Добро вече,ја сматрам да је потребна ова тема,јер има Срба који су одатле.И ја сам, који сам део једне породице која потиче из тих крајева.Ко има жељу за ову тему може да остави неки одговор.А жеља ми је да се овде напишу родови из тих крајева.Хвала поздрав.
Имамо још пар српских породица са Косова које имају предање да су пореклом из северне Албаније;
1. Кевкићи (25 кућа) и Тороћеви (23 кућа) из Готувуше (Штрпце), оба са славом Св. Николе, досељени крајем 18. века из околине Скадра, из села Сероја. Појасеви уназад за Кевкиће од досељења: Добросав 90 година, Симеон, Миленко, Стеван.
У селу Горњи Макреш код Гњилана такође живи један српски род "Поточани или Ђоринци" који је пореклом из Љуме као и Стаилковићи из Драганца код Гњилана. Поточани или Ђоринци славе Аранђеловдан исто као и Стаилковићи. Ево шта је Атанасије Урошевић забележио о роду "Поточани или Ђиринци": Поточани или Ђоринци (12 кућа., св. Арханђео), су оснивачи садашњег села. Досељени су из Кречова у Љуми још док није било Арбанаса у Кривој Реци. Из Љуме су избегли од крвне освете. За њиве су морали крчити шуме.
У Љубићу, код Чачка, живи породица Рацковића. Старином су из Бера, али постоји, сада већ предање, да су у Бер дошли из Кроје у Албанији. У Љубићу се јављају већ 1823.
П.С. Ко зна нешто више, нека ми јави, породица ме је замолила да истражим њихово порекло и родослов колико могу.
Антонине јел можеш мало да прецизираш где се налази то место Бер?
Није ми познато да је у Кроји било Срба. Сачекајмо да неко од искусних уредника са форума напише нешто више о пореклу ове породице и њиховом предању о пореклу из Кроје.
Можда првобитно нису ни били Срби, већ Албанци који су прихватили православну веру и временом се посрбили. Нема много таквих случајева у забележеним предањима, али су ипак присутни.
To su Beri u Lješanskoj nahiji, pored Podgorice.То су ови које у свом тексту помиње Небо :
„Крусе“ (није познато да ли је братство добило име по селу, или село по братству), чине родови: Бојановићи, Ћетковићи, Раичевићи, Рацковићи, Перовићи. Према предању, даљом старином су из Кроје из Албаније.У сваком случају сумњам да су љубићки Рацковићи које помиње Антонин од ових Рацковића (иако би било занимљиво да јесу). Док се не тестирају не може се ништа рећи.
Мирјана,
писао сам о вашим Радовићима. Јавите ми се на телефон 063 724 684 7
Одувек су ме занимале ове ретке миграције родова из Црне Горе у Албанију и то у делове Албаније који су баш удаљени од ЦГ.
Пример Гулићи из Ранилуга који су се иселили из Црне Горе у Мирдите, где су примили католичанство:
""Гулић, Ранилуг (Косовска Каменица) – 10 кућа, славе св. Арханђела Михаила, старином из Црне Горе, од крвне освете избегну у Миридите, ту привидно приме католичанство. После сто година се селе у Грајовце (Косово), између Подграђа и Билинца. У Ранилуг досељени пре 120 година. Ово је увек био поповски род као и до сада.""
Зна ли неко зашто су се баш селили у ове делове Албаније који су баш удаљени од ЦГ и где није било уопште Срба.
- Да ли је постојало неко масовније исељавање црногораца на север Албаније, област Мирдите или су то више били спорадични случајеви?
Масовнијег исељавања Црногораца на север Албаније није било. Врака је једина област која је у нешто већем броју насељена од стране досељеника из Црне Горе, док поред Гулића мислим да нема забележених примера да се било које српско братство населило у Мирдитама. Они који су се и преселили на север Албаније по правилу су одлазили у Скадар, а не у чисто албанске племенске области.У праву си Иване. Срба је углавном било у Скадар и околини о томе се већ писало овде. Уосталом зашто би Албанци примали у свој фис тек тако неког странца који нит је Албанац, нит је њихове вере и плус није из Албаније. Таквих случајева да Албанци у свој фис тј. племе приме Србина православца је било само на Косову, али у Албанији није. А миграција из Мирдита и Мата у Србију и тај део Косова никада није ни било, а и ако јесте онда је у веома малом броју. Албанци из Мата и Мирдита су углавном мигрирали у Призрен и Ђаковицу и околину близу границе са Албанијом. Ова предања косово-метохијских родова што је рекао Милош требају се узимати са великом резервом. Слична је прича са још једним српским родом са Косова који има предање да је албанског порекла, а генетика је доказала да немају везе са албанским фисовима.
