Аутор Тема: Старо становништво и исламизација у Босни  (Прочитано 73773 пута)

Ван мреже Klaus Fuks

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 50
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #360 послато: Децембар 27, 2017, 11:06:52 поподне »
 Udeo pravoslavnih Srba u BiH se u 20 veku značajno smanjio usled pretrpljenog genocida u dva svetska rata, sa nekadašnjih 46%, na današnjih jedva 30%. Nije uopšte neosnovano pretpostaviti da su ti genocidi značajno umanjili upravo procenat slovenskih i starinskih Srba među Srbima u BiH, pošto su oni više živeli u kotlinama, pobrđima i dolinama reka i više bili izloženi stradanju, za razliku od doseljenih staro-balkanskih Srba koji su naseljavali planinske krajeve i tamo bili zaštićeniji od pogroma. Takođe je nejasna ova čitava rasprava o katoličanstvu i pravoslavlju u BiH, jer katoličanstvo ima centar u Rimu i nije etnički određeno, te to što je neko katolik ne znači da je Hrvat, nasuprot pravoslavaca za koje se jasno zna da su Srbi ako su u jurisdikciji SPC.
 
« Последња измена: Децембар 27, 2017, 11:17:25 поподне Klaus Fuks »

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #361 послато: Март 16, 2018, 05:43:28 поподне »
Nađoh danas jedan vrlo zanimljiv podatak u radu Nedima Filipovića "Odžakluk-timar u Bosni i Hercegovini."  Na 271. stranici Filipović spominje slučaj iz 1845.  Izvjesni Dimitrije sin Tomašev traži natrag timar koji je njegov predak posjedovao u nahiji Osanica.  1819. su razbojnici njegovo pretku(valjda ocu, pošto se ne radi o velikoj vremenskoj udaljenosti) oteli berate i teskere pa je ovaj izgubio taj timar.  Dimitrije prilaže neke druge berate i traži povratak imovine.  Vrijednost timara je 3000 akči.  Filipović kaže da je ovo najkasniji slučaj kršćanskog timarnika na koji je naišao.

Nahija Osanica se nalazila kod Goražda, oko istoimene rijeke zapadno od samog grada.  Tu se nalazi i selo istog imena, a čini mi se da se poklapala s mikroregijom koja se danas zove Ilovača.  Stanovništvo Ilovače je u XX stoljeću uglavnom muslimansko, s 3-4 sela u kojim je bilo pravoslavnih.  Antropogeografska istraživanja Ilovače 1960-ih među Srbima nije zabilježila rodove s tradicijom o ovom timaru niti uopće o starosjedilaštvu rodova.  Svi srpski rodovi su imali tradiciju da su im preci došli kao čifčije iz južnijih krajeva unatrag 150-200 godina. 

Uzevši u obzir da parnica oko ovog timara još uvije traje 1859., tj. samo 20 godina prije austrijske okupacije, pitam se postoje li potomci ovog Dimitrija i imaju li kakvo sjećanje na ovo.  Pogotovu jer Dimitrije sredinom XIX stoljeća očito još posjeduje neke dokumente koji nisu uništeni i za koje mi se čini da bi u rukama savjesnih potomaka mogli i danas postojati. 

симо

  • Гост
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #362 послато: Март 16, 2018, 06:07:07 поподне »
Nađoh danas jedan vrlo zanimljiv podatak u radu Nedima Filipovića "Odžakluk-timar u Bosni i Hercegovini."  Na 271. stranici Filipović spominje slučaj iz 1845.  Izvjesni Dimitrije sin Tomašev traži natrag timar koji je njegov predak posjedovao u nahiji Osanica.  1819. su razbojnici njegovo pretku(valjda ocu, pošto se ne radi o velikoj vremenskoj udaljenosti) oteli berate i teskere pa je ovaj izgubio taj timar.  Dimitrije prilaže neke druge berate i traži povratak imovine.  Vrijednost timara je 3000 akči.  Filipović kaže da je ovo najkasniji slučaj kršćanskog timarnika na koji je naišao.

