Аутор Тема: Словенски идентитет код Срба  (Прочитано 21971 пута)

Ван мреже Јосиф из Трбушнице

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 225
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #180 послато: Јун 18, 2019, 07:58:32 пре подне »
П. С.
Стварно би требала тема о словенским карактеристикама.
А и о међусрпским разноликостима. Да се види је ли Србин Ликота ближи Србину Лали, или Хрвату Ликоти.

Ван мреже сɣнце

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1385
  • I-A1328
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #181 послато: Јун 18, 2019, 01:42:51 поподне »
Ваистину си ти, брате Слнце, последњи Мохиканац романтичког свесловијенства
:)

Нијесам ти ја никакав романтичар. Само знам своје и волим своје, а поштујем туђе. Толико цивилизацијско благо постоји из којега би наши и други народи могли црпјети знање и мудрост и ако је раније све то било скривено, данас је уз помоћ интернета све јавно. Само мора постојати унутарњи глас "желим се развит".

Цитат
А ја га данас, тај супстрат, слабо видим... Српски видим, а словенски једва назирем.

Не видиш дрво од шуме.

Цитат
Нису стари (путо)писци имали знања о свим Словенима, већ само о оним с којима су долазили у додир... А шта је свима могло бити заједничко, ко би то данас могао рећи?

Ако ћемо бити искрени и сасвим прецизни, човјеково (са)знање је само клубко памети из нити електомагнетних импулса произведених подражајем пети чулних органа, укратко – знаш оно што доживиш. Cogito, ergo sum. Но човјек је биће чудновато, јер може своје сазнање о оному што је с друге стране очију, изразити другој души, те се утисци и сазнања једних о једнима, могу ширити што усмено, што писмено, рађајући предање. Прихватање предања својим и твори ту везу с предцима - како је данас латински називају менталитет. Бивају ли исте црте тога менталитета на свијем рубовима словијенскога свијета разнијем људима описане, те ктому те исте црте постоје и до данас у потомачкијем народима, онда разуман човјек може израчунати, да је морао постојати заједнички извор, који напаја све ове потоке. Данас осим овијех црта разни народи попримили су разне друге црте под утицајима разних режима и то понајвећ у посљедње вријеме, у којем је страдао источнословиијенски дух под коммунизмом до непрепознајемости, а остали су сви словјенски вуци у америчком глобалном руну. Но до памтиве скорашњости баш су Срби и Бугари били управо они народи који су у једном најизворнијем облику сачували онај дух, који је некада прожимао сав словијенски род. И ово говорим само онима, који упорно тврде, да не виде словијенски дух међу Србима. Не виде јер не схватају, да како је србски језик продужење словијенскога, тако је и већи дио србскога менталитета продужење словијенскога.

Цитат
Сам кажеш о неслози - а што би слога на овом свету уопште морала постојати, и то међу племенима, која немају широку свест? И није ли та неслога, и то још од древних времена, доказ да нисмо ни ми бољи од других?

Свак човјек и свака заједница ако не тежи к напредку и самоочувању, душевни је болестник а природа такве не трпи, но их прије или касније уклони, како је уклонила и Готе и Илире и Келте и Аваре. Нама је слога потребна са својима, јер нас од напредка и посвећења наукама и философији коче стални немири, а да су за шта, него ни за шта.

Цитат
Не знам ни да ли је то општесловенска особина да се слушају вълхви; нису нам баш душмани слали попове да нас деле - германски душмани су то користили као изговор за отимање, у свом духу, који и данас постоји; али неке смо ми и сами тражили. Није исто било на рубовима Германије и у Ромеји куд дођоше наши.
Уосталом, бар што се тиче Срба, ми смо у историју ушли тек тад, кад уђосмо у Ромеју; док смо били само Словени, стајали смо пред њеним вратима.

Поразмисли главом, друже. Поразмисли ко мржњу сија међу Латине и малу ђетцу њихову мјесто вукодлацима Србима страши, па их ови кољући их, људима не видише и жалости не осјетише? Је ли тому Јешу учио?

