Аутор Тема: Порекло српског етнонима  (Прочитано 32851 пута)

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9718
  • I2a S17250 A1328
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #200 послато: Октобар 07, 2020, 08:36:57 поподне »
Порфирогенит изводише ријеч Срби из ријечи у латинском servi - слуге. Колико ту има истине с лингвистичкога гледишта? Зашто се у Аустрији поздрављају ријечју servus?

Мислим да је у питању случајна подударност. Servus је латинска реч, са значењем - роб, слуга, и приликом поздрављања, Латини су то изговарали у намери да познанику којег су сусрели учине част називајући се његовим слугом. Порфирогенит је говорио грчким језиком који нема чист глас Б, нити има у изговору сложену сугласничку групу СРБ, те су њима Срби били Серви. Остало је чиста конструкција византијског цара који је живео знатно касније од времена досељења Срба у Илирик. А у модерно доба имамо широку злоупотребу ове његове заблуде, е да би се Срби приказали некаквим слугама и робовима византијског царства...
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже сɣнце

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1478
  • I-A1328
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #201 послато: Октобар 07, 2020, 09:19:26 поподне »
Мислим да је у питању случајна подударност. Servus је латинска реч, са значењем - роб, слуга, и приликом поздрављања, Латини су то изговарали у намери да познанику којег су сусрели учине част називајући се његовим слугом. Порфирогенит је говорио грчким језиком који нема чист глас Б, нити има у изговору сложену сугласничку групу СРБ, те су њима Срби били Серви. Остало је чиста конструкција византијског цара који је живео знатно касније од времена досељења Срба у Илирик. А у модерно доба имамо широку злоупотребу ове његове заблуде, е да би се Срби приказали некаквим слугама и робовима византијског царства...

Разумије се , Небо. Одгледај цео видео. Заиста је занимљиво.
Ⲙⲏⲥⲗⲏⲙⲟ ⲇⲁ ⲃⲗⲁⲇⲁⲙⲟ ⲛⲁшⲏⲙ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ, ⲛⲟ ⲏⲥⲧⲏⲛⲁ ⲓⲉ ⲇⲁ ⲣⲉϥⲏ, ⲡⲟⲡⲩⲧ ⲧⲁⲧⲁⲣⲥⲕⲟⲅⲁ ⲗⲩⲕⲁ, ⲇⲉⲓⲥⲧⲃⲩⲓⲩ ⲛⲁ ⲩⲙ ⲙⲟћⲛⲟ ⲙⲣⲥⲉћ ⲏ ⲥⲩⲕⲁⲓⲩћ ⲙⲏⲥⲁⲗ. Ⲍⲁⲧⲟ ⲩ ⲣⲁⲍⲅⲟⲃⲟⲣⲩ ⲃⲁⲗⲓⲁ ⲡⲣⲃⲟ ⲩⲥⲧⲁⲛⲟⲃⲏⲧⲏ ⲙⲉђⲉ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ ⲏ ⲏⲍⲣⲁⲍⲏⲙⲁ, ⲇⲁ б̀ⲏ ⲇⲣⲩⲅⲏ ⲍⲛⲁⲗⲏ ⲕⲁⲕⲟ ⲏⲭ ⲙⲏ ⲃⲏⲇⲏⲙⲟ.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9718
  • I2a S17250 A1328
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #202 послато: Октобар 07, 2020, 09:29:24 поподне »
Разумије се , Небо. Одгледај цео видео. Заиста је занимљиво.

Право да ти речем, нешто ми се не отвара, па сам одустао.
Ако можеш да поставиш само линк, без ове слике.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже Одисеј

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 873
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #203 послато: Октобар 07, 2020, 09:34:28 поподне »
О овоме сам прије писао, а сад ћу поновити.

-Исти етноним се јавља у централној Европи, тј. међу Лужичким Србима. Чије су то "слуге" биле Лужички Срби?
-Зашто би цар чији је матерњи језик грчки назвао народ који му "служи" латинском ријечју?
-Ако је тачно да је византијски цар назвао Србе тим именом, како је онда В прешло у Б? У ријечи "сервус" имамо В, а не Б, а сами Грци нису имали "чисто" Б осим иза назала (јер је изворно Б још у античком периоду прешло у апроксимант В).
Дакле, Грци су Србима дали латинско име, и притом су су глас који посједују и грчки и латински замијенили гласом којег у то доба у грчком није било осим иза носног сугласника.


