Аутор Тема: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.  (Прочитано 18689 пута)

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« послато: Децембар 03, 2016, 02:49:01 поподне »
Ibarski Kolašin je mali region koji se nalazi na samoj granici srpsko-albanskih etničkih dodira. Iako danas je deo Kosova istoriski nikada nije bio njen deo. Stanovništvo su isključivo Srbi kako se za njih kaže Kolašinci.

Sa juga se graniči sa Podgorom, Drenicom i Kosovskom Kotlinom gde je mešano stanovništvo,

Kroz Kolašin se propliću svi struje srpskih seoba a sa druge strane iz Kolašina su takodje isto tekle i brojne seobe ka Kosovu, Toplici, Šumadiji.

I na kraju da nije bilo Kolašina do Raške bi sve bili Albanci. Kolašin je prekinuo kontakt izmedju Albanaca i Albanaca na Pešteri i Pazaru (koji su usled toga asimilovani u Bošnjake).


Znači ukratko Ibarski Kolašin je za vas isto što i Rugovo za Albance. Mi smo čuvali granicu Kosova ka Cg i nismo dozvolili direktan kontakt sa Srbima u Metohiji a Kolašinci isto to u odnosu nas sa danas Bošnjacima u Sandžaku (Raškoj oblasti).

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8478
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #1 послато: Април 12, 2017, 12:27:05 пре подне »
Прелиставао сам "Ибарски Колашин" од Лутовца и пронашао занимљиве податке о великом колашинском братству Лопаћана. Они су ми занимљиви с једне стране зато што се мој пријатељ и колега са факултета, који је Лопаћанин, тестирао у оквиру ДНК акције јужна Србија-КиМ, а с друге стране зато што имају занимљиву славу (Јовањдан, 20.01.) и предање. Наиме, Лутовац је прибележио да сви родови овог братства имају предање да потичу из села Лопате близу Лијеве Ријеке у Црној Гори (тестирани пријатељ ми је такође потврдио да и у његовој породици постоји ово предање). Лопате се налазе у епицентру васојевићке територије, па и тај мој пријатељ за своје претке каже да су дошли "из Васојевића". Међутим, нешто ту "не штима", јер нисам чуо за случај да неки васојевићки род слави св. Јована Крститеља, а опет не верујем да је тако дубоко уврежено предање код свих Лопаћана о пореклу из Лопата погрешно. Има ли икаквих назнака да су на васојевићкој територији у неком историјском периоду постојали родови који су славили Јовањдан и који су се потом иселили махом у Ибарски Колашин, али и у неке друге делове Србије? Поставићу неколико цитата из Лутовчевог рада који се тичу Лопаћана, али и других колашинских братстава:

"Најстарији колашински исељеници, из доба XVIII века, јављају се y Лепеници, Гружи и Косову. Али у двема првим областима они се увек не могу са сигурношћу разликовати од досељеника из Црногорског Колашина. То долази отуда што испитивачи не кажу одређено из којег су Колашина досељени; сем тога, досељеници се не могу лако разликовати ни због исте славе и презимена. Например, Кошани, којих је y Гружи било пре 1915 године 147 кућа, могли су доћи у ову област не само из Ибарског Колашина него и из Моравичког Старог Влаха или још даље из Мораче, заједничке матице. Тијанића којих је доскоро било у Загуљу (Ибарски Колашин), има у Гружи, Црногорском Колашину, Дробњацима, Пиви и Метохиском Подгору. Лопаћани – Катанчевићи y Белошевцу (Лепеница), досељени тамо из Лопата у Црној Гори, без сваке сумње род су са Лопаћанима y Ибарском Колашину, који воде порекло из истих Лопата."

"3. Сродство и етничке одлике. Већ по томе што су Колашинци, људи из ове области се сматрају да су једно, као какво племе; тако на њих гледају и околни крајеви. Иначе се они унутра деле на братства и родове. Има братстава врло великих која никада нису мењала своје презиме. То се особито запажа код родова који су најраније насељени из Брда: Јакшићи, Божовићи, Орловићи, Томовићи, Влашковићи, Ђурићи. Друга такође угледна братства распала су се у много родова. Али она имају и заједничко свеобухватно презиме, као Коматовићи, Кошани, Дробњаци, Лопаћани, које се помиње само када хоће да се обележи шире сродство. То су велике скупине родова од 50 до 150 кућа. Распадање неких братстава ишло је дотле да се поједини родови презивају по деду."
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже gillle

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 965
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #2 послато: Април 12, 2017, 02:41:26 пре подне »


Да је истраживање ове области одрађено "за време прве Србије", како су то наглашавали стари Колашинци, више би се данас знало о пореклу родова и лакше би се пратило њихово кретање. А Лутовац? :) Лутовац је свој рад привео крају тек 1954. године, дакле, скоро две деценије од првог теренског рада у области Старог (Ибарског) Колашина. Као разлог наводи Други светски рат, а пет година пре рата обуставио испитивања која је наставио исто толико година након рата (?)

