Форум - Порекло
Траг - корисне књиге, сајтови => Фотографије => Стари гробови => Тему започео: Blazhinho Децембар 17, 2020, 04:20:55 поподне
-
Otvaram novu temu, jer ne znam gde bih ubacio ovo. Nadam se da ce vremenom biti jos slika neobicnih spomenika.
Ovaj grob i nadgrobni spomenik su od jedne osobe - Spasoja Jankovica, koji je umro 1872. godine, a pise i na spomeniku i u maticnoj knjizi da je ziveo 40 godina, pa bi trebalo da je rodjen oko 1832. Nalazi se u Medjuluzju, kod Mladenovca. Probao sam da nadjem nesto vise o ovom coveku, ali, od svega, samo sam uspeo da ga pronadjem u MKU i MKV. U ostaloj gradji nema nijednog ko bi odgovarao njemu, pa mislim da je dosao ovde iz nekog drugog mesta, moguce iz nekog sela kod Sopota, posto su mu i zena i kum iz tog podrucja. Meni, verovatno, nije nista, ali je zanimljiv njegov spomenik, odnosno grob. Na spomeniku se moze videti simbol Isusa Hrista, na gornjem delu, gde bi trebalo da bude krst. Izgleda da je poprecni deo skinut (slucajno ili namerno), pa je spomenik ostao ovakav. Dole, na grobu, se nalaze ova 2 simbola, od kojih je gore ovaj kruzni krst, a dole lobanja sa dve ukrstene kosti. Tako da se poprilicno razlikuje i odudara od ostalih spomenika i grobova. Da li neko zna sta ovi simboli znace, odnosno, zbog cega su bas kod njega stavljeni?
Grob i spomenik:
https://ibb.co/PmpDZhL
https://ibb.co/x8dCwf4
https://ibb.co/hK99Hc9
https://ibb.co/9G9Mq5t
Maticne knjige:
https://ibb.co/MGGNBH7
https://ibb.co/V06jBsj
-
Otvaram novu temu, jer ne znam gde bih ubacio ovo. Nadam se da ce vremenom biti jos slika neobicnih spomenika.
Ovaj grob i nadgrobni spomenik su od jedne osobe - Spasoja Jankovica, koji je umro 1872. godine, a pise i na spomeniku i u maticnoj knjizi da je ziveo 40 godina, pa bi trebalo da je rodjen oko 1832. Nalazi se u Medjuluzju, kod Mladenovca. Probao sam da nadjem nesto vise o ovom coveku, ali, od svega, samo sam uspeo da ga pronadjem u MKU i MKV. U ostaloj gradji nema nijednog ko bi odgovarao njemu, pa mislim da je dosao ovde iz nekog drugog mesta, moguce iz nekog sela kod Sopota, posto su mu i zena i kum iz tog podrucja. Meni, verovatno, nije nista, ali je zanimljiv njegov spomenik, odnosno grob. Na spomeniku se moze videti simbol Isusa Hrista, na gornjem delu, gde bi trebalo da bude krst. Izgleda da je poprecni deo skinut (slucajno ili namerno), pa je spomenik ostao ovakav. Dole, na grobu, se nalaze ova 2 simbola, od kojih je gore ovaj kruzni krst, a dole lobanja sa dve ukrstene kosti. Tako da se poprilicno razlikuje i odudara od ostalih spomenika i grobova. Da li neko zna sta ovi simboli znace, odnosno, zbog cega su bas kod njega stavljeni?
Grob i spomenik:
https://ibb.co/PmpDZhL
https://ibb.co/x8dCwf4
https://ibb.co/hK99Hc9
https://ibb.co/9G9Mq5t
Maticne knjige:
https://ibb.co/MGGNBH7
https://ibb.co/V06jBsj
Плоча са лобањом и укрштеним костима у подножју је била прилично уобичајена у другој половини 18. и у 19. веку. Нпр. скоро сам такве плоче видео у порти манастира Фенек и Војловица, али су оне раширене и у Шумадији.