Nahija Osanica se nalazila kod Goražda, oko istoimene rijeke zapadno od samog grada.  Tu se nalazi i selo istog imena, a čini mi se da se poklapala s mikroregijom koja se danas zove Ilovača.  Stanovništvo Ilovače je u XX stoljeću uglavnom muslimansko, s 3-4 sela u kojim je bilo pravoslavnih.  Antropogeografska istraživanja Ilovače 1960-ih među Srbima nije zabilježila rodove s tradicijom o ovom timaru niti uopće o starosjedilaštvu rodova.  Svi srpski rodovi su imali tradiciju da su im preci došli kao čifčije iz južnijih krajeva unatrag 150-200 godina. 

Uzevši u obzir da parnica oko ovog timara još uvije traje 1859., tj. samo 20 godina prije austrijske okupacije, pitam se postoje li potomci ovog Dimitrija i imaju li kakvo sjećanje na ovo.  Pogotovu jer Dimitrije sredinom XIX stoljeća očito još posjeduje neke dokumente koji nisu uništeni i za koje mi se čini da bi u rukama savjesnih potomaka mogli i danas postojati.

Релативно касни тимарници и можда дио тимарника сјевероисточне Босне 16. вијека,  могла би бити и породица Филипа Вишњића- Вилићи из Горње Трнове код Угљевика.

Ван мреже роквић

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 170
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #363 послато: Јул 31, 2018, 11:38:14 пре подне »
Унђуровци

Унђуровци су етно-конфесионална група муслимана углавном настањена у северном делу Босне и Херцеговине, посебно у долини ријеке Босне и на подручју планине Мајевице.

Унђуровци потичу од муслиманских избјеглица из Панонске низије (Војводине, Славоније, Мађарске), који су се одселили са тих простора током хабзбуршких освајања крајем XVII. и у првој половини XVIII. вијека. Њихово име долази од назива Угарска, који се тада употребљавао за један дио Панонске низије.
У вријеме када су преци Унђуроваца живјели на простору Панонске низије, муслимани су чинили већинско становништво у неким градовима на овом подручју, као што су Митровица (Сремска Митровица), Илок, Ириг, Варадин (Петроварадин), Вршац, Темишвар, а било их је у знатном броју и у Бечкереку (Зрењанин), Вуковару, Сомбору, Тителу, итд.

Већи диоо османске војске у дјеловима некадашње Угарске које су освојиле Османлије чинили су Јужни Словени муслиманске и православне вере. Забиљежено је да се у Будиму са будимским пашом могло разговарати на Српском језику јер „тај језик знају малне сви Турци, а особито војници“.


Значајнија насеља Унђуроваца имала су урије (општинске утрине) као у Војводини, један или два чордара чували су њихову стоку (чорду - стадо), имућније куће имале су бике (црне биволе), а били су добри воћари. Своје и јуначке пјесме пратили су уз шаргију.
бити Србин је светиња

На мрежи Христифор

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 880
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #364 послато: Фебруар 01, 2022, 04:41:47 поподне »
Занимљива тема, колега Zor је веома занимљив саговорник.  Лично мислим да старог становништва у Босни  има више свугде сем у Босни невезано за национално и верско опредељење.

Ван мреже ak

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 66
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #365 послато: Март 07, 2023, 08:44:05 пре подне »
Necije misljenje dosta govori o samom stanju i nacinu na koji nacin taj neko bi uradio u datoj situaciji... Niko od nas nije bio u to doba da zna sta je tacno bilo.

Evo mi sada, ono sto nam je pred nosom ne mozemo da se dogovorimo jel crno ili bijelo

Uglavnom. Preporucio bih da se informisete i pogledate par videa koliko je Srba preslo na Islam, ti isti Srbi, u ovom nasem vremenu, sta su to eto sad mogli usicariti, budite posteni... nisu nikakve ovosvjetske pogodnosti dobili.

Nije bilo Turaka, nit ih je koga bilo strah niti su kakve begovate jamili. Cak sta vise, prosli su kroz teske periode u porodici, okolini. Sta nam to govori. Dobrovoljno i svojevoljno prihvatanje Islama.