Моје село, као и  сва села где козе пасу под ручном, није ни обишао. Један једини топоним није навео, али је зато изоставио да спомене неке породице :)




Тако је говорила моја прабаба Марта.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5481
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #3 послато: Април 12, 2017, 08:57:54 пре подне »
Прелиставао сам "Ибарски Колашин" од Лутовца и пронашао занимљиве податке о великом колашинском братству Лопаћана. Они су ми занимљиви с једне стране зато што се мој пријатељ и колега са факултета, који је Лопаћанин, тестирао у оквиру ДНК акције јужна Србија-КиМ, а с друге стране зато што имају занимљиву славу (Јовањдан, 20.01.) и предање. Наиме, Лутовац је прибележио да сви родови овог братства имају предање да потичу из села Лопате близу Лијеве Ријеке у Црној Гори (тестирани пријатељ ми је такође потврдио да и у његовој породици постоји ово предање). Лопате се налазе у епицентру васојевићке територије, па и тај мој пријатељ за своје претке каже да су дошли "из Васојевића". Међутим, нешто ту "не штима", јер нисам чуо за случај да неки васојевићки род слави св. Јована Крститеља, а опет не верујем да је тако дубоко уврежено предање код свих Лопаћана о пореклу из Лопата погрешно. Има ли икаквих назнака да су на васојевићкој територији у неком историјском периоду постојали родови који су славили Јовањдан и који су се потом иселили махом у Ибарски Колашин, али и у неке друге делове Србије? Поставићу неколико цитата из Лутовчевог рада који се тичу Лопаћана, али и других колашинских братстава:

"Најстарији колашински исељеници, из доба XVIII века, јављају се y Лепеници, Гружи и Косову. Али у двема првим областима они се увек не могу са сигурношћу разликовати од досељеника из Црногорског Колашина. То долази отуда што испитивачи не кажу одређено из којег су Колашина досељени; сем тога, досељеници се не могу лако разликовати ни због исте славе и презимена. Например, Кошани, којих је y Гружи било пре 1915 године 147 кућа, могли су доћи у ову област не само из Ибарског Колашина него и из Моравичког Старог Влаха или још даље из Мораче, заједничке матице. Тијанића којих је доскоро било у Загуљу (Ибарски Колашин), има у Гружи, Црногорском Колашину, Дробњацима, Пиви и Метохиском Подгору. Лопаћани – Катанчевићи y Белошевцу (Лепеница), досељени тамо из Лопата у Црној Гори, без сваке сумње род су са Лопаћанима y Ибарском Колашину, који воде порекло из истих Лопата."

"3. Сродство и етничке одлике. Већ по томе што су Колашинци, људи из ове области се сматрају да су једно, као какво племе; тако на њих гледају и околни крајеви. Иначе се они унутра деле на братства и родове. Има братстава врло великих која никада нису мењала своје презиме. То се особито запажа код родова који су најраније насељени из Брда: Јакшићи, Божовићи, Орловићи, Томовићи, Влашковићи, Ђурићи. Друга такође угледна братства распала су се у много родова. Али она имају и заједничко свеобухватно презиме, као Коматовићи, Кошани, Дробњаци, Лопаћани, које се помиње само када хоће да се обележи шире сродство. То су велике скупине родова од 50 до 150 кућа. Распадање неких братстава ишло је дотле да се поједини родови презивају по деду."

