Аутор Тема: Цинцари  (Прочитано 26817 пута)

На мрежи НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6660
  • I2-PH908>Y52621>Y189944, род Никшића
Одг: Цинцари
« Одговор #40 послато: Септембар 08, 2017, 12:18:56 поподне »
Једна од теорија и вјероватно најисправнија. Цинци-петпарац (новчић). Дакле, назив је у почетку био подругљив и подразумијевао је одређене особине; шкртост ..........

Мислим да остале теорије у смислу латинске ријечи sincerus (исправан) или sensare не пију много воде.

Уствари по начину на који изговарају број 5, цинци, док нпр. њима релативно блиски Румуни изговарају ћинћи...
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5023
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Цинцари
« Одговор #41 послато: Септембар 08, 2017, 12:22:27 поподне »
Уствари по начину на који изговарају број 5, цинци, док нпр. њима релативно блиски Румуни изговарају ћинћи...

У cвaкoм cлучajу имa вeзe ca бpojeм пeт-цинци...

Ван мреже vojinenad

  • Етнолог
  • *********
  • Поруке: 2211
Одг: Цинцари
« Одговор #42 послато: Септембар 08, 2017, 12:44:32 поподне »
У cвaкoм cлучajу имa вeзe ca бpojeм пeт-цинци...
Мени пада на памет да би то могла бити и сложеница Цин-цари, што опет можда има везе са називом Царани, који се у источној Србији такође користи за Влашко становништво.

Ван мреже Мића

  • Члан Друштва
  • Писар
  • *****
  • Поруке: 358
  • R1b-PF7562
Одг: Цинцари
« Одговор #43 послато: Септембар 08, 2017, 01:15:06 поподне »
Мени пада на памет да би то могла бити и сложеница Цин-цари, што опет можда има везе са називом Царани, који се у источној Србији такође користи за Влашко становништво.
Назив Царани са називом Цинцари нема везе.
Власи у источној Србији највећим делом вероватно потичу од насељеника из данашње Румуније после Сеобе Срба.
Царан је од Țara Românească, за разлику од Унгурјана, (оних који су дошли из тадашње Угарске).

И ја сам чуо за ону верзију да се назив Цинцар везује за некакву пету римску легију.
"Превише интересовања, премало времена" И. Анђелковић

Ван мреже ...

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 540
Одг: Цинцари
« Одговор #44 послато: Новембар 08, 2017, 01:32:24 поподне »
У раду „Paternal and maternal lineages in the Balkans show a homogeneous landscape over linguistic barriers, except for the isolated Aromuns“ број тестираних и фреквенције у тексту се не слажу са матрицом на крају рада, док је на YHRD највероватније све како треба. Тако да има пар исправки:

AMS - Арумуни Штип
Недостају:
1*R1a (хаплотип који бр 217 који је уписан код Арумуна из Румуније)
6*I-M170 ( 4 х хаплотип бр. 85 I2a Динарик који је уписан код Арумуна из Румуније; 2 х хаплотип бр. 93 I2a2a-M223 који је уписан код Арумуна из Румуније)

ARO - Арумуни из Румуније
вишак они који су наведени изнад.
Недостаје 1 R1b (хаплотип број 252 који је уписан код Грка)

GRE - Грци Тракија
Вишак 1 х 1 R1b који је изнад наведен,
недостаје:
 2 х E3b1-M78 (хаплотипови бр.  27 и 31 који су уписани код Албанаца)
1 х  J-M172 ( хаплотип бр. 162 или 163 уписан код Албанаца)

ALB -Албанци Тирана
Вишак:
2 х E3b1-M78 (изнад наведени)
1 х J2-M172 (изнад наведени)
1*R1a

MAC - Македонци Скопље:
Недостаје 1 х R1a (хаплотип бр. 196, уписан код Албанаца)

Напомена: нисам провлачио све хаплотипове из рада на YHRD, само оне где је било неслагања по броју тестираних. 

Ван мреже Гмитар

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 114
  • R1a>YP343>YP371>YP971>Y57718+
Одг: Цинцари
« Одговор #45 послато: Новембар 16, 2017, 11:42:00 поподне »
Где бих могао да пронађем податке са вредностима маркера за Цинцаре из тих истраживања?

