Аутор Тема: Албанци и Арбереши  (Прочитано 445760 пута)

Ван мреже Vidak

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 360
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #480 послато: Јул 07, 2016, 11:41:28 пре подне »
Код Албанаца је до тога дошло јер су неиндоевропске групе (E-V13, J2b2) на Балкану престале да говоре својим предачким језицима још у време праисторије, што се види на основу остатака палеобалканских језика, који, иако су њихови трагови врло фрагментарно сачувани, су све индоевропски језици, и у томе се сви лингвисти слажу. Значи да већ у време млађег гвозденог доба (латена, IV-I век п.н.е.) и почетка римске доминације на Балкану (око почетка нове ере) ниједно палеобалканско племе не говори језиком који је неиндоевропски.

To sto kazes nije sporno. Sporno je to sto tvrdnja da su se Albanci doselili u 7. vijeku i donijeli svoj jezik koji su nametnuli dijelu starih Balkanaca, u roku od nekoliko vjekova, bez organizovane drzave i sa procentom od 16%  u tom stanovnistvu.

Ван мреже vidoje 013

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1164
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #481 послато: Јул 07, 2016, 11:53:57 пре подне »
Већ сам наводио да треба упоредити резултате Мацура и  малисорског племена Мртури, односно Мартури, у зависности од читања. Резултате Мацура имамо.  А из племена Мртури?   

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #482 послато: Јул 07, 2016, 12:15:19 поподне »
Већ сам наводио да треба упоредити резултате Мацура и  малисорског племена Мртури, односно Мартури, у зависности од читања. Резултате Мацура имамо.  А из племена Мртури?

Видоје, проблем је што немамо хаплотип Мартурија, али је свакако интересантна информација о евентуалној вези ова два племена. Колико сам те схватио, прича о тој вези Мацура са Мартуријима је постојала у предању?

Занимљиво је да у Грчкој постоји и презиме Matsouris и то да ли случајно или не, баш код Арванитики популације на Пелопонезу.

На овом блогу грчких Албанаца распавља се управо о етимологији овог имена Matsouris Ματσούρης
На жалост не знам грчки, па не могу више да сазнам.

http://ellines-albanoi.blogspot.ba/search?q=%CE%9C%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B7%CF%82

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #483 послато: Јул 07, 2016, 12:18:14 поподне »
To sto kazes nije sporno. Sporno je to sto tvrdnja da su se Albanci doselili u 7. vijeku i donijeli svoj jezik koji su nametnuli dijelu starih Balkanaca, u roku od nekoliko vjekova, bez organizovane drzave i sa procentom od 16%  u tom stanovnistvu.

Највероватније нису ни у 7. веку, већ у 9. Није ништа чудно ако се полази од највероватније претпоставке да они нису никакви ванбалкански "уљези" из степе или са Кавказа, већ једино палеобалканско племе које је успело да сачува свој предачки језик. Они су се просто због историјских околности померили из своје централнобалканске прапостојбине у Арбанон, где су затекли одавно романизоване староседеоце чији су преци највероватније били Илири (Е-V13 и J2b2) и Словене (највероватније поглавито I2a1b Динарик). Они су онда допринели том миксу својом "трачком" R1b 11-11, а вероватно су повећали и проценат E-V13, које има свуда по Балкану али сам приметио да има висок проценат баш у западној и централној Бугарској. Што се тиче језика, он је ћудљива ствар, у неким случајевима истрајава вековима, а у неким случајевима се промени у року од 2-3 генерације. Добар пример су Румуни, који су свој језик успели да наметну словенској већини у Румунији и то не само на подручјима средњновековних држава Влашке и Молдавије, већ и тамо где је владала Мађарска, у Ердељу. Тако да државна организација може, али и не мора да има удела у промени језика, све је то до специфичних историјских околности.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #484 послато: Јул 07, 2016, 12:20:58 поподне »
Видоје, проблем је што немамо хаплотип Мартурија, али је свакако интересантна информација о евентуалној вези ова два племена. Колико сам те схватио, прича о тој вези Мацура са Мартуријима је постојала у предању?

Занимљиво је да у Грчкој постоји и презиме Matsouris и то да ли случајно или не, баш код Арванитики популације на Пелопонезу.