Је ли Јешу учио, да се једни језици забране и једни народи поробе, а други уживају на њиховој муци? Је ли Јешу учио, да се крсти мачем а не проповијеђу?

Мене крсти епископ православни, па ме пита које име хоћу, рекох "своје име, Дражен", а он одговори "то је ђавоље поганско име, мораш узет свето грчко, римско или јеврејско" - послах и њега и институцију му у пет букви лоповскијех. Ја сам с Јешуом к'о брат с братом и к'о син с отцем, ал' нећу се дат ниједному вуку у хришћанском руну, да ми унизи род, јер тко то чини, вук је а не јагње Јешуово.




« Последња измена: Јун 18, 2019, 01:49:56 поподне сɣнце »
Ⲙⲏⲥⲗⲏⲙⲟ ⲇⲁ ⲃⲗⲁⲇⲁⲙⲟ ⲛⲁшⲏⲙ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ, ⲛⲟ ⲏⲥⲧⲏⲛⲁ ⲓⲉ ⲇⲁ ⲣⲉϥⲏ, ⲡⲟⲡⲩⲧ ⲧⲁⲧⲁⲣⲥⲕⲟⲅⲁ ⲗⲩⲕⲁ, ⲇⲉⲓⲥⲧⲃⲩⲓⲩ ⲛⲁ ⲩⲙ ⲙⲟћⲛⲟ ⲙⲣⲥⲉћ ⲏ ⲥⲩⲕⲁⲓⲩћ ⲙⲏⲥⲁⲗ. Ⲍⲁⲧⲟ ⲩ ⲣⲁⲍⲅⲟⲃⲟⲣⲩ ⲃⲁⲗⲓⲁ ⲡⲣⲃⲟ ⲩⲥⲧⲁⲛⲟⲃⲏⲧⲏ ⲙⲉђⲉ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ ⲏ ⲏⲍⲣⲁⲍⲏⲙⲁ, ⲇⲁ б̀ⲏ ⲇⲣⲩⲅⲏ ⲍⲛⲁⲗⲏ ⲕⲁⲕⲟ ⲏⲭ ⲙⲏ ⲃⲏⲇⲏⲙⲟ.

Ван мреже Јосиф из Трбушнице

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 225
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #182 послато: Јун 18, 2019, 02:44:18 поподне »
Мудро збориш, морам рећи, чак и ако се не слажем са свим, лепо је читати.  :)

Тог попа што ти не даде твоје рођено име, ко да си неки Герхард или Хајнрих, требало би послати да копа канале по овој врућини, док му се не поврати мозак у стабилно стање. Крштавају код нас и Герхарде и Хајнрихе, а камоли Дражене. Требао си рећи: оћу да будем Квинт Аурелије, то је римско име, да видиш како би зинуо.

Један од те слабо писмене сорте чуо да неки хоће детету на крштењу дати име Калина, па дошо да ме пита да није то неки белај, чуо он веселник за богињу Кали, па се мисли е је све каква индијанска подвала; били тад популарни Саи Баба, ТМ и друге занимације, те се забринуо. Ја му велим да је то старо словинско име, то је биљка између осталог, па ако може Ружа, Вишња, Дуња, Зумбулка и Каранфилка, што да не може и Калина; а и Калинићи постоје. Он се ту зачуди тој мудрости те пристаде.

А како беше она борбена: Род прастари сви смо / а Готи ми нисмо / словенства смо древнога чест... Ето и овом песнику из доба комунизма било битно да нисмо никакви Готи  :D, него Словени, ал опет не схватам каква му је то класна свест, кад комунистима није било стало до тога ко је које нације, и што су му Готи мрски. Јер после тога долази оно чувено претеће: Ко друкчије каже, клевеће и лаже, нашу ће осјетит пест.
Тај се хтео тући не само у име Тита, него и у име словенства. Можда је и ту близу решење оне мистерије да нам је химна била словенска, а не југословенска. Шта ли су мислили с тиме они, кад су истовремено радили на десрбизацији?

Оно за Латине си у праву... Хтедох рећи да је ипак други пар опанака био у Ромеји.

Него какви су ти тих "пет букви лоповскије", не могу се домислити?

