Аутор Тема: Esad Kurtović- bibliografija  (Прочитано 12650 пута)

robert w.

  • Гост
Esad Kurtović- bibliografija
« послато: Јануар 19, 2014, 05:40:35 поподне »
Link prema bibliografiji Esada Kurtovića na academia.edu. Autor se bavi istorijom BiH, i posebno Hercegovine u periodu pre turskih osvajanja. Neke od tema kojima se bavi su i različiti vlaški rodovi (Bobani, Predojevići, Vlahovići, Nenkovići itd)

https://unsa.academia.edu/EsadKurtovi%C4%87

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #1 послато: Јануар 21, 2014, 03:25:21 поподне »
Роберте свака част на линковима. Од Куртовића сам већ прочитао неке радове, али нисам све са овог списка који си окачио. Добро је кад је то све сабрано на једном мјесту.

robert w.

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #2 послато: Јануар 21, 2014, 07:59:47 поподне »
Hvala. Meni je bilo pravo otkriće ono što sam pročitao u vezi vlaških rodova. Nisam znao ni da su bili tako brojni, ni da im je struktura bila tako čvrsta. Ni da su bili takvi kriminalci  :). Podsetili su me na priče o vitezovima pljačkašima iz zapadne Evrope. Setio sam se i priča o rodovskom plemstvu, tj da su neki rodovi plemenitiji od drugih. Možda ta priča ima koren u preziru vlaha prema sebrima kao ljudima ograničene slobode u odnosu na njih.

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #3 послато: Јануар 22, 2014, 08:26:43 пре подне »
Hvala. Meni je bilo pravo otkriće ono što sam pročitao u vezi vlaških rodova. Nisam znao ni da su bili tako brojni, ni da im je struktura bila tako čvrsta. Ni da su bili takvi kriminalci  :). Podsetili su me na priče o vitezovima pljačkašima iz zapadne Evrope. Setio sam se i priča o rodovskom plemstvu, tj da su neki rodovi plemenitiji od drugih. Možda ta priča ima koren u preziru vlaha prema sebrima kao ljudima ograničene slobode u odnosu na njih.

Најбољи документ о прелазном периоду и даљој судбини влаха јесте турски попис Херцеговине из 1477. године, а то је само 10 година послије последњих помињања влаха у дубровачким изворима. И шта се види?
Види се да су власи листом прешли на турску страну, да су територијално живјели засебно од осталог становништва које се у том попису означава као српско, да није читава Херцеговина била настањена власима, већ тачно одређене територијалне цјелине (Макарско Приморје, гранични појас данашње Црне Горе и Херцеговине, Полимље), да је "српско" становништво страдало у борби са Турцима ( у попису се наводи велики број удовица), да је најбоље што су Турци могли понудити пораженом српском племићу био влашки статус (конкретно се то помиње за неко племство око Требиња). Сасвим је јасно да је положај влаха био пожељан и да се у том периоду доста Срба претопило у влахе, у смислу да су прихватили ту правну форму која им је омогућавала ослобађање од кметовског положаја.

robert w.

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #4 послато: Јануар 22, 2014, 07:46:03 поподне »
Најбољи документ о прелазном периоду и даљој судбини влаха јесте турски попис Херцеговине из 1477. године, а то је само 10 година послије последњих помињања влаха у дубровачким изворима. И шта се види?
Види се да су власи листом прешли на турску страну, да су територијално живјели засебно од осталог становништва које се у том попису означава као српско, да није читава Херцеговина била настањена власима, већ тачно одређене територијалне цјелине (Макарско Приморје, гранични појас данашње Црне Горе и Херцеговине, Полимље), да је "српско" становништво страдало у борби са Турцима ( у попису се наводи велики број удовица), да је најбоље што су Турци могли понудити пораженом српском племићу био влашки статус (конкретно се то помиње за неко племство око Требиња). Сасвим је јасно да је положај влаха био пожељан и да се у том периоду доста Срба претопило у влахе, у смислу да су прихватили ту правну форму која им је омогућавала ослобађање од кметовског положаја.

