Аутор Тема: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат  (Прочитано 16723 пута)

Ван мреже Тимар

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 685
Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« послато: Фебруар 11, 2015, 07:28:36 поподне »
Примјер Николе Томића из Хрватске Костајнице

У данашњој Хрватској потомци чувају повјесницу својих предака из усташке војске, које су називане Матичним листовима... то су обухватне збирке докумената, често и са по 50 листова...

Тако из матичног листа Николе Томића се сазнаје да је римокатолики (р.к) Хрват из Хрватске Костајнице и стожерни наредник коњички. Био је официр Краљеве војске и од 1. октобра 1932 до 12. априла 1941. службовао је у Првом коњичком пуку Краљеве гарде, те да је Павелићевој војсци приступио два дана по оснивању Независне Државе Хрватске (НДХ) и ставио се под команду Стожера Позадинског скупа Првог коњичког склопа.

На последњој страници матичног листа штанпана опширна "упута за вођење и помиловање". Под помиловање рубрике: 5, 12 и 15 мат. листа обавезно је навести евентуалне вјерозаконске прелазе подносиоцима матичног листа, вјероисповјест супруге и дјеце и у којој цркви обављено вјенчање.
Нпр. у рубрици 5. (вјера и народност) код Николе Томића пише: римокатолик, до 15.августа 1933 православни Хрват.
Рубрика 12. (име супруге, вјера, народност и адреса њених родитеља): вјенчани у р.к цркви, супруга Нада, римокатолкиња, до 12. јануара 1928 православна, родитељи Николић Јован православни Србин, Николић Олга рођена Петрић, римокатолкиња, Хрватица, Госпић.
У рубрици 15. подрубрика- Име: Иван, римокатолик; Марија, римокатолкиња до 15. маја 1941. православна.

                                        - Часопис РЕСПЕКТ - Бања Лука 16.12.2013, стр. 12-13; аутор Гвозден
                                                                                                             Оташевић

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #1 послато: Фебруар 12, 2015, 02:22:10 поподне »
Нпр. у рубрици 5. (вјера и народност) код Николе Томића пише: римокатолик, до 15.августа 1933 православни Хрват.
Рубрика 12. (име супруге, вјера, народност и адреса њених родитеља): вјенчани у р.к цркви, супруга Нада, римокатолкиња, до 12. јануара 1928 православна, родитељи Николић Јован православни Србин, Николић Олга рођена Петрић, римокатолкиња, Хрватица, Госпић.
У рубрици 15. подрубрика- Име: Иван, римокатолик; Марија, римокатолкиња до 15. маја 1941. православна.

Значи све почиње од баба Олге...
Чудо како Хрватице имају јак утицај на мужеве (који нису Хрвати) и децу, да их похрвате...
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Вучина

  • Члан Друштва
  • Шегрт
  • *****
  • Поруке: 94
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #2 послато: Фебруар 12, 2015, 04:36:36 поподне »
Немој да те чуди, у Боки сваки Србин који је оженио Хрватицу постао је национални Црногорац.

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #3 послато: Фебруар 12, 2015, 08:58:55 поподне »
Недавно ми је дошла у руке копија исказнице коју је Црногорски уред у Загребу издавао појединцима потврђујући им припадност црногорској нацији, и тако им осигуравао да не заврше као остали Срби у НДХ.

Мислим да ми ништа није тако упечатљиво показало положај православних Срба у Хрватској као ова исказница Црногорског уреда. Са исказнице сам склонио личне податке, пошто нисам питао за објављивање. Ради се о исказници једног српског дјетета из Крајине.




Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #4 послато: Фебруар 13, 2015, 08:49:13 пре подне »
Немој да те чуди, у Боки сваки Србин који је оженио Хрватицу постао је национални Црногорац.

Не само да су постали Црногорци. У другом, трећем колену неки постану Хрвати!
Знам за једну бокешку фамилију (ипак не бих да им наводим презиме), чији се предак негде на прелазу 19. у 20. век као младић доселио из Катунске нахије (да не наводим племе...) у Боку, да нађе неку службу. Одмах су га споврнули католички посленици и убедили да се покатоличи, а они ће му средити све око посла, и др. Тако је постао католик и успешно почео да се бави трговином...
Жена му је била католкиња, син му је такође оженио католкињу, а унук католкињу из Далмације. Већ тај унук (рођен пар година иза Другог светског рата) се декларисао као Хрват.
Најјачи детаљ је што је онај први, што је превјерио, пред смрт велику своту новца издвојио из своје заоставштине и даровао једну православну цркву (опет, не бих да наводим коју) у брдима више Боке, чак му је име уклесано у списку дародавника. То је наравно јако озлоједило његове потомке, снахе и другу фамилију...
У Боки постоји нека хрватска странка и више хрватских удружења. Не знам само по ком основу су они то Хрвати... У Боки се до уназад 70-80-ак година није правило питање етничке припадности: сви су били Срби - Бокељи, ове или оне вјере...
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Тимар

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 685
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #5 послато: Фебруар 13, 2015, 10:35:38 пре подне »
Просто је невјероватно да су и усташки штенбиљи у Црној Гори писани и ћирилицом, а данас чак и они који се као Срби изјашњавају пишу анти-ћирилицом, не само у Црној Гори него и у Србији, Републици Српској и Срби у садашњој независној држави хрватској.

Ван мреже Љиљан

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 318
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #6 послато: Фебруар 13, 2015, 12:52:51 поподне »
U okolini Tivta žive Hrvati, pogotovo dio grada u pravcu Lastve. Znam jer sam tamo više puta bio i upoznao ljude. Ne znam detalje, ali znam da se izjašnjavaju kao Hrvati i imaju jednu crkvicu do mora, koja nije pretjereano stara, na žalost zaboravio sam detalje.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #7 послато: Фебруар 13, 2015, 01:37:33 поподне »
U okolini Tivta žive Hrvati, pogotovo dio grada u pravcu Lastve. Znam jer sam tamo više puta bio i upoznao ljude. Ne znam detalje, ali znam da se izjašnjavaju kao Hrvati i imaju jednu crkvicu do mora, koja nije pretjereano stara, na žalost zaboravio sam detalje.

О томе писах. Какви црни Хрвати!? За све те фамилије може се утврдити порекло: највећим делом су то Срби / Црногорци (нешто староседеоци Боке, нешто Катуњани и Херцеговци шљегли са планина), а има нешто и Талијана и Албанаца. Хрват тамо може бити једино неки потомак аустроугарског чиновника, који је ту добио службу, па је заостао иза своје царевине.
То што се они изјашњавају као Хрвати, то је последица агитације католичке цркве у 20. веку.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #8 послато: Фебруар 13, 2015, 01:38:59 поподне »
Него, да се не наљути Тимар, јер смо тотално скренули са основне теме.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #9 послато: Новембар 14, 2015, 06:55:31 поподне »
Ко није погледао данашњу "Квадратуру круга" на РТС 1 (дечји логори у НДХ), нека погледа репризу или на интернету.
Ако смо хришћани, можемо да опростимо, али овакве ствари не треба да им заборавимо.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже anna_t

  • Гост
  • *
  • Поруке: 2
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #10 послато: Фебруар 01, 2016, 02:08:15 пре подне »
Moja mama koja je kao djevojcica za vrijeme drugug svjetskog rata zivjela u Karlovcu sjeca se grupnog prekrstavanja pravoslavaca u katolike, na glavnom trgu u Karlovcu.  Kaze da ih je sam Stepinac prekrstavao, a njih djecu su doveli iz skole na taj trg da gledaju I pjevaju, itd.  Mislim da je to bio sam pocetak rata ili bas uoce rata.

