи и Деспотовићи (6 кућа, Св. Петка, јесења и летња). Предак Јосије из Црепуље у Ибарском Колашину био је чифчија „на агиној земљи“. Сибин Јовановић, члан овог рода, наводи да су данашња деца девето колено од досељења. У исто време кад и Јосија из Црепуље су се одселили Јакша и Ђура, рођена браћа Јосијева и настанили се у Бучи, селу на левој страни Ибра. Онамо живе њихови потомци: Миловановићи и Ђурђевићи у Добрави, засеоку Мошницама; Лазићи у Коњуви у Топлици и Вучковићи, у Мерћезу у Топлици.

-   Дедићи (Арбанаси), доселили се уз Бајгоре на Косову, пореклом су из Фанде у Северној Албанији. Дошли су као католици, а у новом крају су помухамедањени (58 кућа).

У питању је село Вуча.

Што се тиче овог арбанашког рода, постоји један тестирани Сељаци, који припада хаплогрупи R1b-PH7563, братству Пецај/Пеци. Ово потврђује да су из области Шаље у северној Албанији, велики број Шаљана најпре насељен у Бајгори (и данас највеће село у тој обласи), а одатле се ширили на околна села, потискујући српско становништво. Пецаји су населили Орахово, Жаже, Влахињу, Сељанце...

Друга ствар је потврда да су дошли као католици, јер Пецаји који су остали у матици су и данас у католичанству. Од њих су тестирани Мартини, Шкамби... Такође, да су касно ушли у ислам, говори и податак да у области која је по њима добила назив Копаоничка или Бајгорска Шаља, није било џамија до 1999. Да ли их данас негде има, не знам... Такође се може претпоставити да међу данашњим албанским становништвом ових села има приличан број поарбанашених родова, који се једино тестирањем могу открити.

Иначе у Сељанцу је последњи српски род до '90. био Дрекаловићи, који су дошли касних '50. чини ми се.