Ван мреже сɣнце

  • Истраживач
  • *******
  • Поруке: 1478
  • I-A1328
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #204 послато: Октобар 07, 2020, 09:46:17 поподне »
Право да ти речем, нешто ми се не отвара, па сам одустао.
Ако можеш да поставиш само линк, без ове слике.

https://www.youtube.com/v/ZAsNO9eXLgM
Ⲙⲏⲥⲗⲏⲙⲟ ⲇⲁ ⲃⲗⲁⲇⲁⲙⲟ ⲛⲁшⲏⲙ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ, ⲛⲟ ⲏⲥⲧⲏⲛⲁ ⲓⲉ ⲇⲁ ⲣⲉϥⲏ, ⲡⲟⲡⲩⲧ ⲧⲁⲧⲁⲣⲥⲕⲟⲅⲁ ⲗⲩⲕⲁ, ⲇⲉⲓⲥⲧⲃⲩⲓⲩ ⲛⲁ ⲩⲙ ⲙⲟћⲛⲟ ⲙⲣⲥⲉћ ⲏ ⲥⲩⲕⲁⲓⲩћ ⲙⲏⲥⲁⲗ. Ⲍⲁⲧⲟ ⲩ ⲣⲁⲍⲅⲟⲃⲟⲣⲩ ⲃⲁⲗⲓⲁ ⲡⲣⲃⲟ ⲩⲥⲧⲁⲛⲟⲃⲏⲧⲏ ⲙⲉђⲉ ⲣⲉϥⲏⲙⲁ ⲏ ⲏⲍⲣⲁⲍⲏⲙⲁ, ⲇⲁ б̀ⲏ ⲇⲣⲩⲅⲏ ⲍⲛⲁⲗⲏ ⲕⲁⲕⲟ ⲏⲭ ⲙⲏ ⲃⲏⲇⲏⲙⲟ.

Ван мреже Nebo

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 9718
  • I2a S17250 A1328
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #205 послато: Октобар 07, 2020, 10:04:58 поподне »
https://www.youtube.com/v/ZAsNO9eXLgM

Занимљива прича, то како је настао поздрав - ћао. Од латинског servus, преко новолатинског schiavo, до модерног ciao. Ако је све то заиста тако.

Подсећа на оно наше - бре, које је, према неким мишљењима, настало од шпанског hombre, а што су овде донели пиринејски Сефарди.

Једино ми је тешко прихватљиво оно са почетка клипа о вези између латинског sclavus и етнонима Словени, са образложењем да су Словени заробљавани и претварани у робље. Мислим, има ли неке потврде у озбиљним изворима за овакву тврдњу? Или је то још једна у низу западњачких тежњи за унижавањем врлих словенских народа...?

Јасно је од чега долази етноним Словен и нема никакве везе ни са латинским језиком нити са робљем.
"Наша мука ваља за причешћа"

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7846
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #206 послато: Октобар 07, 2020, 10:08:46 поподне »
О овоме сам прије писао, а сад ћу поновити.

-Исти етноним се јавља у централној Европи, тј. међу Лужичким Србима. Чије су то "слуге" биле Лужички Срби?
-Зашто би цар чији је матерњи језик грчки назвао народ који му "служи" латинском ријечју?
-Ако је тачно да је византијски цар назвао Србе тим именом, како је онда В прешло у Б? У ријечи "сервус" имамо В, а не Б, а сами Грци нису имали "чисто" Б осим иза назала (јер је изворно Б још у античком периоду прешло у апроксимант В).
Дакле, Грци су Србима дали латинско име, и притом су су глас који посједују и грчки и латински замијенили гласом којег у то доба у грчком није било осим иза носног сугласника.

Вероватно је узрок тога било царево коришћење латинског клерикалног извора о покрштавању Срба и Хрвата, чији оригинал је изгубљен. О томе је писао Тибор Живковић у својој књизи "De Conversione Croatorum et Serborum".
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7846
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #207 послато: Октобар 07, 2020, 10:42:42 поподне »
Занимљива прича, то како је настао поздрав - ћао. Од латинског servus, преко новолатинског schiavo, до модерног ciao. Ако је све то заиста тако.

Подсећа на оно наше - бре, које је, према неким мишљењима, настало од шпанског hombre, а што су овде донели пиринејски Сефарди.

Једино ми је тешко прихватљиво оно са почетка клипа о вези између латинског sclavus и етнонима Словени, са образложењем да су Словени заробљавани и претварани у робље. Мислим, има ли неке потврде у озбиљним изворима за овакву тврдњу? Или је то још једна у низу западњачких тежњи за унижавањем врлих словенских народа...?