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10867
Одг: Цинцари
« Одговор #46 послато: Новембар 17, 2017, 12:04:03 пре подне »
Где бих могао да пронађем податке са вредностима маркера за Цинцаре из тих истраживања?

Paternal and maternal lineages in the Balkans show a homogeneous landscape over linguistic barriers, except for the isolated Aromuns
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-1809.2005.00251.x/full

Ван мреже Гмитар

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 114
  • R1a>YP343>YP371>YP971>Y57718+
Одг: Цинцари
« Одговор #47 послато: Новембар 17, 2017, 01:09:49 поподне »
Paternal and maternal lineages in the Balkans show a homogeneous landscape over linguistic barriers, except for the isolated Aromuns
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-1809.2005.00251.x/full

Веома захвалан. :)

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10867
Одг: Цинцари
« Одговор #48 послато: Новембар 17, 2017, 02:46:44 поподне »
Веома захвалан. :)

Нема на чему. :)

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Цинцари
« Одговор #49 послато: Март 02, 2018, 05:38:32 пре подне »
Цинцарски језик је сличан румунском. Чуо сам да румуни могу да разумеју цинцарски од 60-80% (у зависности од региона).
Међутим изгледа да је говор Цинцара из Андон Почија у Албанији тешко разумљив за Румуне. То је интересантно зато што Цинцари из Андон Почија и генетски одударају од осталих Цинцара, пре све по високом проценту I2a1b и R1-BY611.

Ово је цинцарски дијалект из Андон Почија
<a href="https://www.youtube.com/v/uh9hePNiPfg" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">https://www.youtube.com/v/uh9hePNiPfg</a>
Румуни могу да разумеју тек око 1/4 (према коментарима).
Ја цинцарски језик не могу да разликујем од румунског, звуче ми идентично. Али овај дијалект са клипа ми звучи врло различито од румунског језика и од цинцарској језика којим причају Цинцари у Грчкој и Македонији.

Цинцарски из Македоније (поређења ради)
<a href="https://www.youtube.com/v/vUeMj9_XrJA&amp;t=3s" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">https://www.youtube.com/v/vUeMj9_XrJA&amp;t=3s</a>
« Последња измена: Март 02, 2018, 05:45:59 пре подне Свевлад »

Ван мреже Zor

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1056
Одг: Цинцари
« Одговор #50 послато: Март 02, 2018, 05:58:23 поподне »
Међутим изгледа да је говор Цинцара из Андон Почија у Албанији тешко разумљив за Румуне. То је интересантно зато што Цинцари из Андон Почија и генетски одударају од осталих Цинцара, пре све по високом проценту I2a1b и R1-BY611.

 Ово је мислим најмање десети пут да говориш Андон Почију и тамошњем цинцарском BY611. :) Сви ти Цинцари припадају старијој BY611 која је раширена по Бугарској и Румунији. И различита је од огромне већине албанских. Сигурно имају више рођака ти Цинцари код Румуна и Бугара него код Албанаца. Могуће и да су тих пар Албанаца цинцарског поријекла. У анонимним студијама се нађе и покоји Албанац од те хаплогрупе. Дистанца ове гране у односу на албанске је од 1300 до 2700 година. Гледајући на то колико су румунски и бугарски хаплотипови међусобно удаљени по маркекрима као и од ових цинцарских, чини се да би могли бити лако и преко 2000 година удаљени.

 

Ван мреже Свевлад

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1737
  • Аутошовинизам је тешка болест!
Одг: Цинцари
« Одговор #51 послато: Март 02, 2018, 06:04:39 поподне »
Ово је мислим најмање десети пут да говориш Андон Почију и тамошњем цинцарском BY611. :) Сви ти Цинцари припадају старијој BY611 која је раширена по Бугарској и Румунији. И различита је од огромне већине албанских. Сигурно имају више рођака ти Цинцари код Румуна и Бугара него код Албанаца. Могуће и да су тих пар Албанаца цинцарског поријекла. У анонимним студијама се нађе и покоји Албанац од те хаплогрупе. Дистанца ове гране у односу на албанске је од 1300 до 2700 година. Гледајући на то колико су румунски и бугарски хаплотипови међусобно удаљени по маркекрима као и од ових цинцарских, чини се да би могли бити лако и преко 2000 година удаљени.