Eh, da vam jos nesto kazem, na tom glavnom trgu u starom cijelu grada postoje dvije crkve - jedna katolicka, jedna pravoslavna.  Izmedju njih su zgrade kasarne izgradjene jos za vrijeme Austro-ugarske.  Prije 40-50 godina jos uvijek su pripadale vojsci, u to vrijeme JNA.  Zadnji put prije par godina zjapile su prazne.  Medjutim, kad sam posjetila Karlovac 2005-e godine, te pravoslavne crkve nije bilo, bila je srusena do temelja, a zgariste je bilo ogradjeno ogradom na kojoj je pisalo "Izgradite je - mi cemo je ponovo srusiti". 

Medjutim, na nasem slijedecem posjetu, 2010-e godine, zatekli smo novu pravoslavnu crkvu, koja nije imala ni ogrebotinu na zidovima - valjda je to bilo potrebno da se udje u Evropu :P  A Karlovac je bio pun plakata koji su najavljivali veliki kconcert sprskih pjevaca narodne muzike

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #11 послато: Фебруар 01, 2016, 09:30:29 пре подне »
У селу Тења у источној Славонији, где су пре рата живели већином Срби, затим један број Немаца, и нешто Мађара и Хрвата (они су досељени из Међумурја пред Први светски рат), на православни празник Михољ-дан, 12. октобра 1941. године, усташе су силом скупили све православно становништво и отерали према католичкој цркви да их преведу у католичку веру. Како толики народ није могао ући у цркву, католички жупници су одлучили да се народ отера у парк каштела старе племићке фамилије Адамовића, те да се миса порштавања одслужи тамо под ведрим небом. Мени је баба причала (она је тад била девојка од 17 година) како нико од присутних Срба није то „покрштавање“ схватио озбиљно. Прихватили су да оду тамо из страха, јер су знали да би одбијање платили главом. Каже - клечали смо на травњаку, они тамо жупници певају, ми онако погнутих глава нешто причамо међусобно, омладина се смеје, шали. На крају им је усташки заповедник одржао говор и честитао им што су од тог дана постали Хрвати. После су се људи разишли и од свега, код својих кућа наравно, направили спрдњу.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #12 послато: Октобар 04, 2016, 07:04:48 поподне »
Ако нисте гледали емисију "Око", која се малочас завршила, на РТС 1, погледајте на мрежи каква су размишљања језуитског жупника РКЦ у БГ о Степинцу.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Селаковић

  • Члан Друштва
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2357
  • I-Z17855>>>FT173833
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #13 послато: Октобар 04, 2016, 07:54:57 поподне »
Ако нисте гледали емисију "Око", која се малочас завршила, на РТС 1, погледајте на мрежи каква су размишљања језуитског жупника РКЦ у БГ о Степинцу.

Небо, емисију ће тек сутра да "окаче" на мрежу. Може ли неки наговештај жупниковог става?

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #14 послато: Октобар 04, 2016, 07:56:26 поподне »
Небо, емисију ће тек сутра да "окаче" на мрежу. Може ли неки наговештај жупниковог става?

Не треба много приче. Можеш да замислиш...
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Селаковић

  • Члан Друштва
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2357
  • I-Z17855>>>FT173833
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #15 послато: Октобар 04, 2016, 08:54:27 поподне »
Не треба много приче. Можеш да замислиш...

Аха, стара прича. Мислио сам да се неким чудом нашао неко од њих са мало другачијим ставом.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #16 послато: Октобар 04, 2016, 08:56:26 поподне »
Ма, јок. Као ишчуђава се човек на помен неких чињеница. Страва и ужас...
"Наша мука ваља за причешћа"

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #17 послато: Октобар 04, 2016, 10:04:57 поподне »
Небо, одгледао сам емисију и мислим да су такве емисије једна прилично промашена тема. Не знам зашто би било кога у Србији требало интересовати кога папа проглашава за свеца у својој организацији. То евентуално може бити тема  за римокатолике, а за православце је то само губљење енергије и времена на безначајне ствари.

Оформљење некакве заједничке комисије између СПЦ и римокатолика о томе кога ће римокатолици проглашавати за свеца, доказ је само потпуног губљења компаса појединих архијереја СПЦ-а и отвореног одступништва од православне вјере. Јер што би уопште правили комисију и рјешавали то питање уколико не сматрају да су они и римокатолици једна црква?

Много ме дакле више брину, ови римокатолици који се крста са три прста, него тамо неки фратар из Ливна који обожава Степинца.

И то њихово домишљање да су они тобоже мост између Ватикана и Москве...Једна глупост рађа другу и тако унедоглед, све до подрума Ватикана.

Ван мреже Селаковић

  • Члан Друштва
  • Етнолог
  • *****
  • Поруке: 2357
  • I-Z17855>>>FT173833
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #18 послато: Октобар 04, 2016, 10:17:24 поподне »
Са жаљењем се морам у већини сложити са Синишом. Али то можда и није тема за овај (или било који) интернет форум.

Синиша Јерковић

  • Гост
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #19 послато: Октобар 04, 2016, 10:18:52 поподне »
Са жаљењем се морам у већини сложити са Синишом. Али то можда и није тема за овај (или било који) интернет форум.

Да, тачно. Зато боље да се држимо ведријих тема. Ионако на форуму нећемо ријешити тако крупне проблеме.

Ван мреже Лепеничанин

  • Редакција СДНКП
  • Истраживач
  • ******
  • Поруке: 953
  • R1b
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #20 послато: Октобар 04, 2016, 10:23:28 поподне »
Цитат
Не знам зашто би било кога у Србији требало интересовати кога папа проглашава за свеца у својој организацији. То евентуално може бити тема  за римокатолике, а за православце је то само губљење енергије и времена на безначајне ствари.

Око прављења вина у манастирима се не слажемо  ;), али по овом питању се у потпуности слажемо.

Стварно не разумем зашто би за икога у Србији било важно шта католици раде, откуд толико интересовање у нашим медијима за сваку тему која се тиче Хрвата? Ако је у питању интересовање за теме које се тичу злочина над Србима, захтевам да новинари РТС под хитно истраже је ли бугарска црква канонизовала неког Туту кољача Срба.