Свиђа ми се ова твоја словенска мистагогија, слободно ти још распали.  :)

Ван мреже Гвер

  • Шегрт
  • ***
  • Поруке: 66
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #183 послато: Јун 18, 2019, 03:24:43 поподне »
Је ли сунце, ко ти је тај Јеша? И којим се то словенским језиком служиш, ако није проблем. Пошто имам проблема са разумевањем твог говора.

Ван мреже сɣнце

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1385
  • I-A1328
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #184 послато: Јун 18, 2019, 05:53:34 поподне »
Је ли сунце, ко ти је тај Јеша? И којим се то словенским језиком служиш, ако није проблем. Пошто имам проблема са разумевањем твог говора.

Јешу је онај, којега Грци по неспособности свога језика називају Иисус, а Романи Iesus. Они свуда додају -с на крај именице, а гласа ш у њих нема, те стога реку Jesu(s) намјесто Јешу. Ја нијесам Грк и способан сам изговорити му име онако приближно како га и сам пророк изговара.

Нијеси једини, Гверу, који не разумије моју бесједу и пис. Мнози би се сложили с тијем. Ваљда бесједим к'о ђед.
« Последња измена: Јун 18, 2019, 05:55:46 поподне сɣнце »
Ⲙⲏⲥⲗⲏⲙⲟ ⲇⲁ ⲃⲗⲁⲇⲁⲙⲟ ⲛⲁшⲏⲙ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ, ⲛⲟ ⲏⲥⲧⲏⲛⲁ ⲓⲉ ⲇⲁ ⲣⲉϥⲏ, ⲡⲟⲡⲩⲧ ⲧⲁⲧⲁⲣⲥⲕⲟⲅⲁ ⲗⲩⲕⲁ, ⲇⲉⲓⲥⲧⲃⲩⲓⲩ ⲛⲁ ⲩⲙ ⲙⲟћⲛⲟ ⲙⲣⲥⲉћ ⲏ ⲥⲩⲕⲁⲓⲩћ ⲙⲏⲥⲁⲗ. Ⲍⲁⲧⲟ ⲩ ⲣⲁⲍⲅⲟⲃⲟⲣⲩ ⲃⲁⲗⲓⲁ ⲡⲣⲃⲟ ⲩⲥⲧⲁⲛⲟⲃⲏⲧⲏ ⲙⲉђⲉ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ ⲏ ⲏⲍⲣⲁⲍⲏⲙⲁ, ⲇⲁ б̀ⲏ ⲇⲣⲩⲅⲏ ⲍⲛⲁⲗⲏ ⲕⲁⲕⲟ ⲏⲭ ⲙⲏ ⲃⲏⲇⲏⲙⲟ.

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6485
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #185 послато: Јун 18, 2019, 06:51:03 поподне »
Јешу је онај, којега Грци по неспособности свога језика називају Иисус, а Романи Iesus. Они свуда додају -с на крај именице, а гласа ш у њих нема, те стога реку Jesu(s) намјесто Јешу. Ја нијесам Грк и способан сам изговорити му име онако приближно како га и сам пророк изговара.

Нијеси једини, Гверу, који не разумије моју бесједу и пис. Мнози би се сложили с тијем. Ваљда бесједим к'о ђед.
Да ли је то говор одређеног периода код нас или си сам реконструисао језик по правилима? (у смислу да се можда никада није баш тако писало или причало, али да покушаваш да направиш реконструкцију на основу знања о лингвистици, нешто као експериментална наука?)...Нисам лингвиста , али ово делује као неки микс старословенског и народног језика од пре два века
« Последња измена: Јун 18, 2019, 06:58:35 поподне ДушанВучко »