Пeтap Ж. Пeтpoвић cпoмињe Лoпaћaнe у ceлимa нa зaпaдним пaдинaмa Poгoзнe. Зa cвe њиx дeциднo кaжe дa cлaвe Cв. Joвaнa, дa cу из вacojeвићкиx Лoпaтa, a cтapинoм Mopaчaни.
Љубoмиp Пaвлoвић зa Лoпaћaнe кaжe дa cу из Лoaтa у Вacojeвићимa. У књизи "Кoпaoник" нa cтpaни 121 кaжe: Лoпaћaни из Лoпaтa у Лиjeвoj Pиjeци у Вacojeвићимa. Mи cмo Лoпaћaни кaжу; oдбиjajу и пoмиcao дa cу oд плeмeнa Вacojeвићa, oд дaнaшњиx Вacojeвићкиx Лoпaћaнa." Oн дaљe дaje тeзу дa cу уcтвapи били кaтoлици и дa cвoj нaзив нoce нe пo мecту Лoпaтe, вeћ штo cу ce кpcтили ca цeлoм шaкoм, кao лoпaтoм.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #4 послато: Април 12, 2017, 09:32:17 пре подне »

Да је истраживање ове области одрађено "за време прве Србије", како су то наглашавали стари Колашинци, више би се данас знало о пореклу родова и лакше би се пратило њихово кретање. А Лутовац? :) Лутовац је свој рад привео крају тек 1954. године, дакле, скоро две деценије од првог теренског рада у области Старог (Ибарског) Колашина. Као разлог наводи Други светски рат, а пет година пре рата обуставио испитивања која је наставио исто толико година након рата (?)

Моје село, као и  сва села где козе пасу под ручном, није ни обишао. Један једини топоним није навео, али је зато изоставио да спомене неке породице :)

Слажем се Гилетом, мада је то пуно боље урађено него например Ругова од Марк Краснићија, која боље да није ни изашла. Срећа да је Мићовић обрадио једну од четири некадашње колашинске кнежине у фантастичној књизи "Родослов да се не заворави". То је пример како треба да се обађују села.

Зато Гиле за почетак прикупи списак свих фамилија селима по Колашину мимо ова села што је обрадио Мићовић и учинићеш велику ствар своме завичају.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #5 послато: Април 12, 2017, 09:49:18 пре подне »
Прелиставао сам "Ибарски Колашин" од Лутовца и пронашао занимљиве податке о великом колашинском братству Лопаћана. Они су ми занимљиви с једне стране зато што се мој пријатељ и колега са факултета, који је Лопаћанин, тестирао у оквиру ДНК акције јужна Србија-КиМ, а с друге стране зато што имају занимљиву славу (Јовањдан, 20.01.) и предање. Наиме, Лутовац је прибележио да сви родови овог братства имају предање да потичу из села Лопате близу Лијеве Ријеке у Црној Гори (тестирани пријатељ ми је такође потврдио да и у његовој породици постоји ово предање). Лопате се налазе у епицентру васојевићке територије, па и тај мој пријатељ за своје претке каже да су дошли "из Васојевића". Међутим, нешто ту "не штима", јер нисам чуо за случај да неки васојевићки род слави св. Јована Крститеља, а опет не верујем да је тако дубоко уврежено предање код свих Лопаћана о пореклу из Лопата погрешно. Има ли икаквих назнака да су на васојевићкој територији у неком историјском периоду постојали родови који су славили Јовањдан и који су се потом иселили махом у Ибарски Колашин, али и у неке друге делове Србије? Поставићу неколико цитата из Лутовчевог рада који се тичу Лопаћана, али и других колашинских братстава:

"Најстарији колашински исељеници, из доба XVIII века, јављају се y Лепеници, Гружи и Косову. Али у двема првим областима они се увек не могу са сигурношћу разликовати од досељеника из Црногорског Колашина. То долази отуда што испитивачи не кажу одређено из којег су Колашина досељени; сем тога, досељеници се не могу лако разликовати ни због исте славе и презимена. Например, Кошани, којих је y Гружи било пре 1915 године 147 кућа, могли су доћи у ову област не само из Ибарског Колашина него и из Моравичког Старог Влаха или још даље из Мораче, заједничке матице. Тијанића којих је доскоро било у Загуљу (Ибарски Колашин), има у Гружи, Црногорском Колашину, Дробњацима, Пиви и Метохиском Подгору. Лопаћани – Катанчевићи y Белошевцу (Лепеница), досељени тамо из Лопата у Црној Гори, без сваке сумње род су са Лопаћанима y Ибарском Колашину, који воде порекло из истих Лопата."