Dakle taj stereotip, ne znam kako vise ne dosadi, vazda se neko prodao, vazda je neko posjekao 50 Turaka i pobjegao. Sve neke izdajice i nindze. Pa dokle vise


Ван мреже Лепеничанин

  • Редакција СДНКП
  • Истраживач
  • ******
  • Поруке: 953
  • R1b
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #366 послато: Март 07, 2023, 05:03:08 поподне »
Цитат
Nije bilo Turaka.

Од 1463. до 1878. једини политички фактор у Босанском Беглербеглуку су били Турци. Свим силама радили су на исламизацији локалног становништва, користећи прву прилику да, већ почетком 16. века, ограниче и где год је то било могуће укину формалну толеранцију других религија.

У пракси је исламизација извршена плански и одлучно, административном одлуком да се новодосељеном влашком становништву, после краћег прелазног периода стабилизације власти, једноставно укине привилегован економски статус. Сви су одмах прешли на ислам, понављам, на основу свесне и промишљене одлуке османске државне власти.

Цитат
niti su kakve begovate jamili.

Статус "ага" или спахија после првих пар деценија од пада под Турке, дакле од 16. века, имало је само пар немуслимана, а временом тај статус више није имао нико ко није муслиман. Значи примање ислама било је једини пут за стицање или задржавање спахилука односно читлука.

https://www.rastko.rs/rastko-bl/istorija/corovic/bih/vcorovic-bih-drustvo_l.html

Невероватан за европске прилике и азијатски суров систем радне експлоатације немуслимана у Босни, који се, како видимо из наведеног текста, наставио чак и под Аустријанцима, доказује да су се аге и бегови, како рекосмо од 16. века па до 1878. искључиво муслимани, итекако јамили да искористе рад других људских бића.

Исламизација је била предуслов за стицање богатства или барем статуса слободног сељака, док је робовски положај кметова био резервисан за хришћане. "Избор" сваког нормалног људског бића био је да напусти робовски статус, уколико би му се за то уопште указала прилика. Нормална је и данашња тежња да се занемари истина, да је исламизација последица планског и снажног економског и политичког притиска.

Ван мреже Uzi

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1645
  • N2-P189.2>FT182494>FGC28435
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #367 послато: Март 07, 2023, 07:29:24 поподне »
Од 1463. до 1878. једини политички фактор у Босанском Беглербеглуку су били Турци. Свим силама радили су на исламизацији локалног становништва, користећи прву прилику да, већ почетком 16. века, ограниче и где год је то било могуће укину формалну толеранцију других религија.

У пракси је исламизација извршена плански и одлучно, административном одлуком да се новодосељеном влашком становништву, после краћег прелазног периода стабилизације власти, једноставно укине привилегован економски статус. Сви су одмах прешли на ислам, понављам, на основу свесне и промишљене одлуке османске државне власти.

Интересантан рад о овој тематици за средњу Босни од почетка 17. до средине 19. века:
https://pof.ois.unsa.ba/index.php/pof/article/view/869/pdf

Ван мреже Zor

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1372
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #368 послато: Март 08, 2023, 11:34:10 поподне »
 Pripadnici Crkve Bosanske su živjeli u zasebnim zajednicama. Samo su oni "bili vjernici", dakle kao kad bi se samo popovi računali kao pravoslavci ili imami kao muslimani.

 Oni su zanimljivo i različito upisivani od Osmanlije u odnosu na pravoslavce ili katolike. No bez države oni brzo zamiru. No ono što je ta situacija ostavila je ratarsko stanovništve bez izgrađene religiozne svijesti i kao plodno tlo za islamizaciju. Manjim dijelom kroz islamizaciju vlastele, nešto većim kroz islamizaciju vojničkih rodova poput vojnuka i akindžija. Nakon što je bitniji lokalac postao musliman, islamizacija raste u njegovom selu.

 I defteri su jasni, praktično skoro svo ili svo ratarsko stanovništvo sa područja dominatnog uticaja CB je islamizirano. Vlaško stanovništvo u zanemarljivom broju barem u to doba. Naravno ono je i migrantsko. Tu je islamizacija i iz oportunizma jako prisutna na početku.