На овом блогу грчких Албанаца распавља се управо о етимологији овог имена Matsouris Ματσούρης
На жалост не знам грчки, па не могу више да сазнам.

http://ellines-albanoi.blogspot.ba/search?q=%CE%9C%CE%B1%CF%84%CF%83%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B7%CF%82

Проследићу чланак колеги који зна грчки.  ;) Можда се и открије нека занимљивост.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #485 послато: Јул 07, 2016, 12:35:04 поподне »
Највероватније нису ни у 7. веку, већ у 9. Није ништа чудно ако се полази од највероватније претпоставке да они нису никакви ванбалкански "уљези" из степе или са Кавказа, већ једино палеобалканско племе које је успело да сачува свој предачки језик. Они су се просто због историјских околности померили из своје централнобалканске прапостојбине у Арбанон, где су затекли одавно романизоване староседеоце чији су преци највероватније били Илири (Е-V13 и J2b2) и Словене (највероватније поглавито I2a1b Динарик). Они су онда допринели том миксу својом "трачком" R1b 11-11, а вероватно су повећали и проценат E-V13, које има свуда по Балкану али сам приметио да има висок проценат баш у западној и централној Бугарској. Што се тиче језика, он је ћудљива ствар, у неким случајевима истрајава вековима, а у неким случајевима се промени у року од 2-3 генерације. Добар пример су Румуни, који су свој језик успели да наметну словенској већини у Румунији и то не само на подручјима средњновековних држава Влашке и Молдавије, већ и тамо где је владала Мађарска, у Ердељу. Тако да државна организација може, али и не мора да има удела у промени језика, све је то до специфичних историјских околности.

Зашто би један народ (Бесе) који је наводно био романизован и покрштен у 4./5.веку,  другим речима - цивилизован, био истоветан са народом којег доминиканац у 13. веку описује "живећи под шаторима"? (за ту и такву дедукцију фале свега археолошки налази).

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #486 послато: Јул 07, 2016, 01:05:18 поподне »
Зашто би један народ (Бесе) који је наводно био романизован и покрштен у 4./5.веку,  другим речима - цивилизован, био истоветан са народом којег доминиканац у 13. веку описује "живећи под шаторима"? (за ту и такву дедукцију фале свега археолошки налази).

Они су били далеко од "цивилизованости" каква је постојала у римским градовима касне антике. Довољно је рећи да их Паулин из Ноле, у свом панегирику Никети који их је покрстио, описује као "дивље планинске вуке" и "пљачкаше у ноћи". То што су покрштени, не значи да су постали градско становништво, барем не већина њих, самим тим им се начин живота и привређивања вероватно није драматично променио у односу на период када нису били хришћани (није ни могао с обзиром да су на тај начин вековима живели). То за "шаторе" је вероватно референца на њихова катунска станишта, која су могла да буду и покретна, али као што сам навео у претходним постовима, трансхумантни начин сточарења подразумева да поред летњих станишта на висинама морате имати и низијска станишта у подножју планина, где су вероватно боравиле жене, мала деца и старци током лета, када се мушкарци и старија деца издижу у планине са стоком, али када дође зима онда се сви окупљају управо у тим низијским, зимским стаништима, која су трајна. Отуд и израз "полуномадско сточарење", јер никакво друго није ни могуће у балканским планинама. Грдно би се они провели да их затекне зима у планини под шатором.  ;)

Што се тиче археолошких налаза, већ сам у једном претходном посту навео да је истражена једна археолошка култура која се налази управо на простору где Шрам локализује беску прапостојбину, а која се по својим карактеристикама потпуно уклапа у слику коју о њима пружају писани извори за време њиховог покрштавања (датовање, типолошке особине налаза итд.), тако да археолошких доказа има, само треба читати.  ;)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #487 послато: Јул 07, 2016, 01:18:48 поподне »
...Што се тиче археолошких налаза, већ сам у једном претходном посту навео да је истражена једна археолошка култура која се налази управо на простору где Шрам локализује беску прапостојбину, а која се по својим карактеристикама потпуно уклапа у слику коју о њима пружају писани извори за време њиховог покрштавања (датовање, типолошке особине налаза итд.), тако да археолошких доказа има, само треба читати.  ;)
Није упитна беска прапостојбина - већ непостојећи археолошки континуитет те културе на територији садашње Албаније.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #488 послато: Јул 07, 2016, 01:29:07 поподне »
Није упитна беска прапостојбина - већ непостојећи археолошки континуитет те културе на територији садашње Албаније.

