Оно што сам својим очима видео:
1. У домовнику места Идвор из 1907. као слава дома Симоновића наводи се "Мратиндан"
2. На икони у црепајачкој цркви где повремено присуствујем богослужењу сликовно је приказан Св. Стефан Дечански и на самој икони записано "Свети Мрата".
3. У књизи Срби у Банату Јована Ердељановића експлицитно су навођени родови који славе "Мратиндан" односно "Св. Краља, Стефана Дечанског". Прављена је разлика, дакле.
Каква збрка око Мрате и Кулиза, језичка, смислена, етимолошка, па и суштинска!
Постоје вероватнија и мање вероватна тумачења, али сигурно не потпуно научно, историјски или смислено доказана тумачења. У сваком виђењу по нешто се не уклапа, на крају крајева.
Поделићу с вама једну назовимо је непријатну анегдоту... Када ми је бака по мајци била на самрти, изнад њеног узглавља се налазила икона великог формата на којој је био приказан Свети Трифун како смо сви ми укућани од најмлађег до најстаријег веровали деценијама уназад, верски неуки, иако бака беше врло побожна. А онда, пред њену смрт, наш добри свештеник Миладин након читања молитве умирућој баки, окреће се ка мајци и тетки, и пита их: "Коју ви славу славите?". Зачуђене питањем и слажући раменима као да се то подразумева и да је очито на основу иконе пред њима, одговарају: "Па, Светог Трифуна!" Тада следи хладан туш, јер их свештеник обавешта на је на икони на зиду представа Светог Томе а не Светог Трифуна! Можете ли да замислите сцену и изненађење и сијасет питања које је то дотадашње незнање родило... Касније сам својски погледом скенирао икону и није било потребно пуно вештине и времена да се открију доцртане гуске ("Свети Трива гуске снива"), дописано Свети Трива на премолованом "Свети Тома" вероватно и да се сама представа свеца упореди са Светим Томом и открије подударање.
Можете ли замислити колика конфузија је могла владати око светаца у Средњем веку немаштине, глади, прогона и страха, те на ветрометини различитих НЕУТВРЂЕНИХ односно НЕСТАНДАРДИЗОВАНИХ језика и религија, те војски и држава, и најзад којекаквих култура, а народ неук и неписмен ослоњен само на предање које неумитно рађа искривљене интерпретације и "рекла-казала" митове којима смо приде тако склони на овим поднебљима?