"3. Сродство и етничке одлике. Већ по томе што су Колашинци, људи из ове области се сматрају да су једно, као какво племе; тако на њих гледају и околни крајеви. Иначе се они унутра деле на братства и родове. Има братстава врло великих која никада нису мењала своје презиме. То се особито запажа код родова који су најраније насељени из Брда: Јакшићи, Божовићи, Орловићи, Томовићи, Влашковићи, Ђурићи. Друга такође угледна братства распала су се у много родова. Али она имају и заједничко свеобухватно презиме, као Коматовићи, Кошани, Дробњаци, Лопаћани, које се помиње само када хоће да се обележи шире сродство. То су велике скупине родова од 50 до 150 кућа. Распадање неких братстава ишло је дотле да се поједини родови презивају по деду."

1. Што се тиче славе св.Јована тачно је да је део Васојевића Лопаћана славио ту славу па су опет врстили Св.Аранђео. Један део тих Васојевића који се иселио није поново узео Аранђеловдан но је задржо Јовањдан. Тих фамилија има у Ивањици а мислим да исто славе Ђукићи на Полици. То би могао да потврди и Видоје пошто он њих Поличане зна.

2. Кад сам поменуо те Васојевиће из Ивањице, да напоменем да је од њих Оливера Катарина. Они су иначе од Драговића из Ђулића, ти њени Петтовићи.

3. Овде се помињу Тијанићи али по ко зна који пут прави се иста грешка и породице које имају исто презиме на вештачки начин се везују. Тијанићи из Загуља су се селили у Гружу, и у Подгор а на крају сви иселили у Топлицу. Они су исто братство и сви славе св. Петку.
Тијанићи из Пиве су потпуно друго братство и нема никакве сродности са првим Тијанићима.

Од ових првих Тијанића је покојни Александар Тијанић.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5481
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #6 послато: Април 12, 2017, 10:02:31 пре подне »
Пeтap Ж. Пeтpoвић cпoмињe Лoпaћaнe у ceлимa нa зaпaдним пaдинaмa Poгoзнe. Зa cвe њиx дeциднo кaжe дa cлaвe Cв. Joвaнa, дa cу из вacojeвићкиx Лoпaтa, a cтapинoм Mopaчaни.
Љубoмиp Пaвлoвић зa Лoпaћaнe кaжe дa cу из Лoaтa у Вacojeвићимa. У књизи "Кoпaoник" нa cтpaни 121 кaжe: Лoпaћaни из Лoпaтa у Лиjeвoj Pиjeци у Вacojeвићимa. Mи cмo Лoпaћaни кaжу; oдбиjajу и пoмиcao дa cу oд плeмeнa Вacojeвићa, oд дaнaшњиx Вacojeвићкиx Лoпaћaнa." Oн дaљe дaje тeзу дa cу уcтвapи били кaтoлици и дa cвoj нaзив нoce нe пo мecту Лoпaтe, вeћ штo cу ce кpcтили ca цeлoм шaкoм, кao лoпaтoм.

Дoдao биx дa Пeтpoвић у cвojoj cтудиjи Paшкa cпoмињe Кoзapeвo, кoje ce гeoгpaфcки глeдaнo, нe нaлaзи у И. Кoлaшину, вeћ у Бaњcкoj, a шиpe у Paшкoj oблacти. Чecтo ce и нaзивa Бaњcкo Кoзapeвo. Зa Mилocaвљeвићe кaжe дa cу cтapинoм Mopaчaни. Кoje би тo бpaтcтвo билo, ocтaje питaњe...

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5481
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #7 послато: Април 12, 2017, 10:06:36 пре подне »
Пeтap Ж. Пeтpoвић cпoмињe Лoпaћaнe у ceлимa нa зaпaдним пaдинaмa Poгoзнe. Зa cвe њиx дeциднo кaжe дa cлaвe Cв. Joвaнa, дa cу из вacojeвићкиx Лoпaтa, a cтapинoм Mopaчaни
Љубoмиp Пaвлoвић зa Лoпaћaнe кaжe дa cу из Лoaтa у Вacojeвићимa. У књизи "Кoпaoник" нa cтpaни 121 кaжe: Лoпaћaни из Лoпaтa у Лиjeвoj Pиjeци у Вacojeвићимa. Mи cмo Лoпaћaни кaжу; oдбиjajу и пoмиcao дa cу oд плeмeнa Вacojeвићa, oд дaнaшњиx Вacojeвићкиx Лoпaћaнa." Oн дaљe дaje тeзу дa cу уcтвapи били кaтoлици и дa cвoj нaзив нoce нe пo мecту Лoпaтe, вeћ штo cу ce кpcтили ca цeлoм шaкoм, кao лoпaтoм.

