Форум - Порекло
Науке и научне дисциплине => Хералдика => Шарже и ординарије => Тему започео: Paulus Децембар 01, 2017, 10:38:09 пре подне
-
Као чувари штита, употребљени су пећински људи, што је можда тема за неку посебну дискусију.
не пећински, него дивљи људи :) ради се о бићима из средњовековних прича, која су, по предању, настањивала дивље и непроходне шуме. даке, митска створења. у то време се још није знало за пећинско доба наше (пра)историје :D иначе, често се срећу на грбовним представама по северним крајевима Европе.
-
не пећински, него дивљи људи :) ради се о бићима из средњовековних прича, која су, по предању, настањивала дивље и непроходне шуме. даке, митска створења. у то време се још није знало за пећинско доба наше (пра)историје :D иначе, често се срећу на грбовним представама по северним крајевима Европе.
Питао сам се како превести wild man, па између дивљег човека и пећинског човека, изабрах други термин, јер би у нашем језику то требао бити синоним за дивљег човека. Мада, слажем се сад с твојом констатацијом, исправније би било ипак превести као дивљи људи.
Овај твој коментар би могли бисмо искористити као повод да направимо једну секцију на овом делу форума, где бисмо мало дискутовали о хералдичким симболима понаособ, па ћу истористити и ову започету дискусију и издвојити је у посебну тему: Дивљи људи у хералдици / Wild Man in Heraldry.
Наравно, исправим у тексту свој превод. ;)
-
О чему заправо говоримо, ево у пар занимљивих примера. ;)
За почетак, из Штреловог Атласа хералдике, дивљи људи и дивље жене.
(https://i.pinimg.com/736x/d1/20/70/d12070ad36247f2ebf066a08d2cc5f5a--atlas.jpg)
Као држачи штитова, јављају се највише у немачкој хералдици, и то од 16. века.
Занимљиво, као држачи, дивље жене јављају се и у грбу Ивана пл. Бојничића, аутора зборника Der Adel von Konigreich Kroatien und Slavonien.
(https://s18.postimg.org/ugf38dard/Screen_Shot_12-21-16_at_02.20_AM.jpg)
У грбу је медвед (нем. Bär).
-
На грбу немачких Танова (нем. Tann) као држаче штита имамо дивљег мушкарца и дивљу жену. :)
(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81AI4XfefzL._SL1038_.jpg)
Занимљиво, аутор овог грба је Ернст Крал, човек који је нацртао први грб емблазон савременог грба Србије.
-
Mene je mučilo da li se radi o divljaku ili varvarinu, pa sam na kraju jednostavno preveo kao divlji čovjek, ali bi najprije odgovaralo kao čovjek koji živi u skladu sa prirodom a ne u civilizaciji. Ne znam ima li kod nas riječ za to.
-
Mene je mučilo da li se radi o divljaku ili varvarinu, pa sam na kraju jednostavno preveo kao divlji čovjek, ali bi najprije odgovaralo kao čovjek koji živi u skladu sa prirodom a ne u civilizaciji. Ne znam ima li kod nas riječ za to.
То је најисправније. Нисам још стигао да је читам, али недавно сам нашао књигу занимљивог наслова: The Wild Man: Medeival Myth and Symbolism (https://archive.org/details/TheWildManMedievalMythandSymbolism/page/n5).
-
Mene je mučilo da li se radi o divljaku ili varvarinu, pa sam na kraju jednostavno preveo kao divlji čovjek, ali bi najprije odgovaralo kao čovjek koji živi u skladu sa prirodom a ne u civilizaciji. Ne znam ima li kod nas riječ za to.
Mоже ли рурални, или ти сељак ( у најлепшем смислу) :) ;)
-
Mоже ли рурални, или ти сељак ( у најлепшем смислу) :) ;)
И село је некаква цивилизација па није баш одговарајуће.
Понекад се за дивљака каже и дивљанин што има можда мало мање погрдан призвук.
-
Па да, сељак је из села, а грађанин из града.
Али нисам мислила на то, већ на човека (или породиц) који је живео или још има таквих да живе усамљено далеко од села у брдима... У равници тога нема....
-
Jeli seljak nije onaj koji seljaka (seli)?Jeli ne bi bilo pravilno seljanin, kao što je građanin?
-
Како бисте тумачили овај грб? :)
(https://i.postimg.cc/nzZvVHff/Screen-Shot-06-14-20-at-11-43-AM.png)
-
Како бисте тумачили овај грб? :)
(https://i.postimg.cc/nzZvVHff/Screen-Shot-06-14-20-at-11-43-AM.png)
Као илустрацију за сликовницу ;D
-
Као илустрацију за сликовницу ;D
Марко Краљевић и троглави Арапин. :D
Оба симбола асоцирају на Вавилон. Дивљи човек на вавилонског краља Набукодоносора, а троглава аждаја на вавилонску блудницу. Питање је сад у каквом су они сукобу? :)
-
Vavilonska bludnica ( u Bibliji) ima sedam glava... :)
-
Vavilonska bludnica ( u Bibliji) ima sedam glava... :)
У хералдику се баш не разумем, али у Библији Вавилонска блудница има једну главу, али јаше звер са седам глава :)
и видјех жену гдје сједи на звијери црвеној која бјеше пуна имена хулнијех и имаше седам глава и десет рогова (Откр. 17:3)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Whore_of_Babylon.jpg)
-
Vavilonska bludnica ( u Bibliji) ima sedam glava... :)
Тачно, то сам заборавио да поменем, а хтео сам рећи да је ово могуће каснија редукована верзија.
