2. Черани-Шаљани, Велика, Плав
Један од најинтересантнијих I2-PH908 родова. Познате су све перипетије одраније које смо имали на пројекту око њиховог поријекла све док се нису тестирали њихови главни родови (прича са N2-P189, Шаљићима)
Оно што је из предања познато о поријеклу Черана, јесте да потичу од Чере, који је живио почетком 18. вијека и који је на подручје Велике дошао као католик са подручја малисорске Шаље, оженио домаћу дјевојску од братства Живаљевића и са њом добио три сина: Крта, Јока и Ивана од којих потичу сљедећа величка братства:
Од Крта: Гојковићи, Голубовићи са огранком Микићима и Брковићи
Од Јока: Јокићи са огранком Лакићевићима
Од Ивана: Радуловић са огранком Касумовићима, Кнежевић, Симоновић
Спомињу се још и Шаљићи и Ракуши као Иванови потомци, међутим тестирани Шаљићи су испали хаплогрупа N2-P189, дакле нису везани по мушкој линији са Черанима из Велике.
На подручју Црне Горе Черани живе у сљедећим насељима:
Брковићи, Велика/Плав
Гојковићи, Велика, Пепићи, Горња Ржаница, Мурино/Плав и Грачаница, Андријевица, Пеовац/Андријевица
Голубовић, Велика/Плав
Јокић, Горња Ржаница и Велика/Плав
Касумовић, Велика/Плав
Кнежевић, Велика/Плав
Лакићевић, Велика/Плав
Микић, Велика/Плав и Грачаница/Андријевица
Радуловић, Велика/Плав
Симоновић, Велика/Плав
Крајем 19. вијека има одсељених Черана у Јабланицу (спомињу се Јокићи), мада ми није познато у којим насељима. Претпостављам да би Черана требало бити и на Косову и Метохији, али немам тих података, па ако неко зна нека напише.
Род слави св. Николу,а прислужује св. Симеона Богопримца 03. фебруара. Прислуга је крајње ријетка и среће се још само као слава неких српских родова око планине Влашић југозападно до Бања Луке (један од њих је тестиран као R1a). Раније смо спомињали да то није исти светитељ Симеон који се прослављао међу Лужанима у Бјелопавлићима и код неких родова у Србији.
Даље поријекло Черана
Већина старијих аутора, који су забиљежили прва предања Черана, слажу се да је њихов предак био Чера који је дошао из Шаље. Велика је старо српско село на посједима манастира Дечана, описано још у Дечанској хрисовуљи у 14. вијеку. Српско становништво Велике је све до сеобе 1690. године било изразито бројно, што показују многи пописи из тог времена. Сеобе из племена Шаља на просторе Полимља и даље према Косову и Метохији су позната чињеница. Предио Бајгора код Косовске Митровице је насељен управо припадницима овог племена. Неки аутори спомињу рођакање Черана Шаљана са осталим Шаљанима, а и за Черу се помиње село Пецај и предио Черим у Шаљи као раније мјесто поријекла. Ово Черим још више показује везу са именом.
Предања о вези Черана са Кадићима у Бјелопавлићима и сличне, не узимам у обзир, јер су углавном неоснована и новијег су постанка.
Међутим једно предање из 19. вијека је интересантно и каже да је Чера заправо био поријеклом из Велике од оних Срба који су ту живјели прије Сеобе 1690. године, а који су се се због ратних дешавања обрели у малисорској Шаљи гдје су примили католицизам. Заправо, Чера би у том случају био "повратник" у Велику.
Посматрајући генетичке резултате, ово предање има највише смисла. Наиме, племе Шаља, од којих већ има неколико тестираних и из Албаније и са Косова припадају хаплогрупи R1b-PF7562>PF7563. Значи, Черани дефинитивно нису повезани са Шаљанима по мушкој линији. Са друге стране, у Жирчу код Тутина постоји велик муслимански род Журчана Шаљана, који је тестиран као I2- PH908. Њихов хаплотип је свакако различит од Черанског, али није толико далеко да није могуће да је нека веза у прошлости постојала. За ове Жирчане Шаљане, зна се сигурно да су били католици (бискупски извјештаји из 18 в.) ,али што је још значајније за њих се каже да су увијек говорили српски и да никад нису били албанојезични.
Узимајући све ово у обзир, можемо закључити да Черани припадају старом српском становништву Полимља чији су се преци у неком тренутку обрели у малисорској Шаљи и тамо, попут Жирчана примили католичку вјеру. Друга варијанта би била да је на подручју Шаље постојао од давнина неки словеснки слој спојен са Шаљанима несловенима у једно племе, што такође није искључено, довољно је поменути Клименте.