U poslednje vreme dosta čitam o istoriji Hercegovine. Naselja koja su postojala na početku osmanskog perioda postoje i danas, verovatno i sa istim stanovništvom koje je bilo u tom periodu. Žao mi je što nema više testiranih sa tog područja. Sigurno bi neke stvari bile jasnije. S tog područja su se verovatno širili što kao izbeglice, što u sastavu martoloških migracija, kad su popunjavali pogranične oblasti, posebno Bosanske krajine i Slavonije koja se zvala i Mala Vlaška. Voleo bih kad bi neko pročešljao turske arhive. Verujem da baš ti hercegovački vlasi predstavljaju koren mnogih rodova u Bosanskoj krajini i Krajini.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13161
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #5 послато: Јануар 22, 2014, 09:33:48 поподне »
Hvala. Meni je bilo pravo otkriće ono što sam pročitao u vezi vlaških rodova. Nisam znao ni da su bili tako brojni, ni da im je struktura bila tako čvrsta. Ni da su bili takvi kriminalci  :). Podsetili su me na priče o vitezovima pljačkašima iz zapadne Evrope. Setio sam se i priča o rodovskom plemstvu, tj da su neki rodovi plemenitiji od drugih. Možda ta priča ima koren u preziru vlaha prema sebrima kao ljudima ograničene slobode u odnosu na njih.

Нису само они били "криминалци". То је средњи век, прилично сурово доба. Сигуран сам да су тако поступали и сви остали када је прибављање имовинске користи у питању. :)

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #6 послато: Јануар 23, 2014, 08:43:53 пре подне »
Нису само они били "криминалци". То је средњи век, прилично сурово доба. Сигуран сам да су тако поступали и сви остали када је прибављање имовинске користи у питању. :)

Из извора се види да је главно занимање херцеговачких влаха било сточарство, кириџилук (превоз робе) и војне услуге.

Међутим, дубровачки извори веома често говоре и о пљачки као једној од привредних грана влаха. Власи су за Дубровчане били нужно зло, не знам колико су њихови извјештаји објективни.

Још једна дјелатност влаха, а која им не служи на част, је била хватање  робља из унутрашњости Босне и продаја истог на дубровачкој пијаци робова. Као купци помињу се често и Каталонци, па су многе босанке на тај начин завршиле у Шпанији.
Могло се трговати само нехришћанским робљем, а Босанци су тада били означени као невјерници, патарени, па су могли да се нађу на пијаци.
Ово је научни рад који говори о томе http://www.scribd.com/doc/115669037/Nenad-Feji%C4%87-Trgovina-bosanskim-robljem-u-Barceloni-krajem-XIV-i-po%C4%8Detkom-XV-veka

robert w.

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #7 послато: Јануар 23, 2014, 11:47:08 пре подне »
Onaj detalj koji je meni predstavljao iznenađenje jeste njihova organizovanost, gotovo vojnička, zatim izoliranost od drugih zajednica. Njihova naselja su "čista" od drugih slojeva stanovništva. Nisam našao ništa određeno o pravu na nošenje oružija, ali očito da su imali pravo da ga nose. Oni predstavljaju autonomne zajednice u odnosu na svoju okoline gde priznaju vlast nekog feudalca, ali nisu podložni u meri u kojoj su to sebri. Takvi ljudi su mogli biti upotrebljeni na mnoge načine.
Ono što ne mogu pronaći je njihova praistorija. O tom prostoru ima malo dokumenata pre 12 veka. To je bio prostor koji je bio rubno područje i Vizantije prema srpskim državama i srpskim državama prema Vizantiji, kasnije Dubrovniku i Veneciji. Mada nemam dokaze, ne bih se iznenadio da te organizacije imaju koren u nekim oblicima vojnog pograničnog organizovanja starosedelačkog stanovništva prema slavenskoj unutrašnjosti. Kasnije je očito došlo do slavenizacije tih zajednica, ali je ostalo ime kao uspomena na raniji period.
Nomadsko stočarstvo, što se obično uzima kao njihovo glavno obeležje, ustvari je samo posledica njihovog statusa. Feudalci su imali vlastita stada o kojima su račun vodili ljudi koji su bili sluge u službi gospodara. Vlasi nisu identični sa njima.

sirius

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #8 послато: Јануар 24, 2014, 12:38:06 поподне »
Priča o Vlasima/vlasima na ovom forumu ide u jednom čudnom smjeru. 