 Dakle uzrok "muslimanske Bosne" jeste Crkva Bosanska, a potomci "Bošnjana" jesu danas mahom Bošnjaci. Čak kao što i papir odozgo pominje i kod Hrvata ima puno migranata.

 Druga je stvar što razne grupe današnjih Bošnjaka nemaju veze sa tim potomcima Bošnjana. Sandžak, Cazinska Krajina, raznorazni skorije islamizirani migranti sa raznih područja itd.

 Ali ti razni stereotipi od doba AU itd su tačni. ;)

 Nije tačno da je islamizacija u drugim područjima uporediva po obimu sa područjima dominacije CB.

 Treća je stvar što i kod tih potomaka Bošnjana su zastupljene hg koje ih vezuju sa Srbima prije 1000+ godina. Nema doseljavanja plemena Bošnjana na Balkan, niti ilirskog plemena Bošnjana.. Međutim preci tih nisu nikad bili pravoslavci. I to je činjenica. Zanimljivo kod tih nekih potomaka "Bošnjana" iz Srednje Bosne ima čak više "turskog" nego neke bliže veze sa Srbima.

Ван мреже barbarylion

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1100
  • I2-PH908>Y56203
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #369 послато: Март 09, 2023, 01:16:25 поподне »
Pripadnici Crkve Bosanske su živjeli u zasebnim zajednicama. Samo su oni "bili vjernici", dakle kao kad bi se samo popovi računali kao pravoslavci ili imami kao muslimani.

 Oni su zanimljivo i različito upisivani od Osmanlije u odnosu na pravoslavce ili katolike. No bez države oni brzo zamiru. No ono što je ta situacija ostavila je ratarsko stanovništve bez izgrađene religiozne svijesti i kao plodno tlo za islamizaciju. Manjim dijelom kroz islamizaciju vlastele, nešto većim kroz islamizaciju vojničkih rodova poput vojnuka i akindžija. Nakon što je bitniji lokalac postao musliman, islamizacija raste u njegovom selu.

 I defteri su jasni, praktično skoro svo ili svo ratarsko stanovništvo sa područja dominatnog uticaja CB je islamizirano. Vlaško stanovništvo u zanemarljivom broju barem u to doba. Naravno ono je i migrantsko. Tu je islamizacija i iz oportunizma jako prisutna na početku.

 Dakle uzrok "muslimanske Bosne" jeste Crkva Bosanska, a potomci "Bošnjana" jesu danas mahom Bošnjaci. Čak kao što i papir odozgo pominje i kod Hrvata ima puno migranata.

 Druga je stvar što razne grupe današnjih Bošnjaka nemaju veze sa tim potomcima Bošnjana. Sandžak, Cazinska Krajina, raznorazni skorije islamizirani migranti sa raznih područja itd.

 Ali ti razni stereotipi od doba AU itd su tačni. ;)

 Nije tačno da je islamizacija u drugim područjima uporediva po obimu sa područjima dominacije CB.

 Treća je stvar što i kod tih potomaka Bošnjana su zastupljene hg koje ih vezuju sa Srbima prije 1000+ godina. Nema doseljavanja plemena Bošnjana na Balkan, niti ilirskog plemena Bošnjana.. Međutim preci tih nisu nikad bili pravoslavci. I to je činjenica. Zanimljivo kod tih nekih potomaka "Bošnjana" iz Srednje Bosne ima čak više "turskog" nego neke bliže veze sa Srbima.

Može li ovo malo podobnije da se objasni?
Većina ih ima poprilično jasno srpsko poreklo što će zaključiti svako ko pogleda raspored grana kod njih.
Možda neka manjina ima veze sa Turcima? Mada to  nisam primetio?

Ван мреже vilindrug

  • Гост
  • *
  • Поруке: 5
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #370 послато: Март 09, 2023, 06:45:02 поподне »

Oni su zanimljivo i različito upisivani od Osmanlije u odnosu na pravoslavce ili katolike. No bez države oni brzo zamiru. No ono što je ta situacija ostavila je ratarsko stanovništve bez izgrađene religiozne svijesti i kao plodno tlo za islamizaciju. Manjim dijelom kroz islamizaciju vlastele, nešto većim kroz islamizaciju vojničkih rodova poput vojnuka i akindžija. Nakon što je bitniji lokalac postao musliman, islamizacija raste u njegovom selu.

