Неки дан сам поставио један прилог на Форуму Крстарице, а мислим да је довољно занимљив да га објавимо и овде, јер тиче се грба Мрњавчевића из Илирског грбовника.
Можда најрепрезентативнији примерци су онај из Фојничког грбовника и онај из Београдског грбовника II.
Мотиви на штиту су идентични, што је случај и код већине других преписа, док су одређене разлике примећене у челенци. Конкретно, од извора највише одступа Фојнички грбовник, где нага жена држи стег са двоглавим орлом. На примеру других грбовника видели смо да је углавном приказан млад месец и једноглави орао. Та два мотива можда и нису толико дискутабилна, и кроз илирску хералдику могу да се објасне, али дуго је била непознаница ко је нага жена у челенци која држи тај стег?
Сплетом околности, недавно наслутих о чему се највероватније ради, наиме, с обзиром да се у хералдици мотиви у челенци неретко представљају само од паса, догађа се да доњи део целе челенке не видимо, а што је у овом случају до данас остављало нерешеним питање значења наге жене у грбу Мрњавчевића, дакле, био је потребан један целовит пример мотива из челенке, са свим његовим саставним деловима, и сазнање шта мотив са свим тим деловима представља, а кад се то сабрало на једно место и упоредило са мотивом из челенке Мрњавчевића, дошло се до закључка да се у челенци грба Мрњавчевића налази нико други до богиња Фортуна.
Као примере додајем ове две илустрације, које обе представљају богињу Фортуну, у преводу нагу жену са стегом у руци и глобусом (који је негде и точак) на ком стоји.
Оно што је већини наших проучаватеља правило проблем у препознавању била је управо чињеница да мотив симболички није био представљен у целости, већ као што рекох само до паса, тако да је недостајала заправо једна карика, без које као што видимо скоро да је било немогуће утврдити о коме се ради.
Ценим да је овим то питање доста расветљено, а свакако препоручујем да се потраже и други примери представа Фортуне, којих има немали број и који су свакако занимљиви за проучавање.