-
Плоча са лобањом и укрштеним костима у подножју је била прилично уобичајена у другој половини 18. и у 19. веку. Нпр. скоро сам такве плоче видео у порти манастира Фенек и Војловица, али су оне раширене и у Шумадији.
Тако је, Никола, пре пар дана сам потпуно исти примерак такве надгробне плоче видео у манастиру Каменац у Честину код Груже.
-
Otvaram novu temu, jer ne znam gde bih ubacio ovo. Nadam se da ce vremenom biti jos slika neobicnih spomenika.
Ovaj grob i nadgrobni spomenik su od jedne osobe - Spasoja Jankovica, koji je umro 1872. godine, a pise i na spomeniku i u maticnoj knjizi da je ziveo 40 godina, pa bi trebalo da je rodjen oko 1832. Nalazi se u Medjuluzju, kod Mladenovca. Probao sam da nadjem nesto vise o ovom coveku, ali, od svega, samo sam uspeo da ga pronadjem u MKU i MKV. U ostaloj gradji nema nijednog ko bi odgovarao njemu, pa mislim da je dosao ovde iz nekog drugog mesta, moguce iz nekog sela kod Sopota, posto su mu i zena i kum iz tog podrucja. Meni, verovatno, nije nista, ali je zanimljiv njegov spomenik, odnosno grob. Na spomeniku se moze videti simbol Isusa Hrista, na gornjem delu, gde bi trebalo da bude krst. Izgleda da je poprecni deo skinut (slucajno ili namerno), pa je spomenik ostao ovakav. Dole, na grobu, se nalaze ova 2 simbola, od kojih je gore ovaj kruzni krst, a dole lobanja sa dve ukrstene kosti. Tako da se poprilicno razlikuje i odudara od ostalih spomenika i grobova. Da li neko zna sta ovi simboli znace, odnosno, zbog cega su bas kod njega stavljeni?
Grob i spomenik:
https://ibb.co/PmpDZhL
https://ibb.co/x8dCwf4
https://ibb.co/hK99Hc9
https://ibb.co/9G9Mq5t
Maticne knjige:
https://ibb.co/MGGNBH7
https://ibb.co/V06jBsj
Dve kosti i lobanja su simboli još iz antičkog doba.Sa druge strane smatra se da imaju hrišćansko poreklo, simbolišući prolaznost života. Ovaj znak je bio na husarskim uniformama, u 17. i 18. veku a koristile su ga i mnoge vojske ( ruska, francuska,nemačka,) takodje na uniformama. Kod nas je korišćen na četničkoj zastavi, zastava crne boje, a bela mrtvačka glava i kosti, simbolišući snagu pred neprijateljem.
Vrlo je moguće da su pripadnici četničkih odreda imali na nadgrobnim spomenicima ovaj simbol.
Naravno kao hrišćanski simbol može se naći i na drugim nadgrobnim spomenicima.
-
Плоча са лобањом и укрштеним костима у подножју је била прилично уобичајена у другој половини 18. и у 19. веку. Нпр. скоро сам такве плоче видео у порти манастира Фенек и Војловица, али су оне раширене и у Шумадији.
Тако је, Никола, пре пар дана сам потпуно исти примерак такве надгробне плоче видео у манастиру Каменац у Честину код Груже.
Hvala, nisam to znao. Ovde nema spomenika iz 18. veka, a od ovih iz 19. veka, jedno sam ovde video takvu plocu.
Dve kosti i lobanja su simboli još iz antičkog doba.Sa druge strane smatra se da imaju hrišćansko poreklo, simbolišući prolaznost života. Ovaj znak je bio na husarskim uniformama, u 17. i 18. veku a koristile su ga i mnoge vojske ( ruska, francuska,nemačka,) takodje na uniformama. Kod nas je korišćen na četničkoj zastavi, zastava crne boje, a bela mrtvačka glava i kosti, simbolišući snagu pred neprijateljem.