Prvo. Vlasi su u vrijeme srpskog srednjovjekovlja bili integrisani u srpsko društvo i državni sistem. Nisu imali nikakvu autonomiju, nego zakonom zagarantovana prava i obaveze. Kao i u svakoj evropskoj srednjovjekovnoj državi društvo je i u Srbiji bilo slojevito i svaki sloj je imao posebna prava i obaveze. Vlasi su bili tek jedan od slojeva. Nisu bili izolirani nimalo, za razliku od sebara. O tome svjedoče prelasci sebara u vlaški status, što zakonodavac želi da spriječi, jer neko mora i zemlju da obrađuje. Društvena (vertikalna) pokretljivost u Evropi bila je moguća tek od Francuske revolucije.

Vlaška prava i obaveze proistekle su iz njihovog načina privređivanja i prema tome nomadsko stočarstvo nije 'samo posljedica njihovog statusa'.

Hercegovački vlasi su u vrijeme Nemanjića već odavno bili slovenizirani. Možda i prije dolaska sa juga, negdje u 10. ili 11. vijeku. Govorili su srpskim jezikom i imali uglavnom slovenska imena (u tom periodu još ima Brajana i sličnih vlaških imena). Ovi hercegovački vlasi nisu bili nikakav poseban etnikum. Zapravo etnikum, uopšte.

To što se u popisu iz 1477. godine vlasi i Srbi (zapravo, sebri) posebno označavaju nije ništa drugo nego odvajanje statusnih grupa. Svaka grupa ima različite dažbine prema državi i u tome je i smisao svih turskih popisa. Osmanska država nije stanovništvo dijelilo prema etničkom principu, već po vjerskom, tako da pominjanje vlaha i Srba u tom popisu ne označava nikakvu narodnosnu podjelu.

robert w.

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #9 послато: Јануар 24, 2014, 05:16:11 поподне »
Priča o Vlasima/vlasima na ovom forumu ide u jednom čudnom smjeru. 

Prvo. Vlasi su u vrijeme srpskog srednjovjekovlja bili integrisani u srpsko društvo i državni sistem. Nisu imali nikakvu autonomiju, nego zakonom zagarantovana prava i obaveze. Kao i u svakoj evropskoj srednjovjekovnoj državi društvo je i u Srbiji bilo slojevito i svaki sloj je imao posebna prava i obaveze. Vlasi su bili tek jedan od slojeva. Nisu bili izolirani nimalo, za razliku od sebara. O tome svjedoče prelasci sebara u vlaški status, što zakonodavac želi da spriječi, jer neko mora i zemlju da obrađuje. Društvena (vertikalna) pokretljivost u Evropi bila je moguća tek od Francuske revolucije.

Vlaška prava i obaveze proistekle su iz njihovog načina privređivanja i prema tome nomadsko stočarstvo nije 'samo posljedica njihovog statusa'.

Hercegovački vlasi su u vrijeme Nemanjića već odavno bili slovenizirani. Možda i prije dolaska sa juga, negdje u 10. ili 11. vijeku. Govorili su srpskim jezikom i imali uglavnom slovenska imena (u tom periodu još ima Brajana i sličnih vlaških imena). Ovi hercegovački vlasi nisu bili nikakav poseban etnikum. Zapravo etnikum, uopšte.

To što se u popisu iz 1477. godine vlasi i Srbi (zapravo, sebri) posebno označavaju nije ništa drugo nego odvajanje statusnih grupa. Svaka grupa ima različite dažbine prema državi i u tome je i smisao svih turskih popisa. Osmanska država nije stanovništvo dijelilo prema etničkom principu, već po vjerskom, tako da pominjanje vlaha i Srba u tom popisu ne označava nikakvu narodnosnu podjelu.

