Аутор Тема: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине  (Прочитано 6419 пута)

Ван мреже Делија

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1354
  • I2-PH908-Z16983>A493>A8741* (Никољдан, Панчево)
Радојичин, проценти предака се подударају скоро са етничким саставом Војводине  :D Фале додуше Словаци :) Ја сам одувек завидео помало људима који имају више нација у свом стаблу, тако и мом куму Швоњи из Новог Сада, који има и Србе, Хрвате, Јевреје, Пољаке, Италијане за претке...Али то је претпостављам код доста становника Војводине случај, тамо је вероватно тешко могуће за Србе староседеоце, да немају бар три, четири нације међу прецима

Ја сам ти пример Србина чија је фамилија у Банату најмање од Велике Сеобе, који истраживањем није открио ниједну породицу мађарског,немачког,словачког па за сада ни румунског порекла порекла ишавши од 250 година на уназад а знам за сада 23 фамилија од којих водим порекло.. ;D..иако сам очекивао да ћу наћи сличну ситуацију као мој пријатељ Бранислав.  :) ..мада гајим сумње да можда имам и ја Румуне јер су моји били присутни од Поморишја до јужног Баната а мислим да је до брака лакше долазило између Срба и Румуна пре свега због припадности истој цркви.Имам додуше једну грану која је потпуно неистражена ,а везује се за Београд од почетка 20.века па је ту свашта могуће.Зато сам између осталог и наручио ФТДНА па ћемо видети. :)

Било би интересантно да људи који су упућенији у ту мултинационалну причу,на свом породичном примеру напишу отприлике у ком периоду је долазило до мешања између Срба и осталих нација,поготово на простору Војводине.Моја претпоставка је да се то дешавало од укидања Војне Границе па навише,такође ми се чини да је то чешће бивало у Банату и Бачкој него Срему рецимо,нека ме Бане исправи ако грешим. :D :)
Рацко Панчево 1764- Опово (1765-1790)- Црепаја (1790-1912)-Панчево

BigY DNK: Максим Животин Панчевац (1735-1784), Живота Поповић 1710-? : I2 PH908>Z16983>A493>A8741*

Мтднк : Јовановић-Бећаров Софија, Војка, Никољдан (1896): U5b1b1-b*

Ван мреже Бранислав Илијин Радојичин

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 30
Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #1 послато: Јун 01, 2018, 12:21:14 пре подне »
Радојичин, проценти предака се скоро подударају са етничким саставом Војводине  :D Фале додуше Словаци :) Ја сам одувек завидео помало људима који имају више нација у свом стаблу, тако и мом куму Швоњи из Новог Сада, који има и Србе, Хрвате, Јевреје, Пољаке, Италијане за претке...Али то је претпостављам код доста становника Војводине случај, тамо је вероватно тешко могуће за Србе староседеоце, да немају бар три, четири нације међу прецима...

Хахахаха, да заокружим - одрастао сам са Словацима у Ковачици током школовања, тако су ми некако најближи после мојих Лала  :D Али да, то се сад ни не гледа више. Пре 100 и више година се тешко склапало ван своје нације. Тј. вера је била битнија од нације, тако да су Срби најрадије женили Румунке и обрнуто. Ево анегдоте кад су се моји узели. Татини су паори, земљорадници, прости људи, али имућни. А мамини су образовани били, школовани, али сиротиња наспрам ових. Татини се бунили - шта ће нам та сиротиња, нема кера за шта да их уједе. А мамини се бунили - шта ће нам ти паори, простаци  :D
« Последња измена: Јун 01, 2018, 12:58:29 поподне Atlantische »
Шарен кожув с концима,
'Ди ћеш, царе, с момцима?
Водићу и' до Пијаве,
нек' изгубе главе, шалај!