Заборавих да додам још једну ствар на претходни коментар - написао си да су они христијанизовани и романизовани приликом њиховог покрштавања. Христијанизовани јесу, романизовани нису, о томе говори чињеница да су делови Светог писма превођени од стране Никете на њихов језик (који је постао један од богослужбених језика у раном хришћанству). Стварно не могу да се понављам, читај пажљивије моје постове или их барем упамти. Што се тиче да не постоје трагови те културе у Албанији, то је сасвим логично с обзиром да се та њихова претхришћанска култура гаси крајем IV и почетком V века. Самим тим, није ни логично да би је они донели у 9. веку у Албанију. Иначе период од 9. па до неког 11. и 12. века није најбоље ни проучен у албанској археологији (можда намерно?), тако да доказа нема јер докази нису ни тражени. Можда ће се тај период мало више осветлити у наредним годинама и деценијама, мада сам скептичан, јер мислим да се они према томе односе као Грци према словенским археолошким траговима у Грчкој - игноришу их и забашурују када их нађу, или проглашавају за нешто друго.  :) У сваком случају, они су одмах по приспећу у Арбанон дошли под јак утицај Драча и византијске цивилизације, много јачи него у њиховој прапостојбини, те услед тога се њихова материјална култура можда ни неће значајније разликовати од општевизантијске, али то тек треба да покажу археолошка истраживања, која, како сам нагласио, нису ни вршена.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #489 послато: Јул 07, 2016, 01:55:26 поподне »
Као римски саборци (socii) Беси су као регрути помоћних одреда (аuxilia) и пре прекрштавања латинизовани/романизовани. Мало је вероватно, да то није имало одраза на свакодневни бески језик. Ради поређења, једина два услова за припадника француске Легије странаца је - да науче у догледно време француски и заклетва Републици/председнику.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #490 послато: Јул 07, 2016, 02:10:12 поподне »
Као римски саборци (socii) Беси су као регрути помоћних одреда (аuxilia) и пре прекрштавања латинизовани/романизовани. Мало је вероватно, да то није имало одраза на свакодневни бески језик. Ради поређења, једина два услова за припадника француске Легије странаца је - да науче у догледно време француски и заклетва Републици/председнику.

Нисам ни написао да латински није имао никакав утицај на бески језик, напротив, латински је од свих језика највише имао утицаја на протоалбански, тј. ако је Шрамова теза тачна, бески језик. Већ сам био написао да је његов утицај био толики да би они вероватно потпуно прешли на латински да није дошло до сеобе Словена на Балкан (мада је опстанак беског додатно учвршћен тиме што је постао богослужбени језик). Међутим, и поред тог утицаја, услед кога неки лингвисти албански називају и полуроманизованим језиком, латински није успео тотално да угуши палеобалканско језгро протоалбанског језика, као што је успео са предачким језиком Проторумуна (чији језик је био врло сродан или можда чак и исти као протоалбански). Управо тај утицај потире било какву теорију која настанак Протоалбанаца или Албанаца везује за ванбалканске просторе.  ;) Али опет се понављам, па ћу ти поновити и мој претходни савет - пажљивије читај.  :)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Црна Гуја

  • Уредник СДНКП
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2523
  • I2-BY55783>BY79593
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #491 послато: Јул 07, 2016, 02:18:33 поподне »
Јел можеш да наведеш истраживање или било какав извор који указује на заступљеност R-CTS9219 код Албанаца од 16-21%? Колико ја знам тај податак није исправан.
Пре неки дан сам навео један извор где се види да је фреквенција у Албанији испод 10%. Ево још један извор према коме je R-L23 на Косову 11% (тј, R-CTS9219 може да буде само испод тих 11%): A major Y-chromosome haplogroup R1b Holocene era founder effect in Central and Western Europe

Бане, погрешно сам се изразио, ови проценти које сам навео се односе на целокупан Р1б (код Албанаца из Албаније 16%, код косовских Албанаца 21%, сабрани подаци из више истраживања, преузето са  Еупедије). Свакако да је проценат CTS9219 мањи од тога, али ова подграна ипак чини највећи део  R1b. Као што сам поменуо раније, код Албанаца су забележене још неке ретке гране R1b, као што су М269 (xL23) и L51*. 

