Науке и научне дисциплине > Шарже и ординарије

Месец у хералдици - Crescent in Heraldry

(1/5) > >>

Amicus:
Млади месец, како је најправилније, полумесец или само месец, поред сунца један и звезда, један је од најстаријих симбола човечанства.

Од праисторије, кроз стари и средњи век, месец је остао свеприсутним симболом, до данашњих дана. Најчешће се представља у фази прве четвртине, када има облик српа, али различито оријентисан, најчешће зависно од контекста до контекста у коме се као симбол јавља.

Као један од два најважније симбола, у зависности од култура до култура, месец је најчешће симбол женског принципа, односно у културама почивајућим на матријархалним начелима, симбол мушког принципа.

У сумерској митологији месец је симбол богиње Инане (код Вавилонаца, Асираца и Акађана - Иштар, која је опет симболизовала љубав, лепоту, полни нагон, пожуду, плондост, али и рат, борбу, правду и политичку моћ), у египатској је то божанство Консу (дакле, ту игра улогу мушког принципа, а симболизује онога који путује, и сматра се божијим гласником, такође је изједначаван са господаром истине и твроцем судбине, имао је власт над злим духовима и разбијао је чини), у грчкој богиња Артемида (али скупа са њом и Селена, и Хеката), односно у римској, њен пандан богиња Дијана, обе богиње лова (али и симболи невиности и девствености, као и цела плејада других и пратећих значења, о којима ће бити речи у наставку).


Дијана са месецом у коси, детаљ

Од појаве хришћанства, месец постаје симболом Богородице, а у таквом значењу јавља се и на првим грбовима.


Богородица са дететом, бакрорез Албрехта Дирера

Најпознатији грб са месецом, јесте онај приписан једном од Трију мудраца, Балтазару (мада у неким преписима, ти грбови су често измешани, па га можемо срести приписаном и другој двојици мудраца).


Грбови трију мудраца, XVII век
Exlipsed. Is said of the Sun and Moon when either partially or wholly obscured, the face and rays being sable. (https://archive.org/details/dictionaryofhera00elvi, str. 53)

Код нас, у тзв. илирској хералдици можемо рећи да је то глави симбол, јер се највља у највећем броју грбова, а при том је и на грбу саме "Илирије". Занимљиво је да првобитни "грб Илирије" није имао и звезду, већ да је она мало касније додана, тако да је у најстаријим његовим представама, то само месец сребрни на црвеном пољу, а што се сачувало у Родословљу господе српске и босанске (1584), у неким од преписа Илирског грбовника (нпр. Берлински грбовник), а само порекло тог симбола на грбу Илирије, јасно се открива већ на првим страницама грбовника, где је једна од представа светитеља и Богородица Оловска, дакле слика једне некад познате чудотворне иконе из Оловског самостана, која је нажалост пропала у аустријско-турском рату крајем XVII века.


Богородица Оловска и грб Илирије из Грбовника Коренића-Неорића, 1595. година

Поред симболичке представе Богородице Оловске и грб Илирије, овај мотив у целости или само у форми месеца, понавља се још и на заставицама које држе Свети Јероним, папа Гргур XIII, те људска (некад мушка, некад женска) фигура у десној челенци на грбу цара Душана, а сам месец као симбол јавља се и на више од педесет грбова властеле Илирског грбовника.

Не треба заборавити, да је месец симбол који срећемо често на тлу средњовековне Србије и Босне, и то у свим видовима у којима се симболи најчешће јављају, укључујући камене споменике (нарочито чест мотив на стећцима XIV века), печате и печатни накит, новац (нарочито онај из времена деспота, а где се као најпознатији пример истиче једно ковање деспота Стефана Лазаревића, где је представљен крст између четири месеца).

У наставку, потрудићемо се да више напишемо о појединачним примерима, као и да проширимо спектар сазнања о значењима месеца, како у хералдици, тако и у другим његовим научним и друштвеним појавним облицима.