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7223
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #2 послато: Јун 01, 2018, 12:31:36 пре подне »


Било би интересантно да људи који су упућенији у ту мултинационалну причу,на свом породичном примеру напишу отприлике у ком периоду је долазило до мешања између Срба и осталих нација,поготово на простору Војводине.Моја претпоставка је да се то дешавало од укидања Војне Границе па навише,такође ми се чини да је то чешће бивало у Банату и Бачкој него Срему рецимо,нека ме Бане исправи ако грешим. :D :)
Вероватно...Срем је јако занимљив иако је најмања регија у Војводини....Има своје специфичности и повезанији је са централном Србијом, мало нагиње и на Семберију, али је то можда и због тога што га дели мања природна препрека са централном Србијом (река Сава), док га Дунав дели са Бачком ...Такође Дунав дели и Банат и централну Србију...Срем му "дође" као нека микрорегија, па се преласком у Срем из централне Србије, мало стидљиво показује Војводина и централна Европа, док је преласком ковинског моста, барем мени, много уочљивија разлика...Е сад, што се тиче потенцијала за разнородно порекло, вероватно је Срем ту "најтањи" :) Банат је ту можда и најбогатији, мало ми је и мистичан (зато што је источна регија , па гравитира ка Карпатима, гледа ипак на исток,  док је Бачка неки "мејнстрим" и гледа ка западу :) (а Срем ми гледа ка југу :) )Тако ми се чини са позиције Шумадинца  :D
« Последња измена: Јун 01, 2018, 12:58:34 поподне Atlantische »

Ван мреже Делија

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1354
  • I2-PH908-Z16983>A493>A8741* (Никољдан, Панчево)
Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #3 послато: Јун 01, 2018, 12:52:34 пре подне »
Вероватно...Срем је јако занимљив иако је најмања регија у Војводини....Има своје специфичности и повезанији је са централном Србијом, мало нагиње и на Семберију, али је то можда и због тога што га дели мања природна препрека са централном Србијом (река Сава), док га Дунав дели са Бачком ...Такође Дунав дели и Банат и централну Србију...Срем му "дође" као нека микрорегија, па се преласком у Срем из централне Србије, мало стидљиво показује Војводина и централна Европа, док је преласком ковинског моста, барем мени, много уочљивија разлика...Е сад, што се тиче потенцијала за разнородно порекло, вероватно је Срем ту "најтањи" :) Банат је ту можда и најбогатији, мало ми је и мистичан (зато што је источна регија , па гравитира ка Карпатима, гледа ипак на исток,  док је Бачка неки "мејнстрим" и гледа ка западу :) (а Срем ми гледа ка југу :) )Тако ми се чини са позиције Шумадинца  :D
Срем мислим да је што кажеш најтањи што се тиче мешовитих бракова,чини ми се да је и некада па и данас најхомогенија регија што се тиче нација..највише је било а и данас има највише Срба иако знам да је било и Немаца,Словака и Хрвата..свакако је регија која јје доста другачија од Баната и Бачке.Банат је много занимљив,по свим тачкама и одувек је и био..за Бачку немам појма ,она ми је најмање позната али ми делује много мирније у односу на Срем и јужну половину Баната..ту ми једино Шајкашка онако делује динамично,вероватно је тако због тога што се и то може обухватити под Војну Крајину. :D Иако си Шумадинац ,дао си слику као да си цео век провео у Срему. :D
« Последња измена: Јун 01, 2018, 12:58:41 поподне Atlantische »
Рацко Панчево 1764- Опово (1765-1790)- Црепаја (1790-1912)-Панчево

BigY DNK: Максим Животин Панчевац (1735-1784), Живота Поповић 1710-? : I2 PH908>Z16983>A493>A8741*

Мтднк : Јовановић-Бећаров Софија, Војка, Никољдан (1896): U5b1b1-b*

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7223
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #4 послато: Јун 01, 2018, 01:13:54 пре подне »
Иако си Шумадинац ,дао си слику као да си цео век провео у Срему. :D
Хвала  :D Али да не испадне да сам телепатијом из Крагујевца успео нешто да протумачим, доста сам сазнао од пријатеља...Шапоња из Сремске Митровице, прави "динарац", обожава Црну Гору, коју зове стално "српска Спарта", и од кума из Новог Сада , од кога сам први пут чуо за специфичности и разлике регија у Војводини, па и о "љутим Сремцима"  :D Скренух са теме мало, али што кажеш, у Срему су вероватно најмање шансе за вишенационално порекло , иако и ту има више нација
« Последња измена: Јун 01, 2018, 12:58:47 поподне Atlantische »