Ван мреже Жика

  • Познавалац
  • ******
  • Поруке: 579
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #492 послато: Јул 07, 2016, 02:26:35 поподне »
Ја стварно покушавам да стојски и пажљиво прочитам написано ::) Све се своди да је палеобалкански "био врло сродан (језику Проторумуна) или можда чак и исти као протоалбанском". То је све, зар не? :)

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #493 послато: Јул 07, 2016, 03:10:32 поподне »
Ја стварно покушавам да стојски и пажљиво прочитам написано ::) Све се своди да је палеобалкански "био врло сродан (језику Проторумуна) или можда чак и исти као протоалбанском". То је све, зар не? :)
Као прво, не постоји "палеобалкански" језик. Палеобалканским се у лингвистици означавају сви језици којима се на Балкану говорило пре времена римске доминације и који не укључују старогрчки, који се разликује у том смислу што је био писани језик, имао литературу, итд. То би значило - сви језици или наречја илирског, трачког, дакомизијског, пеонског и осталих.

Ако ти се све моје писање своди само на та два факта, онда не знам шта да ти кажем.  ;)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #494 послато: Јул 09, 2016, 04:25:11 поподне »
Говорећи о албанској средњовековној ономастици, Милица Грковић је у књизи "Имена у дечанским хрисовуљама" навела занимљиве примере албанских личних имена. Приметила је да су код Арбанаса у то време (у 14. веку) преовлађивала календарска имена у односу на изворна народна, а под утицајем Словена су примљена и многа словенска лична имена. Што се тиче изворних албанских личних имена, забележила је следеће примере - Гонома, Бурмад, Бусадоса и Писерађ, као и три гентилна имена - Јегрш, Куч и Туз. Од албанских календарских имена је навела Љеш (од Алексије), Гин (или Ђин, Ђон, од Јован), Тануш (од Атанасије) и Прогон (од Продромо, епитета Јована Крститеља, што у преводу са грчког значи Претеча). Навела је да су ови албански облици календарских имена продрли и међу словенско становништво, па се тако дошло до ситуације да су Арбанаси могли да носе словенска народна имена, али су и Словени могли да носе албанска календарска имена.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Vidak

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 360
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #495 послато: Јул 10, 2016, 01:42:29 пре подне »
Na donjem linku mozete procitati o medjusobnom uticaju Sovenskih i Albanskog jezika.

Slavic-Albanian Language Contact, Convergence, and Coexistence

https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=osu1338406907&disposition=inline

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #496 послато: Јул 10, 2016, 12:16:05 поподне »
Na donjem linku mozete procitati o medjusobnom uticaju Sovenskih i Albanskog jezika.

Slavic-Albanian Language Contact, Convergence, and Coexistence

https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=osu1338406907&disposition=inline

Прочитао сам део у овом раду који се бави протоалбанским језиком. Морам рећи да аутор, иако се ограђује како је неутралан и да само прати доказе и чињенице, ипак понавља старе Чабејеве хипотезе о томе да се протоалбански развио на подручју данашње Албаније и да је у питању илирски језик, а његове везе са проторумунским тумачи на исти начин, како је протоалбански у прошлости можда говорен и североисточније од данашње Албаније, али да то не мења чињеницу да је његово језгро било у Албанији. Албанска наука је 60-тих и 70-тих година 20. века од Енвера Хоџе добила задатак, може се слободно тако рећи, да на "научни" начин докаже предност Албанаца над свим осталим народима у Албанији и на подручјима која су се налазила у суседним државама а у којима су живели Албанци (тадашња СФРЈ и Грчка), односно да потврде старе 19.-вековне панилирске тезе и тиме појачају "научни основ" за стварање Велике Албаније. Чабеј је био лингвистичко крило те њихове панилирске "офанзиве", али су и друге науке учествовале у томе (нпр. албански археолози који су ископавали некрополе Комани-Кроја културе и наравно једногласно дошли до закључка како је та култура "арберска", односно раноалбанска). САНУ је чак 1988. издала зборник "Илири и Албанци" како би се позабавила овим великоалбанским полунаучним или псеудонаучним покушајима прекрајања историје. У том зборнику су на много објективнији начин протумачени првенствено резултати археолошких ископавања у Албанији за време Енвера Хоџе, као и ископавања вршена у Југославији, а која су се могла везати за Илире.