Овај пут сам се осврнуо на цинцарски дијалект из Андон Почија (генетику сам споменуо успут), јер сам приметио да се упадљиво разлчикује од говора Цинцара из Македоније.
Послао сам овај први клип са говором из Андон Почија једном Румуну кога познајем са једног страног форума. Питао сам га колико разуме и рекао је око 1/4.  Ја чак на моменте имам утисак да се ради о не-романском језику. 
Иначе Румуни одлично разумеју Цинцаре из Македоније.

Ван мреже ljubai

  • Гост
  • *
  • Поруке: 17
Одг: Цинцари
« Одговор #52 послато: Март 02, 2018, 06:17:04 поподне »
Ово је мислим најмање десети пут да говориш Андон Почију и тамошњем цинцарском BY611. :) Сви ти Цинцари припадају старијој BY611 која је раширена по Бугарској и Румунији. И различита је од огромне већине албанских. Сигурно имају више рођака ти Цинцари код Румуна и Бугара него код Албанаца. Могуће и да су тих пар Албанаца цинцарског поријекла. У анонимним студијама се нађе и покоји Албанац од те хаплогрупе. Дистанца ове гране у односу на албанске је од 1300 до 2700 година. Гледајући на то колико су румунски и бугарски хаплотипови међусобно удаљени по маркекрима као и од ових цинцарских, чини се да би могли бити лако и преко 2000 година удаљени.

Већ је било на неким другим темама али ипак да поновим јер је од интереса за дискусију. Ниже су нови резулати из YSEQ

Игњатовић, Никољдан, Бегаљица/Гроцка (R1b BY611+)

Quick results summary:

Y30193 G-
Y23375 C+
CTS883 T+

Ван мреже Zor

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1056
Одг: Цинцари
« Одговор #53 послато: Март 02, 2018, 11:12:10 поподне »
Овај пут сам се осврнуо на цинцарски дијалект из Андон Почија (генетику сам споменуо успут), јер сам приметио да се упадљиво разлчикује од говора Цинцара из Македоније.
Послао сам овај први клип са говором из Андон Почија једном Румуну кога познајем са једног страног форума. Питао сам га колико разуме и рекао је око 1/4.  Ја чак на моменте имам утисак да се ради о не-романском језику. 
Иначе Румуни одлично разумеју Цинцаре из Македоније.

 Да, занимљив је тај говор. Глагол бити прво лице је "ест" што је треће лице у румунском и албанском, односно este/është. "Дит Андон Почи", користи албански одрећени члан на de препозицију. Без палатализације к у ч/ћ као у румунском. Као да користи албански придјевски члан të испред глагола. Вјероватно је посљедица албанофоног окружења, иначе мислим да би такав говор био на радару лингвиста одавно.:)


Ван мреже роквић

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 170
Одг: Цинцари
« Одговор #54 послато: Јул 09, 2018, 11:42:04 поподне »
Нешто старија колонија била је колонија у Чипуљићима код Бугојна.


Чипуљић

Мариновић-Тодић (Ваведење-Ђурђевдан)
Прендић-Димић
Пргомеља, иселили у Сански Мост
Николић, иселили у Босанску Крупу


недостају подаци за добар дио Босанске Крајине, такође ни највећа цинцарска насеобина у Босни, Чипуљићи код Бугојна, нису у потпуности истражени.

Може ли бити и да ОН лично потиче од Цинцара? У биографији му пише да су му ђед и пређед били трговци, богаташи, да су планирали трговачка путовања чак за Русију . . .
бити Србин је светиња

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10867
Одг: Цинцари
« Одговор #55 послато: Октобар 15, 2018, 12:34:54 поподне »
Добро питање, Ојлер. Вероватно се може направити поређење са високим процентом I2а/R1а код Грка, у неким крајевима (Македонија нпр.). Што се тиче "влахизације" и "словенизације", могле су се одвијати паралелно у зависности од тога у ком је крају ко био доминантан, тј. где је било пожељније бити једно, односно друго.