Ван мреже Gallavant

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 110
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #21 послато: Октобар 04, 2016, 11:38:43 поподне »
Mene zanima, a generalno stičem takav utisak kroz diskusiju sa raznim ljudima, da li su pokatoliceni Srbi (na silu, na miru, šaleći se ili zbilja) i dalje Srbi ili su to od jednom Hrvati? Imam osećaj da smo jedna od malo nacija koje etničku pripadnost tako čvrsto vezuju za religiju. Pitam se, da li je to uopšte zdravo razmišljanje?

Ван мреже Лаф

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 80
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #22 послато: Октобар 05, 2016, 12:18:01 пре подне »
Ствар је у томе што српски епископи покушавају да посредно обеснаже одлуке КЦ у Хрвата, играјући на карту традиционално затегнутих односа Ватикана и Каптола. Знају они добро да мешовита комисија не може ништа да уради, али само њено постојање је скандал по себи, јер барем формално даје сигнал Хрватима да морају да узимају у обзир мишљење СПЦ, не само по питању Степинца, него и других проблема попут покатоличавања, права повратника, ћирилице и сл. Што је занимљиво, такву дипломатију већ годинама заступају управо екуменистички оријентисане владике СПЦ, који су (опет на први поглед парадоксално) најомраженији у Загребу због своје често патолошке нетрпељивости спрам хрватског клера (Иринеј Буловић је карактеристичан пример).

Ван мреже Лаф

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 80
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #23 послато: Октобар 05, 2016, 12:41:51 пре подне »
Mene zanima, a generalno stičem takav utisak kroz diskusiju sa raznim ljudima, da li su pokatoliceni Srbi (na silu, na miru, šaleći se ili zbilja) i dalje Srbi ili su to od jednom Hrvati? Imam osećaj da smo jedna od malo nacija koje etničku pripadnost tako čvrsto vezuju za religiju. Pitam se, da li je to uopšte zdravo razmišljanje?
Не везујемо толико ми етничку припадност за религију, колико српски конвертити своје преверавање везују за припадност новим вештачким нацијама. Изузеци су донедавно постојали, али сад се само спомињу. Ове речи су написане 1904. године, док франковштина још није захватила Zaljev hrvatskih svetaca:
Цитат
Познато је, да су Дубровчани Срби католичке вере, но изгледа да баш та разноликост у вери под притиском једнаке судбине јаче и силније спаја и везује Србе у Приморју. Има Срба католика и у Херцег-Новоме, али њихово је родољубље изврсно и ненадмашно. У свакој хуманој или родољубивој акцији српској они су најбољи помагачи, а често пута вође и покретачи у многим подузећима корисним за свој народ. Они су у непрекидној дружби са православнима, долазе у манастир, посећују српску читаоницу; разговори су им вазда прожети дубоким патриотизмом; они изражавају бол због недаћа српских и страховити гнев и огорчење противу угњетача народа српскога. Гледао сам их у манастиру на служби, кад певају за певницама, и после, кад хитају пред православног владику да од њега свети благослов приме. Ја сам се при томе детињски радовао, па баш и као богослов не само одобравао овакву верску толерантност или, како да кажем, запостављање верске разлике пред великом националном идејом, него из дубине душе проклињао онога, који је први изрекао ону вулгарну паролу: "Нема крста без три прста", која је много чемера и јада задала народу српскоме и постала препрека братске заједнице и солидарног делања. Још сам зажелео, и још увек желим, да у целоме Српству народносна свест ојача у оноликој мери као међу Србима у српском Приморју...
http://www.rastko.rs/svecovek/duhovnost/vlnikolaj/vlnikolaj-boka.html

Ван мреже Тимар

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 685
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #24 послато: Октобар 05, 2016, 08:29:33 пре подне »
Замолио бих да се не одступа од задате теме, која говори о покатоличењу Срба у Хрватској пред Други свјески рат. Сви који желе да нешто друго кажу, слободно могу да отворе нову тему и тамо се оглашавају.

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #25 послато: Мај 23, 2017, 01:05:11 поподне »
Најпознатији Срби католици:

                                                                           НАЈПОЗНАТИЈИ СРБИ КАТОЛИЦИ

Др Лујо Бакотић и сам нстакнути Србин католнк, родом из угледне каштеланске породицс, први је послије Ловре Павловића писао нешто опширније о Србима католичке вјере:
..Једна особита далматинска појава су Срби католичке вере. Било је и има и дан-данас покоји Србин католнк и у Босни и у Херцеговини, али су ретки. Код нас у Далмацији су у доста великом броју. Већином су интелектуалци, али међу њима има и радника и сељака. Има их свуда ло Далмацији, у Книну, у Сињу, у Имотском, у Макарској, у Шибенику, у Сплиту, у Каштелима, на острвима, али их највише има у Дубровнику и околини дубровничкој...
...Лујо Бакотић је у већ помињаном раду написао да је у Далмацији почетком 20. вијека било од 20-25.000 Срба католика, а уредник правашке „ЦрвенеХрватске" Франо Супило у свом је листу 1894. тврдио како у Дубровнику тада има још само од 70-80 Срба католичке вјере. 5 их је или 6 у Ријецн Дубровачкој или Жупи Дубровачкој, а један само у Стону: Антон Пуљези, вођа Српске странке на Приморју. Србин католичке вјере, Стјемо Стражичић је писао у свом листу „Радник“ да 1887. у Дубровнику и Далмацији на сваких 100 Срба има 78 који исповједају католичку вјеру. Никола Тоља у поменутом раду каже да ћe истина бити негдје на средини између Супилове и Стражичићеве. Знатна је могућност међутим, да је у Стражичићевим подацима нешто занемарено, а то је: кога је он све сматрао етничким Србином а у католичкој вјери? Ако су међу Стражичићевим Србима и они далматински католици који говоре у основи, срлским језиком, који још увијек носе нека етничка обиљежја карактеристична за Србе и за које се зна да имају корјене у српском етносу премда то строго крију и жестоко одричу, можда се његов број може и прихватити као тачан.
Срби католици у Дубровнику, и цијелој Далмацији. који су били национално свјесни и организовани нису били културни, привредни и политичкн маргиналци. Напротив, све што је обиљежавало једну културну епоху у једном времену на том дијелу Јадрана било је у знаку Срба католика...
...Срби католици у Дубровнику били су људи као што су Медо Пуцић и Нико Пуцић, Валтазар Богишић, Перо Будмани, Матија Бан, Луко Зоре, Антоније Вучетић, Дум Иван Стојановић, Милан Решетар, Вице и Лујо Адамовић, Лујо Војновић, Антун Фабрис, Марко Мурат, Перо Колендић, Франо Кулишић, Хенрик Барић, Игњат Јоб и други...
...Набројићемо нека знатнија имена Срба католика: Медо Пуцић, Нико Велики Пуцић, Матија Бан, Никша Гради, Валтазар Богишић, Перо Будмани, Влахо Буковац, Целестин Медовић, Луко Зоре, Иван Ђаја, Нико Лепет, Марко Цар, Марко Мурат, Стјепан Кастрапели, Кристо Доминковић, Лујо Војновић, Иво Војновић, Јосип Берса, Вице Адамовић, Лујо Адамовић, Људевит Вуличевић, Антун Фабрис, Антоније Вучетић, Милан Решетар, Вид Вулетић-Вукасовић, Стијепо Кобасица, Игњат Бакотић, Лујо Бакотић, Влахо Матијевић, Рудолф Сарделић, Ловро Павловић, Антун Пуљези, Мароје Кабога, Јозо Бона, Никола Бона, Ђуро Вукотић, Стијепо Кнежевић, Иво Ћипико, Петар Касандрић, Франо Кулишић, Мато Грацић, Антун Пасарић, Мато Жарић, Стјепан Сражичић, Јаков Групковић, Антун Вршић, Јово Метличић, Викентије Бутијер, Мирко Трипало, Ловро Монти, Нико Бартуловић, Драгутин Франасовић...
...Међу Србима католицима који су се бавили књижевним, културним, научним и јавним радом није било ниједног који није говорио најмање један од страних језика, а већина њих су били праве полиглоте. Тако је дум Иван Стојановић (1829-1900) знао латински, грчки, хебрејски, старословенски, италијански и француски језик. Перо Будмани (1835-1914) знао је 19 језика: грчки, латински, талијански, француски, енглески, руски, њемачки, пољски, санскрит, свахили, перзијски, арапски, шпански, португалски, норвешки, мађарски, турски, фински и кинески. Срби католици нису, дакле, били од оног соја људи који би за комадић проје или најнижег звања у државној служби приступили некој националној групи. Они су његовали своје српство из широких европских и свјетских видика, свјесни своје етничке припадности. Није претјерано ако се каже да је управо тај дио Срба најпотпуније носио своју српску националну свијест и да јој је најдосљедније остајао вијеран све до тријумфа југословенства код Срба и псеудојугословенства код Хрвата.
Набрајајући имена знаменитих Срба католика споменули смо и католичког свештеника Перу Франасовића. „Политика“ од 3. марта 1994. године доннјела је чланак Николе Милованчева о још једном угледном Србину католичке вјере Драгутину Франасовићу. „Овај’ стари, углађени војник и дипломата, пише Милованчев цитирајући Божидара С. Николајевића из његовог дјела ’из минулих дана'. није био Хрват, већ Србин католичке вере. Д. Франасовић је био министар у пет влада Краљевине Србнје - три пута министар војни и два пута министар иностраних дела.
Замена динасгија у Србији 1903. год. допринела је бржем паду у заборав генерала Франасовића и Хорватовића. После II светског рата један од ретких, који их се сетио био је проф. др Лазо М. Костић у свом делу „Католички Срби“ (Торонто, 1963). На дум Пера Франасовића подсетио је пре неколико година Никола Тоља у својој (необјављеној) докторској дисертацији о дубровачким Србима католицима коју је одбранио на Филозофском факултету у Задру. У сваком случају, ова два лика из историје и културе српског народа не смеју изостати из Азбучника српског биографског речника који приирема Матица српска.

ИЗВОР: Светозар Борак, СРБИ КАТОЛИЦИ, Нови Сад, 1998.

Одабрао и приредио: Војислав Ананић

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #26 послато: Мај 23, 2017, 01:14:22 поподне »
    Право порекло Руђера Бошковића:                       

                                                               РАЧКИ ПОХРВАЋУЈЕ РУЂЕРА БОШКОВИЋА

...У последњој фази свога живота и рада Фрањо Рачки се, као и Штросмајер, јавно приближио странци националистичких праваша, који су негирали Србе и било какво њихово постојање у Хрватској, Славонији, Далмацији, Дубровнику и Босни и Херцеговини, мада oн сам није никада изрекао такву бесмислнцу да тамо нема Срба. Тежњу да похрваћује оно што није хрватско Рачки је, међутим, показивао и у вријеме свог југословенског ентузијазма какво југословенство Срби нису схватили ни онда ни сада на крају 20. вијека. Он је, уз Штросмајера постао сијач опасног сјемена које ће за Србе уродити погубним плодовима првенствено на плану заблуде о југословенству, преко којег је одроњавано српско национално биће. Ставу да је Рачки претпостављао националне циљеве научној истини приложићемо два мала примјера од мноштва: похрваћивање великог дубровачког и свјетског научника Руђера Бошковића и прећуткивање неких детаља из сукоба Срба и Хрвата у Дубровнику приликом подизања споменика Ивану Гундулићу у Дубровнику 1893. године.
На основу фалсификата и прећуткивања Рачки је још 1887. године створио основу Хрватима да они 1993. године предложе име свом новцу „руђер" по Руђеру Бошковићу. Кад предлог није усвојен. Бошковићев лик је ипак штампан на хрватској новчаници да би се Хрвати легитимирали пред свијетом као народ који је ето, дао свијету и такве научне величине попут Руђера Бошковића. А Бошковић је одисга био Хрват колико и Никола Коперник.
У свом прилогу у „Раду ЈАЗУ", број 87 и 88 за 1887. год. под насловом „Руђер Јосип Бошковић" Фрањо Рачки се бави Бошковићевим поријеклом и са очеве и са мајчине стране.
Рачки пише: „Двије су биле у Дубровнику обитељи презименом Бошковић: једна из Доли, села у стонском приморју, друга из Орахова код Попова у Херцеговини, старом Хуму. Обима бјеше заједничко само име прародитеља ’Бошка’. Ораховачкога Бошка син Никола дође у другој половици XVII стољећа у Дубровник у службу Рада Глеђевића, који га посла у трговину у Нови Пазар гдје је била цијела населбина дубровачких трговаца. Стекавши си ондје имутак поврати се у Дубровник, камо се досели такођер отац му Бошко од кога доби презиме Бошковић.
Никола Бошковић ожени се у Дубровнику Павицом кћерју дубровачког трговца Баре Бетере. Овај брак бијаше плодан, јер се оданле породи осморо дјеце, и то троје женске и петеро мушко, на име: Мара, Марија, Божо, Бартуо, Иван, Петар, Руђер Јосип и Аница. Ово седмо диете Николе и Павице јест наш славни филозоф, природословац и математик. Роди се у Дубровнику дне 18. свибња 1711. године. Име које му је надјенуто било је у обитељи Betieri доста обљубљено, јер га је носио и један брат мајчин, или ујак, и отац бабе Rugjer Agostini.
Бијаше дакле Руђер по оцу Херцеговац а по мајци Талијан; дочим је Петар Bettera послије 1610. године дошао у Дубровник из Бергама.
(...) Први одгој доби млади Руђер у родитељској кући и у училиштих града Дубровника. У самом роду нашао је потицање за науку. Поменути по матери дјед Баро, изображен трговац, бијаше хрватски пјесник; његова кћи Марица, удата за Криста Димитровића, која је умрла тек 28. ожујка 1765. у 94. години cвojera живота, те за Руђерова ђаковања стајаше у зрелој доби, бијше ткође хрватском пјесникињом.
Рачки даље наводн врсте и степене учености у фамилији Руђерове мајке и у његовој ужој фамилији па, између осталог каже:... „други брат Перо (рођ. 1705.), за шест година старији од Руђера, обљубио је такођер с успјехом хрватско пјесништво..."

