То би био парадокс, да се изворно родовско име (у презимену) једино код муслимана одржало
(а у исто време, претпостављам код већине, не и свест о родовској припадности)...Претпостављам да се ради о раној исламизацији, тј. у време када су и као православци носи то презиме , почетак 15. века (можда је и неки потомак поменутог Вукослава Никшића из 1399., који је био у служби Пашајита, прешао на ислам и оставио то презиме)...Мада, можда не мора да значи да су сви муслимани са презименом Никшић, и род Никшића...можда носе презиме по граду Никшићу, ако су као муслимани дошли одатле , па добили презиме по граду где су раније живели
Није парадокс ако се зна да су Никшићи Срби мигрирали у сјеничку нахију у 17. веку, вероватно након градње Колашин тврђаве, док су остали примили Ислам и они би данас могли представљати једине праве потомке Никшића, поред Војиновића, који су по својој прилици још пре 17. века уживали у већим привилегијама на подручју Брскова и око њега, па су с тога и опстали.
Дакле, једна "игла" је сасвим видљива у погледу презимена Нишић,
с обзиром да данас постоји Нишића међу Бошњацима у Бијелом Пољу, док се за другу "иглу" односно "иглице" (Никшић) може закључити да су помоћу овог пописа видљиве само њихове тадашње локације у "бјелопољском пласту", пошто овог презимена данас нема у Бијелом Пољу нити у његовој околини. Могуће је да се преко пописаних имена (глава) домаћинстава Никшића открију данашња презимена у овим селима одн. изведени патроними од неких пописаних предака из 1913. године, па би у том правцу требало ићи и уз помоћ Бошњачког ДНК Пројекта позвати их на тестирање.
Дакле, у Бјелопољској капетанији 1913. године укупно је било пописано 18 домаћинстава Никшића и 15 домаћинстава Нишића, и то у 12 села одн. у 9 од 15 њених општина.Генерално, овај попис је значајан за многе родове а за нас пре свега из разлога што можда побија (искривљене) конструкције и констатације појединих истраживача на форуму, да су Никшићи "давно заборављено племе у Полимљу (Потарју)",
заправо, врло је могуће да оно није било заборављено већ да је постојало и у 20. веку, у "облику" његових потомака муслиманске вероисповести. Уколико се заиста испостави да су они потомци Никшића, како се њихово сећање и свест о пореклу вековима одржа(ва)ла до 20. века, мислим да никада нећемо сазнати, као што можемо само да претпоставимо колико је на том простору Никшића заиста било 1913. године,
јер је врло вероватно да је међу Бошњацима било и оних који нису желели или нису хтели пописивачима да открију своје даље порекло (давајући им своја патронимска презимена), или га просто нису били свесни попут породице Кургаш, што нам говори о њиховој ранијој исламизацији (брату Кургашу се извињавам на термину "исламизација", знам да ти то смета али једноставно нисам умео да смислим бољи термин).
Да Никшићи (за Нишиће нисам толико сигуран) нису били мухаџири из модерног Никшића, којих је било и у Бијелом Пољу након 1878. године одн. након пада Никшића под црногорском влашћу, то је сасвим извесно из три разлога:
1) због географских положаја села у којима су били пописани 1913. године (ово се посебно односи на презиме Никшић, видети претходни мој коментар и њихову распрострањеност у Бјелопољској капетанији, која се није могла развити за тако кратко време, од 1878. до 1913. године);
2) због непостојања презимена Никшић и Нишић у осталим капетанијама, осим у два случаја и то једног у вароши Беране (Никшић Шабан) и једног у Плавско-Гусињској области, у селу Лазе (Никшић Аџо Зејнелов), док у Пљеваљској и Рожајској капетанији нема ниједног Никшића и Нишића;
3) због префикса "Бег" и "Хаџи" поред имена двојице Никшића у селу Павино поље:
128. Никшић Ахметов Мемед-
Бег, значење: "Бег (тур. bey — „вођа“) је наслов који се традиционално користио за вође мањих турских племенских група. У историјским аналима, многе турске и персијске вође су имале титуле bey, бег или beigh. Све три су истог значења — „лидер“. Регија, провинција или вилајет (тур. vilayet), у којем је бег владао, називао се beylik, односно „беговина," што у грубим цртама одговара "емирату“ или "кнежевини",
129. Никшић Ахметов
Хаџи Јусуф, Хаџи за муслимане означава онога ко је ходочастио у Меки, Саудијској Арабији. Дакле, ова групација Никшића из Павиног поља је по свој прилици била староседелачка на том простору, с обзиром да су имали великодостојнике и титуле (посебно бих истакао титулу бега).
Још један интересантан податак јесте овај,
породица Никшића и Нишића муслимана данас има у Сјеници и њеној околини, управо тамо где су и тројица муслимана са хаплотиповима блиским Никшићима.