Траг - корисне књиге, сајтови > Карте

Интерактивна карта српских православних манастира

<< < (2/2)

Amicus:

--- Цитат: Тимар  Октобар 11, 2016, 10:58:27 поподне ---Значи Amikus православни Срба није било док Турци овдје нису дошли 1527/28, ослободивши нам нову територију. Хрвати што су испред Турака побјегли, оставили су нам поруку како се која мјеста зову, имена ријека и потока, њива и поља, и све то Срби добро запамтили и преносили с кољена на кољено и до дана данашњег. Или су то богумили нама све подарили. Подарили нам по који манастир, по неку црквицу. Или смо ми стварно богумили, па Срби постадосмо тек крајем 19. вијека како су муслимани талајали током последњег рата.
--- Крај цитата ---

Историјски извори који би ишли томе у прилог су врло, врло оскудни, а искрено нешто не знам ни колико су Хрвати домаћи на том простору.

Становништво на тим просторима и када се смењивало, сигурно је неке основне топониме наслеђивало, тј. преузимало од ранијих староседелаца који су неком броју сигурно још неко време остајали на том простору, а такође и стварало нове топониме, јер нису сви из античких времена или средњег века, многи топоними су настали доста касније.

То су простори популационо врло флуидни и зато је у њима тешко наћи корене било коме, нешто раније ће се тамо појавити Хрвати, и онда доласком Турака Срби, и тек од тада отприлике можемо говорити са већом сигурношћу о средњовековној или касносредњовековној историји тог простора.

Наводни богумили нам нису ништа много оставили, осим прегршт питања око којих се и данас воде расправе, а нема смисла уводити овде у причу ни квазиисторијске тезе неких муслиманских аутора, који негирају Србе у Босни пре појаве XIX века.

Историја се темељи на изворима, ако има извора имамо историју, ако нема извора, нема историје. А чињеница је и то се слажем с вама да смо се често неодговорно и сами носили према историјским изворима, па Србија никад није ни тражила поврат опљачканог историјског блага (Бечка, Берлина, Загреба, Софије...), гледано само за период последњих стотину година. Ко је за то крив? Криви су сами Срби. Ако њима није битно, нас двојица ту врло шта можемо да променимо, можемо се само сложити да има извора који се тичу Срба, а који су под својеврсном ознаком тајности (мада овде говоримо углавном о историјској грађи из XIX века, те неспорним изворима из старијег периода, којих је наравно мање, али не мање значајним).

Тимар:
Знам ја као и ти све то пријатељу мој, али шутња је погубнија од лажи. Лаж постаје истина, и  свједоци смо много тога, а шутња умире.

Мени није јасно зашто се оспорава тврдња постојања Срба прије Турака на простору Доњи Крајева, када постоје писана  документа која то доказују.

Није ваљда да су кривотворена писма војводе Јураја Војсалића из 1434 године подвала, када се пише икавски и назива своје поданике СРБИМА.

Није ваљда да Бенедикт Курипешић није упознат са народом који је живио на овим просторима (око Бањалуке), само неку годину по турској окупацији, а знао је да се тада Срби као један народ  дјелио по регијама на Бошњане, Усоране и Хумљане.

Нажалост, све што се дешава прије Порфирогенита, прије Немањића, прије доласка Турака, и код Срба је постало лаж.

Amicus:

--- Цитат: Тимар  Октобар 12, 2016, 09:02:33 пре подне ---Знам ја као и ти све то пријатељу мој, али шутња је погубнија од лажи. Лаж постаје истина, и  свједоци смо много тога, а шутња умире.

Мени није јасно зашто се оспорава тврдња постојања Срба прије Турака на простору Доњи Крајева, када постоје писана  документа која то доказују.

Није ваљда да су кривотворена писма војводе Јураја Војсалића из 1434 године подвала, када се пише икавски и назива своје поданике СРБИМА.

Није ваљда да Бенедикт Курипешић није упознат са народом који је живио на овим просторима (око Бањалуке), само неку годину по турској окупацији, а знао је да се тада Срби као један народ  дјелио по регијама на Бошњане, Усоране и Хумљане.

Нажалост, све што се дешава прије Порфирогенита, прије Немањића, прије доласка Турака, и код Срба је постало лаж.
--- Крај цитата ---

Нећемо да ћутимо, и нико овде никога и не ограничава у слободи изношења историјских чињеница, ко шта има слободан је као птица да то јавно објави.

Присуство Срба пре Турака на простору Доњих Краја се не оспорава, али ако говоримо о броју и времену, треба бити прецизан и конкретан. Ево на приложеној карти видимо податак који упућује на Србе и у току XIV века. То није спорно, али онда говоримо о XIV и XV веку, а кад је у питању православље, цркве се углавном датирају у XVI век, што не значи да их нема и раније, сам помен шизматика указује да их има, али о њиховом картактеру могла би се отворити посебна расправа. Дакле, ствари нису једноставне, али ако се има воље, може се и о томе отворити тема. Иначе, на Форуму Крстарице недавно је покренута тема о православљу у Босни (Босна у ужем смислу) до 1463. године, можда није лоше бацити поглед и тамо, пре него се евентуално ухватимо теме православља у Доњим Крајима.

Што се тиче историје пре Порфирогенитових написа, па ни то није толико мрачно колико можда изгледа, Тибор Живковић се активно бавио тим периодом и мислим да је многе ствари објаснио и приближио читаоцима лаицима.

Навигација

[0] Индекс порука

[*] Претходна страна

Иди на пуну верзију