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6485
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #186 послато: Јун 18, 2019, 07:09:55 поподне »
...Нисам лингвиста , али ово делује као неки микс старословенског и народног језика од пре два века
Немој погрешно да ме схватиш, занимљиво је кад неко данас покушава да реконструише језик и настави тако, али ме занима као човека који живи данас, ако можеш да објасниш како си "саткао" овако течно овај говор и у коју епоху би га сместио? Мени личи на стару словенску граматику "накалемљену" на народни говор напр. од пре два века, па је то опет у смислу правила и језика и времена, можда неки већи размак...Ипак бих рекао да је то неки српско словенски есперанто (где си можда нека правила у размаку од 1000 година сажео у овај вид писања) и твој вид реконструкције , иправи ме ако грешим...Можда је то неки твој "идеалан" тј. "савршен"  језик, којим се никада није ни говорило? :)
« Последња измена: Јун 18, 2019, 07:16:48 поподне ДушанВучко »

Ван мреже сɣнце

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1385
  • I-A1328
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #187 послато: Јун 18, 2019, 08:42:54 поподне »
Немој погрешно да ме схватиш, занимљиво је кад неко данас покушава да реконструише језик и настави тако, али ме занима као човека који живи данас, ако можеш да објасниш како си "саткао" овако течно овај говор и у коју епоху би га сместио? Мени личи на стару словенску граматику "накалемљену" на народни говор напр. од пре два века, па је то опет у смислу правила и језика и времена, можда неки већи размак...Ипак бих рекао да је то неки српско словенски есперанто (где си можда нека правила у размаку од 1000 година сажео у овај вид писања) и твој вид реконструкције , иправи ме ако грешим...Можда је то неки твој "идеалан" тј. "савршен"  језик, којим се никада није ни говорило? :)

Мој језик није ничијем особитијем различит, до двају стварчица:
Прва је, да употријебим покоју ријеч доскора живећу у гдјекојем крају, а током разнијех доба затрту у другијем крајевима. Такове су – ожица, скорње, цревље, бјечве, јере, дори, а исто тако радије речем образ него форма, преображење него трансформација и остале које словјенскијем и србскијем начином могу изразити по смислу.
Друга ствар је, да сам дубоко свјестан ријечи и тога што значе, те их тако и представљам на писму. Мени је задушбина јере је за душу а задужбина ми је оно што њеки реку "вересија"; учим из учбеника, а вјештине вјештбам, језик ми је србски, а српско нећу од српа, да крадем.
Чекат', да тко криву Дрину за ме исправи, нећу, но сам ћу копат', па доколи стигнем за живота. Ако тко у себи носи дух ковача, па воли исправљати криво гвожђе, , нека ми се придружи, а тко не воли, нека воли како је навикао и како му удобно, било криво, било право. Ово писање моја је задушбина.
Ⲙⲏⲥⲗⲏⲙⲟ ⲇⲁ ⲃⲗⲁⲇⲁⲙⲟ ⲛⲁшⲏⲙ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ, ⲛⲟ ⲏⲥⲧⲏⲛⲁ ⲓⲉ ⲇⲁ ⲣⲉϥⲏ, ⲡⲟⲡⲩⲧ ⲧⲁⲧⲁⲣⲥⲕⲟⲅⲁ ⲗⲩⲕⲁ, ⲇⲉⲓⲥⲧⲃⲩⲓⲩ ⲛⲁ ⲩⲙ ⲙⲟћⲛⲟ ⲙⲣⲥⲉћ ⲏ ⲥⲩⲕⲁⲓⲩћ ⲙⲏⲥⲁⲗ. Ⲍⲁⲧⲟ ⲩ ⲣⲁⲍⲅⲟⲃⲟⲣⲩ ⲃⲁⲗⲓⲁ ⲡⲣⲃⲟ ⲩⲥⲧⲁⲛⲟⲃⲏⲧⲏ ⲙⲉђⲉ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ ⲏ ⲏⲍⲣⲁⲍⲏⲙⲁ, ⲇⲁ б̀ⲏ ⲇⲣⲩⲅⲏ ⲍⲛⲁⲗⲏ ⲕⲁⲕⲟ ⲏⲭ ⲙⲏ ⲃⲏⲇⲏⲙⲟ.

