Вјера и култура Срба > Народни обичаји
Обичај лапота код Срба
Делија:
--- Цитат: vidoje 013 Децембар 30, 2020, 01:28:03 поподне ---Иако сам у седмој деценији живота ( а понешто сам и писао) никада нијесам чуо за постојање лапота у Црној Гори (у њеним данашњим границама). Погрјешно и нетачно је лапот везивати за племена "Куча и Васојевића",или "сјевер" Црне Горе. Ко зна географију Црне Горе мора имати у виду, да су то крајеви, посебно Горње и Средње Полимље, гдје поред развијеног сточарства, имамо и све гране пољопривреде - земљорадњу и др. Захваљујући старцима "памтишама" и онима који су биљежили њихова сјећања, ми имамо сачувана предања и родослове... Није то никаква надменост. То су чињенице. У Црној Гори и Хецеговини постоји развијен култ предака, о лапоту би се приповиједало. Такве фамилије би биле за сва времена обиљежене.
Умјесто рекла, казала, тражим да наведете писане изворе о постојању лапота -за све српске земље и крајеве. Оставимо по страни филмске приче, посебно о Црној Гори и Херцеговини.
--- Крај цитата ---
Не говорим ја Видоје о надмености која се јавља код свих људи већ код одређеног дела. Ево рецимо, ви сте лепо изнели мипљење да се не слажете са постојањем истог обичаја у Црној Гори, никога нисте прозивали и то је ако мене питате основ да би се водила нормална конверзације. Поштовање саговорника. Ипак неки други саговорници су се понашали мало другачије у стилу, не постоји јер ја тако кажем , без конкретних аргумената и жеље да се саговорник саслуша и да се сагиворнику лепше објасни зашто тамо није могло јити лапота. Не , него је уместо тога сргумент био-ви Беиграђани, Банаћани сте много фини а ми Херцегивци, Црноорци примитивни за вас па нам је лако пришити све лоше па и ово. Ја сам нечија писања тако схватио, и директно тумачечи и између редова , стога сам истом мером-безобразно и надмено наступајући узвратио. У основи наш народ јесте исти, ал постоје кознетичке рсзлике у неким обичајима ал не може нико рећи да је супериорнији од некога или да је примитивнији.
Опет кажем, о обичају сам конкретно читао из књиге Сретена Петровића-Српски митови и ту он пише о постојању обичаја које је забележио (или он или други истраживач-можда Чајкановић?) од старина у тил местима (Сврљиг, Пирот, Лескова чини ми се чак !) , у Херцеговини, и међу Кучима и Васојевићима..
Тако пише у књизи, ја у истраживању нисам учествовао ал сам навео како пишу људи који јесу учествовали..
Ojler:
--- Цитат: Делија Децембар 30, 2020, 01:55:30 поподне ---Не говорим ја Видоје о надмености која се јавља код свих људи већ код одређеног дела. Ево рецимо, ви сте лепо изнели мипљење да се не слажете са постојањем истог обичаја у Црној Гори, никога нисте прозивали и то је ако мене питате основ да би се водила нормална конверзације. Поштовање саговорника. Ипак неки други саговорници су се понашали мало другачије у стилу, не постоји јер ја тако кажем , без конкретних аргумената и жеље да се саговорник саслуша и да се сагиворнику лепше објасни зашто тамо није могло јити лапота. Не , него је уместо тога сргумент био-ви Беиграђани, Банаћани сте много фини а ми Херцегивци, Црноорци примитивни за вас па нам је лако пришити све лоше па и ово. Ја сам нечија писања тако схватио, и директно тумачечи и између редова , стога сам истом мером-безобразно и надмено наступајући узвратио. У основи наш народ јесте исти, ал постоје кознетичке рсзлике у неким обичајима ал не може нико рећи да је супериорнији од некога или да је примитивнији.