С друге стране, лингвистички одговор на Чабејеву панилирску и великоалбанску верзију развоја проталбанског језика (увијену у обланду "научне објективности") је дао наш тренутно највећи стручњак за етимологију протоиндоевропског и осталих језика изведених из њега, Александар Лома у чланку који може да се скине са дигиталне библиотеке сајта Порекло:
https://drive.google.com/file/d/0B3ma9plMXxAEWG9GdzIyX2NHTFE/view

Мора се рећи да је Ећрем Чабеј био школовани лингвиста, да није био незналица или шарлатан и да и данас важи као најпознатији албански лингвиста. Међутим, он је поступио по политичкој директиви Енвера Хоџе и покушао је на све начине да одбрани илирску тезу о пореклу Албанаца, односно да учврсти њене најслабије делове, а то су укратко:
-немогућност повезивања развојних процеса у протоалбанском са старим топонимима у Албанији (нпр. Скадар, Љеш, Драч), односно чињеницу да су Албанци ове топониме преузели касно у свој језик и то преко романског или чак словенског посредника;
-недостатак поморске терминологије у протоалбанском, што је чудно ако су заиста наследници Илира из Албаније, познатих морепловаца;
-присуство многих микротопонима у Албанији који показују латински или словенски корен (или славизирани латински корен) накнадно трансформисан утицајем албанског језика (а не обрнуто, што би требао да буде случај да је протоалбански био присутан у Албанији у време доласка Римљана или чак у време доласка Словена)

Доказ тога да је његов рад био под утицајем политике је што је покушавао на основу лингвистике да докаже не само да су Албанци потекли у северној Албанији, већ и у јужној, односно да су они аутохтони на читавој територији данашње Албаније, а и шире. При томе је лингвистичким вратоломијама покушао да обори горе наведене недостатке илирске хипотезе. Међутим, Лома је у горе наведеном реду ставку по ставку прочешљао све његове тврдње и на научно неутралан начин показао њихову неодрживост. Касније је на сличан начин, само на немачком, то урадио Готфрид Шрам у уводном поглављу своје књиге о пореклу Албанаца. Нажалост изгледа да су и поред тога Чабејеве старе великоалбанске хипотезе и даље актуелне, нарочито код америчких лингвиста (као што је горе наведени аутор), што је вероватно последица недоступности контрааргумената на енглеском језику (или можда услед њихове незаинтересованости да прочитају актуелно и другачије мишљење).
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8524
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #497 послато: Јул 10, 2016, 12:41:34 поподне »
Toponymic evidence suggests
that Albanian likely was spoken in Metohia and Kosovo before the Serbs’ settlement
there, as Albanian historical phonology helps explain several place names in the area,
such as Prizren and Prishtina, as well as Niš < Naissus somewhat further to the northeast
(Çabej 1961, Stanišić 1995: 10).43

Пример политички обојене "научне хипотезе" из горњег рада америчког лингвисте. Претпостављам да је ово за Призрен и Приштину прочитао код Чабеја, јер код Вање Станишић чију је књигу цитирао ништа слично нисам пронашао. Сваком ко иоле познаје српски језик и његове раније форме је јасно колико је ова теза неодржива. Осим што се ова два топонима сасвим лако тумаче српским језиком, као и сличним примерима из читавог словенског света, недостаје било какав њихов помен у том или сличном облику за време антике (ако већ потичу из протоалбанског језика). Ово је типичан пример злонамерне и политички обојене конструкције у служби Велике Албаније о којима сам говорио у претходном посту.
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Vidak