Vrlo je moguće da su pripadnici četničkih odreda imali na nadgrobnim spomenicima ovaj simbol.
Naravno kao hrišćanski simbol može se naći i na drugim nadgrobnim spomenicima.
Hvala. Cuo sam, i znam da ima veze sa vojskom, ali nisam znao da ima veze i sa hriscanstvom.
-
Hvala, nisam to znao. Ovde nema spomenika iz 18. veka, a od ovih iz 19. veka, jedno sam ovde video takvu plocu.
Hvala. Cuo sam, i znam da ima veze sa vojskom, ali nisam znao da ima veze i sa hriscanstvom.
Рекох ти ја имаш на Шакабетином.гробу у Крушедолу.
-
Hvala, nisam to znao. Ovde nema spomenika iz 18. veka, a od ovih iz 19. veka, jedno sam ovde video takvu plocu.
Иако је умро 1872. године, овај споменик Спасоју Јанковићу је извесно подигнут у 20. веку. То се види по томе што је датум смрти наведен по грегоријанском календару, као и по коришћењу Вукове ћирилице (за разлику од података у матичној књизи умрлих).
-
Иако је умро 1872. године, овај споменик Спасоју Јанковићу је извесно подигнут у 20. веку. То се види по томе што је датум смрти наведен по грегоријанском календару, као и по коришћењу Вукове ћирилице (за разлику од података у матичној књизи умрлих).
Tačno Clavdivs, samo ja bih rekla za natpis da je posle 1920-te god.naveden, verovatno su se stara slova " izgubila" ili stopila da kamenom peščarcem....ali za spomenik nisam sigurna.Možda i to...
-
Иако је умро 1872. године, овај споменик Спасоју Јанковићу је извесно подигнут у 20. веку. То се види по томе што је датум смрти наведен по грегоријанском календару, као и по коришћењу Вукове ћирилице (за разлику од података у матичној књизи умрлих).
Zanimljivo, nisam razmisljao u tom pravcu. Ali, pise da je umro 15. februara (pored je datum sahrane - 16. februar). Ako je spomenik i podignut u 20. veku, i ako je koriscen novi kalendar, a ne stari kao u maticnoj knjizi, onda bi trebalo da mu datum smrti bude 28. februar, jer je razlika 13 dana. Dakle, ne 1. mart, kao sto pise na spomeniku. Takodje, ako se dodaje i jos jedan dan, bio bi 29. februar, jer je 1872. godina bila prestupna.
Zbog cega je onda 1. mart upisan na spomeniku?
-
Zanimljivo, nisam razmisljao u tom pravcu. Ali, pise da je umro 15. februara (pored je datum sahrane - 16. februar). Ako je spomenik i podignut u 20. veku, i ako je koriscen novi kalendar, a ne stari kao u maticnoj knjizi, onda bi trebalo da mu datum smrti bude 28. februar, jer je razlika 13 dana. Dakle, ne 1. mart, kao sto pise na spomeniku. Takodje, ako se dodaje i jos jedan dan, bio bi 29. februar, jer je 1872. godina bila prestupna.
Zbog cega je onda 1. mart upisan na spomeniku?
Zbog narodnog verovanja, da su prestupne godine "loše i nesrećne" a da je 29- ti februar " najnesrećniji" dan u godini i da tog dana ne treba ništa počinjati, raditi ni pominjati taj datum, odnosno izbeći ga. Tako je mnogima koji su rodjeni tog dana, upisivan 1 mart kao dan rodjenja da ne budu nesrećni celog života. :)
-
Zanimljivo, nisam razmisljao u tom pravcu. Ali, pise da je umro 15. februara (pored je datum sahrane - 16. februar). Ako je spomenik i podignut u 20. veku, i ako je koriscen novi kalendar, a ne stari kao u maticnoj knjizi, onda bi trebalo da mu datum smrti bude 28. februar, jer je razlika 13 dana. Dakle, ne 1. mart, kao sto pise na spomeniku. Takodje, ako se dodaje i jos jedan dan, bio bi 29. februar, jer je 1872. godina bila prestupna.