симо

  • Гост
Одг: Цинцари
« Одговор #56 послато: Октобар 15, 2018, 12:39:55 поподне »
Кренусмо од влашког права у Европи али полако клизимо у општу причу о Власима, за коју већ имамо отворену тему  ;)
Кад је већ тако, и ја бих искористио прилику да поставим једно питање познаваоцима:

На Википедији у чланку о Аромунима одавно стоје истакнути резултати истраживања из 2006. године које је овде на форуму већ раније помињано (Bosch, E.; Calafell, F.; González-Neira, A.; Flaiz, C; Mateu, E; Scheil, HG; Huckenbeck, W; Efremovska, L; et al. (2006). "Paternal and maternal lineages in the Balkans show a homogeneous landscape over linguistic barriers, except for the isolated Aromuns"). Према резултатима тог истраживања, структура тестиране популације по хаплогрупама је следећа:


Верујем да су већини посетилаца који се интересују за тематику "Влаха" и "влаха" ови подаци добро познати. Оно што мене занима је објашњење високог процента учешћа хаплогрупе I која се исказала у резултатима овог истраживања. Иако није јасно назначено, претпостављам да се ради о претежно "динарским" хаплотиповима I2a? Ако је тако и ако је тестирани узорак иоле репрезентативан, то би значило да је од петине до половине ароманског становништва словенског порекла. Када је могло да дође до овако бројних асимилација Словена у влашки етнички корпус? Уколико су већ од 12 века влашке заједнице бивале у великој мери пословењене, док се влахизација словенског становништва на подручијима која нису данас романофона дешавала знатно ређе, онда је морао бити неки период у прошлости када су Словени масовно прихватани у влашке заједнице?

Нисам велики познавалац ове области па бих волео да од  упућенијих посетилаца форума чујем мишљење о овој теми.

Да, ово је прилично старо истраживање, међутим с обзиром да су рађени и маркери, мислим да је корисно. Сам списак са основним хаплогрупама не значи много, треба проћи кроз хаплотипове (ако стигнем урадићу то), мада је било коментара на овај рад и раније. Мени се некако чини да цинцарску популацију у односу на остале блаканске популације највише карактерише прилично висок проценат хаплогрупе R1b (осим узорка Цинцара из Румуније који има висок Ј2). Међутим, мислим да ове резултате Цинцара треба изанализирати детаљно, па тек онда покушати доћи до одговора.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10867
Одг: Цинцари
« Одговор #57 послато: Октобар 15, 2018, 12:53:06 поподне »
Да, ово је прилично старо истраживање, међутим с обзиром да су рађени и маркери, мислим да је корисно. Сам списак са основним хаплогрупама не значи много, треба проћи кроз хаплотипове (ако стигнем урадићу то), мада је било коментара на овај рад и раније. Мени се некако чини да цинцарску популацију у односу на остале блаканске популације највише карактерише прилично висок проценат хаплогрупе R1b (осим узорка Цинцара из Румуније који има висок Ј2). Међутим, мислим да ове резултате Цинцара треба изанализирати детаљно, па тек онда покушати доћи до одговора.

Изанализирао си га прилично добро на оној теми о Цинцарима. Иако фале неки битни маркери. Можда треба поново проћи кроз хаплотипове, након оволико нових резултата, СНП-ова..

https://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=638.0

симо

  • Гост
Одг: Цинцари
« Одговор #58 послато: Октобар 15, 2018, 12:58:37 поподне »
Изанализирао си га прилично добро на оној теми о Цинцарима. Иако фале неки битни маркери. Можда треба поново проћи кроз хаплотипове, након оволико нових резултата, СНП-ова..

https://www.poreklo.rs/forum/index.php?topic=638.0

Да, сад видим. Али мислим да је то давно било и да би било добро проћи кроз хаплотипове још једном, како и кажеш.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10867
Одг: Цинцари
« Одговор #59 послато: Октобар 15, 2018, 01:05:31 поподне »
Да, сад видим. Али мислим да је то давно било и да би било добро проћи кроз хаплотипове још једном, како и кажеш.

Пада ми на памет да некако убацимо у ексел табелу и поређамо по ФТДНА распореду (пошто је неки чудан распоред маркера). И онда свако изанализира по једну хаплогрупу. Али пошто то одузима доста времена, може и летимичним погледом. :)