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 360
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #498 послато: Јул 10, 2016, 12:53:07 поподне »
Прочитао сам део у овом раду који се бави протоалбанским језиком. Морам рећи да аутор, иако се ограђује како је неутралан и да само прати доказе и чињенице, ипак понавља старе Чабејеве хипотезе о томе да се протоалбански развио на подручју данашње Албаније и да је у питању илирски језик, а његове везе са проторумунским тумачи на исти начин, како је протоалбански у прошлости можда говорен и североисточније од данашње Албаније, али да то не мења чињеницу да је његово језгро било у Албанији. Албанска наука је 60-тих и 70-тих година 20. века од Енвера Хоџе добила задатак, може се слободно тако рећи, да на "научни" начин докаже предност Албанаца над свим осталим народима у Албанији и на подручјима која су се налазила у суседним државама а у којима су живели Албанци (тадашња СФРЈ и Грчка), односно да потврде старе 19.-вековне панилирске тезе и тиме појачају "научни основ" за стварање Велике Албаније. Чабеј је био лингвистичко крило те њихове панилирске "офанзиве", али су и друге науке учествовале у томе (нпр. албански археолози који су ископавали некрополе Комани-Кроја културе и наравно једногласно дошли до закључка како је та култура "арберска", односно раноалбанска). САНУ је чак 1988. издала зборник "Илири и Албанци" како би се позабавила овим великоалбанским полунаучним или псеудонаучним покушајима прекрајања историје. У том зборнику су на много објективнији начин протумачени првенствено резултати археолошких ископавања у Албанији за време Енвера Хоџе, као и ископавања вршена у Југославији, а која су се могла везати за Илире.

С друге стране, лингвистички одговор на Чабејеву панилирску и великоалбанску верзију развоја проталбанског језика (увијену у обланду "научне објективности") је дао наш тренутно највећи стручњак за етимологију протоиндоевропског и осталих језика изведених из њега, Александар Лома у чланку који може да се скине са дигиталне библиотеке сајта Порекло:
https://drive.google.com/file/d/0B3ma9plMXxAEWG9GdzIyX2NHTFE/view

Мора се рећи да је Ећрем Чабеј био школовани лингвиста, да није био незналица или шарлатан и да и данас важи као најпознатији албански лингвиста. Међутим, он је поступио по политичкој директиви Енвера Хоџе и покушао је на све начине да одбрани илирску тезу о пореклу Албанаца, односно да учврсти њене најслабије делове, а то су укратко:
-немогућност повезивања развојних процеса у протоалбанском са старим топонимима у Албанији (нпр. Скадар, Љеш, Драч), односно чињеницу да су Албанци ове топониме преузели касно у свој језик и то преко романског или чак словенског посредника;
-недостатак поморске терминологије у протоалбанском, што је чудно ако су заиста наследници Илира из Албаније, познатих морепловаца;
-присуство многих микротопонима у Албанији који показују латински или словенски корен (или славизирани латински корен) накнадно трансформисан утицајем албанског језика (а не обрнуто, што би требао да буде случај да је протоалбански био присутан у Албанији у време доласка Римљана или чак у време доласка Словена)

Доказ тога да је његов рад био под утицајем политике је што је покушавао на основу лингвистике да докаже не само да су Албанци потекли у северној Албанији, већ и у јужној, односно да су они аутохтони на читавој територији данашње Албаније, а и шире. При томе је лингвистичким вратоломијама покушао да обори горе наведене недостатке илирске хипотезе. Међутим, Лома је у горе наведеном реду ставку по ставку прочешљао све његове тврдње и на научно неутралан начин показао њихову неодрживост. Касније је на сличан начин, само на немачком, то урадио Готфрид Шрам у уводном поглављу своје књиге о пореклу Албанаца. Нажалост изгледа да су и поред тога Чабејеве старе великоалбанске хипотезе и даље актуелне, нарочито код америчких лингвиста (као што је горе наведени аутор), што је вероватно последица недоступности контрааргумената на енглеском језику (или можда услед њихове незаинтересованости да прочитају актуелно и другачије мишљење).

Vjerovatno mu fokus nije biona porijeklu albanskog jezika a moguc je i uticaj saradnika. U svakom slucaju moze posluziti za bolje razumijevanje medjusobnih uticaja albanskog i slovenskih jezika.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13169
Одг: Албанци и Арбереши
« Одговор #499 послато: Јул 10, 2016, 08:55:03 поподне »
У раду Paternal and maternal lineages in the Balkans show a homogeneous landscape over linguistic barriers, except for the isolated Aromuns се такође може лепо испратити заступљеност гране R1b 11-11. Ова подграна се, осим код једног Македонца из Скопља и Грка из Тракије, може пронаћи готово само у Албанији, тј. код Албанаца из Тиране, али и Влаха из Андон Поција (Јужна Албанија).