Vlasi su bili integrisani u srpsku srednjovekovnu državu onoliko koliko je ona bila integrisano društvo. Koliko znam jedini dokument koji je jedinstven za celu državu a koji je regulisao status vlaha je Dušanov zakonik. Ostali akti koji su regulisali položaj vlaha su bili lokalni običaji i lični dogovori, pa je i status verovatno varirao od kraja do kraja. Kad sam spominjao izoliranost, mislio sam na odvojenost od drugih zajednica. Ono što sam u prethodnom postu spomenuo, da u njihovim selima nije bilo drugog slojeva stanovništva, ni sebara, ni meropsa, ni trgovaca (Ovde da napomenem da iako sam spominjao njihov poseban položaj, ne izjednačavam ga sa plemićkim. Vlasi nemaju vlastite sebre, nego zajedno sa njima čine sloj zavisnog stanovništva)

Što se tiče prava i obaveza, ona prizilaze iz njihovog statusa. Njihove delatnosti obuhvataju više od pustog čuvanja ovaca. Njihova naselja su u dolinama reka i na plodnijim delovima zemlje, na putevima, a ne na vrhovima brda. Tamo samo napasaju te nesretne ovce.

Što se tičo onog što je možda ovde najspornije, da zagovaram tezu da su Vlasi činili poseban etnikum, tu si skroz u krivu. Već sam ranije spomenuo da su sva imena koja se spominju u radovima gospodina Kurtovića slavenska, a pošto su to prostori srpskih srednjovekovnih država Paganije, Zahumlja i Travunije i srpska. Slavenizacija je verovatno bila mirna, bez većih sukoba pošto u to vreme i Srbi predstavljaju deo vizantijske države. Tu se ne slažem sa tezom o naseljavanju Vlaha na to područje sa područja Makedonije i Albanije. Mislim da su hercegovački vlaški rodovi autohtonog, hercegovačkog porekla, od romanskog i slavenskog (srpskog) stanovništva.

Đorđo

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #10 послато: Јануар 24, 2014, 06:54:49 поподне »
Ја сам читао код дедијера да су Срби Херцеговци гледали на Влахе са презиром јер су се власи "склањали другима са пута"

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #11 послато: Јануар 24, 2014, 07:57:24 поподне »
Питање етничке припадности влаха у средњевјековној српској држави је ипак много комплексније питање. Ја се искрено надам да ће генетика у неком будућем периоду рећи нешто више о томе. Из података које досад имамо можда и може понешто да се извуче. Евидентно је да Срби у Босни (иако се ради о малом узорку) имају више старосједилачке, несловенске генетике од босанских муслимана и католика. Слично је и за Србе из Србије, док је код Срба у Црној Гори тај постотак још већи. Да ли су средњевјековни власи и њихово учешће у српској етногенези извор овог повећаног присуства несловенске генетике код Срба тешко је сад засигурно тврдити, али би могло да буде једна од вјероватнијих хипотеза.

Наравно да власима не треба у потпуности одрицати романску основу која је свакако постојала, питање је само колико је она била значајна и у којој мјери су касније ти власи србизирани. Подсјетићу на Микићев антрополошки рад , који сам већ спомињао, који је анализирао бројна гробља што Словена што старосједилаца на Косову и Метохији. Закључак анализе је да су Словени живјели потпуно одвојено од старосједилачког становништва све до 12-13. вијека, а да од тог периода креће интензивније мјешање, тј. да се на антрополошком материјалу налазе мелеске форме мјешанаца словенског и старосједилачког антрополошког типа. Тај период одговара периоду развијеног српског средњовјековља и познатих забрана српских владара о забрани мјешања Срба и Влаха. А забрана се доноси за нешто што је иначе општа појава, у циљу спречавања.

УКратко, Срби и Власи у херцеговачком попису 1477. можда и јесу социјалне, а не етничке категорије, али је коријен и једне и друге популације у почетку носио етнички карактер, с тим да је био присутнији прелазак срба у влахе, него обрнут процес.