Ван мреже Јосиф из Трбушнице

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 225
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #188 послато: Јун 27, 2019, 11:08:55 поподне »
Сутра јесте лијеп Видов-данак, и зато ћу овде поставити један текст за који мислим да има много везе с темом.
За овај празник се, на нивоу популарног "знања", сматра да је у ствари празник старог словенског бога Вида, на чије је место тог дана у календару дошао Цар Лазар, али се народ није дао па га и даље зове Видовдан, по том Виду. То је већ опште место.
Ево стога тог текста, који говори о стварима које би могле занимати неког коме је ова тема битна. Његов већи део је посвећен култу светог мученика Вита/Вида, којег Црква од давних давнина прославља баш тог дана, да би се на концу озбиљно осврнуо и на ову паганску теорију.

http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0350-1361/2006-2007/0350-13610731035M.pdf

Верујем да многи и знају за овај рад Миодрага Марковића.

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6485
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #189 послато: Јун 28, 2019, 12:10:11 пре подне »
Од корена Вид имамо имена: Видоје, Видак, Вид, Видач, Видан, Виден, Видосав, Видојко, Видоја, Вида, Видојка, Видосава, Витомирка   ...али и Витомир, Витко, Витомирка
https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D0%BA_%D1%81%D1%80%D0%BF%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%85_%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B0#В

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6485
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #190 послато: Јун 28, 2019, 12:35:05 пре подне »
Сутра јесте лијеп Видов-данак, и зато ћу овде поставити један текст за који мислим да има много везе с темом.
За овај празник се, на нивоу популарног "знања", сматра да је у ствари празник старог словенског бога Вида, на чије је место тог дана у календару дошао Цар Лазар, али се народ није дао па га и даље зове Видовдан, по том Виду. То је већ опште место.
Ево стога тог текста, који говори о стварима које би могле занимати неког коме је ова тема битна. Његов већи део је посвећен култу светог мученика Вита/Вида, којег Црква од давних давнина прославља баш тог дана, да би се на концу озбиљно осврнуо и на ову паганску теорију.

http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0350-1361/2006-2007/0350-13610731035M.pdf

Верујем да многи и знају за овај рад Миодрага Марковића.
Хвала Јосифе на овом тексту! :) (нисам знао да је Методије крстио чешког кнеза Боривоја и кнегињу Људмилу у цркви Св. Вита у Моравској, па можда није ни чудо што је кнез Вацлав, њихов унук, подигао у Прагу цркву коју је посветио том свецу касније)
« Последња измена: Јун 28, 2019, 09:05:34 пре подне Amicus »

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9644
  • I2a S17250 A1328
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #191 послато: Јун 28, 2019, 09:58:31 пре подне »
Сутра јесте лијеп Видов-данак, и зато ћу овде поставити један текст за који мислим да има много везе с темом.
За овај празник се, на нивоу популарног "знања", сматра да је у ствари празник старог словенског бога Вида, на чије је место тог дана у календару дошао Цар Лазар, али се народ није дао па га и даље зове Видовдан, по том Виду. То је већ опште место.
Ево стога тог текста, који говори о стварима које би могле занимати неког коме је ова тема битна. Његов већи део је посвећен култу светог мученика Вита/Вида, којег Црква од давних давнина прославља баш тог дана, да би се на концу озбиљно осврнуо и на ову паганску теорију.

Добар текст.

Вид је само србска верзија имена Vitus и сам назив Видовдан нема никакве везе са словенским Световидом, већ за прослављање Светог мученика Вита. Разна народна тумачења и олако закључивање неких етнолога дали су простор за повезивање са старословенским божанством.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Милан Петровић

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1012
  • I2-PH908 FT277965>Y93865>Y95760 Род Зорића
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #192 послато: Јун 28, 2019, 10:07:09 пре подне »
Добар текст.

Вид је само србска верзија имена Vitus и сам назив Видовдан нема никакве везе са словенским Световидом, већ за прослављање Светог мученика Вита. Разна народна тумачења и олако закључивање неких етнолога дали су простор за повезивање са старословенским божанством.

Не замерите што је на енглеском, овако пише на Википедији:

Some interpretations claim that Svetovit was another name for Radegast, while another states that he was a fake god, a Wendish construction based on the name St. Vitus. However, the common practice of the Christian Church was to replace existing pagan deities and places of worship with analogous persons and rituals of Christian content, so it seems more likely that Saint Vitus was created to replace the original Svanto-Vit.
Догодине у Холштајну!