Јасно је од чега долази етноним Словен и нема никакве везе ни са латинским језиком нити са робљем.

Колико се сећам, "бре" потиче из грчког језика и има везе са још једном поштапалицом, "море".

Енглеска реч slave и њој сродне речи заиста потичу од латинске речи за Словена (Sclavus), а значење је настало од тога што је велики број Западних и Источних Словена током раног средњег века био заробљаван у разноразним ратовима и походима и потом продаван. Из истог извора потиче и арапско "Saqaliba", назив за робове пореклом из средње и источне Европе који су у арабљанској Шпанији (Ал-Андалус) често били употребљавани као војници, слично мамелуцима у Египту или јаничарима код Османлија.

https://en.wiktionary.org/wiki/bre

https://en.wiktionary.org/wiki/slave

https://en.wikipedia.org/wiki/Saqaliba
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже Панић

  • Члан Друштва
  • Писар
  • *****
  • Поруке: 247
  • y: I1-M227, mt: H2a1c
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #208 послато: Октобар 07, 2020, 11:35:29 поподне »
НиколаВук, на том линку за бре пише да код Албанаца потиче од индоевропског облика речи "брат", а у српском од грчког море. Море, то ми је сумњиво :)
Столећима је мој род крш оро
и поповао или кметовао

Ван мреже НиколаВук

  • Уредник
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 7846
  • I2-PH908>Y250780>A32852, род Никшића
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #209 послато: Октобар 07, 2020, 11:53:17 поподне »
НиколаВук, на том линку за бре пише да код Албанаца потиче од индоевропског облика речи "брат", а у српском од грчког море. Море, то ми је сумњиво :)

Да, то за албански је изгледа дело неког "маштовитог" Албанца.  :) Међутим, порекло је дефинитивно грчко, односно вуче порекло још од античког грчког. Преузели су га и Турци, питање је само да ли смо реч усвојили преко турских посредника или директно од Грка.

https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BC%CF%89%CF%81%CE%AD#Greek

https://en.wiktionary.org/wiki/%CE%B2%CF%81%CE%B5#Greek

Vocative singular masculine form of μωρός (morós).

From Byzantine Greek βρε (bre), developed phonetically, from Ancient Greek μρε (mre), from Ancient Greek μωρέ (mōré), the vocative form of μωρός (mōrós).
Чињеницама против самоувереног незнања.

Ван мреже drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4038
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #210 послато: Октобар 08, 2020, 05:50:14 пре подне »
Вероватно је узрок тога било царево коришћење латинског клерикалног извора о покрштавању Срба и Хрвата, чији оригинал је изгубљен. О томе је писао Тибор Живковић у својој књизи "De Conversione Croatorum et Serborum".

Живковић је иначе мишљења да је овај дио о етимологији српског имена, конкретно царев додатак. Ево шта је написао:




« Последња измена: Октобар 08, 2020, 07:47:31 пре подне drajver »

Ван мреже Владимир Бојановић

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1071
  • I2>PH908>Y52621>FT190799, род Никшића
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #211 послато: Октобар 08, 2020, 08:44:15 пре подне »
Живковић је доказао да је цар надоградио извор својом измишљеном верзијом: "Ово име Срби су добили јер су били слуге цара Ромеја.", као што је доказао у наредним одељцима да је аутор De conversione Croatorum et Serborum (DCCS), основног извора о Хрватима и Србима који је цар користио, измислио причу о покрштавању Срба (Т. Живковић, De conversione Croatorum et Serborum, стр. 105-107.).

Дакле, не да нисмо били ромејске слуге већ смо те просторе освојили за време продирања Авара и Словена (Срба): "јер су они (Авари) истерали из ових области Романе који сада живе у Далмацији и Драчу..", пише цар у једном одељку:
         "И пошто је ово што је сада Србија и Паганија и такозвана земља Захумљана и Травуњана и земља Каналита била под влашћу цара Ромеја, и пошто су ове земље биле запустеле од Авара (јер су они истерали из ових области Романе који сада живе у Далмацији и Драчу), цар је ове исте Србе населио у ове земље, и они су били потчињени цару Ромеја." Драјверу, да ли се овај одељак може искористити као објашњење зашто се неке подгране испод I2>PH908 (ту пре свих мислим на нашу FT14605 али и на Y56203, као и остале..) не проналазе у Полабљу, данашњој Чешкој одн. међу западним Словенима? Дакле, то исељено ромејско становништво би се сигурно вратило на своје области, да на њима није живело ново (словенско) становништво одн. племена Травуњани, Захумљани и тд. Да ли су тадашњи носиоци наше хг (I2>PH908>FT14605) у ствари стари словенски Захумљани (Травуњани или Пагани) који су нешто касније дочекали Србе са севера?
« Последња измена: Октобар 08, 2020, 08:46:17 пре подне Владимир Бојановић »