У хералдику се баш не разумем, али у Библији Вавилонска блудница има једну главу, али јаше звер са седам глава :)
и видјех жену гдје сједи на звијери црвеној која бјеше пуна имена хулнијех и имаше седам глава и десет рогова (Откр. 17:3)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Whore_of_Babylon.jpg)
Наравно, али као њен симбол може послужити аждаја, или што сам исто приметио, чичак. :)
-
Možda je jedno od tumačenja: borba sa Antihristom..poslednja vremena.
-
Марко Краљевић и троглави Арапин. :D
...
Па не знам... Од Марка Краљевића бих очекивао више... ::)
-
Па не знам... Од Марка Краљевића бих очекивао више... ::)
Вероватно мислиш на бркове ;D
-
Вероватно мислиш на бркове ;D
Па јесте, и бркови су му слаби али више сам мислио на тај бедни назови-буздован. Не знам зашто, али од једног Мрњавчевића сам увек очекивао да има бољу ратну опрему. Може бити да ми је то дошло подсвесно из народне песме "Женидба краља Вукашина", где постоји онај контроверзни стих, "Што Момчилу до колена беше, Вукашину по земљи се вуче". ;D
-
Ако мотив није библијски или митолошки, можда има везе са породичном историјом. Слабо наоружани родоначелник се борио са трипут јачим непријатељима.
-
Како бисте тумачили овај грб? :)
(https://i.postimg.cc/nzZvVHff/Screen-Shot-06-14-20-at-11-43-AM.png)
Babe Ruth sold his soul to the devil
-
Херакле се обично представља са лављом кожом, али је овде https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Hercules_Musei_Capitolini_MC1265.jpg/250px-Hercules_Musei_Capitolini_MC1265.jpg
без ње, али са карактеристичном мочугом.
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%B5
-
Херакле се обично представља са лављом кожом, али је овде https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Hercules_Musei_Capitolini_MC1265.jpg/250px-Hercules_Musei_Capitolini_MC1265.jpg
без ње, али са карактеристичном мочугом.
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%B5
Добро размишљање, могли би то бити Хералке и Лернејска хидра. :)
https://cdn.britannica.com/55/168055-050-F201D331/Heracles-entrance-Lernaean-Hydra-Vienna-Hofburg.jpg
-
Добро размишљање, могли би то бити Хералке и Лернејска хидра. :)
https://cdn.britannica.com/55/168055-050-F201D331/Heracles-entrance-Lernaean-Hydra-Vienna-Hofburg.jpg
Мотив веома чест у многим ИЕ митологијама је епски јунак, рођен на чудноват начин од мајке земљанке и отца вишега бића, бога или демона који управља кишом,
без кога овај одраста али му полубожанска природа даје чудновате способности, прејаку силу и способност узимати разне облике ( ваљда првобитно у духовном шаманском смислу) и моћ над утицањем на временске појаве, понајвише град, дажд и муњу.
Његови симболи су да је обучен у лавље, леопардово или вучје крзно, те има своје оружије, палицу, батог, сјекиру, копље, трозуб, стријелу или како је којему народу својствено. Овај вазда води битку против свога отца или демона који управљају кишом и вјетром и то ради у заштиту човјечијега рода, те убивањем демона, змаја, аждахе преузима од ње управљање над стихијама. Од тада људи су се њему молили за даровање кише и погоднога времена за плодовитост и заштиту од града, непогоде, демона и непријатеља.
У Германа је то Тор < Тондр (гром) а варијантом имена Фјоргин, у Словијена Перун (гром), у Грка испрва Зеус ( убивши отца демона Кроноса), а потом се мит усугубио с Хераклом, Персејем и другим разним мјестним облицима, у Балта Перкунас, у Инда Парджана са разним именима Шива, Рудра, Вишну итд., иста је притча и с Архангелом Михаилом и змајем;
На крају крајева и србски одјек тога су епови о рођењу Милоша Обилића, Краљевића Марка, Вука Бранковића, Влада Цепеша и др. који су сви били по народному вјеровању змајевити људи, дводушници, вјетрогоње и заштитници народа и сав се тај сиже врти по кругу одкада су људи изашли из Африке. Вјеројатно је то све одјек некога ранога афричкога племенскога вође, који је убио неку велику мачку, огрнуо се њеним крзном, порвао се с крокодилом у Нилу и спасао народ од неке пустињске суше и жеђи.
( У сржи цјелокупнога комплекснога циркуса вјечитих расправа о правој религији лежи заправо само урођен страх мајмуна од афричких звијери (чији су психички одјек демони) и обожавање некога ко ће их заштитити од ових ).
-
Сјајно си ово објаснио, сɣнце! :)