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #5 послато: Јун 01, 2018, 07:57:28 пре подне »
Ја сам ти пример Србина чија је фамилија у Банату најмање од Велике Сеобе, који истраживањем није открио ниједну породицу мађарског,немачког,словачког па за сада ни румунског порекла порекла ишавши од 250 година на уназад а знам за сада 23 фамилија од којих водим порекло.. ;D..иако сам очекивао да ћу наћи сличну ситуацију као мој пријатељ Бранислав.  :) ..мада гајим сумње да можда имам и ја Румуне јер су моји били присутни од Поморишја до јужног Баната а мислим да је до брака лакше долазило између Срба и Румуна пре свега због припадности истој цркви.Имам додуше једну грану која је потпуно неистражена ,а везује се за Београд од почетка 20.века па је ту свашта могуће.Зато сам између осталог и наручио ФТДНА па ћемо видети. :)

Било би интересантно да људи који су упућенији у ту мултинационалну причу,на свом породичном примеру напишу отприлике у ком периоду је долазило до мешања између Срба и осталих нација,поготово на простору Војводине.Моја претпоставка је да се то дешавало од укидања Војне Границе па навише,такође ми се чини да је то чешће бивало у Банату и Бачкој него Срему рецимо,нека ме Бане исправи ако грешим. :D :)

Моје истраживање барањске лозе, али и родослова Товјана (који су тамо вероватно од 1687), такође се завршило без података о мешању са другим етничким заједницама, иако је Барања такође шароликог састава била, и била су таква и места одакле су долазили моји. Мешовити бракови на том родослову почињу да се јављају тек од друге половине 20. века. А на родослову је више од 400 имена.
« Последња измена: Јун 01, 2018, 12:58:53 поподне Atlantische »



Ван мреже Atlantische

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1938
  • G2a-FT221531
Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #6 послато: Јун 01, 2018, 10:24:28 пре подне »
Ево и од мене мапа породица од којих сам потекао, има ту свега и свачега од националности и вероисповести. Ја лично не познајем никога ко је оволико измешан.  :) Сад ћу потанко да их набројим, али навео сам само места одакле су пореклом. Нисам укључио места рођења, нпр. деда по мајци је рођен у Петровом Селу код Кладова, али се зна да су из Бокова код Цетиња, тако да се и он води под Боково у карти.
Идеалан ''случај'' за аутосомални тест. ;)
ту ми једино Шајкашка онако делује динамично,вероватно је тако због тога што се и то може обухватити под Војну Крајину. :D Иако си Шумадинац ,дао си слику као да си цео век провео у Срему. :D
Кад споменусте међунационалне бракове у прошлости, додао бих да је конкретно на подручју Шајкашког батаљона, све до његовог укидања 1873. тако нешто било могуће уз изричиту сагласност команданта Батаљона, макар када се радило о таквим браковима између граничара и несрба. Генерално и без тога таквих бракова је било мало, од Срба једини који су више склапали бракове са особама других националности су углавном били официри Батаљона и занатлије, углавном са особама немачке, чешке, мађарске националности.

Колико је на подручју Шајкашке владала стриктна војна дисциплина у свим порама друштва говори податак да је било забрањено склапати бракове са особама из провинцијала (Нови Сад и све што није потпадало под границу), као и то да се пресељавање становника провинцијала на подручје Батаљона регулисало низом стриктних прописа, почевши од тога колико је имућан онај који жели да се пресели до тога какво је имовинско стање становника Батаљона који би своју имовину продао ''дођошу'' и да ли би продаја имовине финансијски угрозила породицу продавца.

Ево једног таквог случаја у породици Путник из Сентивана (данашњег Шајкаша) од које је моја баба по очевој страни.

Негативно, пак, решење у случају породице Јанковић из Турије, која је желела да купи имање сентиванске задруге Путник од 18,5 јутара, донето је стога што је иста имала само две мушке главе, а није било ни извесно да ли би се Путникови, после продаје поседа, могли издржавати у Батаљону. Том приликом, 1833, Команда Батаљона је упозорена да у граничарским региментама нигде нема толико деоба и купопродаја супротних духу Основног граничарског закона.

Шајкашка - историја - свеска II
« Последња измена: Јун 01, 2018, 12:59:11 поподне Atlantische »
''Заведени светским чудима, заборависмо на себе и на своје порекло." - М. Капор

Ван мреже Бранислав Илијин Радојичин

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 30
Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #7 послато: Јун 01, 2018, 12:01:15 поподне »
Идеалан ''случај'' за аутосомални тест. ;)Кад споменусте међунационалне бракове у прошлости, додао бих да је конкретно на подручју Шајкашког батаљона, све до његовог укидања 1873. тако нешто било могуће уз изричиту сагласност команданта Батаљона, макар када се радило о таквим браковима између граничара и несрба. Генерално и без тога таквих бракова је било мало, од Срба једини који су више склапали бракове са особама других националности су углавном били официри Батаљона и занатлије, углавном са особама немачке, чешке, мађарске националности.