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13161
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #12 послато: Јануар 24, 2014, 08:31:47 поподне »
Ја сам читао код дедијера да су Срби Херцеговци гледали на Влахе са презиром јер су се власи "склањали другима са пута"

Не бих баш рекао да су се Власи "склањали". Имамо ситуацију у Полимљу, где су Власи Е1б буквално "почистили" Словене. :)

Ван мреже Тимар

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 685
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #13 послато: Мај 31, 2016, 06:35:18 поподне »
Есад Куртовић- Власи Дробњаци и стећци (Цртица о Николи Рашковићу и његовим наследницима) https://www.academia.edu/25739586/Vlasi_Drobnjaci_i_ste%C4%87ci_Crtica_o_Nikoli_Ra%C5%A1kovi%C4%87u_i_njegovim_nasljednicima_Godi%C5%A1njak_CBI_44_Sarajevo_2015_303-316

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #14 послато: Мај 31, 2016, 07:38:39 поподне »
Есад Куртовић- Власи Дробњаци и стећци (Цртица о Николи Рашковићу и његовим наследницима) https://www.academia.edu/25739586/Vlasi_Drobnjaci_i_ste%C4%87ci_Crtica_o_Nikoli_Ra%C5%A1kovi%C4%87u_i_njegovim_nasljednicima_Godi%C5%A1njak_CBI_44_Sarajevo_2015_303-316

Хвала на линку, Тимар. Прочитах рад и морам признати веома је занимљив. Показује везу влаха Дробњака са подручјем Гацка, тачније мјеста самобора. Ми знамо да у Самобору живе дијелови дробњачког племена (од њих су и двије најпознатије трговачке сарајевсје породице: Деспићи и Јефтановићи), али овај рад и откриће стећка Николе Рашковића Дробњака показује да је ова веза средњовјековна.

Пребацићу овај линк и на тему о Дробњацима.

Ван мреже Wolf Sagash

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1363
Одг: Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #15 послато: Јун 01, 2016, 11:03:20 пре подне »
Најбољи документ о прелазном периоду и даљој судбини влаха јесте турски попис Херцеговине из 1477. године, а то је само 10 година послије последњих помињања влаха у дубровачким изворима. И шта се види?
Види се да су власи листом прешли на турску страну, да су територијално живјели засебно од осталог становништва које се у том попису означава као српско, да није читава Херцеговина била настањена власима, већ тачно одређене територијалне цјелине (Макарско Приморје, гранични појас данашње Црне Горе и Херцеговине, Полимље), да је "српско" становништво страдало у борби са Турцима ( у попису се наводи велики број удовица), да је најбоље што су Турци могли понудити пораженом српском племићу био влашки статус (конкретно се то помиње за неко племство око Требиња). Сасвим је јасно да је положај влаха био пожељан и да се у том периоду доста Срба претопило у влахе, у смислу да су прихватили ту правну форму која им је омогућавала ослобађање од кметовског положаја.
Попис јесте прворазредни докуменат. Објашњава много тога. Неки научници су мало скептични како је Аличић превео попис. Мени је врло интересантно да су убикована села до модерног доба сачувала исте катуне на планинама сјеверне Херцеговине. Али има ту и нејасноћа, баш око тога д су власи прешли листом на турску страну. У сумарном попису 1468. наведено је да су неким влашким старјешинама одузети тимари. Такав имамо случај са Вукосавом Влаћевићем кнезом, доцније војводом. Њему су неке земље одузете и дате посадницима турских тврђава. Он се опет помиње у попису 1477. Али некад касније гине у до сада непознатиј битци за "Мога Господина". Атанасовски цитира један дубровачки извјештај и говори да је последњи херцег Влатко Косача притиснут од стране влаха, дигао устанак против Турака 1482.

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Esad Kurtović- bibliografija
« Одговор #16 послато: Март 11, 2017, 05:51:47 пре подне »

Миленко Филиповић је уз Цвијића и Ердељановића био један од наших најпознатијих етнолога и антропогеографа.

https://www.zapadnisrbi.com/zasluzni-srbi/nauka/644-milenko-s-filipovic


Ван мреже Đorđo

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 775
  • shí shì qiú shì