Ван мреже drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4038
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #212 послато: Октобар 08, 2020, 09:04:44 пре подне »
Живковић је доказао да је цар надоградио извор својом измишљеном верзијом: "Ово име Срби су добили јер су били слуге цара Ромеја.", као што је доказао у наредним одељцима да је аутор De conversione Croatorum et Serborum (DCCS), основног извора о Хрватима и Србима који је цар користио, измислио причу о покрштавању Срба (Т. Живковић, De conversione Croatorum et Serborum, стр. 105-107.).

Дакле, не да нисмо били ромејске слуге већ смо те просторе освојили за време продирања Авара и Словена (Срба): "јер су они (Авари) истерали из ових области Романе који сада живе у Далмацији и Драчу..", пише цар у једном одељку:
         "И пошто је ово што је сада Србија и Паганија и такозвана земља Захумљана и Травуњана и земља Каналита била под влашћу цара Ромеја, и пошто су ове земље биле запустеле од Авара (јер су они истерали из ових области Романе који сада живе у Далмацији и Драчу), цар је ове исте Србе населио у ове земље, и они су били потчињени цару Ромеја." Драјверу, да ли се овај одељак може искористити као објашњење зашто се неке подгране испод I2>PH908 (ту пре свих мислим на нашу FT14605 али и на Y56203, као и остале..) не проналазе у Полабљу, данашњој Чешкој одн. међу западним Словенима? Дакле, то исељено ромејско становништво би се сигурно вратило на своје области, да на њима није живело ново (словенско) становништво одн. племена Травуњани, Захумљани и тд. Да ли су тадашњи носиоци наше хг (I2>PH908>FT14605) у ствари стари словенски Захумљани (Травуњани или Пагани) који су нешто касније дочекали Србе са севера?

Могуће је да су се неки Словени почели насељавати у римску провинцију Далмацију и прије доласка Срба и Хрвата, али колико их је било, које су хаплохрупе носили, можемо само нагађати. Моје неко мишљење о овом питању сам својевремено изнио у посту о паду Салоне на сљедећем линку:
https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=5156.msg141374#msg141374

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6667
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #213 послато: Октобар 08, 2020, 09:47:13 пре подне »
Јел може да се направи нека претпоставка за наше FT14506 да ли су дошли подунавском рутом пре доласка племена Срби или са племеном Срби? Напр. имамо код Бугара Y56203...или је неки део дошао том рутом, а неки део са Србима...што се тиче неприсуства FT14506 у Полабљу, за сада није нађен, а можда се и нађе?

Ван мреже drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4038
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #214 послато: Октобар 08, 2020, 09:51:27 пре подне »
Јел може да се направи нека претпоставка за наше FT14506 да ли су дошли подунавском рутом пре доласка племена Срби или са племеном Срби? Напр. имамо код Бугара Y56203...или је неки део дошао том рутом, а неки део са Србима...што се тиче неприсуства FT14506 у Полабљу, за сада није нађен, а можда се и нађе?

Па и племе Срби је првобитно дошло подунавском рутом са истока, па је тек потом отишло ка Панонији и Чешкој, а одатле на југ и на сјевер. FT14506 је дефинитивно ишла источним правцем, њена разноврсност на подручју Бугарске то показује. Али јој је исходишно мјесто негдје на простору Галиције гдје и сад имамо јасно профилисане пољске и русинске подгране ове хаплогрупе.

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6667
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #215 послато: Октобар 08, 2020, 10:32:52 пре подне »
Па и племе Срби је првобитно дошло подунавском рутом са истока, па је тек потом отишло ка Панонији и Чешкој, а одатле на југ и на сјевер. FT14506 је дефинитивно ишла источним правцем, њена разноврсност на подручју Бугарске то показује. Али јој је исходишно мјесто негдје на простору Галиције гдје и сад имамо јасно профилисане пољске и русинске подгране ове хаплогрупе.
То би значило да наши FT14506 нису ни ишли ка северу са племеном Срби, него су отишли на Балкан? (ако до сада није у Полабљу нађен још увек FT14506)