Заинтересован сам за све врсте тестирања и покушавам овде да испратим шта све пишете, али сам тотални лаик, па ми треба саветовање око свега тога.  :D А и тренутно сам кратак са новцем, престао сам да радим да бих завршио факултет. Тако да у некој ближој будућности.

А што се тиче ових бракова. У панчевачком архиву сам својевремено прегледао десетине хиљада картица, тј. захтева за пресељење унутар Немачко-банатске граничарске регименте (са седиштем у Панчеву). Многи се односе на склапање бракова, најчешће у оквиру своје религијске скупине, невезано за националност. Немци католици су били (бар ови у граници) мало либералнији по том питању, па су радо женили Мађарице, али искључиво католкиње. Немци евангелисти су ретко узимали католичке Немице за жене, радије су женили Словакиње и Мађарице реформатске конфесије. Срби и Румуни поготово по селима су се узимали међусобно још од најранијих дана. Мађари и Словаци скоро никако, а и данас влада велики анимозитет међу тим заједницама, бар на југу Баната. Све ово причам за доба Аустроугарске. Касније у Краљевини и после у СФРЈ нико никога више ни не пита.  :) Рецимо у Панчеву од 1935. год па до краја Другог рата, највећи носиоци нацизма на локалном нивоу су били евангелички Немци, буквално фанатици! Они су се листом пријављивали у СС јединицу, заиста су веровали у ту идеологију. Њихови попови су такође били острашћени. Док нпр, католици Немци нису били толико загрижени, многи су се из користи прикључили.
« Последња измена: Јун 01, 2018, 12:59:17 поподне Atlantische »
Шарен кожув с концима,
'Ди ћеш, царе, с момцима?
Водићу и' до Пијаве,
нек' изгубе главе, шалај!

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7223
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #8 послато: Јун 01, 2018, 11:12:25 поподне »
Оно што ми је занимљиво , а супротно је овој теми, је то да се Словаци из Ковачице и Падине узимају искључиво међу собом. Права микрорегија, као "мала Словачка" на потезу од 10 километара. Код одабира имена је специфично код доста породица, да циркулишу два имена Јан, Павел, Јан, Павел напр. (по генерацијама) ...У самој општини Ковачица постоје места са искључиво доминантним становништвом Словака, Румуна, Мађара, Срба, као мале енклаве...
« Последња измена: Јун 01, 2018, 11:18:01 поподне ДушанВучко »

Ван мреже Полић

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 587
  • I2-Y56203
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #9 послато: Јун 01, 2018, 11:29:24 поподне »
Оно што ми је занимљиво , а супротно је овој теми, је то да се Словаци из Ковачице и Падине узимају искључиво међу собом. Права микрорегија, као "мала Словачка" на потезу од 10 километара. Код одабира имена је специфично код доста породица, да циркулишу два имена Јан, Павел, Јан, Павел напр. (по генерацијама) ...У самој општини Ковачица постоје места са искључиво доминантним становништвом Словака, Румуна, Мађара, Срба, као мале енклаве...
Добар пријатељ Словак из Селенче код Бача ми је причао да су пола села протестанти а пола католици и да се не узимају радо међу собом. А сви Словаци.

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7223
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #10 послато: Јун 01, 2018, 11:37:06 поподне »
Добар пријатељ Словак из Селенче код Бача ми је причао да су пола села протестанти а пола католици и да се не узимају радо међу собом. А сви Словаци.
Кад сам питао Павела Бабку, власника ликовне галерије у Ковачици, о доласку Словака у Војводину, рекао ми је између редова, да су за то "заслужни" његови сународници,  католици из Словачке...Приликом настањивања пустих новоослобођених крајева од Турака , у данашњој Војводини, први насељеници са севера су били протестанти, који су били грађани другог реда у матици, јер су били мањина. Е сад, овај Словак , који је протестант, као и већина у Ковачици и Падини, сву кривицу ставља на сународнике католике, али то је ипак била иницијатива Беча и Пеште...Али су они то свели на неки однос нетрпељивости Словака протестаната и Словака католика, мада сами Словаци, и једни и други се ту нису питали ништа, него је то била државна политика Беча и Пеште...Ипак је очигледно остао тај анимозитет између словачких католика и протестаната
« Последња измена: Јун 01, 2018, 11:43:46 поподне ДушанВучко »