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #27 послато: Мај 23, 2017, 01:15:33 поподне »
II

Рачки нигдје не наводи изворе који би указали на то како један Италијан Bartolomeo Bettera у Дубровнику може бити хрватски пјесник кад у то доба у граду под Срђем нема ни трага о језику који се зове хрватски,  кад по навођењу самог Рачког, ни тематски Betterina дјела нису никако везана за хрватство. Штавише, Рачки и сам каже за једно од њих да је „из италијанског“ објављено 1699. у Млецима. Писац Руђеровог животописа каже да је у вријеме научниковог школовања у Дубровнику засједала и академија „дангуба“ (acadcmia degli oziosi) која је, према извјештају Ђованија Алетија од 8. VII 1711. расправљала којим се језиком она има служити – латинским, словинским или талијанским. „Господин Ђоно Рести захтиеваше ју за словински језик и имао је за себе странку, преводи Рачки наводе из Алетијева писма. Нигдје ни помена о хрватском језику. 0 српском међутим, Рачки пише да су се у дубровачком колегију, који је полазио и Руђер Бошковић, читале „пјесме и учене радње Игњата Ђорђића. Управо Игњат Ђорђић је користио ознаку за језик, у биљешкама једног католичког лекционара исписаног ћирилицом и кориштеном у Дубровнику, као in scmiano, т). као ознаку за српски језик.
Исти је случај са предметом афинитета Руђеровог брата Петра који је према Рачкому обљубио такођер с успјехом хрватско пјесништво, као и са случајем Руђерове рођаке по мајци Марије. Марија, по Рачком, „бијаше такођер хрватском пјесникињом. 0 хрватској поезији у Дубровнику тога времена, као и претходног и дуго потоњег, ннје било ни помена. Рачки као да намјерно замућује, иначе јасну, ствар када каже: „Када је споменута академија (академија 'дангуба’. прим. С. Б.) реченим Матеју, Бунићу и Алетију повјерила састављање хрватскога рјечника, у чем јих је ипак претекао старији сувременик родом Талијанац из Фође у јужној Италији, учен Исусовац Ardelio Dellabella (+ 1737) објелоданив год. 1728. свој илирски рјечник". Рачки није навео да је „academia degli oziosi" наложила тројици својих чланова да направе баш ..хрватски“ рјечник пошто никога у Дубровнику и није било коме би био потребан такав рјечник. Алети, који је писао о одлуци академије да се пише словински рјечник, нигдје ни у алузији не наговјештава могућност да се радило о хрватском рјечнику. Рачки не објашњава како је то Талијанац из Фође Dellabella претекао тројицу Дубровчана, који су требали да издају „хрватски” рјечник тиме што је он издао ..илирски".
Да се овдје ради о свјесном луквству Фрање Рачког, чији ће ауторитет и пред Србима и пред свијетом касније постати упориште за даљње фалсификате којима су се бавили хрватски историчари, може се видјети из сличних примјера.
Говорећи о породичној културној атмосфери у којој је Руђер Бошковић растао, Рачки каже: „Обитељи дакле Бошковића и Bettere премда размјерно недавно пред тим заснована у Дубровнику, бијаху књижевничке; а тај обитељски дух био је благотворно дјеловао и на мање пробуђени ум него ли бијаше онај Руђера Бошковића."
Рачки ни прије ни послије свога навода ни не спомиње кљижевни рад Руђеровог оца Николе. Тек овлаш спомиње образовање и књижевни интерес његове браће. Зато детаљно пише о књижевном раду мајчине породице. Није вјероватно да Рачки није имао довољио података о Бошковићима у Херцеговини. У рукопису кога и сам наводи као извор за његов рад (Geneologie delle Famiglie Ragusee) a који ce чува у фрањевачкој књижиици у Дубровнику,  могао се обавијестити и о Бошковићева, као што се обавјештавао и о оним детаљима колико је Руђерова баба по мајци живјела (103 године) или научникова тетка по мајци Марија (94 године). Ипак тога код Рачког нема, јер би га траг навео на српско поријекло Бошковића.
0 томе што не налазимо код Рачког можемо наћи код Јеремије Д. Митровића у његовој врло документованој књизи „Српство Дубровника" штампаној 1992. у издању Српске књижевне задруге.

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #28 послато: Мај 23, 2017, 01:20:08 поподне »
III