 I defteri su jasni, praktično skoro svo ili svo ratarsko stanovništvo sa područja dominatnog uticaja CB je islamizirano. Vlaško stanovništvo u zanemarljivom broju barem u to doba. Naravno ono je i migrantsko. Tu je islamizacija i iz oportunizma jako prisutna na početku.

 Dakle uzrok "muslimanske Bosne" jeste Crkva Bosanska, a potomci "Bošnjana" jesu danas mahom Bošnjaci. Čak kao što i papir odozgo pominje i kod Hrvata ima puno migranata.


Ovakva teorija o poreklu bosanskih muslimana je dosta vremena smatrana za verodostojnu, usled nedostatka dokumentacije  i pouzdanih saznanja, ali sa razvojem istorijske nauke utvrđeno je da ta teorija nema apsolutno nikakvih osnova. Tokom ratnih 90-tih u jeku propagandnog rata teorija je ponovo reafirmisana iz političkih razloga, ali je svakom upućenom jasno da to sa naukom nema veze.

U turskim defterima se pripadnici Bosanske crkve zovu "krstjani". Oni su najvećim delom istrebljeni ili proterani iz Bosne u verskim progonima pokatoločenih poslednjih bosanskih kraljeva pre dolaska Turaka. Upravo turski defteri dokazuju da i ono malo preostalih "krstjana" odoleva islamizaciji. Tako u defteru 1468/69 nije zabeležen nijedan jedini slučaj prelaska "krstjana" na islam. Skoro jedinu podlogu islamizacije čini stanovništvo koje su Turci doseljavali u opuštošenu Bosnu. To je vlaško stanovništvo koje vrlo brzo prelazi na islam.

Knjiga "Islamizacija u Bosni", pisana na bazi osmanskih deftera koji su iz istambulskog arhiva prebačeni u Orijentalni institut u Sarajevu, daje odgovor na pitanje o poreklu bosanskih muslimana. Autor je najpoznatiji jugoslavenski orijentolog, profesor Nedim Filipović. Knjigu su nakon profesorove smrti i na bazi njegove zaostavštine priredili njegov sin Svjetlan Filipović, sestrić Nihad Hasić i saradnica Behija Zlatar, danas direktor Orijentalnog instituta u Sarajevu koja je i recenzent knjige. Ovi podaci o priređivačima su značajni jer su javio i drugi sin Nedima Filipovića sa nekim ličnim optužbama i tvrdnjama da je  knjiga nestručno lektorisana i pripremljena. No, čak ni on nije osporavao osnovne navode u knjizi.

Dakle, knjigu "Islamizacija u Bosni" Nedima Filipovića bi trebalo da pročita svako misli ozbiljno diskutovati o poreklu bosanskih muslimana.

Iz knjige "Islamizacija u Bosni", Nedima Filipovića:










Ван мреже Exiled

  • Члан Друштва
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2394
  • ПХ908>А20333>FT14649>FT175994
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #371 послато: Март 09, 2023, 06:55:11 поподне »
Ова ти је добра  ;)
Додао бих - сви они су Клименти по мушком пореклу.
Не смемо занемарити утицај женских грана на стварање народносне свести код појединца или шире популације.
ХаХа,добар си богоми, кад је стани пани није ни митохондрија за бачит😊

Ван мреже Imoćanin

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 319
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #372 послато: Март 09, 2023, 07:39:21 поподне »

U turskim defterima se pripadnici Bosanske crkve zovu "krstjani". Oni su najvećim delom istrebljeni ili proterani iz Bosne u verskim progonima pokatoločenih poslednjih bosanskih kraljeva pre dolaska Turaka. Upravo turski defteri dokazuju da i ono malo preostalih "krstjana" odoleva islamizaciji. Tako u defteru 1468/69 nije zabeležen nijedan jedini slučaj prelaska "krstjana" na islam. Skoro jedinu podlogu islamizacije čini stanovništvo koje su Turci doseljavali u opuštošenu Bosnu. To je vlaško stanovništvo koje vrlo brzo prelazi na islam.