Ван мреже drajver

  • Уредник СДНКП
  • Аскурђел
  • *****
  • Поруке: 4038
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #216 послато: Октобар 08, 2020, 10:46:57 пре подне »
То би значило да наши FT14506 нису ни ишли ка северу са племеном Срби, него су отишли на Балкан? (ако до сада није у Полабљу нађен још увек FT14506)

Није искључена та могућност, као што није искључена ни могућност да ће се прије или касније појавити и FT14506 у Чешкој и Полабљу. До годину дана уназад нисмо знали ни за FT16449 у чешким и њемачким земљама, па се појавио у оквиру чак двије подгране. Још увијек је доста чешко-њемачких PH908 СНП непрофилисано.

Ван мреже Владимир Бојановић

  • Члан Друштва
  • Истраживач
  • *****
  • Поруке: 1071
  • I2>PH908>Y52621>FT190799, род Никшића
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #217 послато: Октобар 08, 2020, 11:20:27 пре подне »
Могуће је да су се неки Словени почели насељавати у римску провинцију Далмацију и прије доласка Срба и Хрвата, али колико их је било, које су хаплохрупе носили, можемо само нагађати. Моје неко мишљење о овом питању сам својевремено изнио у посту о паду Салоне на сљедећем линку:
https://forum.poreklo.rs/index.php?topic=5156.msg141374#msg141374
Ово сам пропустио, лепо запажање.

Није искључена та могућност, као што није искључена ни могућност да ће се прије или касније појавити и FT14506 у Чешкој и Полабљу. До годину дана уназад нисмо знали ни за FT16449 у чешким и њемачким земљама, па се појавио у оквиру чак двије подгране. Још увијек је доста чешко-њемачких PH908 СНП непрофилисано.
Уколико се горе и појави неко са FT14506, не треба искључити могућност "случаја" Сирф за Y52621, односно да се ради о некаквом одсељенику у те крајеве из раног средњег века. Мени је ближа друга опција, да наши преци Полабље нису ни видели и да смо заједно са још неким словенским подгранама које су доминантне у Захумљу и Травунији старо, ромејско становништво истиснули са Аварима, дакле пре доласка Срба у Далмацију.
« Последња измена: Октобар 08, 2020, 11:22:03 пре подне Владимир Бојановић »

На мрежи ДушанВучко

  • Члан Друштва
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 6667
  • I2-Y250780, род Никшића, U5a2b мт-ДНК
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #218 послато: Октобар 08, 2020, 02:55:34 поподне »
Ово сам пропустио, лепо запажање.
Уколико се горе и појави неко са FT14506, не треба искључити могућност "случаја" Сирф за Y52621, односно да се ради о некаквом одсељенику у те крајеве из раног средњег века. Мени је ближа друга опција, да наши преци Полабље нису ни видели и да смо заједно са још неким словенским подгранама које су доминантне у Захумљу и Травунији старо, ромејско становништво истиснули са Аварима, дакле пре доласка Срба у Далмацију.
Шта значи "случај Сирфа" у контексту евентуалног присуства FT14506 у Полабљу? Ако га има горе, дошао је са Србима горе... Друго, нема профилисаних PH908 у Полабљу да би се износили неки коначни закључци (премало је то што је нађена FT16449 и требало би видети однос 561=15 и 561=16 који су горе, али сигурно је да тамо има више грана у оквиру PH908, па зашто да не и FT14506). Исто је могуће да су неки огранци FT14506 дошли на Балкан директно, а неки да су отишли са Србима у Полабље, па тек онда на Балкан (та грана је већ постојала око три века у седмом веку и већ се раслојила да би све њене огранке на Балкану могли искључиво да везујемо за један прелазак на Балкан (директно или из Полабља)...

Ван мреже Милош

  • Уредник СДНКП
  • Бели орао
  • *****
  • Поруке: 5282
  • Y134591 Тарски Никшићи
Одг: Порекло српског етнонима
« Одговор #219 послато: Октобар 08, 2020, 04:17:12 поподне »
Као што рече Синиша, многи немачко-чешки родови нису СНП профилисани. Међутим FT14506 можемо препознати на основу две карактеристичне вредности: 557=17 и 726=12. Листајући FTDNA табелу, само сам једног пронашао који делимично одговара овом профилу. То је Hirschfeld, који има 557=17, али нема 561, па не можемо бити сигурни да је FT14506. Иако презиме вуче на немачко, тестирани није нагласио земљу порекла, па је и то још један проблем. Све у свему, све варијанте које су наведене су могуће.