Zbog cega je onda 1. mart upisan na spomeniku?
У 19. веку је разлика између календара била 12 дана а не 13, па је датум на споменику требао бити још један дан раније, ако је уопште у питању некакво прерачунавање датума.
-
Zbog narodnog verovanja, da su prestupne godine "loše i nesrećne" a da je 29- ti februar " najnesrećniji" dan u godini i da tog dana ne treba ništa počinjati, raditi ni pominjati taj datum, odnosno izbeći ga. Tako je mnogima koji su rodjeni tog dana, upisivan 1 mart kao dan rodjenja da ne budu nesrećni celog života. :)
Prvi put cujem za ovo. Inace, neka verovanja su stvarno glupa. Ovaj covek je umro, te umro, tako da mu sigurno nista nece biti i da su stavili pravi datum. Hvala u svakom slucaju.
У 19. веку је разлика између календара била 12 дана а не 13, па је датум на споменику требао бити још један дан раније, ако је уопште у питању некакво прерачунавање датума.
Aha, onda je to taj jedan dan. Mislio sam da treba da bude 13+1, a ne 12+1. Dakle, ako pise da je umro 15. februara, plus 12 dana razlike, i plus jos jedan dan za 20. vek, dodaje se ukupno 13 dana, pa onda nije ni bitno sto je godina bila prestupna i februar imao 29 dana, jer je njegov datum smrti 28.2.1872, po novom kalendaru. Time se izbegava ono verovanje, pa nema razloga da stoji 1. mart.
-
Prvi put cujem za ovo. Inace, neka verovanja su stvarno glupa. Ovaj covek je umro, te umro, tako da mu sigurno nista nece biti i da su stavili pravi datum. Hvala u svakom slucaju.
Aha, onda je to taj jedan dan. Mislio sam da treba da bude 13+1, a ne 12+1. Dakle, ako pise da je umro 15. februara, plus 12 dana razlike, i plus jos jedan dan za 20. vek, dodaje se ukupno 13 dana, pa onda nije ni bitno sto je godina bila prestupna i februar imao 29 dana, jer je njegov datum smrti 28.2.1872, po novom kalendaru. Time se izbegava ono verovanje, pa nema razloga da stoji 1. mart.
А што плус један дан за 20. век, не разумем? Умро је у 19. веку, а не у 20.
-
А што плус један дан за 20. век, не разумем? Умро је у 19. веку, а не у 20.
Trebalo bi da je spomenik podignut u 20. veku, pa je napisan datum po tadasnjem kalendaru. Tako kaze Clavdivs, a i ima smisla.
-
Trebalo bi da je spomenik podignut u 20. veku, pa je napisan datum po tadasnjem kalendaru. Tako kaze Clavdivs, a i ima smisla.
Какве везе има када је подигнут споменик са конверзијом календара, не разумем? На споменику стоји датум смрти, а не када је подигнут споменик, зар не? Калкулација датума између два каленадра се не везује за време подизања споменика већ за конкретан дан за који се врши прорачун.
-
Какве везе има када је подигнут споменик са конверзијом календара, не разумем? На споменику стоји датум смрти, а не када је подигнут споменик, зар не? Калкулација датума између два каленадра се не везује за време подизања споменика већ за конкретан дан за који се врши прорачун.
Evo komentara Clavdivsa: Иако је умро 1872. године, овај споменик Спасоју Јанковићу је извесно подигнут у 20. веку. То се види по томе што је датум смрти наведен по грегоријанском календару, као и по коришћењу Вукове ћирилице (за разлику од података у матичној књизи умрлих).