Za najveći dio srednje Bosne ni ova teorija ne drži vodu kad se malo bolje pogleda u deftere. I Srbi u vlaškom statusu i krstjani dijele u tom vremenu jednu onomastičku posebnost, a to je da nose pretežito narodna imena i da je postotak kalendarskih imena konstantno ispod 20%.

Navest ću primjer nahije Lašva. U popisu iz 1604g. jedva imamo još 120 kršćanskih kuća čiji glavari dvotrećinski nose kalendarska imena. Raspored Top 10 kalendarskih imena je sljedeći:

Ivan/Ivanko 10
Antol/Antun/Tonko 7
Matija/Matko/Matoš 6
Marko 5
Paval/Pavko 5
Juraj   4
Filip   3
Grgur 3
Martin 3
Šimun 3

Zatim imamo oko 90 zapisanih prelaza pod šifrom za oca "Abdullah", ali istovremeno imamo 160 zapisanih prelaza na islam sa punim imenom oca. I tu je postotak kalendarskih imena oko 2/3. Kod tih očeva Top 10 kalendarskih imena su ova:

Matija/Matijaš 19
Ivan/Ivanko/Ivaniš 15
Juraj/Jurić   9
Grgur  9
Petar/Petrić 8
Marko 8
Stipan 8
Toma/Tomaš 7
Martin 6
Antol/Antun 4

Slična situacija je i u nahijama Visoko, Brod, Bobovac, Dubrovnik, Kladanj i Saraj.



Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5122
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #373 послато: Март 09, 2023, 07:56:14 поподне »
Прочитао сам ове цитате из књиге Филиповића, али чини ми се да се ипак претјерује у учешћу влашког становништва у исламизацији, баш као што претјерују и они који тврде да је углавном ратарско становништво прелазило на ислам. Евидентна је исламизација влашког становништва, али она се дешавала тамо гдје су власи живјели, на границама, у Крајини, у сјеверној Босни. Нити бивша Краљева земља нити земље Павловића улазе у ту "влашку" зону, а до краја 16. вијека су скоро 100% исламизоване. У дефтерима ту не налазимо статусних влаха. У средњој Босни чини ми се да их је било само нешто мало око нахије Каменско код Високог, а и то по свему судећи неисламизованих (вјероватно католика).

Са друге стране, муслиманско становништво Цазинске крајине,а и Босанске крајине уопште махом потиче од влашког становништва, или бар становништва које прошло кроз влашку статусну фазу.
« Последња измена: Март 09, 2023, 08:00:21 поподне drajver »

Ван мреже vilindrug

  • Гост
  • *
  • Поруке: 5
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #374 послато: Март 09, 2023, 08:11:16 поподне »
Za najveći dio srednje Bosne ni ova teorija ne drži vodu kad se malo bolje pogleda u deftere. I Srbi u vlaškom statusu i krstjani dijele u tom vremenu jednu onomastičku posebnost, a to je da nose pretežito narodna imena i da je postotak kalendarskih imena konstantno ispod 20%.

Navest ću primjer nahije Lašva. U popisu iz 1604g. jedva imamo još 120 kršćanskih kuća čiji glavari dvotrećinski nose kalendarska imena. Raspored Top 10 kalendarskih imena je sljedeći:

Ivan/Ivanko 10
Antol/Antun/Tonko 7
Matija/Matko/Matoš 6
Marko 5
Paval/Pavko 5
Juraj   4
Filip   3
Grgur 3
Martin 3
Šimun 3

Zatim imamo oko 90 zapisanih prelaza pod šifrom za oca "Abdullah", ali istovremeno imamo 160 zapisanih prelaza na islam sa punim imenom oca. I tu je postotak kalendarskih imena oko 2/3. Kod tih očeva Top 10 kalendarskih imena su ova:

Matija/Matijaš 19
Ivan/Ivanko/Ivaniš 15
Juraj/Jurić   9
Grgur  9
Petar/Petrić 8
Marko 8
Stipan 8
Toma/Tomaš 7
Martin 6
Antol/Antun 4

Slična situacija je i u nahijama Visoko, Brod, Bobovac, Dubrovnik, Kladanj i Saraj.