Ван мреже Делија

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1354
  • I2-PH908-Z16983>A493>A8741* (Никољдан, Панчево)
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #11 послато: Јун 01, 2018, 11:55:45 поподне »
Хвала  :D Али да не испадне да сам телепатијом из Крагујевца успео нешто да протумачим, доста сам сазнао од пријатеља...Шапоња из Сремске Митровице, прави "динарац", обожава Црну Гору, коју зове стално "српска Спарта", и од кума из Новог Сада , од кога сам први пут чуо за специфичности и разлике регија у Војводини, па и о "љутим Сремцима"  :D Скренух са теме мало, али што кажеш, у Срему су вероватно најмање шансе за вишенационално порекло , иако и ту има више нација

То за кума би одвећ био наставак једне од оних прича коју смо покренули на теми која је закључана а тиче се осећаја припадности одређеној регији ван тренутног боравишта. ;) Љути Сремци-баш тако. ;D

Моје истраживање барањске лозе, али и родослова Товјана (који су тамо вероватно од 1687), такође се завршило без података о мешању са другим етничким заједницама, иако је Барања такође шароликог састава била, и била су таква и места одакле су долазили моји. Мешовити бракови на том родослову почињу да се јављају тек од друге половине 20. века. А на родослову је више од 400 имена.
По роману Црњанског се да закључити супротно..мада мислим да су већу слободу и такву могућност за склапање међунационалних бракова имали официри високо котирани,овако обичан војник и сељак није имао неке велике шансе,поготово што знамо да су села углавном била национално хомогена и тежило се у то и укрупљивању имања и стварању иметка унутар тог места..јер се ретко дешавало да се људи иселе у неко друго насеље.Тек касније се јављају та кретања становништва тзв.интерне миграције и долажење у контакт са другим затворенијим заједницама.Тако да си ово горе по мом неком искуству скроз у праву. :) Лепо је и Атлантише горе објаснио на примеру Шајкашке како је то било у то време.За Банат знам да су постојали пасоши због којих је и настала изрека сваког госта три дана госта јер су ван куће тј.свог села смели да одсуствују 3 дана максимално..тако да ако је то регулисано сигурно би било регулисано и то са киме се човек жени и да ли остаје у селу или иде ван њега..макар је тако било до укидања границе 1872.године.
« Последња измена: Јун 01, 2018, 11:59:55 поподне Делија »
Рацко Панчево 1764- Опово (1765-1790)- Црепаја (1790-1912)-Панчево

BigY DNK: Максим Животин Панчевац (1735-1784), Живота Поповић 1710-? : I2 PH908>Z16983>A493>A8741*

Мтднк : Јовановић-Бећаров Софија, Војка, Никољдан (1896): U5b1b1-b*

Ван мреже Делија

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1354
  • I2-PH908-Z16983>A493>A8741* (Никољдан, Панчево)
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #12 послато: Јун 02, 2018, 12:05:53 пре подне »
Оно што ми је занимљиво , а супротно је овој теми, је то да се Словаци из Ковачице и Падине узимају искључиво међу собом. Права микрорегија, као "мала Словачка" на потезу од 10 километара. Код одабира имена је специфично код доста породица, да циркулишу два имена Јан, Павел, Јан, Павел напр. (по генерацијама) ...У самој општини Ковачица постоје места са искључиво доминантним становништвом Словака, Румуна, Мађара, Срба, као мале енклаве...
Ја сам скоро видео пример у једном малом селу блзу Беле Цркве-умрлица на ћирилици написана ,а име мађарско.Би ми чудно али сам од оца после чуо да је село мешано,има и Срба и Мађара,Румуна,Немаца и Цигана-а међусобно се жене и удају..а од једног свештеника сам чуо да за тај део Баната када је Васкрс или Божић у куће католика долазе православни свештеници јер је католичка црква дигла руке од неких насеља и ради одржања хришћанских вредности наши свештеници долазе у њихове куће,као да су и они део православне парохије.
Иначе за Словаке оно што могу да приметим је да се држе заједно,када их има на улици или где год више од једне особе причају искључиво својим језиком што ми је онако било и сваки пут ми је веома чудно јер нису туристи овде.А то за имена сам такође чуо да је проблем бирократији јер постоји одређен број имена који циркулише ,обично се мушкој деци имена дају по оцу.
Рацко Панчево 1764- Опово (1765-1790)- Црепаја (1790-1912)-Панчево