Paдocлaв Пaвлoвић

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8478
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #8 послато: Април 12, 2017, 10:36:21 пре подне »
Занимљиво, дакле колико сам испратио, за Лопаћане постоје две претпоставке о пореклу, једну је изнео Милош, другу Руговац:

1) старином су из Мораче, а постоји могућност да назив нису добили по селу Лопате (које се ни не налази у Морачи већ у Васојевићима) већ зато што су се крстили целом шаком, тј. били су католици; да ли Павловић овиме имплицира да су они старином Арбанаси католици?

2) Лопаћани су Васојевићи који су напустили прослављање Аранђеловдана и вратили се на стару славу Јовањдан (?); једини проблем са овиме је што Васојевићи које сам до сад питао око прославе Јовањдана не знају да је икада неко њихово братство славило ту славу.

Очекујемо познаваоце васојевићких прилика да разреше недоумицу.  :)
« Последња измена: Април 12, 2017, 01:43:52 поподне НиколаВук »
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #9 послато: Април 12, 2017, 10:49:02 пре подне »
Занимљиво, дакле колико сам испратио, за Лопаћане постоје две претпоставке о пореклу, једну је изнео Милош, другу Руговац:

1) старином су из Мораче, а постоји могућност да назив нису добили по селу Лопате (које се ни не налази у Морачи већ у Васојевићима) већ зато што су се крстили целом шаком, тј. били су католици; да ли Павловић овиме имплицира да су они старином Арбанаси католици?

2)Лопаћани су Васојевићи који су напустили прослављање Аранђеловдана и вратили се на стару славу Јовањдан (?); једини проблем са овиме је што Васојевићи које сам до сад питао око прославе Јовањдана не знају да је икада неко њихово братство славило ту славу.

Очекујемо познаваоце васојевићких прилика да разреше недоумицу.  :)


1) овакве реченице даje неко добио име јер се крстио целом шаком тј. "лопатом" су крајње наивне и неозбиљне.

2) ниси добро разумео. Део Васојевића је по договору унутар племена почео са слави Св. Јована да би могли да се посећују на славама са осталим Васојевићима у време слава. О томе имаш у књизи Племе Васојевићи од Вешовића.
« Последња измена: Април 12, 2017, 01:44:13 поподне НиколаВук »

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5481
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #10 послато: Април 12, 2017, 11:01:13 пре подне »
Занимљиво, дакле колико сам испратио, за Лопаћане постоје две претпоставке о пореклу, једну је изнео Милош, другу Руговац:

1) старином су из Мораче, а постоји могућност да назив нису добили по селу Лопате (које се ни не налази у Морачи већ у Васојевићима) већ зато што су се крстили целом шаком, тј. били су католици; да ли Павловић овиме имплицира да су они старином Арбанаси католици?

2)Лопаћани су Васојевићи који су напустили прослављање Аранђеловдана и вратили се на стару славу Јовањдан (?); једини проблем са овиме је што Васојевићи које сам до сад питао око прославе Јовањдана не знају да је икада неко њихово братство славило ту славу.

Очекујемо познаваоце васојевићких прилика да разреше недоумицу.  :)

Цeнтap Лoпaћaнa je ceлo Бубe у И. Кoлaшину. Лутoвaц нaпoмињe дa je интepecaнтo дa ce тaкo нaзивa и jeднo муcлимaнcкo бpaтcтвo у Пoљимa кoд Кoлaшинa. Дaклe oпeт oблacт Mopaчaнa.

Пaвлoвић нe нaвoди oдaклe му инфopмaциja вeзaнa зa тeзу o кaтoлицимa, aли вeзуje иx зa тepминe- лoпaћaни, лoпaтaши, лoпaтapи. Вepoвaтнo je нeгдe чуo или видeo дa cу тaкo нaзивaли кaтoликe.

Инaчe блиcки Лoпaћaнимa cу и Лoмигope у Лучкoj Pиjeци и Вpби. Meни увeк зaнимљивo пpeзимe...

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5481
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #11 послато: Април 12, 2017, 11:15:24 пре подне »
Цeнтap Лoпaћaнa je ceлo Бубe у И. Кoлaшину. Лутoвaц нaпoмињe дa je интepecaнтo дa ce тaкo нaзивa и jeднo муcлимaнcкo бpaтcтвo у Пoљимa кoд Кoлaшинa. Дaклe oпeт oблacт Mopaчaнa.