Dakle, ako je podignut u 20. veku (ne odmah nakon smrti), koristio se novi kalendar u pisanju datuma smrti. Ako je po starom umro 15. februara, po novom je 28, a iz nekog razloga je na spomeniku napisano 1. marta.
-
Evo komentara Clavdivsa: Иако је умро 1872. године, овај споменик Спасоју Јанковићу је извесно подигнут у 20. веку. То се види по томе што је датум смрти наведен по грегоријанском календару, као и по коришћењу Вукове ћирилице (за разлику од података у матичној књизи умрлих).
Dakle, ako je podignut u 20. veku (ne odmah nakon smrti), koristio se novi kalendar u pisanju datuma smrti. Ako je po starom umro 15. februara, po novom je 28, a iz nekog razloga je na spomeniku napisano 1. marta.
То је све у реду, али код конверзије датума се не додаје још један дан зато што је споменик подигнут у 20. веку. За датуме из 19. века се код конверзије из јулијанског у грегоријански календар додаје 12 дана, кад год да се диже споменик, сада или за 500 година. Датум 15. II 1872. по јулијанском календару је 27. II 1872. по грегоријанском календару и то је то.
-
То је све у реду, али код конверзије датума се не додаје још један дан зато што је споменик подигнут у 20. веку. За датуме из 19. века се код конверзије из јулијанског у грегоријански календар додаје 12 дана, кад год да се диже споменик, сада или за 500 година. Датум 15. II 1872. по јулијанском календару је 27. II 1872. по грегоријанском календару и то је то.
Da, ali su oni mozda dodali i taj jedan dan, jer je u 20. veku tako zahtevalo racunanje vremena, odnosno kalendar. Npr. ako je Djudjevdan u 19. veku bio 5. maja, u 20. je 6. bio. Pa su mozda i oni dodali taj jos jedan dan, da bude 13 dana razlike izmedju kalendara, kao sto je i danas.
-
Da, ali su oni mozda dodali i taj jedan dan, jer je u 20. veku tako zahtevalo racunanje vremena, odnosno kalendar. Npr. ako je Djudjevdan u 19. veku bio 5. maja, u 20. je 6. bio. Pa su mozda i oni dodali taj jos jedan dan, da bude 13 dana razlike izmedju kalendara, kao sto je i danas.
Ви не разумете како функционише концепт датума код јулијанског и код грегоријанског календара. Не може се он ретроактивно примењивати са 20. на 19. век. Нешто што се догодило нпр. 15. јуна по јулијанском календару, се по грегоријанском календару у 19. веку догодило 27. јуна, а у 20. веку 28. јуна. Дакле не може се то "исправљати" у 20. веку накнадно у 28. јун, јер се то у 19. веку није збило на тај дан, већ дан раније.
-
Da, ali su oni mozda dodali i taj jedan dan, jer je u 20. veku tako zahtevalo racunanje vremena, odnosno kalendar. Npr. ako je Djudjevdan u 19. veku bio 5. maja, u 20. je 6. bio. Pa su mozda i oni dodali taj jos jedan dan, da bude 13 dana razlike izmedju kalendara, kao sto je i danas.
Не вреди друже. Пробао сам али не могу да ти објасним...
-
Не вреди друже. Пробао сам али не могу да ти објасним...
:)
-
Ви не разумете како функционише концепт датума код јулијанског и код грегоријанског календара. Не може се он ретроактивно примењивати са 20. на 19. век. Нешто што се догодило нпр. 15. јуна по јулијанском календару, се по грегоријанском календару у 19. веку догодило 27. јуна, а у 20. веку 28. јуна. Дакле не може се то "исправљати" у 20. веку накнадно у 28. јун, јер се то у 19. веку није збило на тај дан, већ дан раније.
To je to, tako sam i ja mislio. Mozda se nisam najbolje izrazio :).
Не вреди друже. Пробао сам али не могу да ти објасним...
Nismo se razumeli, nema veze.