Опет кажем, о обичају сам конкретно читао из књиге Сретена Петровића-Српски митови и ту он пише о постојању обичаја које је забележио (или он или други истраживач-можда Чајкановић?) од старина у тил местима (Сврљиг, Пирот, Лескова чини ми се чак !) , у Херцеговини, и међу Кучима и Васојевићима..
Тако пише у књизи, ја у истраживању нисам учествовао ал сам навео како пишу људи који јесу учествовали..
--- Крај цитата ---
Докле мислиш да те настављаш? Да имаш образа не би се јављао после онога што си јуче написао па одмах и обрисао, вероватно од срамоте. Проговорило је из тебе твоје право мишљење о људима из Херцеговине и Црне Горе, које на тренутак ниси успео да обуздаш. Жао ми је само што се нисам одмах снашао да то и снимим, па да поделим овде, да људи виде.
Делија:
--- Цитат: Ojler Децембар 30, 2020, 02:31:21 поподне ---Докле мислиш да те настављаш? Да имаш образа не би се јављао после онога што си јуче написао па одмах и обрисао, вероватно од срамоте. Проговорило је из тебе твоје право мишљење о људима из Херцеговине и Црне Горе, које на тренутак ниси успео да обуздаш. Жао ми је само што се нисам одмах снашао да то и снимим, па да поделим овде, да људи виде.
--- Крај цитата ---
Ја сам ти написао зашто није остала првобитна форма мог одговора. Поновићу поново последњи пут, хтео сам да допуним поруку са поменом Куча и Васојевића и каф сам притиснуо да сачувам изашли су хијероглифи које нисам могао да склоним.
Не срамим се свог писања јер знам доста људи који су твог размишљања а пореклом са простора Црне Горе, Хервеговине који мисле да су све најбоље и најрепрезентативније што Србија има. Ја сматрам да такве генерализације нису баш адекватне и истините и да сваки крај има да понуди свашта и доврог, али свашта и лошег.
Твој коментар о.Панчеву и Београду-који ти притом није први у том нападачком маниру, схватио сам као потребу да нагласиш како ми са севера (Панчево, Београд) гледано на људе са простора Херцеговине, Црне Горе па и Пчиње као примитивце. Дакле испада да своје комплексе лечимо преко вас. То си Ојлере ти написао, додуше између редова , а не ја.
Притом ово није требала да буде тема-као ки друге до сада , где ћеш ти или било ко да пише по свом осећају и произвољно, већ на основу литературе и материјала.
Немам намеру нити жељу да улазимо у беспотребне рапсраве, чак ти могу рећи да се безвезе осећам због ове наше расправе и због тога што си ме схватио као лика који презире или шта већ Херцеговце, Црногорце итд. То је смешно јер ако погледаш моје стабло о ком сам писао , као и списак породица од којих вучем корене, пола тих породица је са простора Херцеговине, Крајине и Црне Горе..
Опет ја сам твоја писања тако разумео-по цену свађе и пљувања саговирника нипошто се не сме било шта лоше приписати некоме са простора ЦГ, Херцеговине.
Ево ако сматраш да грешим, и да сам лоше разумео твију поруку о сваљивању грешних обичаја на примитивце из пасивних крајева ЦГ од стране „еманципованих" Панчеваца и Београђана, напиши ми.шта си оним.првим одговором на који сам оштро реаговао хтео да кажеш. Ја сам спреман да се извиним саговорнику ако сам погрешио и исхитрено реаговао због неспоразума, ал ме занима чему све оне паралеле и иронија коју си пласирао у свом првом одговору?
Зар не би билоо једбоставније да напишеп зашто лапот није могао да постоји у ЦГ и Херцеговини и где се у литератури наводи да је у питању мит, неги да ме оптужујеш да се правим емаципован и ида из комплеса више вредности лупам.етикете људима и крајевина које сматрам примитивнијим и заосталим?
Amicus:
Тема се до даљњег затвара.
Поруке које нису у складу с темом и правилником биће обрисане.
Навигација
[0] Индекс порука
[*] Претходна страна
Иди на пуну верзију