„Преци Руђера Бошковића прво су као властела носили презиме Подкравићи односно Покрајчићи. Рано су се спустили у Попово Поље, у село Орахов До или Орахово где су се размножили као Бошковићи. Из 1629. сачувана је једна изјава људи написана ’in carattere iiliricho overo serviano' (српским језиком). Из овог херцеговачког српског села крајем 17. века дошао је у Дубровник ради трговине и Руђеров отац Никола, син Бошка Бошковића и Дамјане. Као трговац брзо се истакао у Дубровнику се оженио Италијанком пo оцу, досељеном из Италије са којом је изродио више деце. (...) Но, тргујући Никола Бошковић не само да је као католик 'српски пиcao', већ се као Србин интересовао и за српску прошлост, своје српско порекло и то је преносио на своју децу, и на Руђера.(„.) Баш због овог његовог интересовања за српску прошлост Риђепути, који је са Фарлатијем и Колетијем издавао чувено дело у осам свезака 'Ilircum sacrum’, замоли Николу да му опише српске старине које је упознао на својим пуговањима по српској земљи. Тако је настао Николин спис Relazioni dei Monaslerij della Provincia di Rassia - Старорашка ceћaња. Никола је овде унео српске манастире све од Херцеговине до Косова како их је видео и како о њима што дознао. (...) Ето, из такве српске куће потичу деца Николе Бошковића и син му Руђер који је целог века водио преписку са својима у отаџбини, а нарочито са сестром Аницом и братом Божом, кога је стално опомињао да трага за њиховим породичним грбом из Босне. За ову Руђерову преписку на 'словинском' великохрватски историчар Форетић каже да је вођена ’на хрватском језику’. Где се то Руђер назвао Хрватом. Није ни Србином, али знамо да је жудео за потврдом порекла свога босанског семена. Знамо да је описујући  један тренутак са свог путовања, рекао да су у друштву ту били он, још једна особа и још ’il Croato’. Шта значи ова Руђерова изјава о оном трећем присутном?“
Свакако је интересантан запис Вида Вулетића Вукасовића из Градца код Стона, објављен у „Јавору" 1887. године поводом Бошковићеве годишњице смрти. Он каже да је Руђер Бошковић оставио неку врсту фонда за помоћ очевом родном Орахову Долу у Херцеговини. Фонд није угашен све до пада Дубровачке републике. Вулетић тим поводом записује и ово: „Трећи дан по Малој Госпи из Равног ћу пут Завале. Био ми је пратиџиом пандур Нико Кристић. Поповац из Ораовог Дола од племена чувеног математичара Руђера Бошковића. Причао ми је о њему причу да ваља и коња и вола." Сад слиједи прича о Руђеру, наводно, у Пули, коју је испричао неки морнар и која је пo свему народна фантазија.
Стари Дубровчани који су били вијерни католичкој цркви и српском роду сјећали су се Руђерове сестре Анице у дубокој старости и њених свједочанстава о српским успоменама у кући Бошковића.
У ..Јавору“ из 1887. године забиљежено је да се тада није ничим означила годишњица смрти Руђера Бошковића у Београду, уз ироничну примједбу: „Бива нејаци смо и инокосни".
Пишући о општој духовној атмосфери у којој је Руђер Бошковић одрастао и учио се у Дубровнику Рачки каже да тада „читав сбор хрватских и латинских пјесника заслађује дневне бриге људскога живота“, претпостављајући да би у случају да је остао у своме завичају и Бошковић био се попут својих земљака, „завјерио хрватским и латинским вилам“.
То безобзирно похрваћивање Руђера Бошковића, затим Ивана Гундулића и свега Дубровника и око Дубровника прокоментарисао је Лујо Војновић, Србин католик и дубровачки госпар, у листу „Време“ од 30. јануара 1938.
„Али да отворено речемо, досадила је нашем свету злоупотреба имена: 'Хрват', 'хрватски'. Та злоупотреба не долази из једне народне потребе. Она извире из - логора извесних елемената који су са невероватно вештом пропагандом искористећи бесконачну безазленост хрватских маса са изредном сугестијом и хипнотичком моћи одвртили народ од његових животних потреба и уштрцали му у жиле отров лудила гоњења. (,,,) До реке која дијели Србију од Босне све је строго централистички хрватско и на том простору ковачница непрекидно ради, маљ на наковњу аутоматски понавља један једини племенски тон. Оградио се најпре плот, пак се подигла ограда, најзад зид налик на онај којим се Кинези бранијху од насртаја Монгол и ето ту! Далмација није више Далмација него “Хрватско приморје“ може ли се замислити веће централизације – сва су историјска имена искључиво хрватска, све је засебно чак и књижевност и језик без и најмањег утицаја Срба ни великог реформатора Вука.

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #29 послато: Мај 23, 2017, 01:21:30 поподне »
IV

Бошковић је Хрват и само то, јер су му родитељи покатоличени Херцеговци. Гундулић је Хрват, сви су дубровачки писци само Хрвати, хрватски краљ Томислав је био господар Дубровника итд. итд.. а ми не знамо која нарочита, знаменитија, екскбизинтија својства има тај фрагмент Словинства више од великог скупног Словнинског имена (коме су се искључиво признавали и Бошковић и Гундулић) са којим су Далматински  Викинги задавали тешке ударце и самоме крилатом лаву."
Војновић у контексту свеопштег похрваћивања Дубровника опажа да се свуда постављају плоче које би требало да потврде и утврде то хрватство.
„Најгоре је у овом Валпургису у ком се крећемо то да плоче којима су дубровачке и друге стијене посуте, имају, нажалост, агресивни, офанзивни, изазивачки карактер (из чега се опет види да нису спонтано никле из хрватске душе). Мишљасмо: шта ако Срби у Дубровнику поставе на Илијиној главици спомен плочу о двострукој посети што је цар Душан Силни учинио Дубровнику? Шта ако Срби у Дубровнику ставе Бошковићу и Гундулићу две противне плоче са натписом: Србину Бошковићу, Србину Гундулићу? Шта ако баце на ове плоче које постоје? Ето заметка и више него то, casus belli за грађански рат. Има се, дакле, мудрости Срба благодарити да до тешких сукоба у Дубровиику није дошло. „Нека се деца играју“, рекао је неки наш државник. При том је заборавио да деца, играјући се, могу лако запалити кућу и своју и суседову!"
Полазећи, кад је ријеч о том питњу, са позиције југослвенства, као и највећи дно Срба католика, Лујо Војновић се пита: „Зар није мудрије, историјски верније, естетски финије оно што је написао др Душан Недељковић у предговору своме српско-хрватском преводу Бошковићевог путописа из Цариграда у Пољску (први и једини превод Бошковићевог једног списа на наш језик и још од Србина! У овоме путопису постаје сасвим јасно колико је илузорна и бесмислена она свађа која се у наше дане продужује око тога, је ли Бошковић Србин или Хрват. Својим 'завичајем’ и својом отаџбином Бошковић је толико пута назвао и увек само своје родно место Дубровник, и према томе се он завичајно и отаџбински oceћao једино Дубровчанином, али је имао, то се у овом путопису врло лепо види, и једно много шире оећање, осећање Јужним Слвеном, Славинцем.
Зар је тако незнатна ствар, да се преко ње презљиво прелази, да Гундулић у свим својим делима не позна друге речи него: Дубровник и Словинство?”...
...Рачки не спомиње да је Србима спречавала долазак на прославу аустро-угарска власт иако су управо Срби, и православни и католици, били главни организатори Гундулићеве прославе, иако су сносили највише трошкове око изградље и подизања споменика. Највећи прилог за споменик дао је краљ Александар Обреновић, а међу осталим приложницима из Србије били су и грађани Ваљева. Србима је тада било забрањено да носе српске заставе, пјесме намијењене извођењу биле су строго цензурисане. Полиција је том приликом растјерала Србе окупљене око гроба грофа Пуцића...
...Рачки је у писмима Штросмајеру изостављао неке детаље виђене у сукобу Срба и Хрвата на Гундулићевој свечаности у Дубровнику, али није изоставио примједбу да се послије тих догађаја неки виђени Срби (барон Јован Живковић, Богдан Медаковић) „од Хрвата отуђише“. Рачки се чуди томе, а Штросмајер му се придружује у чуђењу, пошто је и он нешто слично примјетио:
„Овде има наших Срба и Срба из краљевине", пише он 1. августа 1893. из Рогашке Слатине Рачком. „Свн се још више туђе од нас него прије. Владика Петрановић лани је био са мном на крух и со; сад ме ни погледати неће." И Рачки и Штросмајер неће да виде разлоге због чега их Срби „ни погледати неће." А Срби су свакако имали веома много разлога за то. Видјели су да и Рачки и Штросмајер иду оним политичким правцем који тежи затирању Срба.

ИЗВОР: Светозар Борак, СРБИ КАТОЛИЦИ, Нови Сад, 1998.