Ne kapiram kakve to ima veze sa onim što je pisao Nedim Filipović. Da nisi nešto pogrešno skapirao u vezi tih deftera.

Ван мреже Imoćanin

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 319
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #375 послато: Март 09, 2023, 08:15:42 поподне »
Na većem broju se ta onomastička razlika još bolje vidi. Izabrao sam po 5 nahija iz srednje Bosne i iz krajiške zone tako da u obe zone imamo oko 1500 kršćanskih kuća. Najbolji indikator za konfesionalnu pripadnost je pored u ono vrijeme tipično katoličkih imena Martin, Grgur i Mihovil razlika između osnove "Jur" i osnove Đur/Đor" za kalendarski Georgius/Georgios. Brojeve pojedinačnih imena označuju "incidenciju", znači bez obzira da li se radi o sinu, ocu ili bivšem baštinaru.

https://ibb.co/tZ7kbZn


Ван мреже Exiled

  • Члан Друштва
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2394
  • ПХ908>А20333>FT14649>FT175994
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #376 послато: Март 09, 2023, 08:19:52 поподне »
Прочитао сам ове цитате из књиге Филиповића, али чини ми се да се ипак претјерује у учешћу влашког становништва у исламизацији, баш као што претјерују и они који тврде да је углавном ратарско становништво прелазило на ислам. Евидентна је исламизација влашког становништва, али она се дешавала тамо гдје су власи живјели, на границама, у Крајини, у сјеверној Босни. Нити бивша Краљева земља нити земље Павловића улазе у ту "влашку" зону, а до краја 16. вијека су скоро 100% исламизоване. У дефтерима ту не налазимо статусних влаха. У средњој Босни чини ми се да их је било само нешто мало око нахије Каменско код Високог, а и то по свему судећи неисламизованих (вјероватно католика).

Са друге стране, муслиманско становништво Цазинске крајине,а и Босанске крајине уопште махом потиче од влашког становништва, или бар становништва које прошло кроз влашку статусну фазу.
Да преведемо ово нс народни језик, прво су се  ислама ватали они који су на власт и навикли а то су великом већином R1a i I2a tj. Словени. Да је влахе пало да одлучују и они би се прифатили али их нико није пито што ће рећи да је њихова исламизација реликт каснијег доба.

Ван мреже vilindrug

  • Гост
  • *
  • Поруке: 5
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #377 послато: Март 09, 2023, 08:21:25 поподне »

Ван мреже Imoćanin

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 319
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #378 послато: Март 09, 2023, 08:23:10 поподне »
Ne kapiram kakve to ima veze sa onim što je pisao Nedim Filipović. Da nisi nešto pogrešno skapirao u vezi tih deftera.

Zato što su očevi i djedovi tih novih muslimana rođeni u prvoj polovici 16. stoljeća. U to vrijeme na području Bosne i Hercegovine ne postoji vlaška populacija sa dvotrečinskom kalendarskom onomastikom. Samo raja u i okolo gradova pokazuje tu tendenciju. Na primjer, postotak kalendarskih imena u Hercegovini po popisu iz 1475g. je 13% istočno od Neretve a 28% zapadno od Neretve.

https://ibb.co/C21dZdQ

« Последња измена: Март 09, 2023, 08:29:24 поподне Imoćanin »

Ван мреже Exiled

  • Члан Друштва
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2394
  • ПХ908>А20333>FT14649>FT175994
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #379 послато: Март 09, 2023, 08:28:40 поподне »
Zato što su očevi i djedovi tih novih muslimana rođeni u prvoj polovici 16. stoljeća. U to vrijeme na području Bosne i Hercegovine ne postoji vlaška populacija sa dvotrečinskom kalendarskom onomastikom. Samo raja u i okolo gradova pokazuje tu tendenciju. Na primjer, postotak kalendarskih imena u Hercegovini po popisu iz 1475g. je 13% istočno od Neretve a 28% zapadno od Neretve.
Воденица ради посо, није спорно😊 Него има један детаљ, кад већ помињемо Филиповиће, Емир тврди да босанска властела листом и несумњиво српског порекла,конфесију оставља по страни.