Branko Horvat, Kosovsko pitanje:Ово за пружање помоћи и утока је заиста тачно. Срби и Албанци на Косову за време Османлија су се увек помогали и штитили једни друге . Навешћу један пример у Дреници, тамо су Срби улазили у албанске фисове тј. племена: Гаши, Шаља, Краснићи, Кучи, Берише да би стали под њихову заштиту и Албанци су Србима који би ушли у њихове фисове увек пружали помоћ и штитили их од пљачки и напада Албанаца и Турака.
"Jedna od konzekvenci viteškog kodeksa plemenskog društva jest institucija azila -utoka. Ugroženome valja pomoći. Tko god traži utok u Albanca, naći će ga; neka i najveći neprijatelj uđe u kuću, dobit će zaštitu. Zanimljivo je da utok poznaju i Crnogorci i Srbi na Kosovu, ali ne i Toske u južnoj Albaniji. Utok nije samo pojedinačan nego je i grupni, koji se koristi za vrijeme ratova . i progona. Tako je albansko bratstvo Gaši iz Čabića bilo pod zaštitom srpskog bratstva Kizići za vrijeme policijske racije 1918. Zauzvrat, albanska bratstva pru~ala su zaštitu srpskim bratstvima za vrijeme posljednjeg rata. Milutin Đuričić navodi da je 280 srpskih obitelji iz Srbobrana, Dobruše, Kovraga, Gusara i Verića našlo utok kod albanskog bratstva Kabaši Đurakovcu. U isto vrijeme Srbi iz Prekala bili su na utoku kod bratstva Paljokaj također u Đurakovcu itd. U selu Kijevom u prvoj polovici ovog stoljeća bili su na utoku naizmjenično Srbi kod Albanaca i obrnuto (Đuričić)."
Албански фис Кучи? Боже ти сачувај... Не треба нама нико други сами ћемо себе уништити. Умјесто да причамо о томе како су Краснићи, Берише и Клименте поарбанашени ми овдје дискутујемо о томе јесу ли Кучи албански фис...
Кучи јесу српско племе, али чињеница је да обухвата и два мања албанска племена (Затријебач и Коћи). Претпостављам да је Слатинац мислио на исељене Затријепчане и Коће на Косову који су себе често називали Кучима.Sjajno Ivane više od činjenice
Nikola Vuk šta su tražili 1912 na Skadru nego da povrate staru srpsku prestonicu mislim na klapu kralja Nikole. Da li pop Djordjević toliko izmišišlja priču koju potvrdjuje i Petar I .Odakle je Krsna Slava da ne nabrajam autore da li neko može da uvaži uticaj Barske dijeceze .Neka su i konvertiti u pleme ali jedno vreme su bili u plemenu.Nije mi jasno čemu mitogoleme o njima na populistički komercijalni način .Što treba da umrem što mi je pradeda Aleksa Žujović meni stvarno nije jasno o čemu se polemisalo na toliko strana.......
Албански фис Кучи? Боже ти сачувај... Не треба нама нико други сами ћемо себе уништити. Умјесто да причамо о томе како су Краснићи, Берише и Клименте поарбанашени ми овдје дискутујемо о томе јесу ли Кучи албански фис...
Nikola pod jedan izvoli reci javno zbog čega tačnije za koga je Deretić napisao tačnije na čiju molbu? Stojan Novaković je koristio Orbinijeve tekstove koji su vezani za Slovene ne za Srbe strašno velika razlika.Ivan je jasno naveo da Kuči nisu albansko pleme osim navedenih bratstva
Odakle je samo pleme Klimenta u novoj istoriji i šta je čudno to toliko poimanje Skadra da li je u Zeti ili Albaniji ?Mnogo je bitna stvar da li su Malisori a jesu stanovnici severne Albanije
Mladja,, Krsna Slava,,Klimenta Rimskog odakle je došla nego iz Barske dijeceze
Kralj Petar I je potvrdio ono o čemu je pop Djordjević sasvim jasno napisao.,,Moji preci su došli iz okoline Skadra,
Koja megalomanija kod gradjana Srbije uopšte mi nisi jasan ? 1912 Kosovo je vraćeno Srbiji .Pre toga .......koliko je vremena prošlo?Megalomanija zanimljivo
Do kog zaključka se došlo na osnovu samo jednog uradjenog testa od toliko potencijalnih članova porodice? Čemu sve to pritom da nije do sada uradjen ni jedan uporedni ne računajući da su neki rodovi otpali za koje se mislilo na osnovu predanja.