Amicus:
Укратко о месецу у хералдици из двеју књига,

Једне Вилијама Сесила Вејда:




Wiliam Cecil Wade, The symbolisms of heraldry, London, 1898, стр. 106-107

и друге, Џона Хенрија Гога:


John Henry Parker Henry Gough, A Glossary of Terms Used in British Heraldry, London, 1847, стр. 92

Видели смо такође да се месец најчешће не јавља сам, већ у пратњи звезде Данице, а један од занимљивих појавних облика је помрачен месец (eclipsed): Eclipsed. The sun or moon when borne eclipsed, is drawn exactly as when in his glory, or her complement, but black. ... When sable it is said to be eclipsed. (стр. 119, 226)

Ojler:
Познати хералдички сајт Mistholme, о полумесецу пише следеће:

--- Цитат ---The crescent is an ancient charge, shaped like the quarter-moon just after new.  It’s thought to have been intended originally as a horse-brass; but it quickly gained its present lunar interpretation.  It’s found as early as c.1244, in the canting arms of de Cressy [Asp2 215].
--- Крај цитата ---

На сајту Центра за истраживање православнога монархизма, у чланку у коме се коментарише блазон грба Дражића, наводи се интересантан податак у вези значења полумесеца на крајишким грбовима:

--- Цитат ---ЦРНИ ПОЛУМЕСЕЦ ОКРЕНУТ ВРХОВИМ НАДОЛЕ - Вековима је симбол, који су на своје грбове стављале и српске породице из Војне Крајне, тамо је био симбол победе над Турцима, а овде је искоришћен да покаже и носиочево порекло из тих крајева.
--- Крај цитата ---
У чланку није наведен извор овог навода а волео бих да знам одакле је преузето тумачење значења.

Иначе, колико год да је полумесец био масовно заступљен у илирској хералдици, исто толико је данас потпуно истиснут из савремене српске (па и светске) хералдике, вероватно услед асоцијација на симболику коју има у Исламу.

Amicus:

--- Цитат: Velibor  Фебруар 15, 2018, 11:19:13 поподне ---Познати хералдички сајт Mistholme, о полумесецу пише следеће:

На сајту Центра за истраживање православнога монархизма, у чланку у коме се коментарише блазон грба Дражића, наводи се интересантан податак у вези значења полумесеца на крајишким грбовима:У чланку није наведен извор овог навода а волео бих да знам одакле је преузето тумачење значења.

Иначе, колико год да је полумесец био масовно заступљен у илирској хералдици, исто толико је данас потпуно истиснут из савремене српске (па и светске) хералдике, вероватно услед асоцијација на симболику коју има у Исламу.
--- Крај цитата ---

Искрено, не разумем како је овај са Mistholma то повезао са том украсном плочицом за коње? ???

Да, то је Марков грб, морамо га питати где је то прочитао. :)

Наравно, симболика месеца кроз хералдику која се везује на тематику ратовања са Османлијама, неретко препознаје месец као исламски симбол, па га често срећемо и прободеног. То имамо чак и у некој познијој илирској хералдици, код грба Добријевића, у Фојничком и Вукославићевом грбовнику.

Данас, па и после толико година оживљавања хералдике, мали број грбоносаца је одабрао овај симбол.

Али ипак, има и нас, који смо га одабрали. ;)


Сунце и Месец као витезови у борби (али и сукоб мушког и женског принципа), Aurora consurgens, XV век

Ojler:

--- Цитат: Amicus  Фебруар 16, 2018, 12:33:40 пре подне ---...
Али ипак, има и нас, који смо га одабрали. ;)
...

--- Крај цитата ---

Само што се у случају твог грба не ради о истој шаржи. Сигурно знаш да када се месец приказује са људским ликом као што је код тебе случај, то онда није ова шаржа која се везује за Ислам и коју има Марко на свом грбу. . У твом случају полумесец је уствари месец и блазонира се као "decrescent moon" док би се без људског лика шаржа звала само "decrescent".

Навигација

[0] Индекс порука

[#] Следећа страна

Иди на пуну верзију