Аутор Тема: Старо становништво и исламизација у Босни  (Прочитано 72823 пута)

Ван мреже Небојша

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 13131
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #460 послато: Март 11, 2023, 12:36:53 поподне »
Заправо ти католици средње Босне нису говорници истог дијалекта, једни говоре новоштокавским икавским, а други староштокавским ијекавским. Имају и различите миграторне историје и не видим шта би се добило статистиком у којој би сви били убачени у исти кош по вјерском принципу.

О муслиманима Средње Босне смо причали, мада и они су на том простору говорници икавског и источнобосанског. Зато и рекох да се морају дефинисати прво границе области.

Ван мреже drajver

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5103
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #461 послато: Март 11, 2023, 12:44:29 поподне »
Лепо сте објаснили, једино се не бих сложила да се израз опортунизам може употребити за већину обичног народа и разлоге : да се сачува голи живот ( како да се не умре од глади, тако и  неретко због сабље испод врата );  да се сачувају синови у породици; да се сачува част и живот мајки, жена, сестара, ћерки; да се не узнемиравају на разне друге начине... Више је оваквих разлога  код обичног народа  било за прелазак на ислам, него себичних порива који су одлика опортунизма.

Из позиције хришћанске догме свако превјеравање је опортунизам. Не постоји оправдање мијењања вјере из било ког овоземаљског разлога укључујући и губитак живота. Отуд и мучеништво у Цркви. Ислам не признаје прелазак на ислам под принудом већ да би прелазак био валидан сам преобраћеник мора својом вољом да прихвати ислам. Смртна казна постоји само ако се тај исти преобраћеник касније предомисли, па намјери да се врати на претходну вјеру.

Свакако да је прелазак на ислам за вријеме Турака смањивао шансе да вас неко убије, опљачка, силује, али да вас је неко под претњом погубљења тјерао да примите ислам, тога мислим да није било. И то само из разлога што није по шеријату. Е сад ,ако ви прелазите на ислам зато што унапријед калкулишете да ћете проживјети живот са мање ризика и мање гладни, то је већ опортунизам. Не каже се џабе, потурчи се плахо и лакомо.

За земљу Павловића је интересантно да су се баш ту лако исламизовали, обзиром на јасну поруку на гробу Радослава Павловића, па би се баш ту очекивао већи отпор исламизацији или се ту ради ипак о досељеном становништву ?

Земља Павловића судећи по попису из 1604. године јесте била скоро у потпуности исламизована. Натпис који помињете је из периода Курипешићевог пропутовања 1530. године. Немамо преведен неки опширни попис с почетка 16. вијека да видимо какво је стање било у том периоду, али претпостављам да је и тада исламизација већ прилично била ухватила коријена.

Ван мреже barbarylion

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1097
  • I2-PH908>Y56203
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #462 послато: Март 11, 2023, 01:17:14 поподне »
Да не буде нејасноћа. Говорио сам искључиво о једној нашој подграни која је од друге половине 15. вијека до почетка 18.вијека прошла кроз све три конфесије и да сам то доказо и резултатима тестова и изворима. С тим што не бих искључио могућност да су прије 15.вијека могли бити припадници цркве босанске. Значи само наша подграна и не тврдим да је тако било и са осталима.Надам се да је сад јасно.

Nisam baš siguran koliko je obicnog naroda bilo u crkvi bosanskoj.

Ван мреже Imoćanin

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 319
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #463 послато: Март 11, 2023, 03:02:56 поподне »

Иначе морам да ти кажем, увек ће Срби старе Херцеговине (без обзира на хаплогрупе) бити већи и прави Срби спрам ових покатоличених (њих не можемо гледати као неке ексклузивне Србе), не можеш те ствари ни поредити.


Uopšte ne poredim ustaše sa Srbina ni u kom smislu.
Daleko bilo.

Ne bi se štel puno mešat, ali baš vam rasprava otišla u zanimljiv smjer.

Ван мреже Ojler

  • Члан Управног одбора
  • Бели орао
  • *
  • Поруке: 5247
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #464 послато: Март 11, 2023, 03:18:08 поподне »
Ne bi se štel puno mešat, ali baš vam rasprava otišla u zanimljiv smjer.

Јесте без везе и потпуно беспотребно.
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже сɣнце

  • Памтиша
  • ********
  • Поруке: 1670
  • I-A1328
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #465 послато: Март 11, 2023, 03:52:57 поподне »
Ne bi se štel puno mešat, ali baš vam rasprava otišla u zanimljiv smjer.