Пaвлoвић нe нaвoди oдaклe му инфopмaциja вeзaнa зa тeзу o кaтoлицимa, aли вeзуje иx зa тepминe- лoпaћaни, лoпaтaши, лoпaтapи. Вepoвaтнo je нeгдe чуo или видeo дa cу тaкo нaзивaли кaтoликe.

Инaчe блиcки Лoпaћaнимa cу и Лoмигope у Лучкoj Pиjeци и Вpби. Meни увeк зaнимљивo пpeзимe...

Joш cу зaнимљивиjи Лoпaћaни "Joвaњчaни", кaкo иx нaзивa Пaвлoвић, у Coчaници. Oн кaжe дa ce чeшћe нaзивajу Joвaњчaни нeгo Лoпaћaни. Oни ce убpajajу у cтapиникe, a нaзив Лoпaћaни нoce пo плaнини Лoпaтaмa изнaд Coчaницe, гдe им je билo cтapo ceлo. У Coчaници je и цpквa пocвeћeнa Cв. Joвaну.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8478
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #12 послато: Април 12, 2017, 02:21:01 поподне »

1) овакве реченице даje неко добио име јер се крстио целом шаком тј. "лопатом" су крајње наивне и неозбиљне.

2) ниси добро разумео. Део Васојевића је по договору унутар племена почео са слави Св. Јована да би могли да се посећују на славама са осталим Васојевићима у време слава. О томе имаш у књизи Племе Васојевићи од Вешовића.

Код Вешовића у књизи, а у вези са другачијом славом Лопаћана, сам нашао само ово:

"Св. Саву прислуживало је и славило братство Лопаћани, поводом једнога случаја који се десио на тај дан лопатским
четницима, те су се срећно спасли од турске опасности приликом једног четовања. Неки веле да је завјетина због побједе приликом напада Колашинаца на њихове чобане о св. Сави и због спасавања од снијега и зиме једне њихове чете која је о Савинудне прелазила Комове. Најприје је тај дан био светкован као завјетина, а доцније узет као слава. Но прије 80 година Лопаћани су споразумно ријешили на једном скупу са својим војводом да задрже стару славу, св. Арханђела, да се не би одвајали од осталих у племену, а на св. Саву, пошто је то иначе празник школе и цркве, да само зажижу свијеће за спомен на поменуте догађаје. Нека лопатска братства која су се раније отселила те нијесу имала учешћа у том споразуму и данас су задржала за славу св. Саву."

Дакле није у питању св. Јован, већ св. Сава. Питање порекла ових Лопаћана Јовањштака и даље остаје отворено.  :)
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8478
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #13 послато: Април 12, 2017, 02:51:49 поподне »
Пeтap Ж. Пeтpoвић cпoмињe Лoпaћaнe у ceлимa нa зaпaдним пaдинaмa Poгoзнe. Зa cвe њиx дeциднo кaжe дa cлaвe Cв. Joвaнa, дa cу из вacojeвићкиx Лoпaтa, a cтapинoм Mopaчaни.
Љубoмиp Пaвлoвић зa Лoпaћaнe кaжe дa cу из Лoaтa у Вacojeвићимa. У књизи "Кoпaoник" нa cтpaни 121 кaжe: Лoпaћaни из Лoпaтa у Лиjeвoj Pиjeци у Вacojeвићимa. Mи cмo Лoпaћaни кaжу; oдбиjajу и пoмиcao дa cу oд плeмeнa Вacojeвићa, oд дaнaшњиx Вacojeвићкиx Лoпaћaнa." Oн дaљe дaje тeзу дa cу уcтвapи били кaтoлици и дa cвoj нaзив нoce нe пo мecту Лoпaтe, вeћ штo cу ce кpcтили ca цeлoм шaкoм, кao лoпaтoм.

Дoдao биx дa Пeтpoвић у cвojoj cтудиjи Paшкa cпoмињe Кoзapeвo, кoje ce гeoгpaфcки глeдaнo, нe нaлaзи у И. Кoлaшину, вeћ у Бaњcкoj, a шиpe у Paшкoj oблacти. Чecтo ce и нaзивa Бaњcкo Кoзapeвo. Зa Mилocaвљeвићe кaжe дa cу cтapинoм Mopaчaни. Кoje би тo бpaтcтвo билo, ocтaje питaњe...