Na kraju Crna Gora je izašla iz Skadra 12 tokom balkanskih ratova i kralj Zogu je nešto kasnije likovao zbog toga.
https://sr.wikipedia.org/sr-ec/Скадар
https://www.rastko.rs/rastko-al/zbornik1990/ljdurkovic-skadar_l.php
na Vranjini uz Skadarsko jezero; vidi: Petrović (Karadjordjević) Miljanići
Село Врањ (Врана) одакле су дошли Карађорђеви преци и њему сродне породице се не налази ни у северној Албанији ни у Старој Србији већ у Зетској равници. Писано је о томе опширно на следећој теми:
https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=2299.0
Па људи драги погледајте имена Климента из 18./19. вијека, сви имате интернет па мало истражите. Све сама српска тј. словенска имена и презимена, а и саме Клименте имају предање да су поријеклом из Босне. Колико ја знам Краснићи и Хоти су поарбанашена браћа Васојевића и Пипера, барем према предању. Каплан Буровић је изнио толико доказа о арбанашењу Срба а ви мене овдје етикетирате као неког Деретићевца. Ако има и један аргумент ја ћу да нагињем воду на своју воденицу, само је проблем што то није један аргумент него стотину и један. Само ви ћутите и говорите како то нису наша посла, има да Албанци присвоје и сва остала брдска племена као што већ и раде.
Ово за имена једноставно није тачно. Погледај мало турске дефтере из 15. и 16. века, дакле још раније од 18. века и видећеш да се појединачно јављају словенска имена, али да преовлађују арбанашка. Што се тиче мита о четворици или петорици браће из Босне, родоначелницима Васојевића, Озринића, Краснића, Хота и Пипера, то је генетичка генеалогија одавно "разбуцала" јер ниједно од ових племена по мушкој линији нема никакве везе једно са другим, читај, припадају потпуно различитим хаплогрупама. Каплан Буровић није релевантан за оно што говориш с обзиром да је он био политички затвореник па самим тим се не може рећи да је непристрасан, напротив; такође, он није историчар. Нико не говори да то нису "наша посла", само треба бити аргументован, тј. да аргументи не буду видеи са Јутуба као код аутохтонаша - деретићеваца, шарићеваца и остале булументе.
Tačno za slovenska pod dva čime Vi objašnjavate prisutnost i proslavljanje Krsnih Slava po toj logici koja nema činjenično uporište .Naime koliko onda to ne računajući Malesiju pogotovo knjigu popa Jovićevića koji i sam pripadao Klimentima .Ispada da slovenske halpogrupa uopšte nema i da su Albanci većina...Samo nemojte da me trpate u nacionalne korporacije....Dakle po sistemu mi znamo postojanost slovenskih halpogrupa i lokusa ali oni su Albanci...Dakle nemam komentar nije nužno da dokazujete više bilo šta.Najlepše bih Vas zamolio da ovo što sam napisao nema veze sa političkim već demografskim kontekstom.Apsolutno u čemu se slažem sa Vama je početak Vašeg teksta ...HVALA
Pored albamskih imena jko su zastupljena srpska imena kkao sto su Milo, Dobrosav, Drago, Dragan, Pavle . Ipak je vremenom preovladao albanski jezik.
Za Vašu informaciju proslavu Krsnih Slava je uveo Rastko Nemanjić poznatiji kao Sveti Sava zbog čega bi uzimali nečiji tudj običaj ?Da slučajno ne budu asimilovani i pobijeni ?Govorim o znatno starijem periodu pre njihovog pomena u spisima .
Govorim o Malisorima. Verovatno zbog relativizacije Treba da prihvatim ideju da Vaši preci nisu osnovali Rovca da niste pre toga bili u Grblju i da se niste mešali sa drugim plemenima mislim na pleme NikšićaНису основали Ровца него су дошли у Ровца, а наравно да смо се мешали са другима
У делу Атанасије Урошевића, Горња Морава и Изморник, поред дела у којем се врши набрајање родова из села Ранилуг, породица Гулић се спомиње и у делу о узроцима миграција становништва Изморника.Дефинитивно сте из Мирдита и на Косово сте дошли заједно са осталим Албанцима из барјака Фани. Цвијић бележи да су се Фанди досељавали у Горњу Мораву у периоду од 1820-1840. године. Сада је тренутно најбитније је да се открије којем генетски профилисаном роду у Црној Гори припаде.