Знаш как ти је, мисли кај очеш, говори кај смеш.
Лијеп бит није лијеп се родит,
јербо љепоти може се научит;
а кад душом љепује человјек,
које вањско с тијем поредит?

Ван мреже barbarylion

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1097
  • I2-PH908>Y56203
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #466 послато: Март 11, 2023, 03:57:34 поподне »
Ne bi se štel puno mešat, ali baš vam rasprava otišla u zanimljiv smjer.

Dobro, čast izuzetcima? Jel sada okej?
Ovo drugo su fakti, ma koliko neprijatni bili za obe strane.

Ван мреже Imoćanin

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 319
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #467 послато: Март 11, 2023, 04:02:42 поподне »
Знаш как ти је, мисли кај очеш, говори кај смеш.

I na to jedan gemišt ;-)

Ван мреже Imoćanin

  • Писар
  • *****
  • Поруке: 319
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #468 послато: Март 11, 2023, 10:28:51 поподне »

 Jasno sam rekao davno da je pisac napravio neoprostivu grešku miješanjem vojnuka i vlaha, i da mu je rezonovanje što se tiče srednje Bosne utemeljeno na tome. Ovom podrobnijom analizom napisanog se vidi da to jeste slučaj.
 Obogaćeno drugim greškama i potpunim nerazumjevanjem kategorija kojima se barata, vojnučkog i vlaškog statusa i organizacije.


Evo, samo da nadopunim ovo sa jednim citatom iz ovog rada.

Hatidža Čar-Drnda. "Demografsko kretanje, socijalni i konfesionalni sastav stanovništva u visočkoj nahiji". Prilozi za orijentalnu filologiju 41:195-252.

str.203

“Kao posebna kategorija stanovnika ove nahije popisani su vojnuci i akindžije. Vojnuci, odnosno rezerve vojnuka, pojavljuje se u visočkoj nahiji u devetoj deceniji 15. stoljeća. Bili su u statusu zavisnog zemljoradničkog stanovništva i nisu uživali nikakve ekonomske povlastice. Nisu živjeli u džematima, niti imali svoga starješinu. Također, nije evidentirano postojanje sveštenih lica.

Ovaj prostor naselili su najvjerovatnije sa zadatkom da ožive opustjela sela i da uspostave ekonomiku, a došli su iz krajeva u kojima su živjeli kao stanovnici sa izgrađenim iskustvom u obradi zemlje. Oni se i dalje označavaju kao vojnuci, ali među njima nema ni staleške ni socijalne diferencijacije u odnosu na drugo zemljoradničko stanovništvo. Iz historije znamo da su vojnuci izjednačavani sa drugim zemljoradničkim stanovništvom i da su njihove povlastice dokidane onda kada osmanska država nije imala potrebu za njihovim uslugama.

Kod ove kategorije stanovnika uočljivo je rano prihvačanje islama. Godine 1485. među evidentiranim vojničkim stanovništvom nalazilo se 20% muslimanskih stanovnika, a 1489. oko 40%. Na osnovu vlastitih imena, kao i imena njihovih očeva, teško je utvrditi kojoj su ranijoj konfesionalnoj zajednici pripadali. Katastarski popisi bosaskog sandžaka iz 15. st. na osnovu kojih je profesor N. Filipović tvrdio da su u kraju oko Visokog naseljeni pravoslavni Vlasi sa popovima ne potvrđuju ovu tezu i na osnovu ovog izvornog materijala ne mogu se donositi ovakvi zaključci.

Autorica nam čak za jednu veću grupu vojnuka iz sela Podastinje navodi njihova imena:

Alija, sin Milana
Milanko, sin Marka
Malko, sin Marka
Đuro, sin Martinov
Jerolim, sin Dimitrija
Radin, sin Matijaša
Jaki, sin Vlatka
Ivan, sin Vladića
Pavinko, sin Milobrada,
Veselin. sin Tomaša
Andrija, sin Milobrada
Luka, sin Veselina
Ivko, sin Mihovila,
Antun,sin Živka
Milin, sin Živka
Andrija, sin Ivka
Milko, sin Živka
Cvitko, sin Milivoja,
Jurje, sin Pavela
Božidar, sin Pavala
Dragić, sin Jaki
Đurko, sin Milina
Đuko, sin Milića,
Jurko, sin Vladka
Milko, sin Petrija
Pavko, sin Vukca
Mihovil, sin Jakova

« Последња измена: Март 11, 2023, 10:39:27 поподне Imoćanin »

Ван мреже Zor

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1367
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #469 послато: Јул 10, 2023, 11:19:39 поподне »
 Обратио сам пажњу на муслиманско живље Сјевероисточне Босне, из дефтера Зворничког санџака, све је јасно: доминира влахадија  ;D тј. власи Смедерева, онда вјероватно спахије дубље из Рашке и источније (чак до Анадолије).