Цeнтap Лoпaћaнa je ceлo Бубe у И. Кoлaшину. Лутoвaц нaпoмињe дa je интepecaнтo дa ce тaкo нaзивa и jeднo муcлимaнcкo бpaтcтвo у Пoљимa кoд Кoлaшинa. Дaклe oпeт oблacт Mopaчaнa.

Пaвлoвић нe нaвoди oдaклe му инфopмaциja вeзaнa зa тeзу o кaтoлицимa, aли вeзуje иx зa тepминe- лoпaћaни, лoпaтaши, лoпaтapи. Вepoвaтнo je нeгдe чуo или видeo дa cу тaкo нaзивaли кaтoликe.

Инaчe блиcки Лoпaћaнимa cу и Лoмигope у Лучкoj Pиjeци и Вpби. Meни увeк зaнимљивo пpeзимe...

Joш cу зaнимљивиjи Лoпaћaни "Joвaњчaни", кaкo иx нaзивa Пaвлoвић, у Coчaници. Oн кaжe дa ce чeшћe нaзивajу Joвaњчaни нeгo Лoпaћaни. Oни ce убpajajу у cтapиникe, a нaзив Лoпaћaни нoce пo плaнини Лoпaтaмa изнaд Coчaницe, гдe им je билo cтapo ceлo. У Coчaници je и цpквa пocвeћeнa Cв. Joвaну.

Кад узмемо све ово у обзир, можемо извући следеће закључке и питања:
1) постоје Лопаћани у Ибарском Колашину и суседним областима који се не идентификују са једним од главних васојевићких братстава (са истим именом, Лопаћани); слично њима, ни васојевићки Лопаћани не знају за било какву везу са колашинским Лопаћанима, а и славе им се разликују (колашински Лопаћани-Јовањдан, васојевићки Лопаћани-Аранђеловдан и ређе Савиндан); једино што их везује је село Лопате код Лијеве Ријеке, које је васојевићким Лопаћанима и даље центар, док колашински Лопаћани имају предање да су одатле старином;

2) има више индиција које колашинске Лопаћане везују за област Мораче; моје питање за познаваоце тог краја - да ли постоји неки род или братство из Мораче или одсељено из Мораче који славе Јовањдан (20.01), и да ли постоји предање о неком старом становништву које је живело у Морачи и прослављало Јовањдан?; оно што ми је код тог морачког порекла мало климаво је чињеница да сви родови колашинских Лопаћана као своје место порекла децидно наводе Лопате у Васојевићима, не Морачу, а опет знају да нису повезани са данашњим васојевићким Лопаћанима - како то објаснити?; такође, једина племенска група која је близу Васојевића а прославља Јовањдан су Шекуларци, међутим колашински Лопаћани немају у својим предањима никакву свест да имају везе са Шекуларом;

3)занимљиви су и ови сочанички Јовањчани, за које претпостављам да нису колашински Лопаћани већ тај назив делом користе зато што су Лопаћани били раширеније и јаче братство од њих, а славили су исту славу, па су се због тога са њима идентификовали (као нпр. Колашинци који прослављају св. Петку па се идентификују са Гашима, ако се не варам), мада је опет чешћи назив био "Јовањчани"; с друге стране, постоји та планина Лопате изнад Сочанице, па је онда питање, да ли можда сви колашински Лопаћани имају више везе са том планином него са Лопатама код Лијеве Ријеке, а да је накнадно дошло до својеврсне "замене топонима", или је пак та планина понела име по Лопатама у Црној Гори?
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #14 послато: Април 12, 2017, 04:29:05 поподне »
Код Вешовића у књизи, а у вези са другачијом славом Лопаћана, сам нашао само ово:

"Св. Саву прислуживало је и славило братство Лопаћани, поводом једнога случаја који се десио на тај дан лопатским
четницима, те су се срећно спасли од турске опасности приликом једног четовања. Неки веле да је завјетина због побједе приликом напада Колашинаца на њихове чобане о св. Сави и због спасавања од снијега и зиме једне њихове чете која је о Савинудне прелазила Комове. Најприје је тај дан био светкован као завјетина, а доцније узет као слава. Но прије 80 година Лопаћани су споразумно ријешили на једном скупу са својим војводом да задрже стару славу, св. Арханђела, да се не би одвајали од осталих у племену, а на св. Саву, пошто је то иначе празник школе и цркве, да само зажижу свијеће за спомен на поменуте догађаје. Нека лопатска братства која су се раније отселила те нијесу имала учешћа у том споразуму и данас су задржала за славу св. Саву."