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9644
  • I2a S17250 A1328
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #193 послато: Јун 28, 2019, 10:12:01 пре подне »
so it seems more likely that Saint Vitus was created to replace the original Svanto-Vit.

Да, да, измислили га... Свашта се може прочитати на википедији...
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7398
  • I2-PH908>Y189944>Y250780, род Никшића
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #194 послато: Јун 28, 2019, 10:26:10 пре подне »
Не замерите што је на енглеском, овако пише на Википедији:

Some interpretations claim that Svetovit was another name for Radegast, while another states that he was a fake god, a Wendish construction based on the name St. Vitus. However, the common practice of the Christian Church was to replace existing pagan deities and places of worship with analogous persons and rituals of Christian content, so it seems more likely that Saint Vitus was created to replace the original Svanto-Vit.

Пре ће бити да је Свантевит-Световид словенска конструкција, тј. паганизација једног ранохришћанског светитеља кога су постали свесни преко првих мисионара који су желели да их покрсте. Он је потом постао врховно божанство и "противник" хришћанског Бога кога су немачки мисионари желели да им наметну. Могуће је да је то уствари неко старо божанство, Радогост или Јарило, који је добио нове функције, име и статус. Сам Св. Вит је мученички пострадао за време владавине Диоклецијана и Максимијана (303. године), тако да свакако није могао бити "измишљен".
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже сɣнце

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1385
  • I-A1328
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #195 послато: Јун 28, 2019, 12:42:49 поподне »

Ево стога тог текста, који говори о стварима које би могле занимати неког коме је ова тема битна. Његов већи део је посвећен култу светог мученика Вита/Вида, којег Црква од давних давнина прославља баш тог дана, да би се на концу озбиљно осврнуо и на ову паганску теорију.

http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0350-1361/2006-2007/0350-13610731035M.pdf

Верујем да многи и знају за овај рад Миодрага Марковића.

Само романтичарски (псеудо)митолози држе да је Svantevit нешто друго сем свети Вит. Због истих словенска кабинетска митологија пуна је разних квазибогова (коледа, лада, купала, јарила, кострома, масленица, морана, девана и прочи) у  ствари погрешно протумачених народних обичаја и појава; ово се односи нарочито  на русске митологе. Нажалост, раздео Википедије о митологији написан је поборницима некритичне струје митологије.
Ⲙⲏⲥⲗⲏⲙⲟ ⲇⲁ ⲃⲗⲁⲇⲁⲙⲟ ⲛⲁшⲏⲙ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ, ⲛⲟ ⲏⲥⲧⲏⲛⲁ ⲓⲉ ⲇⲁ ⲣⲉϥⲏ, ⲡⲟⲡⲩⲧ ⲧⲁⲧⲁⲣⲥⲕⲟⲅⲁ ⲗⲩⲕⲁ, ⲇⲉⲓⲥⲧⲃⲩⲓⲩ ⲛⲁ ⲩⲙ ⲙⲟћⲛⲟ ⲙⲣⲥⲉћ ⲏ ⲥⲩⲕⲁⲓⲩћ ⲙⲏⲥⲁⲗ. Ⲍⲁⲧⲟ ⲩ ⲣⲁⲍⲅⲟⲃⲟⲣⲩ ⲃⲁⲗⲓⲁ ⲡⲣⲃⲟ ⲩⲥⲧⲁⲛⲟⲃⲏⲧⲏ ⲙⲉђⲉ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ ⲏ ⲏⲍⲣⲁⲍⲏⲙⲁ, ⲇⲁ б̀ⲏ ⲇⲣⲩⲅⲏ ⲍⲛⲁⲗⲏ ⲕⲁⲕⲟ ⲏⲭ ⲙⲏ ⲃⲏⲇⲏⲙⲟ.