У том делу пише следеће:
"Гулићи у Ранилугу прво су из Црне Горе прешли у Миридите, где су пребивали око 100 година, па и привидно прешли у католичку веру да би се што боље заклонили од освете због које су избегли, па тек отуда прелазе у Изморник."
Прво презиме било им је Кастратовић, па су га, да би избегли крвну освету, променили и узели презиме Танчетовић, по прадеди, којег су звали Танче. Међутим, у Ђаковици су доцније и ово презиме променили и узели презиме Стефић. Стефа је био информатору деда. Мењали су и славу. Ранија слава била им је Свети Ранђео (слава Кастратовића).
Пре ће бити да су од Кастратовића из Васојевића него да су из Кастрата. Они не славе Аранђеловдан.Стефићима је породични надимак "Кастрати" што потврђује да су пореклом из Кастрата у Албанији. А притом у Ђаковици живи доста Кастрата о чему пише и албанолог Роберт Елси.
Стефићима је породични надимак "Кастрати" што потврђује да су пореклом из Кастрата у Албанији. А притом у Ђаковици живи доста Кастрата о чему пише и албанолог Роберт Елси.
(https://i.imgur.com/vmWNnbD.jpg)
Како су то "поарбанашени"? Управо је велика грешка да се на мегаломанију суседа која нема никаквог упоришта у чињеницама одговара некаквом нашом мегаломанијом упереном према њима, такође без икаквог упоришта у чињеницама. После се чудимо зашто су Деретић, Шарић и компанија толико популарни код необразованих или недовољно образованих људи.
Poarbanasenje sledilo pokatolicenje srpskog stanovnistva Skadra u 15om vijeku od strane Venecije. O tome svedoce izvori o plemenu Sestani na Skadarskom jezeru koji su bili pravoslavci, pa katolicki misionari iz Barskog Nadbiskupa njih pokatolice do kraja 17og vijeka. Danas ipak se sjecaju pravoslavno-srpskih korijena i slavili Savindan sve do vremena Tita. Ovo je dokumentovao sestanski istoricar Djoko Dabovic.
Izvorni Siptari su mahom bili Katolici od vremena Normanske Albanije Karla Anzujskog, tada je granica Srba i Siptara bila oko rijeke Mat i Fan. Tokom Carstva Cara Dusana Siptari su se sirili do rijeke Drima, pa poslije predaje Skadra srpskih Balsica Mlecanima 1396 g. veliki broj Siptara je doveden u Skadar, pod pritiskom Mlecana mnogi Srbi bjeze u danasnju Crnu Goru ili predju u katolicanstvo. Posto Siptari su imali primat u Katolicanstvu, vremenom ta pokatolicena srpska plemena u sjevernoj Albaniji postala Albanofoni pa na kraju Siptari, ili "Malesori". Ali Malisori se razlikuju od ostalih Siptara po govoru, fizionomiji, srpsko-slovenskim imenima, guslama, slavljenju Krsne Slave i istorijska naklonost Srbima.
O tome svedoce izvori o plemenu Sestani na Skadarskom jezeru koji su bili pravoslavci, pa katolicki misionari iz Barskog Nadbiskupa njih pokatolice do kraja 17og vijeka. Danas ipak se sjecaju pravoslavno-srpskih korijena i slavili Savindan sve do vremena Tita. Ovo je dokumentovao sestanski istoricar Djoko Dabovic.
Роду Гулића, о којем је било речи на претходним страницама, припадао је и Зарија Поповић. У вези његове смрти, у Политици је објављен чланак који говори о његовом животу и делу. Први пасус је посебно занимљив, који говори о великом броју свештених лица код Гулића, што је остало и у усменом предању моје породице, а такође се може наћи и у неким другим изворима. Уколико неко има више детаља о животу и раду Зарије Поповића, молим да ми проследи.
(http://media.milosmilojevic.macva.info/2018/01/politikazarijapopovic.jpg)
Роду Гулића, о којем је било речи на претходним страницама, припадао је и Зарија Поповић. У вези његове смрти, у Политици је објављен чланак који говори о његовом животу и делу. Први пасус је посебно занимљив, који говори о великом броју свештених лица код Гулића, што је остало и у усменом предању моје породице, а такође се може наћи и у неким другим изворима. Уколико неко има више детаља о животу и раду Зарије Поповића, молим да ми проследи.
(http://media.milosmilojevic.macva.info/2018/01/politikazarijapopovic.jpg)
(https://www.dodaj.rs/images/91345945_2947885751959967_5546194301295263744_n.jpg)Још већу забуну прави што ти пише у имену Stailkovic :D
(https://www.dodaj.rs/images/90815436_1464319927079134_7550516707815587840_n.jpg)
Него по причи целе фамилије ми смо Стоиљковићи.Не знам шта би то могло да буде,пошто овде пише Стојиљковић.
Хвала унапред!
Хехе,то је иначе грешка само код мог деде.Уствари грешка у документацији....Па и овамо вероватно...немој да сумњаш због слова "ј" који је у том извору...имамо имена која су код једне особе уписивана другачије у различитим документима "Михајило, Михаило, Мијајло". ..то је вероватно случај и овде :)
Не постоји било какава назнака да су данашњи Шестани били православци. Они тврде да потичу од Шкријеља који су католичко албанско племе, а за Шкријеље је утврђено да припадају типично албанској грани J2b2 хаплогрупе (дакле, Шкријељи сигурно нису српског порекла). На подручју Шестана су постојале православне цркве, и то уопште није спорно, али те цркве су вероватно градили старинци из тог племена, а не данашњи Шестани који су католици досељени из Албаније. У овом племену је слична ситуација као у Грудама и Хотима - некадашње српско становништво се највећим делом иселило, док су досељени Албанци асимилирали преостале малобројне Србе.
У Шестанима се међутим догодила и асимилација у обрнутом смеру - православни Шестани (Вучедабићи) који славе Врачевдан (а не Савиндан) према предању потичу од католика Вуче Караникића који се оженио са православком, а пошто је био домазет, прешао је на православље. Како се тачно зове рад у коме се Савиндан спомиње као слава Шестана? Први пут чујем за тај податак, па бих волео да прочитам више о томе.
У Ђаковицу је живела још једна српска породица која се доселила из Албаније. Ради се о породици Глигоријевић, пореклом из Црне Горе, из Пипера, која се због крвне освете иселила у Албанију.
Слично предање о исељавању из Црне Горе у Албанију због крвне освете присутно је још код пар српских породица у Црној Гори и на Косову. Пример, Каваје из Добрског Села имају предање да су се због крвне освете иселили у Кавају и касније се поново вратили у Црну Гору. Затим Гулићи тј. Димићи из Ранилуга, имају предање да су се због крвне освете иселили из Црне Горе у Мирдите.
Текст о Глигоријевићима из књиге Алије Џоговића "Ономастика Ђаковице и околних села" из 1987. године, страна. 277: "Глигоријевић, две куће. Чувају предање да су им даљи преци пореклом из Црне Горе, из Пипера. По овом предању, Из Пипера су побегли од крвне освете прво y Албанију, а одавде су касније прешли y Призрен. Пре двеста година преселили су се из Призрена у "Ђаковицу. Овде су им преци били занатлије: лончари, ћурчије, опанчари, као и трговци. Њихов говор је ђаковичког типа. Велика слава: Свети Ранђео; мала слава: Свети Ранђео (летњи); пир: Свети Илија (заједничка слава ћурчија и опанчара). Информатор Јордан Глигоријевић (1911)."
Ови Глигоријевићи су моји. Одселили се из Куча(дошли ту из Бајица-Цетиње због крвне освете), рекао бих око 1687 године у Скадар. Око 1735г. део породице у Призрен, а део породице у село Санковиће код Мионице(основали село). Село Санковићи се први пут и помиње 1735 године. Ови из Призрена су касније били у Ђаковици(око 1780г). Из Србице се 1836г. селе у села Горњи Орах и Ливађе код Црне Траве, и у Мезграју код Бабушнице(у Мезграји су моји Глигоријевићи).
Никако да укапирам претходно презиме, из Бајица. Дали је то можда Санковић или Глигоревић? Сада славимо св.Николу. Сеоска слава је св.Тројица. Иначе кумови су нам Богдановићи(некада Орловићи-Мартиновићи пореклом из Бајица), а породице су заједно биле изгледа и у Скадру-Јован Мартиновић је један од првих исељеника у Скадар из Црне Горе(1687г).
Нека ме неко исправи ако грешим, а рекао бих да не грешим.
Иначе има поред наведених 66 православних породица у Скадру и 60 оних чија се презимена не уклапају са онима у Црној Гори(јер су промењена због крвне освете), а има их у неком списку из 1905 године који никако не могу да нађем.