BigY DNK: Максим Животин Панчевац (1735-1784), Живота Поповић 1710-? : I2 PH908>Z16983>A493>A8741*

Мтднк : Јовановић-Бећаров Софија, Војка, Никољдан (1896): U5b1b1-b*

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #13 послато: Јун 02, 2018, 12:12:40 пре подне »
Добар пријатељ Словак из Селенче код Бача ми је причао да су пола села протестанти а пола католици и да се не узимају радо међу собом. А сви Словаци.

To je i jedino selo gdje su se Slovaci katolici u Bačkoj održali.  Drugdje su se pretopili u Mađare ali zato imamo masu slovačkih prezimena u Bogojevu, Doroslovu, Kupusini.

Ван мреже Полић

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 587
  • I2-Y56203
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #14 послато: Јун 02, 2018, 12:15:29 пре подне »
To je i jedino selo gdje su se Slovaci katolici u Bačkoj održali.  Drugdje su se pretopili u Mađare ali zato imamo masu slovačkih prezimena u Bogojevu, Doroslovu, Kupusini.
Негде сам чуо да је мање више цео Темерин помађарен, заправо да потичу од Словака. Не знам да ли је ово тачно. Једна мала анегдота...Тај мој пријатељ Словак, који ми је био и цимер у студентском дому, научио ме је да изговорим фрикативно Г :)

Ван мреже Pavo

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 915
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #15 послато: Јун 02, 2018, 12:22:19 пре подне »
Негде сам чуо да је мање више цео Темерин помађарен, заправо да потичу од Словака. Не знам да ли је ово тачно. Једна мала анегдота...Тај мој пријатељ Словак, који ми је био и цимер у студентском дому, научио ме је да изговорим фрикативно Г :)

Prema mjestima odakle su doseljeni, Temerinci bi ipak bili uglavnom Mađari.  Većina ih je nakon raseljavanja Srba iz Temerina došla ili iz središnje Mađarske ili mađarskih sela u Bačkoj.  Tek među doseljenicima iz Nogradske županije bi moglo biti Slovaka. 

Iseljeni Srbi su otišli u Šajkaški bataljon i tamo osnovali selo Đurđevo. 

Ван мреже Бранислав Илијин Радојичин

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 30
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #16 послато: Јун 02, 2018, 12:30:20 пре подне »
Оно што ми је занимљиво , а супротно је овој теми, је то да се Словаци из Ковачице и Падине узимају искључиво међу собом. Права микрорегија, као "мала Словачка" на потезу од 10 километара. Код одабира имена је специфично код доста породица, да циркулишу два имена Јан, Павел, Јан, Павел напр. (по генерацијама) ...У самој општини Ковачица постоје места са искључиво доминантним становништвом Словака, Румуна, Мађара, Срба, као мале енклаве...

Ах, Ковачица.. Место мог одрастања. Да, мање више је све као што сте рекли. Упућени сами на себе, јер су удаљени од осталих словачких места, изузев Арадца код Зрењанина и Панчева који такође има значајну словачку популацију.

Али је то општина са највећим бројем Словака у Србији, ал' не и процентуално.
Једино шта бих додао, можда није лепо да кажем, али Падинци имају ту навику да се узимају искључиво по свом селу. Тек у задње време су почели да се отварају и према Ковачичанима. Опрости ми Боже, али одељење за бубреге у панчевачкој болници је пуно Падинаца. Не праве инцест, али већ 5-6 колено узимају се без проблема. Можда им се то одражава на бубреге. Ја сам тамо провео 7 година, свега сам се наслушао. То за њихову затвореност сам слушао од Ковачичана. Имао сам девојку из Падине, којој и отац и мајка имају исто презиме (мислим на девојачко). Додуше, то је најчешће презиме у Падини, верујем да знају шта раде.
Шарен кожув с концима,
'Ди ћеш, царе, с момцима?
Водићу и' до Пијаве,
нек' изгубе главе, шалај!

Ван мреже ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7223
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #17 послато: Јун 02, 2018, 12:44:40 пре подне »
Ах, Ковачица.. Место мог одрастања. Да, мање више је све као што сте рекли. Упућени сами на себе, јер су удаљени од осталих словачких места, изузев Арадца код Зрењанина и Панчева који такође има значајну словачку популацију.