Ван мреже Јосиф из Трбушнице

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 225
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #196 послато: Јул 02, 2019, 07:28:39 пре подне »
Све ми се чини да је словенски пантеон један тамни вилајет. Не знам има ли неки довољно критички настројен рад о томе, где се пречешљавају извори на основу којих се може реконструисати.
Но, ако је тако као што говори аутор овог текста, и ако је чак Световид, којег и даље држимо врховним словенским божанством, врло сумњивог статуса, онда се намеће и питање које је повезано са темом о којој говоримо: колико је на наше осећање словенског идентитета утицало роматичарско и касније научно и "научно" подизање ове грађевине на несигурним темељима?
Последњих две-три деценије у моди су међу историчарима (и осталима) тезе о конструисању националног идентитета, за шта ми у најближем суседству имамо много примера. Изгледа ми и да је словенски идентитет код нас делом контруисан на тај начин, и то прилично преко повести о заједничким боговима, који нам дођу као неки митски преци.

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6485
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #197 послато: Јул 02, 2019, 10:34:18 пре подне »
Све ми се чини да је словенски пантеон један тамни вилајет. Не знам има ли неки довољно критички настројен рад о томе, где се пречешљавају извори на основу којих се може реконструисати.
Но, ако је тако као што говори аутор овог текста, и ако је чак Световид, којег и даље држимо врховним словенским божанством, врло сумњивог статуса, онда се намеће и питање које је повезано са темом о којој говоримо: колико је на наше осећање словенског идентитета утицало роматичарско и касније научно и "научно" подизање ове грађевине на несигурним темељима?
Последњих две-три деценије у моди су међу историчарима (и осталима) тезе о конструисању националног идентитета, за шта ми у најближем суседству имамо много примера. Изгледа ми и да је словенски идентитет код нас делом контруисан на тај начин, и то прилично преко повести о заједничким боговима, који нам дођу као неки митски преци.
Мислим да је питање словенског идентитета појачано у време пан славизма, пре тога је постојала само свест, али се није давао толики значај томе (припадност некој групи народа)...то би могло да се и испрати можда кроз имена која су била најчешћа током историје (када су доминирала словенска имена, када календарска итд)...Чим је постојала потреба за пан славизмом, то значи да пре тога није била та свест на довољном нивоу, из угла пан слависта. Та свест је постојала и о сродности јужнословенских народа, али тек са "илирским" покретом је почела кампања о потенцирању те повезаности, а та тежња на глобалном словенском нивоу је била у виду пан славизма. У суштини, и један и други покрет су кампање, које су имале за циљ да ту свест ставе изнад свега, да нешто што се подразумевало, буде тенденциозно
« Последња измена: Јул 02, 2019, 10:43:53 пре подне ДушанВучко »

Ван мреже Милан Петровић

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1012
  • I2-PH908 FT277965>Y93865>Y95760 Род Зорића
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #198 послато: Јул 02, 2019, 11:52:58 пре подне »
Од 870. године почињу календарска имена са Петром Гојниковићем Властимировићем.
Догодине у Холштајну!

Ван мреже Јосиф из Трбушнице

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 225
Одг: Словенски идентитет код Срба
« Одговор #199 послато: Јул 03, 2019, 04:56:05 поподне »
Мислим да је питање словенског идентитета појачано у време пан славизма, пре тога је постојала само свест, али се није давао толики значај томе (припадност некој групи народа)...то би могло да се и испрати можда кроз имена која су била најчешћа током историје (када су доминирала словенска имена, када календарска итд)...Чим је постојала потреба за пан славизмом, то значи да пре тога није била та свест на довољном нивоу, из угла пан слависта. Та свест је постојала и о сродности јужнословенских народа, али тек са "илирским" покретом је почела кампања о потенцирању те повезаности, а та тежња на глобалном словенском нивоу је била у виду пан славизма. У суштини, и један и други покрет су кампање, које су имале за циљ да ту свест ставе изнад свега, да нешто што се подразумевало, буде тенденциозно

Могао бих се с овим усагласити у општим цртама; тако се нешто о овоме и писало.
Мене занима у свему један напрегнути однос: идентитет који се усваја предањем у доба недовољне писмености, и идентитет који се усваја читањем, упознавањем с модерним идејама, у доба поодмакле писмености и условне образованости. То двоје ми је тешко разлучити. Изгледа као добар материјал за добру дебелу књижурину.