Радећи на етничким картама Босне и Херцеговине, у више наврата ми је запало за око да ниједан од три најбројнија народа ни у једној области није доживео такав демографски суноврат у периоду до последњег рата, као што је то случај са Србима у Цазинској крајини. Дакле, овде не говорим о последњем попису из 2013. године, на коме су видљиви резултати етничког чишћења Срба у последњем рату, већ о периоду између пописа из 1910. и 1991. године на којима се може пратити постепена промена етничког састава становништва.
Иако је било и пар мањих српских енклава у Цазинској Крајини, српска села су се налазила пре свега у следећа три географски и етнички компактна српска подручја:
1. Гранични појас према Банији: Пољана, Глиница,
Буковље,
Босанска Бојна,
Градина (Кладушка),
Подгрљевац, Збориште, Црквина, Стабанџа, Дреновац, Равнице, Радач, Добро Село, Новковићи, Бањани,
Булећани, Баштра,
Бјелајци,
Главица,
Глодина,
Ивањска2. Подручје северозападно од Босанске Крупе: Пишталине,
Перна,
Подгомиле,
Округљак,
Грабеж,
Подвран, Љусина, Дренова Главица
3. Подручје између Бихаћа и Цазина:
Бугар, Тржачка Раштела, Рујница, Горња Гата,
Доња Гата, (Агића) Крндија, Буковица, Врело, Градина (Цазинска), Осредак
Сва поменута села имала су убедљиву српску већину 1910. године, док су 1991. године само села чије сам називе подебљао и даље била већински српска. Прецртано село Подгрљевац, које је 1961. године имало 128 становника, потпуно је расељено и на сателитском снимку се практично не види да је икада и постојало, пошто је зарасло у шуму. Сва остала села су 1991. године имала муслиманску већину. Подвучена села су једина која су и 2013. године и даље имала српску већину.
Територијална организација се често мењала између пописа, па поменута села нису имала статус насеља на свим пописима, али се етничко стање у њима углавном може испратити од пописа до пописа. Примера ради, насеље Бањани у својим границама од 1961. године (које су исте и данас) обухвата и насеља Новковићи и Булећани са пописа 1910. године.
Овде ћу навести у којим временским периодима су поједина села постала већински муслиманска:
- Између 1910. и 1961. године: Добро Село, Горња Гата, Тржачка Раштела, Пишталине
- Између 1961. и 1971. године: Пољана, Збориште, Стабанџа, Дреновац, Равнице, Радач, Подвран, Љусина, Рујница, (Агића) Крндија, Буковица, Градина (Цазинска)
- Између 1971. и 1981. године: Глиница, Црквина, Новковићи, Дренова Главица, Осредак
- Између 1981. и 1991. године: Баштра, Врело
- Између 1991. и 2013. године: Буковље, Градина, Перна, Бугар, Доња Гата
У већини ових насеља је до промене становништва долазило постепено, тако што су се Срби исељавали, а на њихово место долазили Муслимани. Навешћу пример Зборишта. Ово је 1910. године било чисто српско насеље. Према попису из 1961. године, имало је 269 Срба, 211 Муслимана и 3 Југословена. Десет година касније у Зборишту је било 710 Муслимана, 84 Срба и 1 Црногорац. Овакве промене у саставу становништва сам на пописима виђао само у појединим насељима на Косову и Метохији, где су Албанци уз прећутну сагласност комунистичког режима под терором куповали имања од Срба и тако преузимали читава села. Међутим, није ми познато да се било шта слично догађало у Цазинској Крајини, па бих волео да чујем да ли је некоме познато због чега су се Срби масовно иселили из ове области. Познато је да су муслимани у Цазинској Крајни највиталнији у Босни и Херцеговини, како демографски тако и економски, али овакво брзо ширење је ипак доста неуобичајено у мирнодопским условима.
На следећој карти сам црном бојом означио границе три подручја која су некада била етнички српска, као и етничку већину 1991. године на подручју катастарских општина (Срби - плаво, Муслимани - зелено), које често обухватају више од једног насеља: