Аутор Тема: Нови грб СПЦ  (Прочитано 2391 пута)

Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Нови грб СПЦ
« послато: Март 11, 2018, 11:04:52 пре подне »
Постојећи Устав СПЦ знамења Српске православне цркве описује на следећи начин:

Цитат
Члан 3

Српска православна црква има овакав свој грб:
На патријарашком плашту порфирне боје, украшеном двоструким крстом с десне и архијерејским жезлом с леве стране, у средини штит са златном архијерејском круном над њим; на плавој горњој половини штита с десне стране кула светог Саве у Хиландару, с леве црква манастира Пећске патријаршије, обоје беле боје; на белој доњој половини у средини златан крст са четири једнака крака и по једним златним огњилом у сваком углу крака.

Члан 4

(...)
Застава Српске православне цркве је тробојка: црвено-плаво-бело, са златним крстом и огњилима.

Међутим, предлог новог Устава СПЦ, поред многобројних измена, доноси и једну сасвим неочекивану - СПЦ добија нови грб, тј. нови и суштински другачији блазон грба:

Цитат
Члан 3

Српска Православна Црква - Пећка Патријаршија има свој грб и заставу.

Грб изгледа овако: на патријарашком плашту порфирне боје, украшеном крстом са десне и архијерејским жезлом са леве стране, у средини је штит са златном архијерејском митром над њим; на плавој горњој половини штита са десне стране је пирг Светог Саве у манастиру Хиландару, а са леве стране храм манастира Пећке Патријаршије, обоје беле боје; на белој доњој половини штита у средини је златан крст са четири једнака крака и по једним златним словесом (огњилом) у сваком углу крака.

Застава Српске Православне Цркве - Пећке Патријаршије је тробојка: црвено-плаво-бело са златним крстом са четири једнака крака у средини и по једним златним словесом (огњилом) у сваком углу крака.

Уз неке ваљане исправке (митра уместо круне), сад се у грб уводе ''словеса'', а то би требало да значи слова, која су (како то писац схвата) исто што и огњила. Потпуно је нејасно како су слов(ес)о и огњило постали истозначнице. Огњило је употребни предмет, а слово је знак за писање (буква, графема). То су два потпуно различита појма. Ствар може својим обликом да подсећа на слово, као што и слово може својим обликом да подсећа на неки предмет или објекат у простору (пример староегипатских хијероглифа), али то су увек суштински различити појмови. Према томе, или је у питању слово или је у питању предмет, не може и једно и друго. Писац остаје недоречен и у погледу тога о ком се ''словесу'' ради, јер ми у важећем правопису српског језика имамо 30 словеса, а у црквенословенском још и више.

Посебно је важан однос СПЦ према свом вишевековном грбовном наслеђу. Да ли се новим блазоном то наслеђе чува, или се одбације? Да ли Српска црква у свом грбу (од почетка 18. века) баштини слова или огњила? Да ли су оци архијереји о овом питању разговарали са неким од наших угледних хералдичара- Палавестром или Ацвићем? И шта су им они рекли?

Ван мреже Ojler

  • Члан Управног одбора
  • Бели орао
  • *
  • Поруке: 5312
  • Y-DNK: I2-Y3120 Z17855>PH3414 Мириловићи
Одг: Нови грб СПЦ
« Одговор #1 послато: Март 11, 2018, 11:25:09 пре подне »
Постојећи Устав СПЦ знамења Српске православне цркве описује на следећи начин:

Међутим, предлог новог Устава СПЦ, поред многобројних измена, доноси и једну сасвим неочекивану - СПЦ добија нови грб, тј. нови и суштински другачији блазон грба:

Уз неке ваљане исправке (митра уместо круне), сад се у грб уводе ''словеса'', а то би требало да значи слова, која су (како то писац схвата) исто што и огњила. Потпуно је нејасно како су слов(ес)о и огњило постали истозначнице. Огњило је употребни предмет, а слово је знак за писање (буква, графема). То су два потпуно различита појма. Ствар може својим обликом да подсећа на слово, као што и слово може својим обликом да подсећа на неки предмет или објекат у простору (пример староегипатских хијероглифа), али то су увек суштински различити појмови. Према томе, или је у питању слово или је у питању предмет, не може и једно и друго. Писац остаје недоречен и у погледу тога о ком се ''словесу'' ради, јер ми у важећем правопису српског језика имамо 30 словеса, а у црквенословенском још и више.

Посебно је важан однос СПЦ према свом вишевековном грбовном наслеђу. Да ли се новим блазоном то наслеђе чува, или се одбације? Да ли Српска црква у свом грбу (од почетка 18. века) баштини слова или огњила? Да ли су оци архијереји о овом питању разговарали са неким од наших угледних хералдичара- Палавестром или Ацвићем? И шта су им они рекли?

Та дискусија, да ли се ради о оцилима/огњилима или тетраграму је ваљда стара колико и такозвани "српски крст". Гледам како се на Крстарици о томе већ десет година води дискусија на теми о Хералдици.
Kамене рабъ и госодинъ

Ван мреже Paulus

  • Помоћник
  • ****
  • Поруке: 148
  • νικα εν τω αγαθω το κακον
Одг: Нови грб СПЦ
« Одговор #2 послато: Март 11, 2018, 02:56:30 поподне »
Та дискусија, да ли се ради о оцилима/огњилима или тетраграму је ваљда стара колико и такозвани "српски крст". Гледам како се на Крстарици о томе већ десет година води дискусија на теми о Хералдици.

Грб је увек дефинисан блазоном. Ако у опису стоји уроборос, онда је то уроборос, а није слово О. Иако нема никакве сумње да је грбоносац (кнез Михаило) хтео да обликом фигуре укаже на почетно слово породичног имена (Обреновић). Али он је хтео и нешто друго- уроборос је симбол бесконачног круга времена које нема ни почетак ни крај (вечност), па се тиме указује и на породични мото династије - tempus et meum ius (време и моје право). Да је уместо уробороса у грб стављено слово О, изгубила би се ова дубока симболика. То неки не могу да схвате, јер теже једнозначности, да не кажем баналности. Исто важи и за дилему огњила или слова у грбу Србије и СПЦ.

Хералдички симболи су вишезначни и вишеслојни, а асоцијативни потенцијал чини грб квалитетнијим.

Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Нови грб СПЦ
« Одговор #3 послато: Март 11, 2018, 05:06:30 поподне »
Док једни монашки смерно преиспитују, и метафизички избаждареним вагама одвагују сваку Божију реч, неки други изгледа баш нимало одговорности према речи немају.

Откуд и зашто сад слов(ес)о?

То нису синоними, и увођењем слова, из темеља се мења грб. Стари грб, који је старији од и те крилатице, за коју ће претпостављам везивати слова (јер још не знамо које ће тачно слово упослити), деградирају како би подишли нечему што је настало узгредно, и зато што то народ користио као нешто што му се допало, а што само по себи није тачно.

Крилатица "Само слога Србина спасава" датира из 1860. године, када се по први пут појављује у "Песмама" Јована Драгашевића, нешто ранија је можда она "Свети Сава српска слава", али то је све 19. век, док наша Православна црква тај грб користи од уједињења Карловачке и Београдске митрополије 1726. године.

На ваљда свим примерима емблазона тог грба, јасно се види да су то огњила, а не слова.

Као таква улазе и у Устав Српске православне цркве 1931., а као таква остају и након измена устава из 1947. године.

Та дискусија, да ли се ради о оцилима/огњилима или тетраграму је ваљда стара колико и такозвани "српски крст". Гледам како се на Крстарици о томе већ десет година води дискусија на теми о Хералдици.

Јесте, али то је нека друга дискусија, овде је питање хоће ли они сачувати континуитет, или ће сад направити дисконтинуитет са досадашњим грбом, и заједно своју дискусију преместити из атмосфере Црквеног сабора, у атмосферу Крстарице? Јер до сада, према блазонима грба СПЦ (1931, 1947), у грбу се налазе огњила, а у овом предлогу пише слова (не знамо још која), што значи да више неће бити огњила. То није питање терминологије оцило-огњило, па шта је правилније, или прикладније језику хералдике. То су различите ствари. Слово и огњило су различити као и коњска глава и огњило.



Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс
Одг: Нови грб СПЦ
« Одговор #4 послато: Март 11, 2018, 07:02:56 поподне »
Баш мало прелистах пречанске изворе из 19. века, да нису негде ипак помеута слова, али не налазим (осим у нечијим доцнијим, незваничним и слободним описима).

Успут, нађох Пројект устава за Војводовину српску, од Стефана Радичевића, из 1849. године.

Члан 7. предвиђа грб и заставу Војводине Српске, које описује на следећи начин:


Проект устава...

Аутор лепо каже ... четири оцила.

Такав опис дао је и Јаков Живковић у свом Осветлењу искања народа сербског у Аустрији у ово време, годину дана раније: ... Грб сачињава бео крст на округлом црвеном пољу, између чијих кракова стоји по једно оцило, свега четири, челикасте боје, опасан с десне стране жировом, а с леве маслиновом гранчицом, које су доле везане плавом пантљиком...

(Др Љубомирка Кркљуш, Обележја и симболи у току српског народног покрета 1848–1849, стр. 150-152)

Не могу да замислим да је у међувремену, неко то службено називао словима/словесима, а при том нигде званично и не изгледаше као слова.




Ван мреже Amicus

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9508
  • I1 P109 FGC22045
    • Порекло.рс