Одабрао и приредио: Војислав Ананић


Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 10048
  • I2a S17250 A1328
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #30 послато: Јун 04, 2017, 03:20:21 поподне »
Ко има времена да чита...

Књига која говори о темељима онога што се догодило у Другом светском рату у НДХ, из пера једног Хрвата:

http://www.zlocininadsrbima.com/PDF/Magnum-Crimen-Viktor-Novak.pdf

https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%92%D0%B8%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80_%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BA
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Uzi

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1646
  • N2-P189.2>FT182494>FGC28435
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #31 послато: Јун 04, 2017, 04:46:13 поподне »
Ко има времена да чита...

Књига која говори о темељима онога што се догодило у Другом светском рату у НДХ, из пера једног Хрвата:

http://www.zlocininadsrbima.com/PDF/Magnum-Crimen-Viktor-Novak.pdf

https://sr.wikipedia.org/sr/%D0%92%D0%B8%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80_%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BA

Хвала Небо, већ сам пар пута тражио ту књигу у дигиталној верзији!

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #32 послато: Јул 15, 2017, 07:15:02 поподне »
Далмација – света српска земља (успаванка за Милицу Ђ.)

Милица је предивна млада девојка, лепа, интелигентна, образована. Класична Српкиња.
Рођена је у време када су западне силе уз помоћ Хрвата и Муслимана растурале Југославију и припада генерацији која није летовала у Далмацији, која није гледала залазак сунца са Маријана, генерацији која није удисала опојан мирис цветова Цавтата, која се није купала на Златном рату Брача и није шетала дубровачким Страдуном.
Зато ћу за њу, њену генерацију и све будуће нараштаје испричати најлепшу љубавну причу. Причу о српској Далмацији.
Од најдавнијих времена скривених у маглама легенди, од еона протутњалих хоризонтом повести, чувана у митовима дубоко утиснутим у свест српског духовног бића сијала је Далмација – света српска земља.
Хиљаду острва, зеленило борова и палми, плаветнило бескрајног мора, заласци сунца и мирис соли опијали су покољења у том Еденском вртом српства. Кроз одсјај далеке ватре звезда на ноћном небу и шум чудесног мора допирао је зов славних српских предака.
Далмација је била спона светова предака и потомака сједињених у Небеској Србији. У Далмацији је током свог бродолома апостол Павле нашао уточиште у пећини на Мљету. Одушевљен животом људи које је овде упознао, спевао је своју химну о Хрису Богу: …Он, трајни лик Божји, није се као плена држао своје једнакости с Богом, него сам себе оплени узевши лик слуге, поставши људима сличан; обличјем човеку налик, понизи сам себе, послушан до смрти, смрти на крсту.
Зато Бог њега преузвиси и дарова му име, име над сваким именом…” Тај кристолики народ чији је мото био “Живот је љубав!” уживао је у гостопимљивости и давању, па је себе називао соРаби Божји, Срби или сабраћа, Сарби. У делима античких писаца названи су илирским племеном, Арди, Сарди односно Сарби.
Болесна жеља за моћи римског царства, а касније и папе као његове последње утваре доводила је до сталних ратова и сукоба. Једна за другом Далмацију су газиле нове војске, нови завојевачи плаћени крвавим ватиканским златом. Папа који је сам себе проглашавао Христовим намесником, владаром неба, земље и подземља, мрзео је Далматинске Србе чију је земљу, домовину изворног хришћанства називао Паганијом.
У време док се у Ватикану бискупске и папске позиције освајају новцем, преварама и убиствима, док на “светој столици” седе крвници и инцестуозни манијаци, у Далмацији, Херцеговини, Црној Гори и Рашкој најузвишенији елементи хришћанства и старе предачке вере стапају су у природну симбиозу – Светосавље! Од тада до данас ватикански демони опседају Далмацију.
Када су увидели да освајачи освоје земљу, али не и душе народа, променили су тактику. Преварама, поткупљивањем и застрашивањем терали су Србе да прихвате унију са Римом. Свака гладна година била је прилика за стварање нових конвертита. Једни су прелазили на католичанство да им деца не помру од глади, други су се ломили пред зверствима инквизиције.
Без обзира што су многи славске иконе чували на таванима и потајно славили православни Божић, ипак је процес расрбљивања неумитно текао. Падом под Аустријску власт прогони су постали још жешћи, протеривања, ликвидације, затварања и расељавања мењала су етничку слику Далмације.
Након Јасеновца и Олује, на прагу 21. века православни Срби су у Далмацији нестали, а католички себе данас сматрају Хрватима, иако на Далматинце Хрвати и даље гледају ако не као на Србе, онда бар сличне Србима.
А још је у 8. веку франачки повесничар Еинхард писао да су Срби народ који настањује највећи део Далмације, практично све осим градова у којима је доминирало романско становништво. У 10. веку за византске писце је неупитно да српска држава има свој центар у Далмацији. Како су Угари надирали са севера, а Бугари са истока, у том периоду је Далмација чинила највећи део српске државе. Сваки камен у Далмацији и данас говори српски. Недавна искапања у Дубровнику показала су да су најстарије цркве у њему биле православне, манастири Крупа, Крка и Драговић саграђени су давно пре турског освајања Балкана.
Давно пре Турака Далмацијом је владала сестра Душана Силног, Јелена Шубић. Скоро хиљаду година након Еинхрада, млетачки повесничар Гиованни Луцио из Трогира пише да у Далмацији и даље живе Срби, сада подељени у две вере, још у 19. веку француски и немачки путописци, као и пописи становништва у Далмацији налазе само Србе, католичке и православне, уза мањи део италијанског становништва.
Кроз читаву повест Далмација је давала велике православне Србе – славног хајдука Вук Мандушић у чијим је рукама “свака пушка била убојита”, Стојана Јанковића вођу ускока, епископа Никодима Милаша, књижевнике Симу Матавуља и Владана Десницу, вођу далматинских Срба Саву Бјелановића и хиљаде Срба чији су корени потекли у тим крајевима.
Католички Срби нису ни мало за њима за остајали, неправедно заборављени Лаза М. Костић називао их је апостолима српства. Нема града на Јадрану који није дао велике Србе католике. На северу, у Ријеци рођен је Антон Шустер, четнички командант који је на стрељану узвикнуо да не жали што умире за свог краља Петра.