Али је то општина са највећим бројем Словака у Србији, ал' не и процентуално.
Једино шта бих додао, можда није лепо да кажем, али Падинци имају ту навику да се узимају искључиво по свом селу. Тек у задње време су почели да се отварају и према Ковачичанима. Опрости ми Боже, али одељење за бубреге у панчевачкој болници је пуно Падинаца. Не праве инцест, али већ 5-6 колено узимају се без проблема. Можда им се то одражава на бубреге. Ја сам тамо провео 7 година, свега сам се наслушао. То за њихову затвореност сам слушао од Ковачичана. Имао сам девојку из Падине, којој и отац и мајка имају исто презиме (мислим на девојачко). Додуше, то је најчешће презиме у Падини, верујем да знају шта раде.
Не морам да одем у Словачку ако је се ужелим...Ковачица је ближе :) А да, у праву си, Ковачичани и Падињани без обзира што су Словаци, држе се углавном својих места, па постоји и ривалитет :) Вероватно је да су те "бољке" последица мешања у оквиру тих заједница, а и Ковачица и Падина имају по око 5000 становника (с тим што је, чини ми се, Падина најсловачкије место по проценту у Војводини), па је вероватно немогуће ступити у брак са неким ко није неки даљи род
« Последња измена: Јун 02, 2018, 12:51:45 пре подне ДушанВучко »

Ван мреже Делија

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1354
  • I2-PH908-Z16983>A493>A8741* (Никољдан, Панчево)
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #18 послато: Јун 02, 2018, 03:18:00 пре подне »
Не морам да одем у Словачку ако је се ужелим...Ковачица је ближе :) А да, у праву си, Ковачичани и Падињани без обзира што су Словаци, држе се углавном својих места, па постоји и ривалитет :) Вероватно је да су те "бољке" последица мешања у оквиру тих заједница, а и Ковачица и Падина имају по око 5000 становника (с тим што је, чини ми се, Падина најсловачкије место по проценту у Војводини), па је вероватно немогуће ступити у брак са неким ко није неки даљи род
Бане ће потврдити да јак ривалитет постоји између насеља у самом граду а камоли селима. :D Тако је то у Банату одувек било.
Некада је то поготово било изражено а данас је мање.
Иначе када причамо о Словацима они важе за одличне дунђере,поготово део који је из Падине.Да ли је тско одувек не знам јер сам за многе чуо да су занате испекли по Немачкој итд..што се болести тиче свакако је већа шанса да се добију аутозомално рецесивне болести јер је  већа шанса да су оба алела поремећена ако се брак склопи унутар блиског сродства..за бубреге постоји сијасет болести које се између осталог на овакав начин наслеђују па не би чудило ,поготово због затворености заједнице.
Рацко Панчево 1764- Опово (1765-1790)- Црепаја (1790-1912)-Панчево

BigY DNK: Максим Животин Панчевац (1735-1784), Живота Поповић 1710-? : I2 PH908>Z16983>A493>A8741*

Мтднк : Јовановић-Бећаров Софија, Војка, Никољдан (1896): U5b1b1-b*

Ван мреже Бранислав Илијин Радојичин

  • Почетник
  • **
  • Поруке: 30
Одг: Међунационални бракови у прошлости на подручју Војводине
« Одговор #19 послато: Јун 02, 2018, 02:24:11 поподне »
Бане ће потврдити да јак ривалитет постоји између насеља у самом граду а камоли селима. :D Тако је то у Банату одувек било.
Некада је то поготово било изражено а данас је мање.
Иначе када причамо о Словацима они важе за одличне дунђере,поготово део који је из Падине.Да ли је тско одувек не знам јер сам за многе чуо да су занате испекли по Немачкој итд..што се болести тиче свакако је већа шанса да се добију аутозомално рецесивне болести јер је  већа шанса да су оба алела поремећена ако се брак склопи унутар блиског сродства..за бубреге постоји сијасет болести које се између осталог на овакав начин наслеђују па не би чудило ,поготово због затворености заједнице.


Нема, мој другар је доктор и по!  :D

А о ривалитетима по Банату тек има да се прича, али то другом приликом да не спамујем овде.
Шарен кожув с концима,
'Ди ћеш, царе, с момцима?
Водићу и' до Пијаве,
нек' изгубе главе, шалај!