 Ту старинаца тешко да има, можда код католика да има (од кад су ови нпр. из Хусина, јер јесте било нешто мало католичких старинаца на тим просторима остало). Јер је усљед борби Османлија и Мађара је сјеверосток опустио. А онда ничу као гљиве влашка насеља, код којих убрзо и долази до исламизације.

 Генерално са изузетком Средње Босне (сјеверно до Врандука, Завидовићи су већ власи), потенцијално знатног дијела источне Босне, горњег тока Неретве (који нису мигранти), као и нешто екстра ратара Херцеговине (јер је код ратара било више исламизације), остали Бошњаци муслимани из Босне су врло слични Србима православцима кроз исламизирани влашки елемент који је бројчано и јачи.

 Ко би рекао, Тузла и околина дошла махом из Србије. :D

 У ствари ти власи су изнијели доста османских освајања. Са изузетком исламизираних из Средње Босне који су се населили око Јајца, освајање цијеле Крајине, сјевероистока је одрађено активношћу влашких група (може се рећи и православних). Затим освајања преко Саве сасвим сигурно..

 Треба рећи и да је удио "мађарског елемента" нешто пренапухан, наиме многи од тих муслимана у Мађарској су били и досељеници из Босне, и јужнијих крајева..
« Последња измена: Јул 10, 2023, 11:24:16 поподне Zor »

Ван мреже Atlantische

  • Уредник СДНКП
  • Памтиша
  • *****
  • Поруке: 1938
  • G2a-FT221531
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #470 послато: Јул 11, 2023, 04:21:57 поподне »
Генерално са изузетком Средње Босне (сјеверно до Врандука, Завидовићи су већ власи), потенцијално знатног дијела источне Босне
Шта под овим подразумеваш и како то образлажеш?
''Заведени светским чудима, заборависмо на себе и на своје порекло." - М. Капор

Ван мреже Malesevic

  • Члан Друштва
  • Познавалац
  • *****
  • Поруке: 513
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #471 послато: Јул 20, 2023, 11:59:07 пре подне »
Цитат
У ствари ти власи су изнијели доста османских освајања. Са изузетком исламизираних из Средње Босне који су се населили око Јајца, освајање цијеле Крајине, сјевероистока је одрађено активношћу влашких група (може се рећи и православних). Затим освајања преко Саве сасвим сигурно..

Мислим да Вам је ово ипак пренатегнута теза. Тај влашки фактор (у класном, не у етничком смислу) играо је улогу у османлијским освајањима утолико што је једним делом обезвеђивао логистику, обезбеђивао границу и вршио диверзије (отимање стоке и робња, паљење села, складишта и сл.) на непријатељској територији. Она класична териротијална освајања вршила је регуларна османлијска војска јер је за такво нешто имала једноставно довољан број војника и довољну снагу. Ни онда ни данас једна мања група војника не може на дуже стазе да упадне у непријатељску територију, да је освоји и дугорочно се одржи на њој. Тога ако је и било, ради се о мањим територијалним изузецима.

Ван мреже Бирач95

  • Гост
  • *
  • Поруке: 2
Одг: Старо становништво и исламизација у Босни
« Одговор #472 послато: Јул 24, 2023, 08:01:59 поподне »
Здраво! Занимљива расправа, нарочито око Срба средњег Подриња. Читао сам једно етнографско дјело, чини ми се из 50их година, мислим да је писац муслиман. Углавном, пишући о поријеклу тог народа, рекао је да су досељеници из Херцеговине, да крај који су населили нису ни сматрали Босном до 19. вијека, говорећи да Босна почиње од Кладња.
Заборавио сам како се дјело зове, можда овдје неко зна.

Што се тиче музике, кажу да шаргија није била толико заступљена у Бирчу до 50их година, али то не знам поуздано.