Ван мреже vojislav.ananic

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1382
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #33 послато: Јул 15, 2017, 07:16:53 поподне »
II

Јеролим Гршковић, свештеник глагољаш тражио је да се Крк после 2. светског рата припоји Србији. Партизани су га убили код Грижана одакле је задњи пута гледао свој родни Врбник. Оближњи Брибир био је родно место Јосифа Панчића великог српског научника и првог председника САНУ.
Капетана Крешимира Вранића са Цреса и стотине његових сабораца, приморских четника, партизани су бацили у јаме у околини Брибира и до данас нису покопани. Задар је дао великог песника Маријана Цара који је у знак љубави према српству прешао у православље. Херој Милан Билић из Шибеника добровољно се жртвовао тако што је ручно активирао експлозив на мосту да спаси неколико хиљада четника Динарске дивизије и њихових породица.
Најомиљенији сплитски градоначелник Иво Татраглиа, књижевник из Старог Града др. Нико Бартуловић, десна рука попа Ђујића Каштеланин Иво Јанков, један од највећих књижевника са подручја данашње Хрватске, Ђуров Виловић из Макарске, чије су дела комунисти забранили, а њега затворили јер је читав рат провео уз Дражу, Кристо Грбин са Корчуле, Дражин обавештајац којег је Гестапо зверски мучио и стрељао, Будислав Грга Анђелиновић из Сућураја на Хвару, један од оснивача и председник ногометног клуба Хајдук и многи, многи други који су заслужили да их заувек памтимо.
Они су изабрали најтежи пут – пут српства иако су могли имати све само да су се изјаснили као Хрвати. Своје животе су провели по планинама, затворима, мучилиштима, презрени и прогоњени, али часни, поносни и одани свом роду.
Тек је Дубровник био оаза српства. Још од Ђиве Гундулића који је певао о српском јунаштву, великог знанственика Руђера Бошковића, Анселма Бандурија, Матије Бана по којем се данас зове Баново Брдо, Лука Зоре аутор књиге „Дубровчани су Срби“, Антона Фабриса утамничена ради српства, дум Ивана Стојановића, др. Влаха Матијевића, др. Матеја Шарића, дубровачког градоначелника Франа Гундулића задњег потомак великог песника… има их толико да ни једна огромна књига не би била довољна да их све споменем, а камо ли овај мали текст.
У 19. веку Српска странка је у Дубровнику победила на свим изборима на којим је суделовала, све док није забрањена. У Дубровнику упркос прогонимама аустријских власти деловале су српске организације, штампарије, певачка и културна друштва, излазиле су десетине српских листова, књига, публикација… Почетком 20. века Аустрија је циљано доселила хиљаде људи из целе Монархије у Дубровник.
Ти људи добили су намештења у свим службама, школи, жандармериј, а услов је био да се изјасне као Хрвати. За само десетак година половину становника Дубровника чинили су досељеници. У прогонима франковаца уочи и за време 1. светског рата и у усташком геноциду у 2. светском рату избрисани су из Дубровника последњи трагови српства.
Колико год да је за губитак српске Далмације крива политика великих сила, пре свега Аустро-Угарске, Немачке, Велике Британије, САД-а и Ватикана, толико је кривња и на српским политичким, верским и интелектуалним елитама. Србија је након победа у Балканским ратовима и 1. светском рату мењала име државе, стварала друге државе и народе на својим развалинама.
По старом српском принципу да се у миру изгуби оно што се у рату освоји. Срби Далмације, који су преживели млетачку, турску и аустријску окупацију нису нажалост преживели југословенске заблуде краља Александра и титоистичке заблуде српских комуниста. Ако је јасно да је комунистичка историографија забрањивала тему српске Далмације, несхватљиво је да је она и данас табу?! Да се ни данас српске елите немају храбрости суочити са њом?! Да ли су српске елите свесна шта за једну државу значи излаз на море, поготово на источну обала Јадрана која је столећима била српска?!
Данас Хрватска само од 3 месеца туризма на јадранској обали остварује трећину свог БДП-а! А тај економски моменат је мање важан од оног геостратешког, духовног, повесног и културолошког значаја Далмације за српство и Србију. Велики Милић од Мачве говорио је: “Ако допустимо да изгубимо Далмацију, Лику, Крајину, Босну и Херцеговину, Црну Гору губимо Небеске Сохе са којих су се сливали најживотнији сокови српства… оно најжилавије, најотпорније и најхеројскије!”
Да ли ће они који воде Србију градити будућност на наметнутој сулудој идеји о српској кривици за рат деведесетих или ће упознати нове српске генерације са геноцидом над Србима и урадити све да се геноцид никад не заборави ни не понови?
Заблуде југословенства треба се заувек отарасити, треба поново осмислити српску државотворну мисао и политику! Необјашњиви српски мук мора бити прекинут, неко мора гласно узвикнути: Далмација је света српска земља! Србија Србима!
Видиш Милице, парк на Маријану, понос Сплита из којег твоја генерација никад није гледала залазак сунца, уредио је сплитски градоначелник др. Јакша Рачић, Србин католик, четнички војвода којег су партизани закали на кућном прагу. О Цавтату и мирису његових цветова писао је Цавтачанин Људевит Вуличевић који је најлепше стихове и читав свој живот посветио српству.
Страдуном којим се данас Срби не шетају, некад је одјекивала песма грофа. Меде Пуцића, учитеља првог нововековног краља Србије Милана Обреновића и највећег дубровачког филозофа и песника 19. века. Он је спевао стихове: “Са Ловћена вила кличе здраво српски Дубровниче!” спајајући тако Цетиње и Дубровник два највећа центра српства кроз векове, а данас нажалост центре анти-српства.
Само мало даље од Златног Рата, по целом Брачу могуће је пронаћи ћириличне натписе на црквама и гробовима, чак и након вековног уништавања.

Ван мреже Ojler

  • Члан Управног одбора
  • Бели орао
  • *
  • Поруке: 5303
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #34 послато: Јул 15, 2017, 11:29:30 поподне »
Последњих десет порука никакве везе нема са темом из наслова. А човек лепо замолио да се не одступа од задате теме...
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Uzi

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1646
  • N2-P189.2>FT182494>FGC28435
Одг: Покатоличење Срба у Хрватској пред Други свјетски рат
« Одговор #35 послато: Мај 02, 2020, 04:09:32 поподне »
1866. година, син Албрехт Комадина (католик), отац Милош Комадина (православац), мајка Пилипина Бирнстил (католкиња).


Ван мреже Uzi

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1646
  • N2-P189.2>FT182494>FGC28435
1864. година, син Мориц Тодоривић (католик), отац Петар Тодоровић (православац), мајка Алојзија Монтанари (католкиња).


Ван мреже Uzi

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1646
  • N2-P189.2>FT182494>FGC28435
У Госпићу 1795. године, Ћиро Катић из Смиљана шаље захтев, да му се додели нешто земље на новоосвојеном демаркацијском подручју (додељеном Аустрији након потиписивања Свиштовскога мира). Као разлог наводи одлуку о прелазаку на католичку веру, која је сад у породици дотичног изазвала "дисхармоние".


Ван мреже Uzi

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1646
  • N2-P189.2>FT182494>FGC28435
1864. година, син Максимилиан Матиевић (католик), отац Павле Матиевић (православац), мајка Мариа Мургић (католкиња).


Ван мреже Uzi

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1646
  • N2-P189.2>FT182494>FGC28435
1863. година, ћерка Јосипа Матиевић (католикиња), отац Павле Матиевић (православац), мајка Мариа Мургић (католкиња).