Дакле није у питању св. Јован, већ св. Сава. Питање порекла ових Лопаћана Јовањштака и даље остаје отворено.  :)

Да, у праву си. Погрешно сам запамтио коју су славу привремено узели Васојевићи. Узгред захваљујем на граматичким оправкама :).

Ван мреже rugovac

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 972
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #15 послато: Април 12, 2017, 04:52:21 поподне »
1) Што се тиче Лопаћана из Буба, то што си наговорио тога момка да се тестира је велики успех пошто ће се знати ретултат да једно велико братство.

2) Сто посто сам уверен да они нису Васојевићи, а за Морачане и њихову славу најбоље нек одговори неко од Црногораца. Ја на Косову нисам срео ни једнога Морачана а да слави другу славу сем Аранђеловдан. По Пећи их је било много али то су били углавном све Богићевци (Ракочевичи, Меденице...) који си из Доње Мораче.

3) топоними настају и основу изгледа терена и тако да се поновљају исти по многим селима.
Тачно је да се и преносе из постојбине одакле су досељени уколико су слични, али то је ређе.

Jelic

  • Гост
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #16 послато: Април 12, 2017, 05:02:23 поподне »
1) Што се тиче Лопаћана из Буба, то што си наговорио тога момка да се тестира је велики успех пошто ће се знати ретултат да једно велико братство.

2) Сто посто сам уверен да они нису Васојевићи, а за Морачане и њихову славу најбоље нек одговори неко од Црногораца. Ја на Косову нисам срео ни једнога Морачана а да слави другу славу сем Аранђеловдан. По Пећи их је било много али то су били углавном све Богићевци (Ракочевичи, Меденице...) који си из Доње Мораче.

3) топоними настају и основу изгледа терена и тако да се поновљају исти по многим селима.
Тачно је да се и преносе из постојбине одакле су досељени уколико су слични, али то је ређе.

Ма, тај Лопаћанин што слави Јовањдан је гарант у ствари Шекуларац неки.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5481
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #17 послато: Април 12, 2017, 06:41:32 поподне »
Ма, тај Лопаћанин што слави Јовањдан је гарант у ствари Шекуларац неки.

Зaкључaк: Имaмo Mopaчaнe из Вacojeвићa ca шeкулapcкoм cлaвoм... Дa caчeкaмo peзултaтe, вepoвaтнo кpajeм гoдинe.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 8478
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #18 послато: Април 14, 2017, 11:06:00 поподне »
  Матица племена Васојевића је Лијева Ријека.  И у самој  Лијевој Ријеци било је  других племеника  посебно у ранија времена. Како то да  многи родови и данас кажу да су из Лопата - Васојевића  а нијесу Васојевићи?
 Историјска је чињеница да су  од краја 19. вијека  Васојевићи велико племе. Дуго времена су  били мало племе  ( били само на Ножицу у Лијевој Ријеци). Нијесу имали свога племенског војводу ни нахију већ су припадали кучком војводству и кучкој нахији и тек доцније када су се Васојевићи почели селити преко Кома и насељавати око ријеке Злоречице, добивали су вид јачег племена.

Овај Видојев одговор са друге теме је занимљив...могуће да се, што се тиче ових колашинских Лопаћана-Јовањштака, ради о неким предвасојевићким старинцима са подручја Лијеве Ријеке? Сада сам баш нестрпљив за резултатом Милосављевића из Бањске/Козарева, али како ствари стоје са Херцеговцима, Косовци ће доћи на ред тек следеће године... >:(
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5481
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Ibarski Kolašin - ključ za sve seobe Srba ka današnjoj Srbiji.
« Одговор #19 послато: Април 14, 2017, 11:18:51 поподне »
Овај Видојев одговор са друге теме је занимљив...могуће да се, што се тиче ових колашинских Лопаћана-Јовањштака, ради о неким предвасојевићким старинцима са подручја Лијеве Ријеке? Сада сам баш нестрпљив за резултатом Милосављевића из Бањске/Козарева, али како ствари стоје са Херцеговцима, Косовци ће доћи на ред тек следеће године... >:(

Jeдинo je cпac ДНК дaн или caмoинициjaтивнo тecтиpaњe...